Elkezdődött az ügyintézési időszak az E-felvételiben - tudatta az Oktatási Hivatal a honlapján pénteken.

Ez lenne a szuper oktatás? Le vannak maradva a magyar diákok, már eredmények is jól mutatják
Egy részletes magyar nyelvű zárójelentés formájában elérhetők a visegrádi országok fiataljai körében tavaly lezajlott nagyszabású online digitáliskészség-felmérés, az IT Fitneszteszt eredménystatisztikái. A V4 országok és Ukrajna diákjainak bevonásával készült felmérés eredményei azt mutatják, hogy a diákok digitális készségei javuló tendenciát mutatnak, de még van hová fejlődniük, különösen az algoritmikus gondolkodást igénylő, komplex feladatok megoldásában. Az általános iskolások körében a magyar diákok a második legjobb, a középiskolások viszont csak a negyedik eredményátlagot érték el az öt ország diákjai közül.
A Magyarországon az IVSZ - Digitális Vállalkozások Szövetsége által koordinált 2024-es IT Fitnesztesztet összesen közel 184 ezer diák töltötte ki Magyarországról, Csehországból, Szlovákiából, Lengyelországból és Ukrajnából 2024. április közepe és október vége között. A korábbi évekhez képest a legutóbbi IT Fitnesztesz jobban fókuszált a tényellenőrzésre és a mesterségesintelligencia-eszközök használatára.
Régiós szinten a 2024-es teszt során is az internet kategória feladataiban érték el a legjobb eredményt a diákok. Érdekesség, hogy míg a biztonsággal és számítógépes rendszerekkel kapcsolatos feladatok a második és harmadik legsikeresebb kategóriák voltak az általános iskolák tesztjében, addig a legtöbb országban az idősebb válaszadók kevésbé eredményesen szerepeltek ezen a területen. Az irodai eszközök alkalmazásában összességében nem jeleskednek a diákok, ezen a területen azonban a magyar és szlovák kitöltők érték el a legjobb eredményeket a régióból.
A régió diákjai közül sokan gyengébben szerepeltek a magasabb kognitív készségeket, algoritmikus gondolkodást igénylő, komplex feladatok megoldásában. Szintén sok diáknak vannak hiányosságai a továbbtanuláshoz szükséges készségekben és kompetenciákban, valamint a munkáltatók által elvárt készségekben.
A magyar általános iskolásoké a második legjobb eredményátlag
Az általános iskolások körében a résztvevő országok közül a szlovák tanulók érték el a legjobb eredményt 52,1%-os átlagos sikerességi aránnyal, őket követték a magyar diákok (50,33%), Csehország a harmadik (47,36%) Lengyelország a negyedik (45,11%) helyen végzett. A középiskolás kitöltők között is Szlovákia volt a legsikeresebbek, (sikerességi arány 44,52%). Őket követte Csehország (38,81%), Lengyelország (35,83%) és Magyarország (34,60%).
A hazai általános iskolás és középiskolás diákok közül a tesztet a legmagasabb sikerességi aránnyal a legnagyobb részvételi arányt produkáló nyugat-dunántúli régió diákjai teljesítették, míg a legalacsonyabb arányt a dél-alföldiek érték el - bár utóbbi régióban jóval alacsonyabb volt a részvételi arány.
A felmérés eredményei azt mutatják, hogy a diákok digitális készségei javuló tendenciát mutatnak, de még van hová fejlődni. A digitális írástudás nem csupán az oktatás, hanem a gazdaság versenyképessége szempontjából is kulcsfontosságú, hiszen ma már szinte lehetetlen megfelelő digitális ismeretek nélkül elhelyezkedni. Az AI és más új technológiák forradalmasítják a munkaerőpiacot, de ezek hatékony és tudatos használatához stabil alapokra van szükség. Nem elég az eszközök ismerete, a kritikus gondolkodás és az információk helyes értelmezése is nélkülözhetetlen. Közös célunk, hogy a fiatalok olyan tudással lépjenek ki az iskolapadból, amely biztosítja számukra a jövőbeli érvényesülést, és hozzájárul az ország digitális fejlődéséhez
- kommentálta az idei eredményeket Tajthy Krisztina, az IVSZ - Digitális Vállalkozások Szövetségének főtitkára.
A középiskolások a számukra ismerős feladatokkal boldogulnak jól
Idén először kaptak helyet az IT Fitnesztesztben a mesterségesintelligencia-eszközök használatára összpontosító feladatok: az ezekkel kapcsolatos eredmények szerint a középiskolások ismerik és tudják, hogyan kell intuitív módon használni azokat. Ugyanakkor van még tér ezen eszközök további megismerésére, valamint arra, hogy helyet találjanak számukra az oktatásban.
LAKÁST, HÁZAT VENNÉL, DE NINCS ELÉG PÉNZED? VAN OLCSÓ MEGOLDÁS!
A Pénzcentrum lakáshitel-kalkulátora szerint ma 19 616 989 forintot 20 éves futamidőre már 6,26 százalékos THM-el, havi 141 676 forintos törlesztővel fel lehet venni az UniCredit Banknál. De nem sokkal marad el ettől a többi hazai nagybank ajánlata sem: a CIB Banknál 6,78% a THM, míg a MagNet Banknál 6,88%; az Erste Banknál 6,89%, a Raiffeisen Banknál 7,00%, a K&H Banknál pedig 7,28%. Érdemes még megnézni magyar hitelintézetetek további konstrukcióit is, és egyedi kalkulációt végezni, saját preferenciáink alapján különböző hitelösszegekre és futamidőkre. Ehhez keresd fel a Pénzcentrum kalkulátorát. (x)
A napjaink munkáltatói által elvárt követelményekkel összevetve a résztvevő országok középiskolásainak irodai eszközökkel kapcsolatos készségei továbbra sem megfelelőek sem a szövegszerkesztés, sem a táblázatkezelés területén. Az adatmentéssel kapcsolatos feladat megoldása során is gyenge eredményt értek el a régiós középiskolások, de még jelentősebb hiányosságok mutatkoztak a biztonsági riasztások megértésében.
Összességében úgy tűnik, hogy a régió középiskolásai jól teljesítenek azokban a tevékenységekben, amelyekkel gyakrabban találkoznak, és jobban teljesítenek az alacsonyabb kognitív igényű feladatokban is, ahol az olvasás megértése és a kritikus gondolkodás használata nem szükséges.
Ilyenek egy régiós általános iskolás digitális készségei
A 15 évesnél fiatalabb kitöltők az internet feladatkategóriában érték el a legjobb eredményt, és kiemelkedően jól teljesítették a biztonsággal és a számítógépes rendszerek használatával kapcsolatos feladatokat.
Az együttműködési eszközök és a közösségi hálózatok használata területén minden országban a második legalacsonyabb volt a sikerességi arány e korcsoportban. Az irodai eszközök területe szintén az egyik legrosszabbul teljesítő terület volt az idei tesztelés során, itt azonban a magyar és a szlovák diákok eredménye jobb lett a többi országénál.
Az összes résztvevő ország általános iskolásainak alacsony volt a sikerességi aránya a felhőtárhelyekkel kapcsolatos feladatban, ahol nehézségeik voltak a rendszer struktúrájának megértésében, és nem érzékelték a különbséget például a mappa és a fájl között

Tavaszi szünet 2025: mikor lesz és meddig tart a húsvéti szünet? Itt az összes iskolai szünet dátuma
Vannak családok, akik előre megtervezik az évet, mikor mennek pihenni, nyaralni és bizony ehhez azt is tudni kell, mikor lesz szünet a gyerekeknek. Nézzük, a...

Szülők, figyelem! Nagy változás jön az iskolákban nyártól: minden magyar diákot érint, nincs kivétel
Újfajta, gerinckímélő székeket lehet csak beszerezni júliustól, ettől pedig a gerincegészség javulását várják.
"Gyakori tévhit, hogy fenntarthatóan élni drága. (...) Pedig a fenntarthatóság sokkal gazdaságosabb" - Hegedűs Kristóf.
Egy fiatal közgazdász házaspár miért dönt úgy, hogy a budapesti életet hátrahagyva a Mátrába költözik, és megment egy 3,2 hektáros, kivágásra ítélt gyümölcsöskertet?
A környezettudatos, fenntartható életmód kialakítása mindannyiunk közös érdeke.
Anita a kislányának keresett használt télikabátot az online piacon, de a hatalmas kínálat ellenére sem találta meg, amit keresett. Így született meg a Ruhacsúszda ötlete.
-
Még idén elérheti a százmilliárdos álomhatárt ez a magyar étrend-kiegészítő gyártó
Lévai Bálintot, a BioTechUSA vezérigazgatóját és társtulajdonosát kérdeztük.
-
Kiváló minőség a tányérodon – KMÉ-védjegyes termékek a Mecsek Baromfi Kft.-től (x)
A Mecsek Baromfi Kft. friss csirkehúsai elnyerték a KMÉ-védjegyet, amely biztosítja a vásárlók számára a valóban kiemelkedő minőséget.
-
A magyar befektetők fele nagy lehetőséget szalaszt el (x)
Egyre nagyobb az érdeklődés a TBSZ iránt, a befektetők többsége viszont még mindig nem használja ki ennek az adóhatékony befektetési módnak az előnyeit.
Green Transition & ESG 2025
AI in Business 2025
Biztosítás 2025


