8 °C Budapest

150 ezres bírság egyetlen szabálysértésért: vigyázz, te is pórul járhatsz

2018. április 25. 10:00

14 875 forint. Ennyibe kerül, ha valaki érvényes e-matrica nélkül hajt fel autójával a díjköteles útszakaszra, és 60 napon belül rendezi a számlát. Ha nem, akkor közel 60 ezret kell fizetni. Ez viszont semmi ahhoz képest, mekkora bírságra számíthatnak a fuvarozók az e-útdíj rendszerben, ha hibáznak. Ha ugyanis a sofőr figyelmetlen, és nem intézkedik időben, a bírságtétel 30-40 ezer forint helyett akár 150 ezer forint fölé is kúszhat, de a Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltatótól azt is megtudtuk, hatósági tettenérés esetén nem ritka az akár több ezer eurós kiszabott bírság sem, a jogosulatlan úthasználat miatt kiszabott bírságok ugyanis 150 napra visszamenőleg is kiszabhatóak.

Május 3-án a Pénzcentrum szervezésében, a Google Magyarország támogatásával a Budapesti Gazdasági Egyetemen neves szakértők segítségével adunk hasznos tippeket a hazai kkv-k digitális képességinek fejlesztéséhez, az internet adta lehetőségek kiaknázásához, illetve ahhoz, hogy a legmodernebb technológiák alkalmazásával hogyan készíthetik elő, támogathatják, tehetik még hatékonyabbá külföldi piacra lépésüket. Az esemény ingyenes, de regisztrációhoz kötött. Várunk szeretettel!

A teherautók úthasználati jogosultságából (e-útdíj) származó bevételekből tavaly bruttó 221,6 milliárd forint folyt be, ez lényegében 12 százalékos emelkedés. Bartal Tamás, a Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató Zrt. (NÚSZ) igazgatóságának elnöke szerint ez két dologra vezethető vissza: egyrészt nőtt a díjköteles úthálózat forgalma, másrészt újabb szakaszokkal bővült a fizetős utak köre, melyeket nem lehet ingyen használni. Aki pedig ezt elmulasztja, az rengeteg pénzt fizethet, ha ugyanis a sofőr figyelmetlen, és nem intézkedik időben, a bírságtétel akár 150 ezer forint fölé is kúszhat, de a NÚSZ-tól azt is megtudtuk, hatósági tettenérés esetén nem ritka az akár több ezer eurós kiszabott bírság sem.

Jó hír viszont, hogy tavaly ősszel megváltozott a bírságolási rend, és jogosulatlan úthasználat esetén figyelembe veszik a jogosulatlanság időbeliségét, három idősáv szerint állapítják meg a bírság mértékét - mondta a Pénzcentrumnak Bartal Tamás, akivel arról is beszélgettünk, mik azok a tipikus hibák, amiket a legtöbb fuvarozó elkövet, és mi történik, ha egy sofőrnek saját hibáján kívül kell letérni az előre kifizetett útszakaszról.

A kamionsofőrök a személygépkocsi vezetőknél jóval nagyobb bírságra számíthatnak, ha hibát vétenek. Mik azok, amikre fokozottan érdemes figyelni mielőtt a sofőrök útnak indulnának?

Ha valaki rendszeresen használja a fizetésre kijelölt útszakaszokat, fedélzeti eszközön keresztül tud útdíjat fizetni, aki pedig csak alkalmanként, de előre eltervezett útvonalon veszi igénybe a díjköteles utakat, azok számára a viszonylati jegy a megoldás. A hibákat tekintve elmondhatjuk, azoknak három fő típusa van. Az egyik a díjfizetés elmulasztása, mielőtt valaki a fizetős útszakaszra hajtana. Az is tipikus, hogy valaki elfelejti ellenőrizni a fedélzeti eszközt, illetve számlája egyenlegét. Hiába működik ugyanis az eszköz, ha nincs elegendő pénz a számláján, akkor bár az úthasználat bevallása, vagyis az adatszolgáltatás megtörténik, a NÚSZ visszautasítja a Bevallási Közreműködő által szolgáltatott adatok befogadását. Ez pedig büntetést vonhat maga után. Az ilyen eseteknél nyújt védelmet a magyar e-útdíj (HU-GO) rendszer egyik ingyenes szolgáltatása, az ún. alacsony egyenleg értesítés. Visszatérő probléma még a nem megfelelő jármű és vontatmány tengelyszám-beállítás. Ez lehet pusztán figyelmetlenség és érdemes is figyelni, mivel egy akár 135 000 forintos bírságot is elkerülhetnek vele a fuvarozók egy általánosnak tekinthető 4 tengelyes jármű esetében.

Ez hogy lehetséges?

A bírság mértékét az határozza meg, hogy a jogosulatlan úthasználat első észlelését követő 8 órán belül történtek-e további szabályszegések. Ez alapján három különböző kategóriát különböztetünk meg: az úthasználó mérsékelt bírságösszeg kiszabására számíthat, ha a jogosulatlan úthasználat észlelését követően nem, vagy csak az onnan számított első két órán belül vét a szabályok ellen. Normál bírságösszeget kell fizetni, ha az első jogosulatlan úthasználat észlelésétől számított 2. és 4. óra között ismét vét a szabályok ellen, de a 4. órát követően már nem. Emelt bírságösszeg jár, ha az első jogosulatlan úthasználat észlelésétől számított 4. és 8. óra között ismét vét a szabályok ellen

Vagyis, hiába veszi valaki észre, hogy bakot lőtt, már esélye sincs megúszni a bírságot? Hiszen a személygépkocsik esetén az autópályára felhajtva még egy órán belül megvásárolható az e-matrica, és nem kell pótdíjat fizetnie...

Nem, nincs ilyen méltányosság, viszont ha időben észleli a hibáját, és orvosolja azt, akkor mentesül a nagyobb bírságtételek megfizetése alól. Ha például a sofőr rosszul állította be a tengelyszámot, és ezt észleli és 2 órán belül javítja, akkor kategóriától függően 24-36 ezer forint bírságot kell csak fizetni. Viszont ha a szabálysértést követő 4. órában sem tesz semmit, akkor már akár 110-135 ezer forint körüli bírságtételekről beszélünk.

Mi volt a tavalyi év legnagyobb összegű bírsága, amit egy fuvarosnak be kellett fizetnie?

A megtett úttal arányos elektronikus útdíj rendszer esetében a jogosulatlan úthasználat szankciója közigazgatási bírság, melynek kiszabására a rendőrség jogosult, így erre a kérdésre nem tudok válaszolni (a NÚSZ Zrt. a jogosultság meglétének ellenőrzését végzi, ellenőrzés-támogatási tevékenysége keretében). Annyit azonban elárulhatunk, hogy hatósági tettenérés esetén nem ritka az akár több ezer eurós kiszabott bírság. Ez arra vezethető vissza, hogy az útdíj-ellenőrzési rendszerben 150 napig lehet visszamenőlegesen ellenőrizni az úthasználati adatokat, tehát ha egy teherjármű huzamosabb ideig közlekedik fedezet vagy viszonylati jegy nélkül a díjköteles hálózaton, akkor a tettenéréskor nem csupán az aktuális, hanem a korábbi esetek után is kiszabható a bírság.

Hogy lehetséges, hogy valaki nem veszi észre, hogy pénzbírságra számíthat? Hiszen a HU-GO rendszerben a regisztrált felhasználók számára elérhető a bírságriasztási funkció...

Igen, valóban. Az ingyenes szolgáltatás lényege, hogy amint bírságesemény következik be, a rendszer azonnal jelzést küld a felhasználónak, aki így lehetőséget kap arra, hogy a megadott adatok ellenőrzésével, pontosításával, szükség esetén egyenleg feltöltéssel elkerülje a sorozatos bírságokat és a nagyobb bírságtételeket. Viszont ez nem működik automatikusan, hanem aktiválni kell. 2016-ban még csak a felhasználók 60 százalék használta, most már elértük a 75 százalékot.

Mi a helyzet a külföldiekkel?

A külföldiek sem úszhatják meg a felelősségre vonást, és mivel alapvetően tranzitország vagyunk, jelentős a külföldi fuvarozók aránya. A 2017-ben befolyt megszolgált útdíj 51,17 százalékát külföldi úthasználók fizették be. Az országok sorrendjét tekintve 2016 óta egyébként a románok toronymagasan vezetnek, a külföldiek között közel 40 százalékkal képviseltetik magukat, ami több mint 20 százaléka a teljes hazai forgalomnak. Lengyelország már csak 13,24 százalékot tudhat magáénak. A harmadik helyen Bulgária található 9,09 százalékkal, majd Szlovákia és Szerbia következik 8,21 és 5,5 százalékkal.

A HU-GO rendszer 2013-as bevezetése óta egyébként a román felségjelzésű teherjárművek esetében összesen 180,2 milliárd forint folyt be, a lengyelek esetében 54 milliárd, a bolgárok esetében pedig 39,3 milliárd forint. Vagyis teljesül a magyaroknak az az elvárása, hogy ha a külföldiek használják az útjainkat, amortizálják azokat, akkor megfelelő módon járuljanak is hozzá a költségvetési bevételekhez, illetve az utak fenntartásához.

A fedélzeti eszköz és a viszonylati jegy is elég mereven kezeli az útvonalat, nem ad lehetőséget letérni az előre eltervezett és kifizetett útról. Kell-e fizetnie a kamionosoknak akkor, ha önhibájukon kívül le kell térniük egy másik fizetős útszakaszra, például egy baleset vagy útjavítási munkálatok miatt?

A közútkezelő (Magyar Közút Kht.) vagy a rendőrség hivatalos jelzése alapján a NÚSZ a terelőútként kijelölt útszakaszt ideiglenesen díjmentessé teszi és bírságmentesítést is alkalmaz az arra közlekedő teherjárművekre. Ezt jogszabály írja elő. Viszont ha valaki defektet kap, vagy valami történik a járművel és fel kell keresnie egy szervizt, akkor már fizetni kell azért, ha fizetős szakaszon hajt.

Május 3-án a Pénzcentrum szervezésében, a Google Magyarország támogatásával a Budapesti Gazdasági Egyetemen neves szakértők segítségével adunk hasznos tippeket a hazai kkv-k digitális képességinek fejlesztéséhez, az internet adta lehetőségek kiaknázásához, illetve ahhoz, hogy a legmodernebb technológiák alkalmazásával hogyan készíthetik elő, támogathatják, tehetik még hatékonyabbá külföldi piacra lépésüket. Az esemény ingyenes, de regisztrációhoz kötött. Várunk szeretettel!
NEKED AJÁNLJUK
Páratlan fotó dokumentációval illusztrált napló került elő a Don-kanyarból (x)

Hadtörténeti kuriózum lehet az a 120 darab színes, jó minőségben retusált és digitalizált, publikálás előtt álló felvétel, amely 45 év lappangás után került elő.

Itt a díjnyertes fiatal vállalkozó újabb nagy dobása (X)

Az egyik legígéretesebb hazai technológiai startup által most piacra dobott okos gyűrű lehetővé teszi, hogy egyetlen érintéssel bármilyen infót megosszunk magunkról új ismerősünkkel.

Ilyen modellben még soha nem szerveztek ekkora rendezvényt (x)

Rekord gyorsasággal fogytak el a jegyek arra 400 fősre tervezett, fiataloknak szóló kapcsolatépítő és önfejlesztő rendezvényre, amelynél a szervezők a közösségi finanszírozás modelljével toboroztak.

Zsongtak és tolongtak a vevők a magyar Kickstarteren: rengetegen csaptak le erre az egyedülálló termékre

Az első hazai közösségi piactéren sikeresen célba ért egy mézes kampány, amelyben a vásárlás mellett egy hartai termelő kaptárait is örökbe lehetett fogadni.

Erről ne maradj le!
NAPTÁR
Tovább
2024. április 24. szerda
György
17. hét
Április 24.
A rendőrség napja
Április 24.
Zajvédelmi világnap
Ajánlatunk
KONFERENCIA
Tovább
GEN Z Fest 2024
Gyere el akár INGYEN a Z generáció tavaszi eseményére!
Retail Day 2024
Merre tovább, magyar kiskereskedelem?
EZT OLVASTAD MÁR?
Pénzcentrum  |  2024. április 24. 13:12
Itt a Pénzcentrum App!
Clickbait-mentes címek és egyéb extrák a Pénzcentrum mobilapplikációban!
Most nem
Letöltöm