16 °C Budapest

Így adóznak az alkalmi munkavállalók után az új rendszerben

Pénzcentrum
2009. október 2. 11:02

Az alkalmi foglalkoztatásra vonatkozó szabályozás egyszerűsítésének keretében megszűnik a papíralapú adminisztráció és az alkalmi munkavállalói kiskönyv, helyette úgynevezett blanketta szerződés lép életbe - áll a Szociális és Munkaügyi Minisztérium tájékozatójában.

Az új jogszabály bevezeti az egyszerűsített foglalkoztatás munkajogi fogalmát, ebbe a körbe tartozik majd a háztartási munka, az idénymunka, valamint a kiemelten közhasznú szervezetnél végzett munka és az alkalmi munka. A kiskönyv helyett életbe lépő, az internetről is letölthető blanketta szerződés egyszerűsíti az adminisztrációt.

A munkaügyi kirendeltségeken is beszerezhető egyszerűsített blanketta szerződést 5 napon túli foglalkoztatás esetén kell kitölteni, ezentúl ez rögzíti a munkáltató és a munkavállaló közötti jogviszonyt. Az 5 nap alatti foglalkoztatási szándékot a módosítás értelmében interneten vagy részben telefonon kell bejelenteni, blanketta szerződésre nincs szükség.

A foglalkoztatási szándékot a munkavállalást megelőző napon, de legkésőbb a munka megkezdése előtt kell interneten az APEH felé bejelenteni a munkáltatóknak. Amennyiben a munkáltató 3 vagy annál kevesebb embert foglalkoztatna, akkor telefonon is bejelentheti a szándékát és sms-ben visszaigazolást kap a bejelentésről, így a munkaügyi ellenőrzésnél igazolni tudja a bejelentést. A központi ügyfél-tájékoztató központ a nap 24 órájában fogadja a telefonos bejelentéseket.

Az időbeli korlátozás csak a munkáltatóknál marad meg, a munkavállalókra vonatkozóan megszüntették, így az érintettek több jogszerző időt gyűjthetnek. A munkáltatóra vonatkozó időbeli korlátozás értelmében idénymunka esetén az azonos felek közötti folyamatos munkaviszony nem haladhatja meg a 31 napot, egy éven belül pedig a 90 napot. Alkalmi munkavégzés esetén azonos munkáltatónál egy év alatt legfeljebb 90 nap, egy hónapon belül 15 nap, egy héten belül pedig 5 nap az időbeli korlát.

Fő szabályként a nettó munkabér 40 %-át kell járulékként befizetni, a munkaadók a járulékot utólag, a havi bevallással fizethetik be a Magyar Államkincstárnak. A járulékokat elektronikusan kell bevallani, kivéve a háztartási és idénymunkát, mivel ezekben az esetekben választható az év végi, papír alapú bevallás is.

A minisztérium számításai szerint a papír alapú adminisztráció megszüntetésével 800 millió forint megtakarítás érhető el a költségvetésben, ugyanakkor a telefonos munkaállomások üzemeltetési költsége évi 105 millió forintra becsülhető (amennyiben az összes bejelentés 10 %-a ezen a csatornán történik). A szabályok egyszerűsítésétől a munkaerőpiac tisztulását és a munkavállalók jogbiztonságának erősödését várják.

HR BLOGGER
laskainelli  |  2021.09.28 11:06
A szeretői viszonyok többfélék lehetnek. Nevezhetjük egyéjszakás “kalandoknak”, plátói viszonynak, r...
perfekt  |  2021.09.27 16:17
A Magyar Közlöny 2021. évi 162. számában, 2021. szeptember 3-án jelen meg a Kormány 510/2021. (IX.3....
hrdoktor  |  2021.09.27 06:52
Legtöbbször vérzési rendellenességek, felfázás, folyás, hasi görcsök, fájdalmas együttlét és családt...
coachco  |  2021.09.26 18:00
Ezek az olaszok! Ezek tényleg tudnak valamit! [...] Bővebben!
legacykft  |  2021.09.24 18:55
Egyből azzal kezdeném, hogy kiegészítem a címet, mert nem csak idézetekre, hanem szakmai mondásokra...
NAPTÁR
Tovább
2021. szeptember 28. kedd
Vencel
39. hét
Ajánlatunk
KONFERENCIA
Tovább
Sustainable World 2021
Fenntartható befektetések, piaci lehetőségek: varázsszó az ESG
EZT OLVASTAD MÁR?