Miközben a vendéglátásban elmarad az év végi fellendülés, a prémium élelmiszerek és ajándékmegoldások iránt soha nem látott kereslet alakult ki.
Érdekes új neveket kapott több ismert magyar sütemény. Rigó jancsiból Rigó szelet lett, Eszterházyból Esztervári, a Dobostortát pedig Dobszeletként árulják. Az ok egyszerű: szigorítottak a sütemények hivatalos receptjén, sok cukrászatban viszont inkább maradnak az olcsóbb alapanyagoknál, és átnevezik a termékeket.
- olvasható az egyik legnagyobb ételfutár cég honlapján. A cég a vevők megnyugtatására közli azt is, hogy süteményeit ugyanolyan minőségben szállítja majd, mint korábban, csak a név változik.
És nem csak náluk. Meglepően sok helyen, cukrászdákban, hipermarketekben is belefuthatunk érdekes süteménynevekbe, például
- Esztervári szelet (= Eszterházy szelet)
- Rigó szelet (= Rigójancsi)
- Francia pudingos szelet (= Franciakrémes)
- Krémes puding szelet (= Krémes)
- Dobszelet (= Dobostorta)
- Mákos tekercs, Diós tekercs (= Bejgli).
A furcsa névváltás oka, hogy szigorítottak a Magyar Élelmiszerkönyvön. Ez szabályozza hivatalosan, hogy milyen alapanyagokból készülhet a parizer, a téliszalámi, mi lehet a gyümölcslében, mi a kenyérben. És a sütemények hivatalos alapanyagait is itt találhatják a cukrászok.
A szigorítás pedig azzal jár, hogy bírságot kaphat az, aki nem az előírt alapanyagokból - hanem jellemzően olcsóbb összetevőkből - készíti a süteményt. Sok cukrászat azonban a büntetéstőll tartva inkább átnevezi a süteményt, minthogy jobb minőségű alapanyagokkal dolgozzon.
Az E betűk eltűntetése is cél
A szigorítás célja a minőségi termékek megőrzése, a tradicionális magyar sütemények renoméjának helyreállítása - mondta el a Pénzcentrumnak Selmeczi László, a Magyar Cukrász Iparosok Országos Ipartestületének ügyvezetője. Az Élelmiszerkönyv módosítását kezdeményező szervezet vezetője példaként hozta fel a Dobostortát, amiben sok helyen már nincs sem csokoládé, sem kakaóvaj - margarin annál inkább.
Bárkinek járhat ingyen 8-11 millió forint, ha nyugdíjba megy: egyszerű igényelni!
A magyarok körében évről-évre nagyobb népszerűségnek örvendenek a nyugdíjmegtakarítási lehetőségek, ezen belül is különösen a nyugdíjbiztosítás. Mivel évtizedekre előre tekintve az állami nyugdíj értékére, de még biztosítottságra sincsen garancia, úgy tűnik ez időskori megélhetésük biztosításának egy tudatos módja. De mennyi pénzhez is juthatunk egy nyugdíjbiztosítással 65 éves korunkban és hogyan védhetjük ki egy ilyen megtakarítással pénzünk elértéktelenedését? Minderre választ kaphatsz ebben a cikkben, illetve a Pénzcentrum nyugdíj megtakarítás kalkulátorában is. (x)

Sok cukrászatban vagy az üzletláncok saját cukrászüzemeiben olyan termékeket árulnak, amelyeknek közük sincs az eredetihez, kimondottan silány minőségű, E-betűvel zsúfolt süteményeket kaphatunk. Azok, akik nem a Magyar Élelmiszerkönyv szerint készítik a termékeket, bírságra számíthatnak a Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivataltól (NÉBIH) - igaz, Selmeczi László nem találkozott még ilyen esettel. Így sokan a bírság elkerülése érdekében nevezik át a süteményeket - és tartják meg a korábbi (gyenge minőségű) összetevőket.
Az ipartestület vezetője elmondta, hogy
- a Dobostortánál
- az Eszterházy tortánál
- a Rigójancsinál
- a Bejglinél
- az Indiáner fánknál
- a Krémesnél, Franciakrémesnél
szigorítottak.
Itt a nagy év végi pezsgőkörkép: ezek a legjobbak 2025-ben, nagy csatában a Törley és a Moet&Chandon
A Szupermenta terméktesztjén ezúttal száraz rozé pezsgőket vizsgáltak a Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal (Nébih) szakemberei.
Adatvezérelt energiakereskedelem és AI-transzformáció: ezek az Audax Renewables jövőévi célkitűzései
A Pénzcentrum Pap Gabriellát, az energetikai vállalat ügyvezető igazgatóját kérdezte.
-
Változó karácsonyi kosár: spórolnak a magyarok, de a menüre nem sajnálják
Egy kutatás szerint továbbra is kiemelt fontosságú az ünnep, de sokan szűkebb kerettel gazdálkodnak, visszafogják az ajándékköltést, és a megfizethető meglepetések felé fordulnak.
-
Évente tízmilliárdokat lopnak el a csalók hazai bankszámlákról – Kiderült, ki a legkönnyebb célpont
Becslések szerint 2,6 millió magyar változtatott online vásárlási szokásain, miután átverték vagy csalás célpontja lett, 40%-uk emiatt kevesebbet vásárol a neten.
-
Állatorvosi rendelőből skálázható kkv – így épült fel a Petlegio tőkevonzó modellje
Nándorfi Zoltánt, a Petlegio vezetőjét és Bánfi Zoltánt, az MKIK Tőkealap-kezelő vezérigazgatóját kérdeztük.
-
Zsalutrend: számít a felhasznát anyagokba épített energia (x)
Fókuszban a karbonsemlegességhez hozzájáruló, csekély ökológiai lábnyommal rendelkező és igazolt adatokkal kínált építőanyagok. Ezek között rendhagyó egy 25 éves zsaluinnováció a Mevától.
-
Önálló digitális transzformációs terület a Rossmann-nál (x)
Dedikált csapattal indult el a digitális transzformáció a Rossmann Magyarországnál, az új, önálló területet Fürjes Ádám, a vállalat eddigi webshopvezetője irányítja.
-
A vásárlói élmény és az értékteremtés kéz a kézben jár az Ecofamily üzleteiben (x)
Az elmúlt években látványosan átalakultak a fogyasztói igények: a vásárlók ma már nem csupán termékeket keresnek, hanem olyan márkákat és üzleteket, amelyekkel azonosulni tudnak és amelyek valódi értéket képviselnek.








