Már csak nagyon kevés idő maradt hátra a szokásos év végi kötelező biztosítási kampányig. A pénzügyi válság különös fényben helyezi el a biztosítási díjak összehasonlítását, így nem árt, ha már most elkezdjük a felkészülést, hogyan döntsünk. Ennek keretében először azt mutatjuk be, milyen konstrukcióról is van szó, s milyen történetre tekinthet vissza!
KGFB vs. CASCO
Magyarországon az autóbiztosításoknak alapvetően két formáját különböztethetjük meg, a kötelező gépjármű felelősség-biztosítást (röviden KGFB-ként ismeretes) és a casco-t. Ez utóbbi, talán kevesen tudják, de nem egy rövidítés, hanem egy spanyol szó, melynek jelentése sisak, másodlagos jelentősége pedig járműborítás.
Forrás: KGFB-rendelet
Mindkét biztosítás a védelmet szolgálja, és valamilyen járművel kapcsolatos, azonban - már a névből is kitalálható - csak az egyiket kötelező megkötnie a jármű üzemben tartója. Az, hogy miért tették kötelezővé, a termék jellegéből fakad. A KGFB lényege, hogy mi díjat fizetünk a biztosítónak, aki, ha balesetet okozunk, kifizeti a kárt a vétlen félnek.
A casco ezzel szemben saját magunk kár ellen való biztosítása, konstrukciótól függően nyújthat szolgáltatást a biztosító törésre, lopásra, elemi kárra, akár üvegtörésre is. Vagyis a károsultat a károkozó felelősségbiztosítója kártalanítja, míg a károkozó saját kárára a casco biztosítása teljesít.
Az alapszolgáltatások mellett természetesen több kiegészítő biztosításra is igényt lehet tartani (plusz díj ellenében), ezekről azonban egy korábbi cikkünkben már részletesen beszámoltunk.
Hogyan spórolhatsz a biztosításodon? (2008. szeptember 25. 12:00)
Most pedig következzék egy kis történelem!
Benzinárban a kötelező
Magyarország a világon az elsők között volt, mikor bevezettük a felelősségbiztosítást a huszadik század közepén, egészen pontosan a hatvanas években. Eddigre már az Állami Biztosító Nemzeti Vállalat (ÁB) kezében volt az egész biztosítási állomány, így meg lehetett valósítani azt, hogy a kötelező biztosítások díját ne havonta kelljen csekken befizetni, hanem a benzinár tartalmazta a biztosítás díját.
Bárkinek járhat ingyen 8-11 millió forint, ha nyugdíjba megy: egyszerű igényelni!
A magyarok körében évről-évre nagyobb népszerűségnek örvendenek a nyugdíjmegtakarítási lehetőségek, ezen belül is különösen a nyugdíjbiztosítás. Mivel évtizedekre előre tekintve az állami nyugdíj értékére, de még biztosítottságra sincsen garancia, úgy tűnik ez időskori megélhetésük biztosításának egy tudatos módja. De mennyi pénzhez is juthatunk egy nyugdíjbiztosítással 65 éves korunkban és hogyan védhetjük ki egy ilyen megtakarítással pénzünk elértéktelenedését? Minderre választ kaphatsz ebben a cikkben, illetve a Pénzcentrum nyugdíj megtakarítás kalkulátorában is. (x)
Állítólag ez a megoldás olyan sikeres volt, hogy a fáma szerint még Svájc is be akarta vezetni. A fizetési mód sikerét mutatja egyébként az is, hogy egészen 1991-ig nem változtattak rajta. A magyar megoldás ugyanakkor nem is olyan egyedülálló, ilyen működik például Dél-Ausztriában, annyi módosítással, hogy itt a felelősségbiztosítás díját a vezetői engedély regisztrációs költségei tartalmazzák.
Dél-Afrikában ezzel szemben a nálunk alkalmazotthoz hasonló megoldáshoz folyamodtak. Itt az üzemanyag árának meghatározott százalékát a Közúti Balesetek Alapjában helyezik el, s ebből fizetik ki később a kártalanítást.
A Hungária kezében
1986 júliusában az ÁB-ből két jogutód vállalattá vált, s a gépjármű-biztosításokat a Hungária Biztosító vitte tovább az állami vállalatok biztosítása, a nemzetközi biztosítások, az exporthitel-biztosítás, valamint a viszontbiztosítás mellett.
A biztosítói piac megnyitása azonban nem hozta magával a felelősségbiztosítás piacosítását, mivel egészen 2003-2004-ig még hatósági áras rendszer volt érvényben. A központilag meghatározott díjtól eleinte egyáltalán nem lehetett eltérni, később csupán 5 százalékkal.
A biztosítókra érvényes kötelezettségekből végül annyi maradt, hogy a következő évre érvényes díjakat be kell jelenteni a Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyeletének (PSZÁF), valamint az átkötési időszakban azt közzé kell tenni. Ez előtt állunk tehát most...
Révész Tamás 20 évnyi amerikai élet után visszatért Magyarországra és az újabb könyve már itthon, Budapesten készült.
Gombából és növényi szálakból fejlesztett újgenerációs jógamatracot egy fiatal magyar csapat.
Ennek nincs is tücsök íze, ez a leggyakoribb visszajelzés a többféle ízesítéssel gyártott, tücsökfehérjével dúsított proteinszelet, snack és shake kapcsán.
A Magyar Mozgókép Fesztiválon találkozhat először a közönség Králl Kevin “Melange”című kisjátékfilmjével.
-
Az élhetőbb városokban az ingatlanok is felértékelődnek (x)
Minél több szolgáltatás és zöld van a közelben, annál jobban.
- Dráma Kőszegen: mérgező növénybe lépett egy kéktúrázó
- Életveszély fenyeget a magyar utakon, és nincs ellene biztosítás
- Nagy változás jön a mobiltelefonos fizetésnél
- Villogás vezetés közben? Lehúzott ablak? Máris repül a büntetés a sofőrnek!
- Szabotázsakciók Franciaországban az olimpiai megnyitó napján - a nap hírei
- Hét szerrel bővült a tiltott dizájnerdrogok listája