A közösségi médiában mindenki utazik és mindenki boldognak tűnik – de vajon tényleg így van?
A szájüreget leggyakrabban érintő kellemetlen megbetegedések egyike az afta kialakulása, ami az arra hajlamos embereknél jelentősen megnehezíti a táplálékbevitelt. Na de mégis, mi az az afta, mitől alakul ki az afta és mit tehetünk az afta ellen? Hogyan csökkenthetjük a valószínűségét annak, hogy afta alakuljon ki a szájüregünkben?
Cikkünkben minden fontos tudnivalót elárulunk az afta nevű szájbetegségről: tudd mag, az afta mitől alakul ki, mik az afta okai és hogy afta hol lehet a szájban, melyik területeket érinti leginkább? Mit tehetünk az afta ellen, hogyan történik az afta kezelése, hogyan szüntethetőek meg a fájdalmas tünetek? Utalhat az afta más betegségre?
Mi az afta?
Az afta a szájban nem más, mint egy nem fertőző eredetű szájnyálkahártya-fekély, amit gyulladt udvar vesz körül, közepe szürkésfehér vagy sárgás, mérete tűhegynyitől egészen 2-3 cm nagyságúra (ezek az ún. óriásafták) is megnőhet. Az afta rendkívül gyakori, az emberek 60%-a legalább egyszer megtapasztalhatta a jelenséget élete során, az esetek többségében visszatérő problémáról van szó. Az afta alapesetben magától elmúlik, ám amennyiben nagyobb kiterjedésű aftáról van szó, ami lázzal, nyirokcsomó-duzzanattal jár, mindenképpen szakorvoshoz kell fordulnunk.
Az afta hol lehet?
Az afta a szájüreg belsejében bárhol kijöhet, leggyakrabban a nyelven, a pofa belső részén vagy a szájpadláson találkozhatunk vele. Az aftát az különbözteti meg a herpesztől, hogy míg az afta kizárólag a száj belső részén, addig a herpesz a külső felületen okoz problémát.
Mitől jön ki az afta?
Az afta nemtől és életkortól függetlenül bárkinél előfordulhat, gyerekeknél leginkább az étvágytalanság, a táplálék visszautasítása utalhat a betegségre. Azt, hogy az afta mitol jon ki, valójában nem tudjuk, azonban valószínűsíthetően életmódbeli tényezők állhatnak a háttérben (pl. legyengült immunrendszer esetén nagyobb a valószínűsíége az afta kialakulásának), de az afta okai közé tartozhatnak a szájüregi beavatkozások (pl. fogprotézis behelyezés) és a maró hatású ételek is, melyektől sérülhet a szájnyálkahártya (pl. citrusfélék, fűszeres snack fogyasztása), mindemellett genetikai hajlam is megfigyelhető.
Az afta típusai
Az aftákat három alaptípusba soroljuk, ezek közé tartozik a Mikulicz-féle afta (ez a leggyakoribb, egyesével elhelyezkedő, aprócska, spontán gyógyuló pontok), a Sutton-féle afta (egyesével jelentkező, akár 2-3 centiméteres, a mélyebb területeket is érintő hámhiány, hónapokig is eltarthat, belgyógyászati problémákra utalhat, heget hagyhat maga után) és a Cook-féle afta (tűszúrásnyi, csoportosan előforduló afta, spontán gyógyulnak, herpeszre hasonlíthatnak).
LAKÁST, HÁZAT VENNÉL, DE NINCS ELÉG PÉNZED? VAN OLCSÓ MEGOLDÁS!
A Pénzcentrum lakáshitel-kalkulátora szerint ma 20 000 000 forintot 20 éves futamidőre már 6,89 százalékos THM-el, havi 150 768 Ft forintos törlesztővel fel lehet venni az ERSTE Banknál. De nem sokkal marad el ettől a többi hazai nagybank ajánlata sem: a CIB Banknál 6,89% a THM, míg a MagNet Banknál 7,03%; a Raiffeisen Banknál 7,22%, az UniCredit banknál pedig 7,29%. Érdemes még megnézni magyar hitelintézetetek további konstrukcióit is, és egyedi kalkulációt végezni, saját preferenciáink alapján különböző hitelösszegekre és futamidőkre. Ehhez keresd fel a Pénzcentrum kalkulátorát. (x)
Az afta kezelése
Az afta teljesen egészséges embereknél is előfordul, leggyakrabban spontán gyógyul, 1-2 héttel az afta kialakulása után. az afta kezelése – habár az esetek többségében nincs is rá szükség – házilag is megvalósítható. Ajánlott afta ellen a szódabikarbónás szájöblögetés, de egyébként kapható a gyógyszertárakban vény nélküli, afta elleni krém is, ami csillapítja a tüneteket.
Hogyan védekezzünk az afta ellen?
Habár nem tudjuk, mitől alakul ki afta a szájban, amennyiben hajlamosak vagyunk erre a megbetegedésre, mindenképpen törekedjünk arra, hogy szánk nyálkahártyáját minél kevesebb irritáció érje: szedjünk B-vitamint, használjunk puha fogkefét, ne rágózzunk és lehetőség szerint kerüljük a nagyon savas, fűszeres, csípős ételek fogyasztását. Érdemes gyógynövényes szájöblögető vizet használni, kamillateát fogyasztani és odafigyelni a vitaminokban és ásványianyagokban gazdag, kiegyensúlyozott táplálkozásra.
-
Karácsonyi bevásárlás: miért éri meg a Lidl mellett dönteni az ünnepek előtt?
Az ünnepi készülődés mindenkitől sok energiát és alapos tervezést igényel, ezért a Lidl célja, hogy az idei karácsonyi bevásárlást a vásárlók egyszerűen és egy helyen intézhessék.
-
Közeledik a síszezon, féláron is elérhető a Gránit Bank Platinum kártya: 50 milliós, síelésre is érvényes utasbiztosítás jár hozzá
Európa sípályáin nagyjából minden tizedik síelő szenved kisebb-nagyobb balesetet egy-egy szezonban.
-
Ez a cég ott lát lehetőséget, ahonnan más menekül: bevásárolták magukat egy borsodi zsákfalu baromfifeldolgozójába
A Pi-Pi Kft. a Demján Sándor Tőkeprogram segítségével korszerűsíti az üzemet.
-
Elektromos 4x4 városban, országúton, terepen: hol jön ki az előnye?
Mit is nyújt a négykerék-hajtás a mindennapokban az autósok számára?
-
Változó karácsonyi kosár: spórolnak a magyarok, de a menüre nem sajnálják
Egy kutatás szerint továbbra is kiemelt fontosságú az ünnep, de sokan szűkebb kerettel gazdálkodnak, visszafogják az ajándékköltést, és a megfizethető meglepetések felé fordulnak.
-
Évente tízmilliárdokat lopnak el a csalók hazai bankszámlákról – Kiderült, ki a legkönnyebb célpont
Becslések szerint 2,6 millió magyar változtatott online vásárlási szokásain, miután átverték vagy csalás célpontja lett, 40%-uk emiatt kevesebbet vásárol a neten.
-
Zsalutrend: számít a felhasznát anyagokba épített energia (x)
Fókuszban a karbonsemlegességhez hozzájáruló, csekély ökológiai lábnyommal rendelkező és igazolt adatokkal kínált építőanyagok. Ezek között rendhagyó egy 25 éves zsaluinnováció a Mevától.
-
Önálló digitális transzformációs terület a Rossmann-nál (x)
Dedikált csapattal indult el a digitális transzformáció a Rossmann Magyarországnál, az új, önálló területet Fürjes Ádám, a vállalat eddigi webshopvezetője irányítja.
-
A vásárlói élmény és az értékteremtés kéz a kézben jár az Ecofamily üzleteiben (x)
Az elmúlt években látványosan átalakultak a fogyasztói igények: a vásárlók ma már nem csupán termékeket keresnek, hanem olyan márkákat és üzleteket, amelyekkel azonosulni tudnak és amelyek valódi értéket képviselnek.








