Költségvetési csalási ügybe keveredett a neves sportolók tulajdonában lévő Champs Sziget Kft., amely a Margit-szigeti szabadtéri pubot üzemelteti.
Magyarországon a női higiéniai termékeket a legmagasabb, 27%-os áfa terheli, noha ezek alapvető szükségletek. A NAPICSÁRT friss epizódjában utánajártunk, mennyibe kerül mindez a háztartásoknak, és mit is jelent pontosan a „rózsaszín adó”. Kiderül az is, miért fizetnek gyakran többet a nők ugyanazért a termékért, mint a férfiak.
A női higiéniai és szépségápolási termékek árazása és adózása máig jelentős egyenlőtlenségeket tükröz Európában – és nemcsak a menstruációs eszközökről van szó. A „rózsaszín adó” néven ismert jelenség lényege, hogy a nőknek szánt termékek – például borotvák, dezodorok, samponok vagy testápolók – gyakran drágábbak, mint az ugyanazon funkciót betöltő férfi verziók. Ráadásul az adózási szabályozások sem kedveznek: sok országban még mindig luxustermékként kezelik ezeket az alapvető cikkeket, annak ellenére, hogy mindennapi szükségleteket szolgálnak ki.
A NAPICSÁRT friss epizódjában azt vizsgáltuk meg, hogyan érinti mindez a fogyasztókat – főként a nőket – a pénztárcájuk szintjén. Körüljártuk, milyen adózási gyakorlatok jellemzik az európai országokat, megnéztük a hazai árakat és kiszámoltuk, mit jelent ez éves szinten a háztartásoknak. A részletekért nézd meg a NAPICSÁRT legújabb videóját ITT!
A 27 százalékos áfakulcs: európai csúcstartók vagyunk
Az Európai Unió már 2022 óta lehetővé teszi, hogy a tagállamok akár 0%-os áfakulcsot is alkalmazzanak a női higiéniai termékekre. Ennek ellenére sok ország nem élt a lehetőséggel – Magyarország pedig különösen konzervatív álláspontot képvisel, hiszen nálunk továbbra is a legmagasabb, 27%-os kulcs van érvényben. Összehasonlításképpen: Lengyelországban 5%, Ausztriában 10%, Franciaországban 5,5%, Írországban pedig 0% az áfa ugyanezekre a termékekre.
Egy menstruáló nő évente átlagosan 42 ezer forintot költ csak az alapvető termékekre – és ez még csak a menstruációs eszközökre vonatkozik. Ha figyelembe vesszük a kapcsolódó kiadásokat – például fájdalomcsillapítók, intim tisztálkodószerek, speciális fehérneműk vagy kozmetikumok árát –, az összeg még magasabb lehet. És bár ezeket a termékeket jellemzően a nők használják, a költségek legtöbbször a családi költségvetésből, azaz a közös kasszából kerülnek fedezésre – így a hatás nemcsak egyéni, hanem társadalmi szinten is érezhető.
A női célcsoport: célzottan drágábban?
A „pink tax” nem csupán az adózási gyakorlatot jelenti, hanem a piaci árazásban is megjelenik. Számos termék női változata – gyakran csak színében vagy csomagolásában eltérő – drágábban kerül forgalomba, mint a férfiaknak szánt megfelelője. Ennek egyik oka, hogy a nők fogyasztói célcsoportként hajlamosabbak a rendszeres vásárlásra, így a gyártók tudatosan pozicionálnak feláras termékeket számukra. A NAPICSÁRT adása erre is hoz konkrét példákat és árkülönbségeket.
A kérdés tehát nem pusztán kényelmi vagy gazdasági, hanem társadalmi szempontból is fontos: vajon indokolt-e, hogy az alapvető testi higiénia biztosításának költségeit ilyen mértékben emeljük meg – sokszor pusztán azért, mert nőként vásárolja valaki az adott terméket?
JÓL JÖNNE 3 MILLIÓ FORINT?
Amennyiben 3 000 000 forintot igényelnél 5 éves futamidőre, akkor a törlesztőrészletek szerinti rangsor alapján az egyik legjobb konstrukciót havi 64 021 forintos törlesztővel a CIB Bank nyújtja (THM 10,68%), de nem sokkal marad el ettől az ERSTE Bank (THM 10,83%) ígérő ajánlata sem. További bankok ajánlataiért, illetve a konstrukciók pontos részleteiért (THM, törlesztőrészlet, visszafizetendő összeg, stb.) keresd fel a Pénzcentrum megújult személyi kölcsön kalkulátorát. (x)
A piac növekszik – de ki élvez belőle hasznot?
Globálisan a női higiéniai termékek piaca 2023-ban elérte a 25 milliárd dolláros értéket, és a következő évtizedben akár 39 milliárd dollárra is bővülhet. A növekedés részben annak köszönhető, hogy egyre többen keresnek környezetbarát, újrahasználható vagy biológiailag lebomló alternatívákat – ezek azonban gyakran még mindig nehezen elérhetők vagy magasabb áron érhetők el.
A szabályozás, az adópolitika és a vállalati árstratégia mind hozzájárulnak ahhoz, hogy a nők világszerte – és Magyarországon különösen – aránytalanul nagy költséggel szembesüljenek a mindennapi higiéniai szükségleteik fedezésekor. A változáshoz nemcsak fogyasztói tudatosságra, hanem rendszerszintű döntésekre is szükség lenne.
Színes adatok, statisztikák a Pénzcentrum YouTube-csatornáján!
Ha érdekel, miről mesélnek a számok, iratkozz fel a Pénzcentrum YouTube csatornájára. A NAPICSÁRT hetente többször - hétfőn, szerdán és pénteken - friss adatokkal, érdekes témákkal, és olyan nézőpontokkal jön, amik segítenek jobban átlátni, hogyan változik a világ körülöttünk, és benne mi magunk is.
-
Ez a cég ott lát lehetőséget, ahonnan más menekül: bevásárolták magukat egy borsodi zsákfalu baromfifeldolgozójába
A Pi-Pi Kft. a Demján Sándor Tőkeprogram segítségével korszerűsíti az üzemet.
-
Elektromos 4x4 városban, országúton, terepen: hol jön ki az előnye?
Mit is nyújt a négykerék-hajtás a mindennapokban az autósok számára?
-
Változó karácsonyi kosár: spórolnak a magyarok, de a menüre nem sajnálják
Egy kutatás szerint továbbra is kiemelt fontosságú az ünnep, de sokan szűkebb kerettel gazdálkodnak, visszafogják az ajándékköltést, és a megfizethető meglepetések felé fordulnak.
-
Évente tízmilliárdokat lopnak el a csalók hazai bankszámlákról – Kiderült, ki a legkönnyebb célpont
Becslések szerint 2,6 millió magyar változtatott online vásárlási szokásain, miután átverték vagy csalás célpontja lett, 40%-uk emiatt kevesebbet vásárol a neten.
-
Állatorvosi rendelőből skálázható kkv – így épült fel a Petlegio tőkevonzó modellje
Nándorfi Zoltánt, a Petlegio vezetőjét és Bánfi Zoltánt, az MKIK Tőkealap-kezelő vezérigazgatóját kérdeztük.
-
Zsalutrend: számít a felhasznát anyagokba épített energia (x)
Fókuszban a karbonsemlegességhez hozzájáruló, csekély ökológiai lábnyommal rendelkező és igazolt adatokkal kínált építőanyagok. Ezek között rendhagyó egy 25 éves zsaluinnováció a Mevától.
-
Önálló digitális transzformációs terület a Rossmann-nál (x)
Dedikált csapattal indult el a digitális transzformáció a Rossmann Magyarországnál, az új, önálló területet Fürjes Ádám, a vállalat eddigi webshopvezetője irányítja.
-
A vásárlói élmény és az értékteremtés kéz a kézben jár az Ecofamily üzleteiben (x)
Az elmúlt években látványosan átalakultak a fogyasztói igények: a vásárlók ma már nem csupán termékeket keresnek, hanem olyan márkákat és üzleteket, amelyekkel azonosulni tudnak és amelyek valódi értéket képviselnek.








