Napi egymilliárd étkezésnek felelne meg a 2022-ben világszerte feleslegesen kidobott élelmiszer az ENSZ Környezetvédelmi Programjának (UNEP) szerdán közzétett jelentése szerint.
Az egész világot markáns infláció sújtja: nem kivételek ez alól a legerősebb gazdaságok sem. Mint ahogy nálunk, úgy Angliában, Németországban és az Egyesült Államokban is az élelmiszerek ára növekszik a leggyorsabban. Így nem csoda, ha a nagybevásárlás már mindenhol egyre nagyobb százalékát emészti fel a háztartások bevételeinek.
Nem csak Magyarországon, szinte az egész világon súlyos gondot okoz az infláció: különösen az élelmiszerek és a mindennapi fogyasztási cikkek (papíráru, tisztítószerek) árai szabadultak az az utóbbi hónapokban.
A magas élelmiszer- és energiaárak, az ellátási lánc problémáinak folyamatos súlyosbodása azt eredményezte, hogy az infláció még a világ legerősebb gazdaságait sem kerülte el. Többek között az Egyesült Királyság is a bőrén érzi a drágulást, a júniusi 9,4%-os érték több évtizedes rekordot döntött meg. Az élelmiszerek esetében pedig még súlyosabb a helyzet mindenhol:
Ahogy a grafikonon is látszik az élelmiszerek drágulása tekintetében Magyarország az élmezőnyben van: hazánkban a júniusban az OECD számításai szerint 23,1 százalékot emelkedtek az élelmiszerek árai az előző év azonos időszakához képest. Németországban ez az arány 11,9%, az Egyesül Királyságban 9,8%, Svédországban 11,2%, az USA-ban pedig 12,2%.
Margarin, tészta, darált hús
Előző, hasonló témában született cikkünkben az Egyesült Államok élelmiszerárait hasonlítottuk össze a hazai árakkal, most pedig egy Youtuber, Tóth Benjamin segítségével az angliai Tesco áruházban kapható termékeket nézzük meg.
Benjamin azokat választotta ki, melyek a KSH adatai szerint a legnagyobb ütemben nőttek itthon:
A táblázat első oszlopában egy kinti Tesco árait látjuk, odaírtuk mellé, mennyi az forintra átszámítva a mai árfolyamon. A második oszlopba a hazai Tesco hasonló termékeinek árait írtuk, míg a harmadikba a "hivatalos árakat", azaz a KSH által mért júliusi átlagos fogyasztói árakat - már amelyik termék esetében ez rendelkezésünkre állt.
Hasonlóan az amerikai árakhoz, olyan őrült nagy kilengéseket ez esetben sem találtunk, tehát egy nagybevásárlás biztosan nem kerül háromszor annyiba kint, min itthon, de persze különbségek vannak. Az árstoppos termékeket ismét nem érdemes figyelembe vennünk.
LAKÁST, HÁZAT VENNÉL, DE NINCS ELÉG PÉNZED? VAN OLCSÓ MEGOLDÁS!
A Pénzcentrum lakáshitel-kalkulátora szerint ma 10 millió forintot, 15 éves futamidőre, már 7,21 százalékos THM-el, havi 89 803 forintos törlesztővel fel lehet venni a CIB Banknál. De nem sokkal marad el ettől a többi hazai nagybank ajánlata sem: az Erste Banknál 8,04% a THM, a Raiffeisen Banknál 8,09%; az UniCredit Banknál 8,12%, a K&H Banknál 8,31%, akárcsak az OTP Banknál. Érdemes még megnézni magyar hitelintézetetek további konstrukcióit is, és egyedi kalkulációt végezni, saját preferenciáink alapján különböző hitelösszegekre és futamidőkre. Ehhez keresd fel a Pénzcentrum kalkulátorát. (x)
A margarin angliai ára nagyjából összhangban a KSH által mérttel, a magyar áruházban ennél jóval olcsóbban is hozzá lehet jutni, de a kiszerelés nem egységes, így ezek csak hozzávetőleges adatok. A legolcsóbb angliai félbarna kenyér nagyjából annyi mint itthon, kicsit drágább, de ez a pár forintos eltérés betudható az árfolyamingadozásnak is. A sajátmárkás spagettitészta szinte fillérre pontosan azonos árban van, a Barilla viszont lényegesen olcsóbb: nagyjából a fele a hazainak.
Meglepő, hogy a darált marhahús kint jobb árban van: ha visszaosztjuk kijön, hogy Angliában 2600 forint körül van egy kiló, míg otthon 3800 - 4000 forint. A darált sertéshús ára megegyezik, a csirkemell sokkal olcsóbb itthon, de hatósági áras. A bontott csirke kilója itthon kevesebbe kerül 700 forinttal, 40 dkg csirkemáj 140 forinttal olcsóbb nálunk.
A tej szintén hatósági áras, lehet kapni ugyan 282 forintért is egy litert, ám az ársapka torzítja a piaci árakat, így tényleg nem érdemes összehasonlítani őket. A tescós sajt itthon olcsóbb, ahogy a tojás is nagyjából a felébe, háromnegyedébe kerül.
A pelenkagyártó csecsemőkről felnőttekre vált át: ide vezetett a drasztikusan kevés gyerek születése
Japán gyorsan öregedő társadalma és csökkenő születésszáma miatt, bejelentette egy pelenkagyár, hogy felfüggeszti a csecsemőpelenka-gyártását és a felnőtteknek szánt pelenkák piacára koncentrál.
Rekord gyorsasággal fogytak el a jegyek arra 400 fősre tervezett, fiataloknak szóló kapcsolatépítő és önfejlesztő rendezvényre, amelynél a szervezők a közösségi finanszírozás modelljével toboroztak.
Az első hazai közösségi piactéren sikeresen célba ért egy mézes kampány, amelyben a vásárlás mellett egy hartai termelő kaptárait is örökbe lehetett fogadni.
Az STRT Holding közleménye szerint 8+30 millió forint befektetés és tapasztalt mentorgárda várja a jelentkezőket.
A hiánypótló naturális, és letisztult berendezési trendeket kedvelő fotós közösség számára a Nordix már nem ismeretlen.
-
Elárulta a Lidl, milyen akciókkal készül a húsvéti szezonra
A húsvéti időszakban is változatos akciókkal és kedvezményekkel segíti a Lidl a vásárlókat.
-
Cégalapítás online: az eljárás menete lépésről lépésre (x)
Megmutatjuk, mire számíthat, ha vállalkozás indítását tervezi
-
Az ASUS újdonsága a modern munkaélmény új szintjét kínálja (x)
Az ExpertBook B9 OLED új mércét állít az üzleti laptopok számára.
- Kis-Benedek József az Arénában: a moszkvai merényletet nem csak az Iszlám Állam szervezte
- Kiemelt miniszteri feladatot kapott Kotán Attila
- Több kilométeres dugó alakult ki az M3-as autópályán
- Durván elszállhat a párizsi olimpia költségvetése
- Feljelentették a kormánypárti képviselők Budapest I. kerületének polgármesterét
- Lengyelország és Ukrajna közös fegyvergyártásra készül