Egy hazai kisvállalkozó keserű Facebook-posztban írta le, hogyan szorítja sarokba a globális import és a hazai piaci viszonyok.
Ezzel robbantana bankot rengeteg magyar: sokan nem is ismerik, pedig milliók múlhatnak rajta
A startolásnál a magyarok mindössze 10-15 százaléka ismerte a közösségi finanszírozás lényegét, és sokan még mindig összekeverik ezt a fajta támogatást a jótékonykodással. Míg külföldön a technológiai innovációk tarolnak a közösségi finanszírozási platformokon, nálunk itt is megjelenik a magyarok kreativitása.A magyar Kickstarter, azaz a Brancs közösségi finanszírozási oldal ötletgazdáját, Kövesdi Gábort kérdeztük az első hónap tapasztalatairól.
Egy hónapja startolt el Magyarország első közösségi finanszírozási platformja, a Brancs. Három sikeres projekt után az ötletgazdát, Kövesdi Gábort kérdeztük az elmúlt hónap tapasztalatairól. A közösségi finanszírozás még csak most indult be Magyarországon, a felméréseik alapján indulás előtt a magyarok mintegy 10-15 százaléka tudta, mit foglal magába ez a finanszírozási forma. Sokan pedig összekeverik a támogatást a vásárlással – hiszen sokan azt gondolják, hogy a projekteket támogatni kell, holott a vásárláson van a hangsúly.
Felemásak az első hónap tapasztalatai. Nagy volt az első hetekben az érdeklődés, a vártnak megfelelően sok látogató volt, a várakozást is felülmúlta az érdeklődés a sajtó, és szakmai oldalról egyaránt. A projektekre való vásárlói átfordulás viszont eggyel körülményesebb, sok időt töltenek az emberek azzal, hogy azon gondolkodnak, megvegyék-e a terméket, eldöntsék, hogy vásároljanak-e. Ennek ellenére voltak olyan projektek, amelyek fokozatosan vonzották be a vásárlókat, és sikerült így eljutniuk oda, hogy sikeres projektet tudhattak maguk mögött
- fejtette ki lapunknak Kövesdi Gábor. Mint mondta, a Brancs indulása előtt több nemzetközi kutatást is elolvastak arról, hogy hogyan működik a közösségi finanszírozás, és mitől lesz sikeres egy-egy projekt. Meglepő dolgokat olvastak, amelyek nem csak megerősödtek a Brancs projekteknél, de még sarkosabb arányokat hoztak, mint azt várták.
Fontos, hogy milyen a projekt, mennyire érdekes, de nem feltétlen ez a legfontosabb. Egy kutatásunk is megerősítette, hogy fontosabb maga az ember, és a csapat, akik egy-egy projekt mögött állnak. A csapat hitelessége, az, hogy mennyit mutatnak meg magukból, mennyire hihető az, hogy képesek megcsinálni a projektet sokkal fontosabb. Mindegyik sikeres projektünk mögött vannak saját videók, közösségi média oldalak, blogok, ahol bemutatják magukat a csapatok, a tervüket, a motivációjukat. Akik ezzel sokat foglalkoztak, ők sikeresebbek is lettek, és képesek voltak vásárlókat szerezni. Fontos, és megerősítést nyert az is, hogy akik az első néhány vásárlót a baráti körből, családból össze tudták hozni, ők képesek voltak arra, hogy bizalmat teremtsenek. Az első 10-20 százalék után több vásárlóra tettek szert, mint azok, akiknél ez hiányzott
- elemezte az eddigi eredményeket a Brancs egyik alapítója. Hozzátette, hogy azok, akik nem tudták megszerezni a kezdő lökést, akár egy hónap után is 0 százalékon állt a projektjük támogatottsága, mivel ők nem tudták kellően hatékonyan megszólítani és meggyőzni ismerőseiket, családjukat - a siker szempontjából leginkább kritikus első vásárlókat- arról, hogy a szolgáltatásuk, a termékük érdekes.
Az alapigazságok itt is működnek, a jó képek, jó videók mindig több látogatót vonzanak, a család és barátok által támogatott projektek pedig a bizalmat is megelőlegezik. Ami külföldön működik, az nálunk is működik, fontos tehát a projekt személyessége, valamint az első vásárlók is
- összegezte Kövesdi Gábor azt, hogy mitől válik sikeressé egy projekt a Brancson. Azonban voltak olyan vállalkozók is, akiknek nem sikerült jól a szereplésük, itt is vonható párhuzam, hiszen általában hasonló hibákat vétenek el a sikertelen projektek is.
A projekteknél fontos a transzparencia, a képek, a videók. A közösségi finanszírozású projekteknél a bizalmat kell elsősorban megteremteni, ezek a tartalmak ezt erősítik. Ha a terméknek, szolgáltatásnak nyitunk egy közösségi média oldalt, amivel posztolunk, akár egyszerűbb tartalmakat, könnyű követőket szerezni. Több projektgazda a szimpla posztok mellett ráadásul saját hirdetésekkel, landing oldalakkal és sajtómegjelenésekkel is építette a bizalmat terméke, szolgáltatása iránt, és aktív jelenléttel és érdekes tartalmakkal motiválta közönségét.
Ha valaki ezt a lépést elmulasztotta, annak a projektje könnyen beragadhatott még a startnál
- vázolta az általános hibákat Kövesdi Gábor. A közösségi finanszírozás külföldön már régóta jól működő és megértett koncepció, csapatával ezt próbálják meghonosítani Magyarországon is. A Kickstarter, és az Indiegogo projektjei és a Brancs projektek között van némi hasonlóság, azonban alapvetően más dolgok érdekelnek minket magyarokat. Kövesdi Gábor elmondta, hogy az a része hasonló a külföldi oldalak és a Brancs között, hogy a technológiai innováció alapvetően érdekesebb, így ezeket többen keresik, amit a vásárlások és a kutatások is igazolnak.
A technológiai innovációk hosszú távon is jelen lesznek a projektek között, hiszen ez iránt mindig nagy az érdeklődés. Jó hír azonban, hogy Magyarországon a magyar vállalkozók kreativitása is sikeres. Az első 3 befutott projektünk közül 2 nem a megszokott termék, egyik sem technológiai innováció
Bárkinek járhat ingyen 8-11 millió forint, ha nyugdíjba megy: egyszerű igényelni!
A magyarok körében évről-évre nagyobb népszerűségnek örvendenek a nyugdíjmegtakarítási lehetőségek, ezen belül is különösen a nyugdíjbiztosítás. Mivel évtizedekre előre tekintve az állami nyugdíj értékére, de még biztosítottságra sincsen garancia, úgy tűnik ez időskori megélhetésük biztosításának egy tudatos módja. De mennyi pénzhez is juthatunk egy nyugdíjbiztosítással 65 éves korunkban és hogyan védhetjük ki egy ilyen megtakarítással pénzünk elértéktelenedését? Minderre választ kaphatsz ebben a cikkben, illetve a Pénzcentrum nyugdíj megtakarítás kalkulátorában is. (x)
- fejtette ki Kövesdi Gábor. Az első két termék ugyanis a Cseles felnőtt szörp, és Tóth Dávid pénzügyi tanácsadó könyve, a Szabadságra mentem- egy év múlva találkozunk. Harmadikként valóban technológiai innováció futott be, a Refilamer, amely 3D nyomtatókhoz készít Pet palackokból filamentet.
Az ötletgazdák bíznak abban, hogy ez a tendencia továbbra is fennmarad, a gasztrokultúra, a kézművesség nagyon erős Magyarországon, remélik, hogy a jövőben ezek a projektek továbbra is működni fognak. Indulásnál két könyv is szerepelt a kínálatban, abból az egyik már be is futott, a másik is jól halad. A Tiny House projekt is nagyon keresett, bár mivel ez egy nagyobb projekt, ennek a beérése lassabb lesz, viszont sokan keresik ezt is. A Brancs közösség elsősorban a hazai piacon betöltött szerepét erősítené meg, azonban középtávú terveik között szerepel az is, hogy nemzetközi piacra léphessenek.
Szeretnénk megbizonyosodni arról, hogy lokális tudással, a helyi erőforrásokat kihasználva sokkal többrétegű közösségi portált tudunk csinálni. Mi a magyar jellegzetességekkel szeretnénk foglalkozni, és ha ez működik, úgy szeretnénk terjeszkedni Kelet-Közép Európába, majd messzebb, hogy ne csak a technikai innovációk kapjanak lehetőséget Kickstarteren és Indiegogon, hanem az adott régió országainak jellegzetes, jó minőségű termékei és szolgáltatásai is
- mondta Kövesdi Gábor, aki arról is beszélt, hogy a közösségi finanszírozás még gyerekcipőben jár nálunk, így fontos először stabillá tenni a működésüket Magyarországon. Induláskor mindössze a lakosság 10-15 százaléka tudott a közösségi finanszírozási formáról, aminek a jelenlegi makrokörnyezet nem kedvez. Ráadásul sokan összekeverik ezt a támogatást a jótékonykodással, holott ez elsősorban vásárlást jelent.
Bár a közösségi finanszírozásnak van támogatás jellege, azonban mi jutalom alapúak vagyunk. Gyakorlatilag ez a tudatos vásárlás része, bizalmat fektet a vásárló egy termékbe, azonban a hagyományos webshopos, vagy bolti vásárláshoz mérten később kapják meg magát a terméket. Itt a termék mellé előnyöket is kap a vásárló, kedvezményesen, elsőként juthat a termékhez, ajándékot kap, kiemelt figyelmet. Mi viszont azt tapasztaljuk, hogy az emberek erre még mindig támogatásként gondolnak a közösségi finanszírozásra, nem vásárlásként. A Brancson az érdeklődők vásárlással támogathatják a hazai vállalkozókat, termelőket, szolgáltatókat - de ez nem jótékonysági támogatás, hanem tőke a gyártáshoz, fejlesztéshez, fejlődéshez.
- fejtette ki Kövesdi Gábor, aki kiemelte, hogy közösségi finanszírozással hozzájutni egy termékhez, szolgáltatáshoz, ez a tudatos vásárlás része, amivel a hazai vállalkozásokat támogatjuk.
A visszajelzések alapján azt látjuk, hogy ezek a fogalmak még mindig keverednek, nem teljesen tisztázódtak. Ha jutalomalapú terméket, szolgáltatást vásárolunk hazai ötletgazdáktól, vállalkozóktól, ezzel támogatjuk a hazai a vállalkozást, de attól ez még mindig vásárlást jelent
- emelte ki a Brancs közösségi finanszírozási oldal ötletgazdája.
Adatvezérelt energiakereskedelem és AI-transzformáció: ezek az Audax Renewables jövőévi célkitűzései
A Pénzcentrum Pap Gabriellát, az energetikai vállalat ügyvezető igazgatóját kérdezte.
-
Változó karácsonyi kosár: spórolnak a magyarok, de a menüre nem sajnálják
Egy kutatás szerint továbbra is kiemelt fontosságú az ünnep, de sokan szűkebb kerettel gazdálkodnak, visszafogják az ajándékköltést, és a megfizethető meglepetések felé fordulnak.
-
Évente tízmilliárdokat lopnak el a csalók hazai bankszámlákról – Kiderült, ki a legkönnyebb célpont
Becslések szerint 2,6 millió magyar változtatott online vásárlási szokásain, miután átverték vagy csalás célpontja lett, 40%-uk emiatt kevesebbet vásárol a neten.
-
Állatorvosi rendelőből skálázható kkv – így épült fel a Petlegio tőkevonzó modellje
Nándorfi Zoltánt, a Petlegio vezetőjét és Bánfi Zoltánt, az MKIK Tőkealap-kezelő vezérigazgatóját kérdeztük.
-
Zsalutrend: számít a felhasznát anyagokba épített energia (x)
Fókuszban a karbonsemlegességhez hozzájáruló, csekély ökológiai lábnyommal rendelkező és igazolt adatokkal kínált építőanyagok. Ezek között rendhagyó egy 25 éves zsaluinnováció a Mevától.
-
Önálló digitális transzformációs terület a Rossmann-nál (x)
Dedikált csapattal indult el a digitális transzformáció a Rossmann Magyarországnál, az új, önálló területet Fürjes Ádám, a vállalat eddigi webshopvezetője irányítja.
-
A vásárlói élmény és az értékteremtés kéz a kézben jár az Ecofamily üzleteiben (x)
Az elmúlt években látványosan átalakultak a fogyasztói igények: a vásárlók ma már nem csupán termékeket keresnek, hanem olyan márkákat és üzleteket, amelyekkel azonosulni tudnak és amelyek valódi értéket képviselnek.








