Az EU Weekly Oil Bulletin legfrissebb adatai alapján Magyarországon a 95-ös oktánszámú motorbenzin átlagára 610 forint volt, ami 6 forinttal alacsonyabb a szomszédos országokénál.
Hiába zárta ki a kormány már korábban a külföldieket a benzinárstopból, a gyenge forint miatt még mindig megéri a külföldieknek Magyarországra tankolni a piaci árakon is. Közben a kormány egyelőre nem módosította azt a rendeletet, amely 480 forintban maximalizálta a nagykereskedelmi árakat, így az import sem valószínű, hogy újra indul.
Bár a kormány a hétvégén módosított a benzinárstop-szabályokon, így már csak magánszemélyek által üzemeltetett autókba lehet 480-ért tankolni, a szakemberk szerint ez a lépés sem fogja megindítani az importot. A helyzeten az sem segít, hogy úgy tűnik, a kormány elfelejtette módosítani azt a rendeletet, amely a nagykerárat is 480 forintban maximalizálta.
Import üzemanyagra viszont igencsak szükség lenne, mert az augusztus még a vártnál is nehezebb időszak lesz, hiszen leáll a Dunai Finomító is, várhatóan több hétig karbantartás lesz, nem fognak teljes gőzzel termelni.
A tervek szerint az üzemek fokozatosan indulnak újra, jelentős részük már szeptemberben, míg egy kisebb részük október végén, a karbantartás második üteme után - mondta korábban Ratatics Péter, a Mol hazai operatív működésért felelős ügyvezető igazgatója. Bár tartalékolni kellene, de az sem ment rendesen az árstop miatt megnövekedett kereslet miatt, úgyhogy az ország stratégiai készleteihez is hozzá kell nyúlni.
A Kormányinfón elhangzott, hogy augusztusban összesen 184 millió liter dízel- és gázolajat szabadítanak fel a készletekből. Gulyás Gergely elmondása szerint nem szeretnének változtatni a hatósági árakon, a lehető leghosszabb ideig szeretnék fenntartani a benzinárstoppot. Tekintettel arra, hogy a hazai készletek kb. 90 napra elegendőek, és a Mol-nak is vannak tartalékai, elméletileg nem kell hiánytól tartani - hasonlóképp nyilatkozott a Magyar Ásványolaj Szövetség főtitkára is. Viszont Grád Ottó szerint az új szabályok az importhelyzeten sem segítenek:
A független importőr továbbra sem fog üzemanyagot Magyarországra szállítani, hiszen az számára továbbra is csak veszteséges értékesítést jelentene, legfeljebb a változás annyi, hogy nem olyan nagymértékű a veszteség, mint eddig volt
– mondta a főtitkár.
A gyenge forint miatt a piaci ár is megéri
Jelentős probléma volt a közelmúltig a benzinturizmus is, hiszen a környező országokban jóval drágább volt az üzemanyag, mint a 480 forintos hatósági ár. Ezt orvoslandó a kormány első körben annyiban szigorított, hogy csak magyar forgalmis járművek tankolhatnak árstoppos üzemanyagot, a külföldieknek piaci árat kell fizetni - na, meg azoknak is, akik kannába, vagy rendszám nélküli járműbe tankolnak. Ez múlt péntektől a benzin esetében literenként átlagosan 692,9 forint, míg a gázolaj literje átlagosan 737,9 forintot jelent.
Igen ám, de a rendszer még így sem küszöbölheti ki teljes mértékben az üzemanyagturizmust, ennek pedig a harmatgyenge forint az oka.
NULLA FORINTOS SZÁMLAVEZETÉS? LEHETSÉGES! MEGÉRI VÁLTANI!
Nem csak jól hangzó reklámszöveg ma már az ingyenes számlavezetés. A Pénzcentrum számlacsomag kalkulátorában ugyanis több olyan konstrukciót is találhatunk, amelyek esetében az alapdíj, és a fontosabb szolgáltatások is ingyenesek lehetnek. Nemrég három pénzintézet is komoly akciókat hirdetett, így jelenleg a CIB Bank, a Raiffeisen Bank, valamint az UniCredit Bank konstrukcióival is tízezreket spórolhatnak az ügyfelek. Nézz szét a friss számlacsomagok között, és válts pénzintézetet percek alatt az otthonodból. (x)
Hiába tankolhat ugyanis egy osztrák rendszámú kocsi csak piaci áron Magyarországon, ha a tulajdonos euróban fizet, sokkal jobban jár, mintha az otthoni átlagáron tankolna. Ugyanez a helyzet Szlovákiával is, valamint a Holtankoljak.hu nemzetközi összesítése alapján Horvátországból is megérheti átjönni tankolni a határ mellől - utóbbi országban még nem euró van, de egyébként a kuna árfolyama már ahhoz van rögzítve, jövőre pedig már ott is euróval fizethetnek a magyarok.
Ahogy az ábrán látható, a környező országok közül, euróra váltva csak a háborús Ukrajnában olcsóbb a benzin, mint nálunk, Szlovéniában kb. hasonló átlagárak vannak (de egy újabb forintbeszakadás akár nekik is kedvezhet), és Romániából és Szerbiából sem érheti meg annyira átugrani tankolni: ha valaki közel lakik a határhoz, 4 eurócentet, azaz kb. 16 forintot spórolhat literenként.
Azonban Szlovákiában már más a helyzet: ők az összesítés szerint kb. 20 centet, azaz durván 80 forintot spórolhatnak literenként még a magyar piaci árral is. Ha valaki Ausztriából jönne át piaci áron tankolni, az több mint 120 forintot takarítana meg literenként a benzinen. A dízel esetében nem ennyire markáns az eltérés, de az osztrákok így is kb. 80 forintot spórolnának literenként a magyar piaci áron, a szlovákok pedig kb. 40-et.
Ha pedig a forint újból beugrik a szakadékba, és már inkább 410 felett lesz az euróárfolyam, akkor természetesen a határ mentén élőknek méginkább megérheti átjárni tankolni Magyarországra.
Címlapkép: Komka Péter, MTI/MTVA
Figyelmeztet a rendőrség! Őrült veszély leselkedik az autósokra a következő hetekben a magyar utakon
A közlekedési balesetek elkerülése érdekében türelemre, és a szabályok betartására kérik a járművezetőket.
Révész Tamás 20 évnyi amerikai élet után visszatért Magyarországra és az újabb könyve már itthon, Budapesten készült.
Gombából és növényi szálakból fejlesztett újgenerációs jógamatracot egy fiatal magyar csapat.
Ennek nincs is tücsök íze, ez a leggyakoribb visszajelzés a többféle ízesítéssel gyártott, tücsökfehérjével dúsított proteinszelet, snack és shake kapcsán.
A Magyar Mozgókép Fesztiválon találkozhat először a közönség Králl Kevin “Melange”című kisjátékfilmjével.
-
Az élhetőbb városokban az ingatlanok is felértékelődnek (x)
Minél több szolgáltatás és zöld van a közelben, annál jobban.