A korábbi tendenciákhoz hasonlóan idén is az ingyenes hirdetések voltak a legkeresettebbek a használtpiacon, de nagy értékű áruk is szép számmal találtak gazdára.
Így alakult a Penny, Aldi, Auchan és a Spar háborúja 2022-ben: kanyarban előztek a diszkontok
Folytatva a diszkontláncok hazai dübörgését, rendkívül nagyot ment 2022-ben az Aldi, növekedett a dolgozók létszáma, az általunk vizsgált 4 lánc közül itt emelkedett leginkább a bérköltség mértéke egy éves távlatban, és az adózás utáni eredmény is pozitív lett. Ez utóbbit egyébként sem a Penny, sem az Auchan, sem pedig a Spar nem mondhatja el magáról. Ezek mindegyike ugyanis veszteséggel zárta a 2022-es üzleti évet, a Spar ráadásul nem is kicsivel. A legfrissebb üzleti beszámolók elemzéséből kiderült az is, hogy az Aldi és a Penny is előzi az Auchant, ami a belföldi nettó árbevétel mértékét illeti, miközben a hiper csak egy helyben toporog.
Igazán durva egymásnak feszülést mutattak a boltok a 2022-es üzleti évükben. Miközben az Aldi, a Penny és a Spar szemmel láthatóan tudta növelni belföldi értékesítésének nettó árbevételét, addig az Auchan csak egy helyben toporgott. Az adózott eredményeknél viszont rendes vérengzés történt, a Pénzcentrum által vizsgált négy nagy lánc közül csak az Aldi zárt pozitívan, majd 6 milliárdos eredménnyel, ám még ez is 2,5 milliárddal kevesebb, mint amennyit a 2021-es üzleti évben produkáltak.
Ehhez képest a Penny a 2021-es 4,4 milliárdos adózott eredményével szemben veszteséges évet zárt, mínusz 155 millió forinttal. Ennél nagyobbat bukott az Auchan, náluk a 2021-es 8,1 milliárdos eredményhez képest tavaly 1,8 milliárdos veszteség lett elkönyvelve. Hozzájuk képest viszont nagyságrendekkel nagyobbat zúgott a Spar, ahol a 2021-es 5,3 milliárdos pozitív eredményhez képest a 2022-es évben 13 milliárdos negatív eredményt értek el.
Mit olvashatunk ki a számokból?
Ha elidőzünk a belföldi értékesítések nettó árbevételénél akkor láthatjuk, a diszkontok előretörése folytatódik. Miközben ugyanis a 2021-es üzleti évben az Aldi és a Penny is az Auchan mögött maradt, addig a hiper a 2022-es évre nem igazán tudta növelni bevételeit, viszont az Aldi és a Penny igen. Ez pedig azt eredményezte, hogy mind a kettő diszkontlánc beelőzte a hipert. Sőt, az Aldi még a Pennynél is nagyobbat gurított.
Ha a bevételek növekedését nézzük, akkor is az Aldi szerepelt a legjobban, ők ezt több mint 30 százalékkal tudták növelni, a Penny 26 százalékkal, míg a Spar 15-el. A bevételek növekedését nézve is kakukktojás az Auchan, ami egy helyben toporgásával végül is még csökkentette is a bevételeit, igaz mindössze 0,1 százalékkal.
Hogyan alakult a foglalkoztatás?
Ha megnézzük a foglalkoztatási statisztikákat, akkor egyértelműen látjuk, hogy az átlagos foglalkoztatási létszám a Pénzcentrum által vizsgált 4 lánc közül csak a diszkontoknál emelkedett. Az Aldinál 383 fővel dolgozott több 2022-ben, 2021-hez képest, de a Pennynél is emelkedett a létszám 79 fővel. Ehhez képest az Auchan és a Spar esetében is szemmel látható létszámcsökkenés ment végbe: a hipernél átlagosan 465 fővel dolgoztak kevesebben 2022-ben 2021-hez képest, de a Sparnál is csökkent az átlagos létszám 418 fővel.
Mindez tehát azt jelenti, hogy messze a leglátványosabban az Aldi tudta növelni átlagos létszámát, ugyanis a növekedés mértéke 10 százalékos volt. Ehhez képest a Penny már csak 2 százalékos létszámbővítésre volt képes, miközben a Spar 3, az Auchan 7 százalékos csökkenést könyvelt el 2022-ben 2021-hez képest.
NULLA FORINTOS SZÁMLAVEZETÉS? LEHETSÉGES! MEGÉRI VÁLTANI!
Nem csak jól hangzó reklámszöveg ma már az ingyenes számlavezetés. A Pénzcentrum számlacsomag kalkulátorában ugyanis több olyan konstrukciót is találhatunk, amelyek esetében az alapdíj, és a fontosabb szolgáltatások is ingyenesek lehetnek. Nemrég három pénzintézet is komoly akciókat hirdetett, így jelenleg a CIB Bank, a Raiffeisen Bank, valamint az UniCredit Bank konstrukcióival is tízezreket spórolhatnak az ügyfelek. Nézz szét a friss számlacsomagok között, és válts pénzintézetet percek alatt az otthonodból. (x)
A létszámokhoz képest azonban érdekes a bérköltségek alakulása is. Ebbe a versenyben is magasan az Aldi vitte a prímet az általunk vizsgált 4 lánc közül. Mert bár igaz, hogy 10 százalékkal nőtt az állomány, a bérköltség mértéke 32 százalékkal emelkedett. Ehhez képest a Penny 15 százalékos emelést produkált, miközben a Spar 9, az Auchan pedig csupán 8 százalékost. Mindezekből az derül ki, hogy az átlagos létszám alapján, 1 átlagos dolgozónak, az átlagos bérköltsége havonta
- az Aldi esetében: 543 947,
- a Penny esetében: 443 500,
- az Auchan esetében: 404 461,
- a Spar esetében: 434 399 forint.
Peregtek a bírságok
Mivel a 2022-es év már javában az árstopok és azok betartattásától volt hangos, ezért gyorselemzésünkben kíváncsiak voltunk, hogyan alakultak az üzletek bírságfizetési kötelezettségei 2022-ben. Persze fontos, hogy ezek az összegek nem csak az árstopokkal kapcsolatos bírságokat mutatják, hanem mindenféle ilyen jellegű követelést.
Ha tehát a bírságokat nézzük, akkor magasan a Spar vitte a prímet a tavalyi üzleti évben, összesen 89 milliót róttak ki rá. Náluk nagyságrendekkel jobban viselkedett mindenki, a Pennyre 32, az Aldira 31 millió forintnyi bírság jutott, míg az Auchan 2022-ben megúszta 26 millióval.
Itt a bejelentés, új világmárka érkezik Magyarországra: ekkor nyit az első üzlet, indul el a webshop
A márka Görögországban, Ausztriában, Lengyelországban, Romániában és Indiában is debütál franchise-partnerségeken keresztül
Sok magyar kedvence tűnhet el a boltok polcairól: megjelent a tésztatörvény, rengeteg terméket érint
Megjelent a Magyar Közlönyben az agrárminiszter rendelete, amely szigorítja és pontosítja a száraztésztákra vonatkozó minőségi és kategorizálási előírásokat.
-
Karácsonyi bevásárlás: miért éri meg a Lidl mellett dönteni az ünnepek előtt?
Az ünnepi készülődés mindenkitől sok energiát és alapos tervezést igényel, ezért a Lidl célja, hogy az idei karácsonyi bevásárlást a vásárlók egyszerűen és egy helyen intézhessék.
-
Közeledik a síszezon, féláron is elérhető a Gránit Bank Platinum kártya: 50 milliós, síelésre is érvényes utasbiztosítás jár hozzá
Európa sípályáin nagyjából minden tizedik síelő szenved kisebb-nagyobb balesetet egy-egy szezonban.
-
Ez a cég ott lát lehetőséget, ahonnan más menekül: bevásárolták magukat egy borsodi zsákfalu baromfifeldolgozójába
A Pi-Pi Kft. a Demján Sándor Tőkeprogram segítségével korszerűsíti az üzemet.
-
Elektromos 4x4 városban, országúton, terepen: hol jön ki az előnye?
Mit is nyújt a négykerék-hajtás a mindennapokban az autósok számára?
-
Változó karácsonyi kosár: spórolnak a magyarok, de a menüre nem sajnálják
Egy kutatás szerint továbbra is kiemelt fontosságú az ünnep, de sokan szűkebb kerettel gazdálkodnak, visszafogják az ajándékköltést, és a megfizethető meglepetések felé fordulnak.
-
Évente tízmilliárdokat lopnak el a csalók hazai bankszámlákról – Kiderült, ki a legkönnyebb célpont
Becslések szerint 2,6 millió magyar változtatott online vásárlási szokásain, miután átverték vagy csalás célpontja lett, 40%-uk emiatt kevesebbet vásárol a neten.
-
Zsalutrend: számít a felhasznát anyagokba épített energia (x)
Fókuszban a karbonsemlegességhez hozzájáruló, csekély ökológiai lábnyommal rendelkező és igazolt adatokkal kínált építőanyagok. Ezek között rendhagyó egy 25 éves zsaluinnováció a Mevától.
-
Önálló digitális transzformációs terület a Rossmann-nál (x)
Dedikált csapattal indult el a digitális transzformáció a Rossmann Magyarországnál, az új, önálló területet Fürjes Ádám, a vállalat eddigi webshopvezetője irányítja.
-
A vásárlói élmény és az értékteremtés kéz a kézben jár az Ecofamily üzleteiben (x)
Az elmúlt években látványosan átalakultak a fogyasztói igények: a vásárlók ma már nem csupán termékeket keresnek, hanem olyan márkákat és üzleteket, amelyekkel azonosulni tudnak és amelyek valódi értéket képviselnek.








