Igazi ezeréves diákpár, akik megosztják egymással az életet és a mindennapi életben rejlő forrásokat. Egyensúlyozzák havi költségvetésüket, számlákat fizetnek a digitális banki szolgáltatások segítségével. A felvételhez banki applikáci

Ez lenne a szuper oktatás? Le vannak maradva a magyar diákok, már eredmények is jól mutatják

2025. február 19. 20:00

Egy részletes magyar nyelvű zárójelentés formájában elérhetők a visegrádi országok fiataljai körében tavaly lezajlott nagyszabású online digitáliskészség-felmérés, az IT Fitneszteszt eredménystatisztikái. A V4 országok és Ukrajna diákjainak bevonásával készült felmérés eredményei azt mutatják, hogy a diákok digitális készségei javuló tendenciát mutatnak, de még van hová fejlődniük, különösen az algoritmikus gondolkodást igénylő, komplex feladatok megoldásában. Az általános iskolások körében a magyar diákok a második legjobb, a középiskolások viszont csak a negyedik eredményátlagot érték el az öt ország diákjai közül.

A Magyarországon az IVSZ - Digitális Vállalkozások Szövetsége által koordinált 2024-es IT Fitnesztesztet összesen közel 184 ezer diák töltötte ki Magyarországról, Csehországból, Szlovákiából, Lengyelországból és Ukrajnából 2024. április közepe és október vége között.  A korábbi évekhez képest a legutóbbi IT Fitnesztesz jobban fókuszált a tényellenőrzésre és a mesterségesintelligencia-eszközök használatára.

Régiós szinten a 2024-es teszt során is az internet kategória feladataiban érték el a legjobb eredményt a diákok. Érdekesség, hogy míg a biztonsággal és számítógépes rendszerekkel kapcsolatos feladatok  a második és harmadik legsikeresebb kategóriák voltak az általános iskolák tesztjében, addig a legtöbb országban az idősebb válaszadók kevésbé eredményesen szerepeltek ezen a területen. Az  irodai eszközök alkalmazásában összességében nem jeleskednek a diákok, ezen a területen azonban a magyar és szlovák kitöltők érték el a legjobb eredményeket a régióból.

A régió diákjai közül sokan gyengébben szerepeltek a magasabb kognitív készségeket, algoritmikus gondolkodást igénylő, komplex feladatok megoldásában. Szintén sok diáknak vannak hiányosságai a továbbtanuláshoz szükséges készségekben és kompetenciákban, valamint a munkáltatók által elvárt készségekben.

A magyar általános iskolásoké a második legjobb eredményátlag

Az általános iskolások körében a résztvevő országok közül a szlovák tanulók érték el a legjobb eredményt 52,1%-os átlagos sikerességi aránnyal, őket követték a magyar diákok   (50,33%), Csehország a harmadik (47,36%) Lengyelország a negyedik (45,11%) helyen végzett. A középiskolás kitöltők között  is Szlovákia volt a legsikeresebbek, (sikerességi arány 44,52%). Őket követte Csehország (38,81%), Lengyelország (35,83%) és Magyarország (34,60%).

A hazai általános iskolás és középiskolás diákok közül a tesztet a legmagasabb sikerességi aránnyal a legnagyobb részvételi arányt produkáló nyugat-dunántúli régió diákjai teljesítették, míg a legalacsonyabb arányt a dél-alföldiek érték el - bár utóbbi régióban jóval alacsonyabb volt a részvételi arány.

A felmérés eredményei azt mutatják, hogy a diákok digitális készségei javuló tendenciát mutatnak, de még van hová fejlődni. A digitális írástudás nem csupán az oktatás, hanem a gazdaság versenyképessége szempontjából is kulcsfontosságú, hiszen ma már szinte lehetetlen megfelelő digitális ismeretek nélkül elhelyezkedni. Az AI és más új technológiák forradalmasítják a munkaerőpiacot, de ezek hatékony és tudatos használatához stabil alapokra van szükség. Nem elég az eszközök ismerete, a kritikus gondolkodás és az információk helyes értelmezése is nélkülözhetetlen. Közös célunk, hogy a fiatalok olyan tudással lépjenek ki az iskolapadból, amely biztosítja számukra a jövőbeli érvényesülést, és hozzájárul az ország digitális fejlődéséhez

- kommentálta  az idei eredményeket Tajthy Krisztina, az IVSZ - Digitális Vállalkozások Szövetségének főtitkára.

A középiskolások a számukra ismerős feladatokkal boldogulnak jól

Idén először kaptak helyet az IT Fitnesztesztben a mesterségesintelligencia-eszközök használatára összpontosító feladatok: az ezekkel kapcsolatos eredmények szerint a középiskolások ismerik és tudják, hogyan kell intuitív módon használni azokat. Ugyanakkor van még tér ezen eszközök további megismerésére, valamint arra, hogy helyet találjanak számukra az oktatásban.

LAKÁST, HÁZAT VENNÉL, DE NINCS ELÉG PÉNZED? VAN OLCSÓ MEGOLDÁS!

A Pénzcentrum lakáshitel-kalkulátora szerint ma 19 616 989 forintot 20 éves futamidőre már 6,26 százalékos THM-el,  havi 141 676 forintos törlesztővel fel lehet venni az UniCredit Banknál. De nem sokkal marad el ettől a többi hazai nagybank ajánlata sem: a CIB Banknál 6,78% a THM, míg a MagNet Banknál 6,88%; az Erste Banknál 6,89%, a  Raiffeisen Banknál 7,00%, a K&H Banknál pedig 7,28%. Érdemes még megnézni magyar hitelintézetetek további konstrukcióit is, és egyedi kalkulációt végezni, saját preferenciáink alapján különböző hitelösszegekre és futamidőkre. Ehhez keresd fel a Pénzcentrum kalkulátorát. (x)

A napjaink munkáltatói által elvárt követelményekkel összevetve a résztvevő országok középiskolásainak irodai eszközökkel kapcsolatos készségei továbbra  sem megfelelőek sem a szövegszerkesztés, sem a táblázatkezelés területén. Az adatmentéssel kapcsolatos feladat megoldása során is gyenge eredményt értek el a régiós középiskolások, de még jelentősebb hiányosságok mutatkoztak a biztonsági riasztások megértésében.

Összességében úgy tűnik, hogy a régió középiskolásai jól teljesítenek azokban a tevékenységekben, amelyekkel gyakrabban találkoznak, és jobban teljesítenek az alacsonyabb kognitív igényű feladatokban is, ahol az olvasás megértése és a kritikus gondolkodás használata nem szükséges. 

Ilyenek egy régiós általános iskolás digitális készségei

A 15 évesnél fiatalabb kitöltők az internet feladatkategóriában érték el a legjobb eredményt, és kiemelkedően jól teljesítették a biztonsággal és a számítógépes rendszerek használatával kapcsolatos feladatokat. 

Az együttműködési eszközök és a közösségi hálózatok használata területén minden országban a második legalacsonyabb volt a sikerességi arány e korcsoportban. Az irodai eszközök területe szintén az egyik legrosszabbul teljesítő terület volt az idei tesztelés során, itt azonban a magyar és a szlovák diákok eredménye jobb lett a többi országénál.

Az összes résztvevő ország általános iskolásainak alacsony volt a sikerességi aránya a felhőtárhelyekkel kapcsolatos feladatban, ahol nehézségeik voltak a rendszer struktúrájának megértésében, és nem érzékelték a  különbséget például a  mappa és a  fájl között

Címlapkép: Getty Images

Jelentem Mégsem
0 HOZZÁSZÓLÁS
Csak bejelentkezett felhasználó szólhat hozzá. Belépés itt!
Még nincsenek hozzászólások. Legyél te az első!
NEKED AJÁNLJUK
Temérdek magyar él óriási tévhitben: azt hiszik, olcsón vásárolnak, pedig így sokkal jobban megérné

"Gyakori tévhit, hogy fenntarthatóan élni drága. (...) Pedig a fenntarthatóság sokkal gazdaságosabb" - Hegedűs Kristóf.

Megelégelték a fővárost, a Mátrába költöztek: lesajnált csodakertet próbál megmenteni a fiatal pár

Egy fiatal közgazdász házaspár miért dönt úgy, hogy a budapesti életet hátrahagyva a Mátrába költözik, és megment egy 3,2 hektáros, kivágásra ítélt gyümölcsöskertet?

Három kiló ruháért másik három kilót kapsz - így forgasd fel a ruhatáradat! (x)

Anita a kislányának keresett használt télikabátot az online piacon, de a hatalmas kínálat ellenére sem találta meg, amit keresett. Így született meg a Ruhacsúszda ötlete.

Erről ne maradj le!
NAPTÁR
Tovább
2025. március 22. szombat
Beáta, Izolda
12. hét
Március 22.
A víz világnapja
Ajánlatunk
KONFERENCIA
Tovább
Green Transition & ESG 2025
A Green Transition & ESG egy gyakorlatorientált konferencia
AI in Business 2025
Az AI-boom még nemhogy nem csengett le, hanem még csak most jön a java
Biztosítás 2025
A magyar biztosítási piac újabb kihívásokkal és lehetőségekkel néz szembe 2025-ben
EZT OLVASTAD MÁR?
Agrárszektor  |  2024. december 9. 10:33