12 °C Budapest

Meglepődtek a nyugdíjasok: már ezért is fizetniük kell?

Pénzcentrum
2013. április 8. 16:36

Meglepte a nyugdíjasokat az, hogy egyes buszjáratokon már nem utazhatnak ingyenesen. Egy tavalyi változás miatt ugyanis vannak olyan buszjáratok - például a megyeszékhelyek és Budapest között - amelyekre kiegészítő díjat kell fizetni.

Több nyugdíjas számára meglepetést okozhat, hogy egyes buszjáratokon kiegészítő díjat kell fizetniük. A delmagyar.hu portálnak egy idős utas arról panaszkodott, hogy eddig ingyen utazott Szentesről Budapestre, nemrég azonban a távolsági buszjárat sofőrje 235 forintos kiegészítő díjat kért tőle. Az idős férfi azt hozta fel példának, hogy mi történik akkor, ha egy nyugdíjas a pénztárcája nélkül indul útnak (például kénytelen várni egy lassabb, nem pótdíjas buszra, esetleg vonattal kell utaznia). A teljes árú menetjegy egyébként erre az útra 2830 forintba kerül, ehhez is hozzáadódik a kiegészítő díj.

A lapnak a járatot üzemeltető busztársaság is elismerte, hogy a változással az utazóközönség egy része csak mostanában szembesül, pedig a kiegészítő díjak bevezetését még tavaly jelentette be közleményben a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM).

A vasúthoz igazodnak

A minisztérium tavaly azzal indokolta a kiegészítő díj bevezetését, hogy a cél a közösségi közlekedés versenyképességének javítása érdekében a "vasúti utazást támogató és a szolgáltatások színvonalához igazodó" tarifarendszer kialakítása. Az átalakításban elsőként szeptembertől módosult a közösségi közlekedésben alkalmazott díjrendszer. A hivatalos minisztériumi kommunikáció szerint a minőségi autóbuszos felár növekedése versenyképesebbé teszi a vasúti InterCity (IC), EuroCity (EC) járatokat.

KATTINTS! "Ezek a magyarok kedvenc éttermei tavasszal - itt a lista!"

Az emelt szintű szolgáltatások pótjegy árai az utazási távolsággal arányosan alakulnak. Az autóbuszos felár a távolsági övezettel arányosan nőtt. A közúti díj ezzel összességében minden viszonylaton drágább lett, mint a pótjeggyel növelt vasúti tarifa. Ez - a minisztérium szerint - azt jelenti, hogy a magasabb autóbuszos díj bevezetésével megszűnik a vasút versenyhátránya az emelt szintű szolgáltatások területén. A kedvezőbb áraknak köszönhetően az utasok elvileg nagyobb arányban választhatják az IC és EC vonatokat.


A minisztérium úgy véli, a tarifarendszer módosítása elősegíti az utazási igények kötöttpályás közlekedés felé irányítását, a helyközi közösségi közlekedés versenyképességének javítását.

JÓL JÖNNE 1 MILLIÓ FORINT?

Amennyiben 1 millió forintot igényelnél 36 hónapos futamidőre, akkor a törlesztőrészletek szerinti rangsor alapján az egyik legjobb konstrukciót, havi 33 952 forintos törlesztővel az UniCredit Bank nyújtja (THM 14,41 %), de nem sokkal marad el ettől a CIB Bank 33 972 forintos törlesztőt (THM 14,45%) ígérő ajánlata sem. További bankok ajánlataiért, illetve a konstrukciók pontos részleteiért (THM, törlesztőrészlet, visszafizetendő összeg, stb.) keresd fel a Pénzcentrum megújult személyi kölcsön kalkulátorát. (x)

 

Leginkább az autópályás járatokat érinti

A szabályozás országos érvényű, és egyes meghatározott járatokon lépett életbe az új fizetési kötelezettség. Az utasok a részletekről a busztársaságok honlapján tájékozódhatnak, de a menetrendi tájékoztatóban, illetve az éves menetrendben is feltüntették a módosítást.

Korábban az M5-ös autópályán Szegedről Budapestre, illetve Szegedről Hévízre tartó buszokra, március 15-étől azonban már a Budapest-Kecskemét-Csongrád-Makó, illetve a Budapest-Kecskemét-Szeged-Makó/Hódmezővásárhely járatokon sem lehet teljesen ingyen utazni - mondta el példaként a delmagyar.hu-nak a Tisza Volán Zrt. munkatársa.

A kiegészítő jegy ára övezetenként változik, 100 kilométerig - akkor is, ha csak egy megállót utazunk - 150 forint, a Tisza Volán Zrt. által közlekedtetett járatokon a legmagasabb díjtétel pedig 380 forint. Nem kell azonban kiegészítő jegyet venniük a bérletes utasoknak, a hadirokkantaknak és orvosilag indokolt kísérőjüknek, a hadiözvegyeknek, valamint a 3 évesnél kisebb gyermekeknek.

 

NEKED AJÁNLJUK
Farmról az asztalra: így segítheti ez az üzleti modell a kisgazdaságokat

A CSA, azaz a közösség által támogatott mezőgazdasági modell hazánkban egyelőre alig ismert, pedig Nyugat-Európában és az amerikai földrészen egyre elterjedtebb.

Páratlan fotó dokumentációval illusztrált napló került elő a Don-kanyarból (x)

Hadtörténeti kuriózum lehet az a 120 darab színes, jó minőségben retusált és digitalizált, publikálás előtt álló felvétel, amely 45 év lappangás után került elő.

Itt a díjnyertes fiatal vállalkozó újabb nagy dobása (X)

Az egyik legígéretesebb hazai technológiai startup által most piacra dobott okos gyűrű lehetővé teszi, hogy egyetlen érintéssel bármilyen infót megosszunk magunkról új ismerősünkkel.

Ilyen modellben még soha nem szerveztek ekkora rendezvényt (x)

Rekord gyorsasággal fogytak el a jegyek arra 400 fősre tervezett, fiataloknak szóló kapcsolatépítő és önfejlesztő rendezvényre, amelynél a szervezők a közösségi finanszírozás modelljével toboroztak.

Erről ne maradj le!
NAPTÁR
Tovább
2024. április 26. péntek
Ervin
17. hét
Ajánlatunk
KONFERENCIA
Tovább
GEN Z Fest 2024
Gyere el akár INGYEN a Z generáció tavaszi eseményére!
Retail Day 2024
Merre tovább, magyar kiskereskedelem?
EZT OLVASTAD MÁR?
GEN Z Fest 2024
Pénzről, bátran. Techről, tudatosan. Jövőről, őszintén.
Most nem