Összefoglalónkban összegyűjtöttük neked a 11. hét legfontosabb, legérdekesebb, na meg legolvasottabb cikkeit a Pénzcentrumról.
Az online kereskedelem felvirágzott a pandémia alatt: a műkereskedelem piacán is ez vált az uralkodó értékesítési formává világszerte. Egy felmérés alapján a magyarok kilencven százaléka bízik az online vásárlásban, és sokan arra is nyitottak lennének, hogy akár ékszert, órát, festményt vagy bútort vegyenek az interneten. A műtárgyak nem csak szépek, de hosszú távon is megőrzik – sőt, tovább növelhetik – értéküket.
A távolságtartás digitális forradalomhoz vezetett a műkereskedelem piacán is 2020-ban: a legnagyobb hazai és nemzetközi aukciósházak sorra vezették be az online megoldásokat. Online árverésekre váltott a BÁV Aukciósház is a múlt évben, így rendezi meg 2021. május 5-én a 2. Online aukcióját is, melyen ékszerek, műtárgyak és festmények várják az érdeklődőket – és nem csak a gyűjtőket! A közönség is egyre jobban kedveli a digitális megoldásokat: a magyarok háromnegyede vásárolt online a múlt évben – derült ki a BÁV Műtárgybefektetési indexének reprezentatív, online vásárlással kapcsolatos tavaszi kutatásának eredményeiből.
Az online vásárlások éve
A kutatás rámutatott arra, hogy összességében a magyarok 90 százaléka bízik az online vásárlásban, jól mutatja ezt, hogy a háztartások háromnegyede rendelt valamit interneten 2020-ban. Kicsit több mint 50 százalékuk leginkább csak kisebb értékű tárgyakat, 100 ezer forint feletti értékű árucikket 21 százalékuk vásárolt. A nagyobb értékű cikkek ilyen vásárlása leginkább a magasabb jövedelmű, diplomás, és az 50-69 éves korcsoportra volt jellemző. A válaszadók 8 százaléka tervezi biztosan, hogy festményt, műtárgyat vagy ékszert fog vásárolni 2021-ben, körükben különösen nagyot erősödött a bizalom az online vásárlással szemben.
A válaszadók arra a kérdésre, ha lenne szabadon elkölthető 500 ezer forintjuk, mit vásárolnának legszívesebben online, leginkább a bútort jelölték meg, ezt követi az ékszer és az óra. A magyarok 29 százaléka szívesen megnézi a kiválasztott tárgyat személyesen, mielőtt online megrendeli, és nagyjából ugyanennyien csak ismert, szakértő cégtől vásárolnának.
A hagyományos helyett új aukciós megoldások
A digitalizálódás a nemzetközi műkereskedelmi piacokon is egyértelmű trend. „Az online árverés lett az új normális” – írja összefoglaló riportjában az Artprice.com. Eszerint az amerikai aukciósházak 2020-ban az árverések 70 százalékát tartották az interneten (2019-ben ez az arány még csak 30 százalék volt), és a licitek negyven százaléka új – zömében fiatal – vásárlóktól érkezett. Az új megoldások – virtuális túrák, online katalógusok – sorra vették át itthon is a korábbi hagyományos árverési formák és eszközök szerepét.
Világszerte a nagyobb aukciósházaknál a legnépszerűbb típus a hibrid aukció lett, amikor magát az árverést élőben, közönség nélkül rendezik meg, de online közvetítik, és így is lehet rá licitálni. Divat lett a különböző stílusú és kategóriájú alkotások keverése is – a Christie’s októberi aukcióján még egy dinoszaurusz csontváz is szerepelt a nagymesterek festményei között –, hogy minden érdeklődő találhasson neki tetsző tárgyat. Bár csontvázak nem lesznek a BÁV májusi árverésen, a 277 tárgy között a műkereskedelem szinte minden szegmense képviselteti magát.
További új fejlemény, hogy az élvezeti – kisebb értékű, lakberendezésű célú – vásárlás dominálta a piacot: több mint 80 százaléka az eladásoknak grafikák és lakberendezési tárgyak voltak. Hasonló tapasztalatokkal zárta az évet a BÁV is. A karácsonyi aukció sztárja például egy, a Debreceni Lámpagyárból származó art deco asztali lámpa volt, amely tizenháromszoros áron kelt el. Idén hasonló licitharcokra számítanak egy szintén a debreceni gyárból származó újabb, Gésát ábrázoló art deco kisplasztika esetében is.
LAKÁST, HÁZAT VENNÉL, DE NINCS ELÉG PÉNZED? VAN OLCSÓ MEGOLDÁS!
A Pénzcentrum lakáshitel-kalkulátora szerint ma 10 millió forintot, 15 éves futamidőre, már 7,21 százalékos THM-el, havi 89 803 forintos törlesztővel fel lehet venni a CIB Banknál. De nem sokkal marad el ettől a többi hazai nagybank ajánlata sem: az Erste Banknál 8,04% a THM, a Raiffeisen Banknál 8,09%; az UniCredit Banknál 8,12%, a K&H Banknál 8,31%, akárcsak az OTP Banknál. Érdemes még megnézni magyar hitelintézetetek további konstrukcióit is, és egyedi kalkulációt végezni, saját preferenciáink alapján különböző hitelösszegekre és futamidőkre. Ehhez keresd fel a Pénzcentrum kalkulátorát. (x)
Mit válasszunk?
Az élvezeti vásárlás ténye persze nem zárja ki, hogy egy olyan tárggyal gazdagodjunk, amely hosszú távon is őrzi értékét. Ha az ékszerek mellett döntenénk, a májusi online aukción finom kidolgozású, értékes drágakövekkel díszített klasszikus darabokból választhatunk. Ilyen a Tiffany & Co. egyik leghíresebb tervezőjének, a nemrég elhunyt Elsa Perettinek letisztult arany nyaklánca, melyre 100 ezer forintról lehet licitálni. Az árverés egyik fénypontja az a 2,44 karátos briliánssal ékített szolitergyűrű lesz, amely 440 ezer forintos kikiáltási árról indul.
A műtárgy-kollekció igazi gasztronómiához kapcsolódó különlegességeket vonultat fel. Nyári összejövetelek sztárja lehet a firenzei rokokó kaviártartó, vagy egy spanyol fagylaltkehely-készlet. A retró kerámiák az utóbbi években kezdték el diadalmenetüket a műtárgypiacon, ezúttal az alacsonyabb árfekvésű, de neves készítők alkotásaira, többek között Gádor István, Gorka Géza és lánya, Gorka Lívia munkáira lehet licitálni. Jó befektetést jelenthet a modern Zsolnay-kerámia is, ilyen például az Andrási Edina tervei alapján készült díszváza, amely már a Zsolnay-gyár jövőjébe enged bepillantást.
A festmények kedvelői számára igazi csemegének számít Spányik Kornél Vasárnap délután című olajfestménye, de licitálhatnak Nádler István Firenze című akvarelljére is, amely 1,2 millió forintos kikiáltási árával a befektetők számára is jó választás lehet.
Már ezt a döntést is kivették a nők a férfiak kezéből? Ebben az ő szavuk a döntő: egyre tudatosabbak
Az egészséges és hosszú élet mellett a pénzügyi biztonság is elsődleges lett a nőknél és erősödött a nők gazdasági jelenléte is.
Rekord gyorsasággal fogytak el a jegyek arra 400 fősre tervezett, fiataloknak szóló kapcsolatépítő és önfejlesztő rendezvényre, amelynél a szervezők a közösségi finanszírozás modelljével toboroztak.
Az első hazai közösségi piactéren sikeresen célba ért egy mézes kampány, amelyben a vásárlás mellett egy hartai termelő kaptárait is örökbe lehetett fogadni.
Az STRT Holding közleménye szerint 8+30 millió forint befektetés és tapasztalt mentorgárda várja a jelentkezőket.
A hiánypótló naturális, és letisztult berendezési trendeket kedvelő fotós közösség számára a Nordix már nem ismeretlen.
-
Így vásárolj 50 százalékkal olcsóbban az ALDI-ban: itt az ételpazarlás vége
Az ALDI Magyarország kiterjesztette élelmiszermentési programját.
- Német–osztrák gázvita: 100 millió eurós többletköltséget jelent egy pótlék Ausztriának
- Kiderült, hová vezet Putyin első útja újraválasztott elnökként
- Iskolai mészárlást tervezett a miskolci fiatal
- Eldőlni látszik, ki ölti magára James Bond szerepét
- Látványos belső drónfelvétel az 5 milliárd dolláros berlini Tesla-gyárról
- Kedd este az előadás mellett a sztrájk is elkezdődik az Operaházban