Folytatódik az átlagosnál enyhébb, de jellemzően borult, párás, ködös időjárás a jövő héten is.
Akik karácsonykor kutyát kaptak ajándékba, már az első napokban tapasztalhatták, hogy meglehetősen furán van szabályozva, hogy milyen esetekben kell fizetni a budapesti tömegközlekedésen, hogy szállíthassák négylábú kedvenceiket. Körbenéztünk az országban és a régió fővárosaiban, hogy mennyire mondható általánosnak a budapesti szabályozás.
Magyarországon 2-2,5 millió kutya él, a fővárosban olyan 200 ezerre tehető a számuk az Index 2017-es cikke szerint. Mivel általánosságban elmondható, hogy a kutyáknak nagy a mozgásigénye, illetve, hogy szeretik is ide-oda elkísérni gazdijaikat, gyakran láthatók ebek a budapesti tömegközlekedésen is.
Nem mindegy ugyanakkor, hogy miképpen szállítjuk őket, hisz igazából ezen és nem a méreten múlik, hogy kell-e fizetni a szállításukért. A BKK Hogyan utazzunk kutyával? című kiadványa szerint abban az esetben nem kell fizetni a tömegközlekedésen való szállításért, ha a kutyánkat kézipoggyász méretű zárt szállítóba tesszük, amelyből az utazás alatt nem tud kiszabadulni.
Ezen túlmenően, a szabályok szerint
- pórázon,
- szájkosárral és
- oltási könyvvel
lehet őket szállítani a BKK járatain. A fizetési kötelezettség alól csak a rendőrségi szolgálati kutyák és a megkülönböztető jelzéssel ellátott, vakvezető, mozgáskorlátozottakat segítő, hangot jelző, rohamjelző és személyi segítő kutyák jelentenek kivételt.
A kutyáknak váltott jegy tehát 350 forintba (a sofőröknél 450-be) kerül, ha viszont valaki gyakran használja a tömegközlekedést, akkor válthat ebbérletet is, ami havonta 5 250 forintba, egy évre tehát 63 ezer forintba kerül.
Mi újság máshol?
Budapesten túl a vidéki nagyvárosok sem mondhatók kifejezetten kutyabarátnak. Miskolcon, Pécsett, Debrecenben és Szegeden is teljes árú jeggyel lehet kutyákat szállítani, amennyiben az egyszeri utazásokat vizsgáljuk, a régió többi fővárosában viszont árnyaltabb a helyzet.
Aki ilyennel nem rendelkezik, annak félárú jegyet kell vennie, tehát 2,4 euro (740 forint) helyett 1,2 eurót (380 forint) kell fizetnie. Budapesthez hasonlóan, ha állatszállítóba befér egy kisméretű kutya, akkor ingyen utazhat, ahogy természetesen a rendőrségi és segítő kutyák után sem kell fizetni.
NULLA FORINTOS SZÁMLAVEZETÉS? LEHETSÉGES! MEGÉRI VÁLTANI!
Nem csak jól hangzó reklámszöveg ma már az ingyenes számlavezetés. A Pénzcentrum számlacsomag kalkulátorában ugyanis több olyan konstrukciót is találhatunk, amelyek esetében az alapdíj, és a fontosabb szolgáltatások is ingyenesek lehetnek. Nemrég három pénzintézet is komoly akciókat hirdetett, így jelenleg a CIB Bank, a Raiffeisen Bank, valamint az UniCredit Bank konstrukcióival is tízezreket spórolhatnak az ügyfelek. Nézz szét a friss számlacsomagok között, és válts pénzintézetet percek alatt az otthonodból. (x)
Pozsonybanfélárú jegyet kell venni kutyák számára. A kétzónás jegy, amely negyedóráig érvényes, 0,35 euróba (108 forint), a félóráig érvényes pedig 0,45 euróba kerül (139 forint).
Aki a horvát tengerpartra utazik négylábújával és úgy dönt, hogy megejt egy zágrábi városlátogatást, annak fel kell készülnie a budapestihez hasonló helyzetre. Teljes árú jegyet kell venni a kutyáknak, amelyből a legolcsóbb 4 kunába kerül (166 forint) és 30 percig érvényes.
Ljubljanában érdekes a helyzet. A kutyák ugyanis ingyen utazhatnak a helyi tömegközlekedésen, de nem csúcsidőben (reggel fél hét és fél tíz között illetve délután egy és öt között), amikor viszont nem szállhatnak fel a járművekre.
A belgrádi szabályozáshoz felvettük a kapcsolatot a livinginbelgrade.com csapatával, akik azt közölték a Pénzcentrummal, hogy
- a válluknál 40 centiméternél magasabb kutyák nem utazhatnak tömegközlekedésen,
- a többiek viszont ingyen használhatják a járatokat, viszont csak reggel kilenc és délután egy között, valamint hat óra után,
- csúcsidőben tehát itt sem utazhatnak állatok a tömegközlekedésen.
A témával kapcsolatban elküldtük kérdéseinket a Budapesti Közlekedési Központnak is, de a cikk megjelenéséig nem kaptunk válaszokat. Arra lettünk volna kíváncsiak, hogy mi indokolja, hogy egy kutyának ugyanannyiba került egy jegy, mint egy embernek, továbbá, hogy tervezik-e kedvezményes jegyek bevezetését illetve, hogy hány esetben szabtak ki pótdíjat 2017-ben jegy nélkül szállított ebek miatt. Amennyiben választ kapunk kérdéseinkre, közölni fogjuk azokat.
-
Évente tízmilliárdokat lopnak el a csalók hazai bankszámlákról – Kiderült, ki a legkönnyebb célpont
Becslések szerint 2,6 millió magyar változtatott online vásárlási szokásain, miután átverték vagy csalás célpontja lett, 40%-uk emiatt kevesebbet vásárol a neten.
-
Állatorvosi rendelőből skálázható kkv – így épült fel a Petlegio tőkevonzó modellje
Nándorfi Zoltánt, a Petlegio vezetőjét és Bánfi Zoltánt, az MKIK Tőkealap-kezelő vezérigazgatóját kérdeztük.
-
Zsalutrend: számít a felhasznát anyagokba épített energia (x)
Fókuszban a karbonsemlegességhez hozzájáruló, csekély ökológiai lábnyommal rendelkező és igazolt adatokkal kínált építőanyagok. Ezek között rendhagyó egy 25 éves zsaluinnováció a Mevától.
-
Önálló digitális transzformációs terület a Rossmann-nál (x)
Dedikált csapattal indult el a digitális transzformáció a Rossmann Magyarországnál, az új, önálló területet Fürjes Ádám, a vállalat eddigi webshopvezetője irányítja.
-
A vásárlói élmény és az értékteremtés kéz a kézben jár az Ecofamily üzleteiben (x)
Az elmúlt években látványosan átalakultak a fogyasztói igények: a vásárlók ma már nem csupán termékeket keresnek, hanem olyan márkákat és üzleteket, amelyekkel azonosulni tudnak és amelyek valódi értéket képviselnek.








