5 °C Budapest

A benzin drága, a biztosításon lehet spórolni

Pénzcentrum
2009. október 12. 09:47

A gépjármű fenntartására jövedelmünk kisebb hányadát fordítjuk ma, mint, a 80' évek elején, a fenntartási költségek között a vezető szerepet a korábbi szerviz díjtól a benzinköltség vette át. A gépjármű biztosítás díjának aránya 20-30 százalék között van biztosítótól függően.

Amíg a rendszerváltás évében a Dacia 171 ezer, a Lada 199, a Trabant pedig csak 91 ezer forintba került, egy alsó- középkategóriájú autóért ma 3-4 millió forintot kell fizetni. Az akkori havi átlagkeresetnek 17-szeresét kellett félre tennünk egy Dáciára és kilenc havit egy Trabantra. 2008-ban viszont - felszereltségtől függően - 29-32 havi átlagkeresetnek megfelelő összegbe kerül egy Opel Astra Classic, vagy egy Suzuki SX4-es.

A gépjárművek fenntartási költségei között ma a legnagyobb hányadot az üzemanyag ára tesz ki, ami az elmúlt húsz évben kétszámjegyűről három számjegyűre változott: 1981-ben a 92-es benzin 15 Ft-ba került, ma a 95-ös ára csaknem 300 forint. Igaz, közben a személyautók takarékosabbak lettek: amíg egy Lada 10-12 litert is megevett, addig, ma a hasonló kategóriájú gépjárművek fogyasztása alig éri el a nyolc litert.

A Genertel által végzett számításból a gépjárművek 100 kilométerre jutó fenntartási költségeit - benzin, biztosítás, szerviz - hasonlítja össze 1981-ben és 2009-ben. A számítás új, alsó- középkategóriás autókra terjed ki, feltételezve, hogy évente 15 ezer kilométert tesznek meg velük.

"Számításaink szerint jelentősen csökkent az az arány, amelyet havi átlagkeresetünkből gépkocsink fenntartására fordítunk: 1981-ben a havi átlagbér 60, 2009-ben pedig már csak 38 százalékát költjük erre a célra. Összességében száz kilométerenként 1981-ben átlagosan 211, ma 3760 forintot adunk autónk fenntartására." - hangsúlyozta Csikós Dániel, a Genertel direktbiztosító vezérigazgatója.

A kötelező gépjármű felelősség-biztosítás 1981-ben átlagosan 4 százalékkal részesedett a fenntartási költségből. Ma a gépjármű tulajdonosok a fenntartási költségek 12 százalékát fizetik ki a kgfb-re: egy középkategóriás autó minden megtett 100 kilométere után 445 forintot. A casco költsége 1981-ben 6,6 százalékkal részesedett a fenntartási költségből, 2009-ben pedig 18%-át fizetjük ki hozzávetőleg casco biztosításra.

"A gépjármű biztosítási díjak a fenntartási költségeken belül jelentősen - 10-11 százalékról 28-30 százalékra - növekedtek 1981-hez képest, viszont ez az egyetlen olyan tétel, aminek nagyságára az autó tulajdonosa befolyással bír. Amíg sem a benzin árán, sem a javítási költségeken nem lehet érdemben spórolni, a gépjármű biztosítás jó megválasztásával viszont akár 10%-ot, évi 50 ezer forintot is meg lehet takarítani. A Genertelnél megkötött átlagos biztosítási díj (kgfb és casco együttkötése esetén) a fenntartási költségek 18-20 százalékát teszi ki, ami jóval a piaci átlag alatt van." - tette hozzá Sebestyén László, a Genertel értékesítési igazgatója.

Szintén nőtt az üzemanyagra fordított összeg aránya a fenntartási költségeken belül: 1981-ben még 59, 2009-ben már 64 százalékot képviselt. Az üzemanyag költséget tekintve a legdrágább autó a Moszkvics volt, száz kilométerenként 144 Ft-tal, a legolcsóbb pedig a Trabant 106,4 forinttal. Ma egy közép kategóriájú autó száz kilométer alatt átlagosan 2400 forintnyi benzint fogyaszt.

A javítási karbantartási ráfordításoknál a Zaporozsec állt az élen, amelyet a Dacia követett, az előbbinél 91, az utóbbinál 78,6 forintba kerültek a szerviz költségek száz kilométerenként. Talán itt a legszembetűnőbb a változás, mert ez az összeg 1981 óta csak megháromszorozódott, amely az azóta bekövetkezett inflációs folyamatot figyelembe véve a költségek jelentős csökkenésnek tekinthető. Ma az említett Opelre 230 és a Suzuki-ra 280 forint szervízdíj megy el száz kilométerenként.

"A korabeli kocsik és a szervízhálózat minőségét jelzi, hogy a statisztikai hivatal 1981-ben még tételként állapította meg a házilagos javítások száz kilométerre eső összegét, amely a javítási és karbantartási tételek egyötödét adta." - tette hozzá Csikós Dániel.

PC BLOGGER & PODCASTER
MEDIA1  |  2022. december 9. 18:22
Nádai Anikó több évadon keresztül vezette az RTL reality-jének esti összefoglalóit és az élő show-ka...
Holdblog  |  2022. december 9. 12:17
Bill Miller nemzedéke kiemelkedő alapkezelője volt. Zászlóshajó alapja, a Legg Mason Value Trust tiz...
KonyhaKontrolling  |  2022. december 9. 07:45
A demokratikus országok (és a felszínen az autoriter országok is) rengeteg erőforrást fordítanak a k...
Bankmonitor  |  2022. december 9. 07:16
Rekordmértékű nyugdíjemelés várható 2023 januárban. A Bankmonitor számításai szerint az átlagnyugdíj...
Készíts karácsonyi filmet Molnár Piroskával és Vilmányi Benettel! (x)

A legtöbb filmrajongó arról álmodik, hogy egyszer majd maga is részt vesz egy film megalkotásában – eljött az ő idejük.

Rengeteg munkavállaló készül most erre: már ezt is kaphatnak a bónusz mellé

Már csak pár hét van karácsonyig, így minden cégnél napirenden van a kérdés, hogy milyen formában köszönjék meg a dolgozók egész éves munkáját.

A Brancs megmondja: ezek kellenek, hogy megvalósítsd vállalkozás ötleted

A Brancs kampányait készítő szakemberekkel beszélgettünk arról, hogy mi a receptje egy sikeres vállalkozásnak.

Új őrület terjed Magyarországon: ez lesz 2023 slágere a magyar wellnessekben?

Nem csoda hát, hogy egyre több panzió igyekszik az egész szezon alatt különlegesebb programokat, lehetőségeket kínálni az arra utazóknak.

Erről ne maradj le!
NAPTÁR
Tovább
2022. december 10. szombat
Judit
49. hét
December 10.
Az emberi jogok napja
Ajánlatunk
KONFERENCIA
Tovább
Mibe fektessünk 2023-ban?
Háború, energiaválság, infláció - Védelem a befektetéseinknek
Agrárszektor Konferencia 2022
Az év agráreseménye, 2 nap szakma Siófokon!
EZT OLVASTAD MÁR?