A március 29-i ülésen 11:2 arányban szavaztak a tagok az 50 bp-os, illetve a 75 bp-os kamatcsökkentésre, aminek következtében az irányadó kamatszint 7.75%-ra csökkent - áll a Monetáris Tanács ülésről kiadott rövidített jegyzőkönyvben. Túlnyomó többség állt tehát az 50 bp-os vágás mögött, amint arra már maga Járai Zsigmond MNB-elnök a kamatdöntést követő sajtótájékoztatón is utalt. A döntési arány alapján valóban nem tapasztalható megosztottság a régi és az új tagok között (ez utóbbiak ekkor szavaztak először a Monetáris Tanácsban).
A jegyzőkönyv szerint a Tanács tagjai az inflációs kilátások szempontjából kedvező fejlemények alapján egyöntetűen lehetőséget láttak a jegybanki alapkamatláb csökkentésére. A gazdasági folyamatok értékelése során számos szempont merült fel, a tagok az egyes tényezőkhöz eltérő hangsúlyokat rendeltek. A Tanács az 50 bp-os és a 75 bp-os kamatcsökkentés lehetőségét vitatta meg részletesen.
2005.03.29 14:00
50 bp-tal csökkentett az MNB - vártnak megfelelő lépés
2005.03.29 15:16
Járai: 25 és 75 bp-os vágás között gondolkodtunk
2005.03.29 15:31
Járai a múltbeli és jövőbeli kamatpolitikáról - elhagytak egy mondatot a közleményből (3.)
A legfrissebb fejleményeket értékelve a Tanács tagjai úgy látták, a korábban is ismert kockázatok egy része realizálódott a nemzetközi környezetben, mely összességében kedvezőtlenebbé vált az elmúlt időszakban. A feltörekvő piacok relatív vonzerejét csökkentő amerikai hozamemelkedés a tőkeáramlásokra is hatott, a mérséklődő kockázatvállalási hajlandóság a kockázati indexek emelkedésében is megmutatkozott.
A további hozamemelkedés irányába hat a Fed kilátásba helyezett szigorúbb kamatpolitikája, ami a magasabb kockázatú eszközök piacára is tartós hatással lehet. Magyarország a körülmények változásával globális és regionális összehasonlításban is hátrányba kerülhet. Ennek alapján a tagok többsége úgy vélte, a külső környezet bizonytalansága erősödött, a külső kockázatok kisebb kamatlépés mellett szólnak.
Az 50 bp-os kamatcsökkentés támogatói többségükben egyértelműen kedvező hírként értékelték az alacsony februári inflációt. A vártnál nagyobb dezinfláció növeli az inflációs célok elérésének esélyét. A korábban vártnál alacsonyabb árindex a magasabb reáljövedelmeken keresztül hozzájárulhat a háztartások megtakarításainak növekedéséhez, ami kedvező hatással lenne az egyensúlyra is. A másik irányba mutató kockázat ugyanakkor, hogy a magasabb reáljövedelmekből magasabb fogyasztásnövekedés is adódhat - ami keresleti oldalról a dezinfláció ellenében hat. Így a mérséklődni látszó fogyasztási dinamika további alakulása bizonytalan. A januári béradatok a bérinfláció lassulását, ezzel a költségoldali inflációs nyomás enyhülését mutatják.
Változatlanul fennállnak az alapvető fundamentális kockázatok: az államháztartás finanszírozási igénye magas, ami a vállalati szektor beruházásaiból adódó finanszírozási igényét kiegészítve, a háztartási szektor finanszírozási képességében várható enyhe javulás mellett is magasan tartja a külső finanszírozási igényt. A tartós egyensúlytalanság piaci megítélésében rejlő kockázatokat a kedvezőtlenebbre forduló nemzetközi környezet felerősíti. A Tanács tagjai ebből a szempontból is fontos jelzésnek ítélték az 5 évesnél hosszabb hozamok óvatosságra intő alakulását.
Az inflációs kilátások megítélését árnyalva többen hangsúlyozták az inflációs előrejelzés bizonytalanságát is: a feltételes előrejelzés érzékeny a feltevésekre és szórása is viszonylag jelentős, így a pillanatnyi kép alapján az inflációs célok enyhe alullövését mutató pontelőrejelzésből nem lehet egyértelmű következtetéseket levonni.
Többen is hangsúlyozták, hogy a bizonytalanság fokozódásával leírható helyzetben fontos a gazdaságpolitikai intézmények, köztük a jegybank hitelessége; előtérbe kerül a stabilitás, az óvatosság, a kiszámíthatóság.
Voltak olyan nézetek is, amelyek szerint a nagyobb kamatcsökkentést a hazai gazdasági fejlemények megengednék ugyan, és az a reálszféra számára is kedvezőbb lenne, de a jelenlegi nemzetközi környezetben és kilátások mellett a nagyobb kamatlépés a gazdaságpolitikai bizonytalanságot is növelhetné, így akár a költségvetés számára kedvezőtlenebb helyzethez is vezethetne az adósság finanszírozhatósága és költsége szempontjából.
JÓL JÖNNE 1 MILLIÓ FORINT?
Amennyiben 1 millió forintot igényelnél, 60 hónapos futamidőre, akkor a törlesztőrészletek szerinti rangsor alapján az egyik legjobb konstrukciót, havi 23 029 forintos törlesztővel az UniCredit Bank nyújtja (THM 14,41 %), de nem sokkal marad el ettől az MBH Bank 23 274 forintos törlesztőt (THM 14,56%) ígérő ajánlata sem. További bankok ajánlataiért, illetve a konstrukciók pontos részleteiért (THM, törlesztőrészlet, visszafizetendő összeg, stb.) keresd fel a Pénzcentrum megújult személyi kölcsön kalkulátorát. (x)
A fentiek alapján az 50 bp-os kamatcsökkentés támogatói közül néhányan a kockázatokat hangsúlyozva 25 bp-os csökkentést is elfogadhatónak tartottak volna.
A 75 bp-os kamatcsökkentés támogatói is fontosnak és indokoltnak tartották a stabilitás és az óvatosság fenntartását. Az óvatosság megítélésük szerint ugyanakkor nem határozza meg a kamatcsökkentés mértékét. Azzal érveltek, hogy a vártnál nagyobb 2005 eleji inflációcsökkenés, az MNB szakértőinek inflációs előrejelzése, valamint a belföldi kereslet bővülésének a korábban prognosztizáltnál erőteljesebb mérséklődésére utaló legfrissebb információk alapján megnőtt annak a valószínűsége, hogy a célnál nagyobb dezinfláció következzen be 2005-2006-ban. A célnál alacsonyabb infláció kockázata új jelenség Magyarországon, aminek kezelése 50bp-nál nagyobb kamatcsökkentés igényel.
A 75 bázispontos csökkentés összhangban állna a hozamgörbéből származtatható rövid távú kamatvárakozásokkal is. Hangsúlyozták, hogy 75 bp-os kamatcsökkentés nem jelentene eltérést az óvatos monetáris politikától, nem új monetáris rezsim kezdetéről üzenne, hanem csupán a kedvezőbbé váló inflációs kilátásokra adott reális válaszlépés lenne, amit a piac sem fogadna meglepetéssel. Úgy vélték, a 75 bp-os kamatcsökkentés a növekedés szempontjából kedvezőbb reálkamatot eredményezhet és fékezheti a devizahitel-állomány kamatkülönbözet ösztönözte növekedését. Kockázatnak látták, hogy a további kamatcsökkentésre a hazai dezinflációs tendenciával ellentétes irányú nemzetközi kamatciklus miatt egyre kisebb a mozgástér.
Egyes vélemények a túlzottan alacsonyra süllyedő árindex lehetőségét kifejezetten kedvezőtlen kilátásnak ítélték a reálbérekből eredő esetleges keresleti nyomás, a tervezettől elmaradó költségvetési bevételek és a pénzügyi stabilitás szempontjából.
A kamatcsökkentés mértékéről kifejtett véleményüktől függetlenül többen állást foglaltak a Stabilitási és Növekedési Egyezmény módosításáról.
A Tanácstagok többsége elismerte, hogy a módosítás adminisztratív oldalról növelheti a 2010-es eurózóna-csatlakozás elérhetőségének valószínűségét, csökkenti a kritérium teljesíthetőségének kockázatát.
Ugyanakkor többen rendkívül veszélyesnek és károsnak tartották az egyezmény módosításának politikai üzenetét, ami a fiskális lazítás növekvő mozgásterének illúzióját erősítve éppen a fiskális elkötelezettség további gyengüléséhez vezethet. Egyes vélemények szerint ezeket az aggályokat csak súlyosbítják a politikai ciklusból adódó kockázatok. A Konvergencia Programtól való számottevő eltérés már meglévő kockázatai miatt az új szabályok önmagukban csak csekély mértékben javítják a 2010-es euró-bevezetés esélyét. A céldátumnak megfelelő csatlakozás érdekében a fiskális politikának a reform következtében némileg megnövekedett mozgásterét a kockázatok egy részének kezelésére, és nem a hiány növelésére kell felhasználnia.
Összességében az alternatívák és a szempontok értékelése alapján a Tanács úgy látta, a nemzetközi környezet és az egyensúlytalanság kockázatai korlátozzák a belföldi inflációs és konjunkturális folyamatok által alátámasztott nagyobb kamatcsökkentés lehetőségét.
Az elnök szavazásra bocsátotta az 50, ill a 75 bp-os kamatcsökkentés alternatíváját. A Tanács tagjai közül tizenegyen 50 bp-os, ketten 75 bp-os kamatcsökkentés mellett szavaztak. A Monetáris Tanács így többségi határozattal 2005. március 30-i hatállyal a jegybanki alapkamatláb 0.5 százalékpontos mérsékléséről döntött.
Egy új vállalkozás indítása vagy egy új termék bevezetése mindig izgalmas, de ugyanakkor kihívásokkal teli időszakot jelent az üzleti életben.
Nincs egyszerű dolguk azoknak a vállalatoknak, amelyek közösségi finanszírozási platformon keresztül szeretnének értékpapírt kibocsátani.
Beszámolók szerint az 1-3 éves korosztály 25%-a - tehát minden negyedik gyermek - elutasít valamilyen ételt, és sokuknál óvodás, általános iskolás korban is fennáll még a probléma.
Az egyre népszerűbb finanszírozási forma itthon is gyorsan terjed, egyre többen ismerik és használják.
-
Árcsökkentés jön a magyar áruházláncnál: 80 tejtermék lesz olcsóbb
A PENNY akciója a hazai beszállítóktól érkező tejtermékeket érinti.
-
Több, mint a kötelező: akár féláron is megvehetjük ezeket a termékeket
Az áruházlánc az akcióköteles termékkategóriákból egy-egy terméket akár 20-50% közötti kedvezménnyel kínál.
- Roland Garros - Nem volt sima ügy, de papírforma-diadal a nők között
- A Manchester City a BL-győzelemmel teljessé tette a triplázást
- Négy telitalálat a lottón
- "Az Európai Unió erővel akarja áttelepíteni a migránsokat Magyarországra" - a nap hírei
- Soha jobbkor! - Elkapta Spanyolországot a női kosárlabda-válogatott, Eb-kerethirdetés is történt
- Egy mindentudó csodafutópadot és sok minden mást is "beújított" az ORFI
Sustainable World 2023
Portfolio Balaton Business Forum 2023
BUDAPEST - Pörgessük fel együtt a hazai KKV szektort!


