20 °C Budapest

A bankok problémáin kereshetnek a biztositók

Pénzcentrum
2008. november 28. 15:55

Az állami mentőövet csak a biztonság kedvéért vette igénybe az Aegon, tőkehelyzete enélkül is stabil lett volna - hangsúlyozta a társaság vezérigazgatója mai prezentációjában a társaság székhelyén, Hágában. Sőt, a válság kifejezetten ígéretes lehetőségeket teremthet a biztosítók számára a banki szolgáltatásokból és befektetési alapokból kiábrándult ügyfelek megszerzésével. Az Aegon magyarországi stratégiája is a vagyonkezelést, jelzáloghitelezést helyezi középpontba a nyugdíjpénztári szolgáltatások mellett, főként mivel az Aegon magyarországi vagyonkezelője regionális szinten is vezető szerepet játszik a hamarosan felálló globális vagyonkezelési szervezetben.

A fejlett piacokon a legkomolyabb kihívást a társadalom elöregedése, a nyugdíjrendszerek problémái és a pénzügyi piacok mostanában tapasztalt volatilitása jelenti a biztosítók számára, miközben a feltörekvő piacokon komoly lehetőségeket hordoz magában a gazdasági növekedés az egyre erőteljesebb középosztály kialakulása, párhuzamosan az egyre inkább piacbarát kormányzati reformokkal - mondta el Alex Wynaendts, az AEGON csoport vezérigazgatója. Mindez minden piacon a hosszú távú megoldások, nyugdíj- és életbiztosítások iránti kereslet növekedését eredményezi, a pénzügyi jövő biztosításának igényével.

"A globális stratégia három pillére az adja, hogy az új, magasabb növekedést biztosító tevékenységekre több tőkét és erőforrást allokáljunk, miközben a meglévő erősségeinket is fejleszteni próbáljuk. Mindezt nemzetközi szemléletben, globálisan szeretnénk megtenni, aminek jó példája, hogy Kepecs Gábor is bekerült a nemzetközi igazgatótanácsba" - mutatott rá az AEGON vezére.

Mentőöv holland módra
A holland államtól kapott 3 milliárd eurós hitelt nem az Aegon N.V, tehát a biztosító vállalat kapta, hanem a legnagyobb tulajdonos, az AEGON Association, amely így hitelezni tudja a biztosítót. A hitel kamata 8.5 százalék, a hitelt pedig az AEGON döntése alapján vagy készpénzzel fizeti vissza, vagy pedig részvényekké, azaz állami tulajdoni hányaddá konvertálja. A társaság célja, hogy a hitelt mielőbb visszafizesse - hangsúlyozta a vezérigazgató.

A válság miatti veszteségeket az AEGON sem kerülhette el, de erősíteni tudta a tőkehelyzetét, részben a saját tevékenységeinkből felszabadított 1.5 milliárd eurónyi tőkének, részben pedig a holland kormány pénzügyi szektor stabilizálására szánt keretéből elnyert 3 milliárd eurónak köszönhetően. "Hangsúlyozni kell, hogy az állami segítség nélkül is stabilak lettünk volna, de a mostani környezetben fontosnak tartottuk, hogy minél prudensebbek lehessünk, és minden esetben megfelelhessünk a kötelezettségeinknek" - emelte ki Wynaendts.

A közép-kelet európai régió vonzereje kétségtelen, hiszen az egy főre jutó GDP jelentős bővülése vetíthető előre, ami a nemzetközi tapasztalatok szerint a biztosítási penetráció növekedését hozhatja, a jelenlegi 2-3 százalékos szintről a fejlett nyugat-európai országoknál tapasztalható 8-10 százalék irányába (díjbevételek a GDP arányában). Az sem elhanyagolható szempont, hogy a nyugdíjreformok idején a térségben már jelenlévő AEGON nagyon értékes tapasztalatokkal gazdagodott - emelte ki Wynaendts, ami lehetőé teszi, hogy a térség mintegy 160 millió fős potenciális ügyfélbázisából minél nagyobb szeletet hasítson ki.

Egyre növekvő oszlopok minden grafikonon

A kereskedelmi bankok reputációja jelentősen romlott az elmúlt időszakban a hazai és régiós tapasztalatok szerint is, az ügyfelek bizalma csökkent a pénzügyi válság miatt, amit a befektetési alapok is nagyon megszenvednek, jelentős tőkekivonásokat láthatunk mindenhol. Mindebből viszont a biztosítók profitálhatnak, hiszen az elbizonytalanodott ügyfelek a hagyományos biztosítási termékek és a biztosítók által kínált megtakarítási termékek felé fordulhatnak - mutatott rá Kepecs Gábor, az AEGON csoport közép-kelet európai vezérigazgatója a biztosítási szektor előtt álló lehetőségekre a társaság székházában, Hágában.

Régiós szinten 2008 harmadik negyedévében 60 millió euró volt az új üzletek - azaz a nem életbiztosítási termékektől várható jövőbeli bevétel - értéke az AEGON számai szerint, ami a negyedik negyedévre is hasonló szerződéskötési aktivitást feltételezve 10 százalékos növekedést mutat a 2007-es szinthez képest. "2010-re ez az érték 100 millió euró körül lesz, ezt ígértem az igazgatóságnak" - mondta el Kepecs Gábor az eredménytervekkel kapcsolatban.


Az életbiztosítási szolgáltatások keretében kezelt vagyon tavaly év végén mintegy 5.9 milliárd euró volt, ez több mint négyszer annyi, mint 2003-ban, ami kulcsfontosságú növekedést jelez, hiszen a bevételek alapja az üzletágban a kezelt vagyon. A kiemelt területek egyikeként kezelt nyugdíjbiztosításban pedig az ügyfelek száma 2007-ben átlépte az egymilliót a közép-kelet-európai térségben.

Még mindig nem tudják az emberek, mi a jó nekik

A magyar ügyfelek körében egyelőre az öngondoskodás kérdései egyelőre még másodlagosnak tűnnek, pedig a statisztikák azt mutatják, soha ekkora szükség nem volt még a kockázati biztosításokra és a megtakarítási termékekre alapuló pénzügyi öngondoskodásra - hangsúlyozta Zatykó Péter, aki a nagyobb nemzetközi szerepet vállaló Kepecs Gábort váltja 2009-ben a vezérigazgatói székében. "Nagyon kevés a tisztán kockázati biztosításként funkcionáló életbiztosítás, pedig a mostanihoz hasonló időszakban, amikor a befektetések értéke jelentősen csökkent, kiemelt jelentősége lehetne ezeknek is."

Az árverseny ráadásul nem mindig a leghatékonyabb megoldásokat hozza, de a hiányosságok a legtöbbször csak a károkat követően derülnek ki. "Már azzal óriási plusz díjbevételt érünk el, hogy ráébresztjük az ügyfeleket arra, hogy a jelenlegi biztosításuk mi mindenre nem nyújt fedezetet, mennyibe kerül például pótolni a ruhatárát valakinek, ha leég a háza. Szofisztikált termékpalettát lehet így értékesíteni, az "alapmodelleket" felszerelhetjük extrákkal."

Az AEGON Csoport magyarországi stratégiája nagyon jó irányba haladt eddig is, nem lesz 180 fokos fordulat jövő évtől sem - az AEGON Magyarország új vezérigazgatója. Ezzel együtt taktikai lépések szintjén vannak új hangsúlyok, így például az egyszeri díjas termékszegmens felé történő további nyitás, emellett a kereskedelmi banki partnerekkel való együttműködés erősítése, harmadik részben pedig az alternatív értékesítési csatornák, illetve a teljes szervezetet átható értékesítési szemlélet még hangsúlyosabbá tétele lesz - emelte ki a szakember.

"Az egyszeri díjas termékek jelentős részét az elmúlt években úgy gondolom, hogy olyan ügyfeleknek adták el a piacon, aki viszonylag kisebb nagyságú megtakarításuk egészét forgatták át ezekbe, nem feltétlenül tudva, milyen kockázatokat vállalnak." Ezek a termékek nem nekik valók első sorban, ezeknek az ügyfeleknek más megoldásokra van szüksége Zatykó szerint, de a "valódi" ügyfélszegmensben is hatalmas lehetőségek rejlenek.

Az AEGON a régióban
Közép-európai régióban hazánk biztosítási piacán lépett először az AEGON, de az 1992-es magyarországi megjelenést követően hosszú szünet következett. 2003-ban a társaság korábbi stratégiáját megváltoztatva "zöld mezős" beruházással indult Szlovákiában. Itt az eredeti tervekkel ellentétben nem az életbiztosítási, hanem a nyugdíjpénztári tevékenységre helyezte a hangsúlyt, mára a piac második legnagyobb szereplőjévé vált. A szlovákiai bázisra építve 2005-ben Csehország következett, ahol kötelező magánnyugdíjpénztári rendszer hiányában önkéntes nyugdíjpénztárral van jelen a társaság.

2005-ben a Nationwide lengyelországi biztosítóját megvásárolva lépett tovább a csoport, így életbiztosítási területen a nyolcadik-kilencedik helyről mára a második-harmadik helyre lépett előre a lengyel leányvállalat. Nyugdíjszempontból Lengyelország kiemelten fontos a régióban, 350 ezer pénztári tagot szerzett a társaság felvásárlás útján, és már több mint 800 ezer tagot számlál a lengyel AEGON nyugdíjpénztára - mondta el Kepecs Gábor.

Romániába a Banca Transilvaniával létrehozott közös vállalat útján lépett be a társaság, itt 2007 közepétől nyújt nyugdíjpénztári szolgáltatásokat. Január 1-től életbiztosítási ágat is kiépít, így Csehország kivételével, ahol nincsen kötelező magánnyugdíjpénztári rendszer, minden említett országban életbiztosítással és nyugdíjszolgáltatással is jelen van a társaság, beleértve az idei évben lezajlott törökországi akvizíciót is. 2003-hoz képest az AEGON Közép-Kelet Európa közel megháromszorozta a nyugdíjpénztári tagságát a régióban.

TÍZEZREKET SPÓROLHATSZ BANKVÁLTÁSSAL!

A bankszámla mindennapi életünk része. A munkabér, nyugdíj, ösztöndíj jellemzően bankszámlára érkezik. Segítségével kényelmesen intézhetjük a pénzügyeinket, akár otthonról is. Ahhoz azonban, hogy bankszámlád valóban azt nyújtsa, amire szükséged van, körültekintően kell választanod. Mielőtt kiválasztanád bankszámládat, nézz szét a Pénzcentrum megújult bankszámla kereső kalkulátorában! Állítsd be a személyes preferenciáidat, és versenyeztesd a pénzügyi szolgáltatókat, hiszen a megalapozott döntés a Te érdeked! Egy testre szabott bankszámlával a költségeken is rengeteget spórolhatsz! (x)

Az új tevékenységek között az egyik legfontosabb a jelzáloghitelezés, amelybe 2007-ben vágott bele a jelzáloghitelezésbe is, amely mára már "szabad szemmel látható" számokat hoz. A jövőben az AEGON Hiteltől a hatékony eladás mellett dinamikus termékfejlesztést vár a társaság, a cél cégcsoport más termékeivel kombinált komplex kiszolgálást, szem előtt tartva a portfólió minőségének megőrzését. Emellett nagyobb arányban fektet a vagyonkezelés fejlesztésébe, amelynek terén régiós szintű központtá vált a magyarországi leányvállalat.

A meglévő üzletek terén az életbiztosítási ág mellett a nyugdíjpénztári tevékenység számít kiemelten fontosnak, amit az Uniqa pénztárak tavalyi beolvasztása is jól mutat. "2012 végére 22 százalékos részesedést akarunk elérni a magánnyugdíjpénztárak piacán, és több mint 17 százalékot az önkéntes nyugdíjpénztári piacon" - ismertette Zatykó az ambiciózus terveket.

A már meglévő tevékenységeket sem felejti el azért a társaság, a hagyományos biztosítói termékek terén a fókuszban az értékesítési csatornák bővítése áll, egyfelől az alkuszok súlyának növelésével, a banki csatornák erősítésével, illetve különféle alternatív megoldások kialakításával, így az online kiszolgálással, amelynek hatása 2009-ben lesz érezhető.

"A kiszolgálás minőségére továbbra is nagy hangsúlyt helyezünk" - mondta el Zatykó -"a tavalyi nagy vihar során 15 ezer káresetünk volt, aminek túlnyomó többségét 72 órán belül rendeztük". Az elektronikus megoldások jelentőségét pedig jól érzékelteti, hogy általában a károk egyharmadát a társaság telefonon tudja rendezni, így nincsen szükség kárbecslésre, ha a telefonos kapcsolattartóval folytatott beszélgetés során meg lehet állapodni az ügyféllel.

Globális játék

"Az új vagyonkezelési stratégia legfontosabb eleme, hogy igyekszünk a globális szervezetet egy ernyő alá vonni" - mutatott rá Erik van Houwelingen, az AEGON Asset Management végrehajtó bizottságának elnöke. Ez a hálózat világszerte tizennégy társaságot számlál, három központi terület - az Egyesült Államok, Nagy-Britannia és Hollandia - köré szervezve, most ezt szeretné a társaság egyetlen társaságba szervezni, a társasági filozófia és a napi munka szintjén is 2009 elejétől.

"Persze nem kis kihívás ennyi vállalatot egyetlen társaságba szervezni, már több mint tíz éve dolgozunk az együttműködés javításán, de jövőre már az implementáció szakaszába léphetünk, és ezzel felszabadíthatjuk a globális szervezetben rejlő potenciált" - mondta el a szakember. Kicsit szerencsés, hogy nem jött létre egy-két évvel korábban ez a globális szervezet, mert akkor könnyen lehet, hogy a válság során elszenvedett veszteségünk is lényegesen nagyobb lenne - tették hozzá az AEGON vezetői,

A kezelt vagyonon belül nem olyan magasa a kötvényjellegű eszközök részaránya, mint amit egy biztosítói csoporthoz tartozó vagyonkezelőtől várna az ember, a mintegy 271 milliárd eurót kitevő kezelt vagyon közel fele részvényekben és egyéb eszközökben található. A vagyonkezelés számára folyamatos inspirációt jelent, hogy már régen nem szinte kizárólag a biztosító saját vagyonát, hanem a biztosítói ügyfelek és harmadik felek számára kezelt vagyon is dominánssá vált.


A vagyonkezelés nagyon vonzó bővülést tudott felmutatni, az éves átlagos bevételnövekedés az AEGON vagyonkezelési tevékenységében 2001 és 2007 között két és félszerese volt az életbiztosítási díjbevételeknek, miközben a saját tőke arányos megtérülése is közel másfélszerese - mutatott rá van Houwelingen. A termékek fókusza is kibővült, az elmúlt öt év adatai szerint ugyanis az Európában bejegyzett alapok körében a globális piacokra fókuszáló termékek lényegesen nagyobb növekedést mutattak a helyi piacokat lefedő alapoknál.

Nyugdíj a munkahelyről: nem is olyan egyszerű...

A felelősségvállalás az állam oldaláról a magánszemélyek oldalára kerül a nyugdíj területén, és miközben egyetlen országban létrehozni egy nyugdíjalapot, vagy ennek megfelelő szervezetet meglehetősen könnyű, egy nemzetközi vállalt számára igen komplex feladatot jelent, hogy a különféle országokban nyújtson munkáltatói nyugdíjat, megfelelve az eltérő jogi és adózási környezetnek. "Egy spanyol munkavállaló nyugdíjának 80 százalékát kapja az államtól, míg brit kollégája csupán 15 százalékot" - mutatott rá Frans van der Horst, az AEGON Global Pensions igazgatója.


Az Enron válsága körül indult el a munkáltatói nyugdíjszolgáltatások változása, az új könyvelési szabályok sokkal átláthatóbbá tették a nyugdíjkötelezettségeket, miután ezek bekerültek a vállalatok mérlegeibe. "Most egy újabb válság ért el bennünket, ami a nyugdíjjal kapcsolatos kockázatok kézbentartására kényszeríti a vállalatokat," - mutatott rá van der Horst -"ezért hoztuk létre az AEGON Global Pensionst, amely segítségével a vállalatok kezelni tudják nyugdíjprogramjaikat."

Az AEGON Global Pensions 25 országban lesz jelen, ha a jelenlegi növekedési terveit teljesíti a társaság, így a legalább 100 millió eurós nagyvállalatok 80 százalékát kiszolgálhatjuk majd - utalt a stratégiai tervekre a szakember. "Ezek vállalatok minden módját igyekeznek megragadni annak, hogy a nyugdíjszolgáltatásaikat egyszerűsítsék, megalakulásunk óta több mint 140 vállalatnak tudtunk segítséget nyújtani ezen a téren." - mondta el van der Horst, hozzátéve, hogy a társaság a régiónkban is aktívan fejleszteni kívánja a munkáltatói nyugdíjmegoldásokat (hazánkban a jogszabályok elvileg már lehetővé teszik a munkáltatói nyugdíjpénztárak működtetését, de a szigorú elvárások miatt egyelőre nem beszélhetünk pezsgő életről ebben a szegmensben).

NAPTÁR
Tovább
2021. május 10. hétfő
Ármin, Pálma
19. hét
Május 10.
Mentők napja
Május 10.
Baromfi világnap
Ajánlatunk
KONFERENCIA
Tovább
HR Revolution 2021
Vörös riadó! Újabb fronton nyílhat harc a hazai munkahelyeken. Hogyan tovább?
EZT OLVASTAD MÁR?