7 °C Budapest
Mácsai Pál: Az újraindulást 2021 őszére teszem

Mácsai Pál: Az újraindulást 2021 őszére teszem

2021. április 16. 05:51

Mi lesz veled kultúra? Ezt – a korántsem egy mondatban megválaszolható kérdéskört – járta körbe a Pénzcentrum három, a kultúra különböző területein dolgozó szakember segítségével. Aki válaszol: Mácsai Pál, az Örkény Színház igazgatója; Dr. Korentsy Endre, a Müpa produkciós igazgatója; és Réz András filmesztéta, forgatókönyvíró, reklámszakember.

"A pandémia miatt most a színházak is kizuhantak a megszokott terepükből. A járványhoz sebesen kellett alkalmazkodunk, de a színház gyors reagálású művészet. Bonyolult, ellentmondásos, és drága kihívás ez: ugyanakkor inspiráló! Természetesen anyagi szempontból is komoly érvágás az egy éve tartó rendkívüli állapot, vagyis, hogy nincs bevétel. Viszont – mivel az Örkény színház fővárosi fenntartású intézmény – kapunk támogatást. Ez, összehasonlítva sok magán, és alternatív társulattal, több mint megbecsülendő dolog, és feladat is egyben: teljesítenünk illik érte. Ez is szempont volt a stratégiánk kidolgozásakor" – sorolja színháza helyzetét Mácsai Pál, az Örkény Színház igazgatója.    

Mint mondja, az első lezárás okozta sokk után azonnal elindultak új műfajok felé. Tavaly a költészet napján indították el a „Vers csak neked” akciót. Ez egy személyre szóló telefonhívás. A „nézőnek” ki kellett választania egy költőt, akitől verset szeretett volna hallani, meghagynia a nevét, a telefonszámát és az időpontot, amikor fogadja a hívást. Majd az időpontban az Örkény színésze csak neki elmondta a választott költő egyik versét. A versmondás mellett ezek beszélgetések is voltak, általában 20-30 percesek, enyhítették az emberek bezártságát, kicsit oldották a magányt.  A program annyira sikeres volt, hogy év végén, az advent alatt megismételték.

Az igazgató szerint ez ritkaság. A „nézőtér az egész világ” mottó alatt havi 10-15 streamet adnak. A vállalkozást több gondolat hívta életre. Egyrészt észlelik a digitális érában, az új technikákban rejlő inspirációt. A streamelt előadásokat a sajnos csak mostani, harmadik hullám felfutásáig tudták élőben közvetíteni. Március óta felvételről futnak a darabok, Mácsai Pál nem engedi kollégáit a színpadra.

Már a „vers csak neked” akció során is örömmel tapasztalták, hogy a társulat iránti érdeklődés messze túlmutat a főváros határain. Vagyis új nézőket értek el, akiket különben talán sosem. A streamelt előadások esetén is így van: közönségének majdnem fele vidéki vagy külföldi.     

Ez a forma a stúdió beruházási költségeit csak hosszú távon hozza vissza, de eltartja magát. Ez nagy dolog, hiszen egy-egy adás 6-8 külsős kollégát is igényel. Az operatőrök, vágók, adásrendező, a számítógépes felügyelet, a robotkamera- operátorok, és így tovább fejenként egy-egy jobb színész „gázsiját” viszik el, szóval drága műfaj. De ami a legfontosabb: működik a színház, a rendező rendez, a színész játszik, nem állnak le.

A stream nézőszámát limitálják: normál előadásnál 400 nézőt, a stúdióban 200-at engednek a képernyő elé. Fontos ugyanis, hogy ne kopjon el a repertoár, hiszen a járvány után is kell majd játszaniuk. Háromféle jegyárat állapítottak meg: a nézők körülbelül 30%-a vesz „egyedül nézem” jegyet, 30 %-a „ketten nézzük jegyet”, másik 30 % „családdal nézzük” jegyet, és kb 5-10 % a „támogató jegy” vásárlója.  

A közeljövőben kisebb, 5-10 fős, alkalmi közösségek számára egy újabb műfajjal is kísérleteznek: felolvasásokat tartanak, rövid jeleneteket játszanak Zoom-on. Ez ingyenes lesz, célja az elzárkózott emberek összekapcsolása, egy beszélgetős óra közös eltöltése az online térben.

Mácsai Pál meglátása szerint a stream, mint „más színház, de valamiképpen azért színház” velünk marad a vírushelyzet után is. „Gondolkozunk erre a technikára optimalizált előadásokban is. Részben kényszer szülte, részben önként vállalt kilépés ez az online térbe, de van benne szakmai lehetőség, tulajdonképpen kötelességünk kipróbálni.  Túl egyszerű válasz a „nem színház” – inkább meg kell tanulni használni” – mondja az új lehetőségről. A jövőt illetően optimista:

Azt gondolom, hogy ha visszavonul a járvány, akkor az emberek újra eljönnek a színházba, csakúgy, mint az őszi két hónapos nyitás alatt. Az újraindulást 2021 őszére teszem, ebben a színházi évadban sajnos még biztosan üresen marad az Örkény nézőtere.

Mivel a költségvetésük fele-harmada a jegybevételből származik, és a támogatás csak a rezsit fedezi, a bevétel pedig a művészetet, kevesebb új előadás kerül színre a nyitás utáni évben, mint korábban. Mivel azonban hat félbehagyott, vagy alig játszott produkciójuk áll a kifutópályán, ebből a nézők nem fognak észrevenni semmit. Ha jöhetnek végre. 

Szeretethullám és köszöneterdő

A Müpa több mint 10 éve rögzít és streamel koncerteket, előadásokat. Rendszeresen dolgozunk együtt hazai és nemzetközi tévécsatornákkal, rádiókkal, régóta megvan nálunk az ehhez szükséges szaktudás, a szükséges technikai és a kiváló szakemberek - ahogy az egy piacvezető, a régióban is meghatározó kulturális intézménytől elvárható. Ezért csak finomhangolásokra volt szükség, amikor 2020 márciusában a Müpa-élményt teljes egészében át kellett ültetnünk a digitális térbe

– fogalmazza meg Dr. Korentsy Endre, a Müpa produkciós igazgatója, miért volt gördülékenyebb intézményük számára az átállás.  

Régóta szerveznek beszélgetéseket, felvezetőket is az előadások elé, így a vírus megjelenésekor az online felületekre szabott új, izgalmas tartalmakhoz is kezükben volt a tudás.  Viszont a járványintézkedések miatt az Ő közönségük is egyik pillanatról a másikra tűnt el. Nem engedték el a nézőik kezét, nagyon gyorsan átálltak a heti három streamelt koncertre. Ez nyilván nem ugyanaz mint az élő koncertélmény, de - ahogy a fanyalgóknak mondják - a tökéletesen elkészített hamburger és a francia fine dining is étel, mindegyiket másért szeretjük, és a maga nemében mindegyik lehet kiváló minőségű.

Van egy széles réteg, akik boldogok a lehetőségtől, hogy online, az otthonuk kényelméből és biztonságából nézhetnek koncerteket. A MÜPA törzsközönségéhez sok új néző csatlakozott: a virtuális hangversenyteremben a "nézőtéri" kapacitásuk a sokszorosára nőtt, előadásonként akár 3-5.000 felhasználót is elérnek (amibe nem számítják be, hogy gyakran egy monitor előtt ott ül az egész család). Ez a Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem befogadóképességének a többszöröse. Vidékről és külföldről is egyre többen élvezik a programjaikat. Volt olyan család, akik öltönyben, estélyiben, egy pohár bor mellett ültek le a képernyő elé. Alapelvük, hogy náluk az összes stream ingyenes.

A Müpa+ Hűségprogram évek óta intenzív kapcsolatot jelent a nézőkkel, de most hatalmas szeretethullámot kaptunk. Egy igazi köszöneterdőt: rengetegen mondják el milyen sokat jelent nekik egy-egy koncertközvetítés, és az, hogy a Müpa-ra számíthatnak a nehéz időkben. Vezető előadó-művészeti intézményként a nézőink mellett a művészeink támogatása is fontos számunkra. Tavasszal a felvételekkel, és a streammel „láthatóvá tettük” őket, ősztől pedig – bár a nézők jelenléte nélkül – újra színpadra állhattak, munkát, feladatot tudtunk adni nekik. Többen sírva fakadtak örömükben, amikor fél év kihagyás után ismét játszhattak

NULLA FORINTOS SZÁMLAVEZETÉS? LEHETSÉGES! MEGÉRI VÁLTANI!

Nem csak jól hangzó reklámszöveg ma már az ingyenes számlavezetés. A Pénzcentrum számlacsomag kalkulátorában ugyanis több olyan konstrukciót is találhatunk, amelyek esetében az alapdíj, és a fontosabb szolgáltatások is ingyenesek lehetnek. Nemrég három pénzintézet is komoly akciókat hirdetett, így jelenleg a CIB Bank, a Raiffeisen Bank, valamint az UniCredit Bank konstrukcióival is tízezreket spórolhatnak az ügyfelek. Nézz szét a friss számlacsomagok között, és válts pénzintézetet percek alatt az otthonodból. (x)

– sorolja a pozitívumokat Dr. Korentsy Endre.   

A nyár legnagyobb attrakciója az autós mozi volt, a hatalmas kültéri parkolóban kivetítőkön jelent meg a Fesztivál Színházban élőben zajló koncert. A nézők a taps helyett őrült dudálással fejezték ki tetszésüket. 

A rendkívüli helyzetben több külföldi zenekar – akiknek meghirdetett előadása lenne, de a járványügyi szabályok miatt nem utazhatnak – az otthoni koncerttermében készít felvételt, amit a Müpa exkluzívan közvetít. Vagyis a kedves néző egy gombnyomással a monitorján élvezheti a világ élvonalát.

Az intézmény tagja a European Concert Hall Organisation-nak (ECHO), amely a kontinens legjelentősebb hangversenytermeit felsorakoztató nemzetközi szervezet. Nagyon büszkék rá, hogy a partnerintézmények összefogásának köszönhetően egyszerre több európai országban tudják párhuzamosan streamelni a tagintézmények előadásait. Ez a lehetőség óriási lépés a magyar művészek nemzetközi bemutatkozásának irányába is: ebből látszik, hogy mennyire fontos a nemzetközi koncerttermekkel több éve tartó együttműködésük.

A Müpa felvételeivel az új generációk felé is nyitnak, kiegészítik az általános és középiskolai tananyagot. A pandémia elmúltával olyan előadásokat terveznek, amelyek kizárólag online lesznek elérhetők, hangszerbemutatóval, beszélgetésekkel, oktató anyagokkal kiegészítve. Céljuk a fiatalok bevonzása, a jövő nézőinek kinevelése.

Korentsy Endre büszke rá, hogy az emberek ebben a rendkívül nehéz, fizikailag és lelkileg embert próbáló időszakban erőt meríthetnek a művészeikből a közvetítéseknek köszönhetően. „A rengeteg pozitív visszajelzés alapján túlzás nélkül mondhatják, hogy az alkotók, a kultúrában tevékenykedők szerepe most, és a járványt követő regenerálódás, újraindulás időszakában fontosabb lesz, mint valaha. Ahogy sok nézőjük megfogalmazta: tulajdonképpen a kultúra „szolgálói” az emberek lelki egészségéért dolgoznak.”   

A filmeket a marketingesek rendezik

A mozgókép platformfüggetlenné vált, a szórakoztatóipar, művészet, látványsport szinte minden más megnyilvánulásához hasonlóan.  Egy-másfél évtizedes folyamatról van szó, amely egyetlen év alatt lezárult, véglegessé vált. Ez azt is jelenti, hogy ez a terület az elmúlt egy évben totálisan marketing-vezérelt lett – mondja a kultúra egy másik szegletéről Réz András filmesztéta, forgatókönyvíró, reklámszakember

A vírus okán hozott intézkedések megváltoztatták a film világát. Alapjaiban. A forgatás csak macerásabb lett: maszk, távolságtartás, külön Covid-részleg a forgatásokon.  Viszont a jövőben növekedni fog a számítógépes grafika aránya a filmekben, mert a „jelen-nem-lét” biztonságosabb. A terjesztés nagyrészt átcsúszik az online térbe, Digitáliába. Könnyen elképzelhető, hogy Európában és Észak-Amerikában a mozik jelentős része be fog zárni. A Távol-Keleten ezzel szemben fennmaradhat, akár erősödhet is a mozizás. Ez a tendencia már most is érezhető a mozgóképes tartalom-termelésben.

A fesztiválokat a szponzorok, vagy az állami források még jó ideig fenntarthatják, bár a jelentőségük már mostanában is erősen lecsökkent. A fesztiválok ugyanis többfunkciós események voltak. A piac számára elsődleges a hírverő funkció volt: a sztárok felvonultatása a vörös szőnyegen.  Fontos szerepük volt, hogy a filmvilág szereplői személyesen is találkozzanak. Sok produkció például ennek köszönhetően jött létre.

A streaming újfajta tartalom-termelőket és technológiákat generált. Sokkal biztonságosabb, mint a mozi, hiszen nem az eladott jegyekből, hanem az előfizetői díjakból finanszírozható. A Netflix túl van a 200 millió, a Disney+ a 100 millió előfizetőn, és valószínűleg mindkettő – csakúgy mint a most belépők - komoly bővülés előtt áll.  Elgondolkodtató, mi lesz a high-budget hollywood-i filmek sorsa, hiszen ezek nem igazán élvezhetők tv-képernyőn, monitoron, okos telefonon. Felmerül a kérdés, hogy érdemes-e hatalmas összegeket költeni rájuk. Valószínűleg sokkal több sorozat és alacsonyabb költségvetésű tartalom fog születni.

Lesznek országok, kultúrák, amelyek megpróbálják életben tartani a mozit, az offline élményt, de ez kockázatos, mert bármikor fellobbanhat egy újabb víruspánik. Vagyis ez a streaminggel ellentétben tervezhetetlen zóna.

A mozgóképes világ alkalmazkodott az új helyzethez is. Elfogadta, hogy a marketingesek „rendezzék” a filmeket. Alkalmazkodott a metoo-hoz, a PC-hez, a BLM-hez, a cancel culture követeléseihez, az LMBTQ, non-white trendhez, az Amerikai Mozgókép Akadémia tavaly ősszel életbe léptetett standardjaihoz. Miért ne alkalmazkodott volna CovidWorld-höz is? Ez, kérem, egy piac. És az itt felsorolt tényezők hatással vannak a független filmekre is, hiszen ők sem tudnak függetlenek maradni az online világtól”

– mondja Réz András.

Címlapkép: Getty Images
NEKED AJÁNLJUK
Ilyen modellben még soha nem szerveztek ekkora rendezvényt (x)

Rekord gyorsasággal fogytak el a jegyek arra 400 fősre tervezett, fiataloknak szóló kapcsolatépítő és önfejlesztő rendezvényre, amelynél a szervezők a közösségi finanszírozás modelljével toboroztak.

Zsongtak és tolongtak a vevők a magyar Kickstarteren: rengetegen csaptak le erre az egyedülálló termékre

Az első hazai közösségi piactéren sikeresen célba ért egy mézes kampány, amelyben a vásárlás mellett egy hartai termelő kaptárait is örökbe lehetett fogadni.

Újraindul a STRT Holding inkubációs programja, a Launchpad

Az STRT Holding közleménye szerint 8+30 millió forint befektetés és tapasztalt mentorgárda várja a jelentkezőket.

Egykor kubai textilmunkásoktól volt hangos, most közösségi finanszírozásból újul meg a patinás budapesti gyárépület (x)

A hiánypótló naturális, és letisztult berendezési trendeket kedvelő fotós közösség számára a Nordix már nem ismeretlen.

Erről ne maradj le!
NAPTÁR
Tovább
2024. március 19. kedd
József, Bánk
12. hét
KONFERENCIA
Tovább
GEN Z Fest 2024
A diákok 97% kedvezménnyel, a 27 év alattiak 92% kedvezménnyel regisztrálhatnak! Gyere Te is!
Retail Day 2024
Merre tovább, magyar kiskereskedelem?
EZT OLVASTAD MÁR?
Itt a Pénzcentrum App!
Clickbait-mentes címek és egyéb extrák a Pénzcentrum mobilapplikációban!
Most nem
Letöltöm