Sajtótájékoztatót tartanak az üzemanyagárakat érintő kormányzati döntésekről szerda délután.
A szakma arra számít, hogy február 15-ével kivezetik a hatósági üzemanyagárakat, amelyek az elmúlt három hónapban is problémákat okoztak a hazai benzinkutakon - mondta a Pénzcentrumnak Grád Ottó, a Magyar Ásványolaj Szövetség főtitkára. A szakember kifejtette, már most is durván 10 százalékkal drágább a kőolaj, mint az árstop bevezetésekor volt, és a piaci előrejelzések további áremelkedést mutatnak. Egy másik elemzésből kiderült, februártól már több kút is veszteséggel értékesítheti az üzemanyagot. A gázolaj bruttó beszerzési ára például a literenként 480 forintos ármaximum felett van. A várakozások szerint ugyanakkor nem valószínű, hogy a kormány február 16-tól ráereszti a magyarokra a méregdrága benzint és gázolajat.
Hamarosan döntenie kell a kormánynak: fenntartják-e az üzemanyagok hatósági árait. Az intézkedést november 15-én vezették be három hónapra, vagyis az eredeti rendelet szerint még két hétig lenne 480 forinton maximálva a 95-ös oktánszámú benzin és a gázolaj literenkénti ára.
Az intézkedés szerint - ahogy azt Gulyás Gergely is leszögezte - az üzemanyagok adótartama nem csökken, a kereskedelmi árrésből kell lefaragni a kutakon, hogy tartsák a hatósági árat, aki pedig drágábban adja az üzemanyagot, azt megbüntetik. A miniszter novemberben azt is hozzátette: a kereskedőket nem fogják kompenzálni az árak maximalizálása miatt.
Grád Ottó, a Magyar Ásványolaj Szövetség főtitkára most a Pénzcentrumnak arról beszélt, hogy a szakma abban bízik, nem fogják meghosszabbítani az intézkedést:
nagyon nem szeretnénk, ha meghosszabbítanák, a szakma jelenleg úgy számol, hogy február 15-ig tart a hatósági árazás. Az elmúlt három hónap is jelentős problémákat okozott a töltőállomások működtetésében, de a jelenlegi kőolaj-világpiaci helyzetben egy hosszabbítás még az eddigieknél is komolyabb hatással lenne a piacra.
A szakember emlékeztetett, hogy már 90 dollár fölött van a Brent-olaj hordónkénti ára a világpiacon, ami a hatósági árplafon bevezetésekor még 80-85 dollár között mozgott, tehát három hónap alatt durván 10 százalékot drágult.
Bár december elején volt egy kisebb beszakadás, amikor 70 dollár környékére esett az árfolyam, de azóta visszaerősödött a már említett, 90 dolláros szintre. Tehát összességében a kereskedőknek még magasabb áron kellene adnia az üzemanyagot, mint az utolsó szabadáras napon, ami által a veszteség is nagyobb.
Több elemző is további drágulásra számít, sokak szerint már a 100 dolláros hordónkénti ár is a küszöbön van. Ennek kapcsán Grád Ottó is arról beszélt, semmilyen olyan hír, elemzés nincs a kőolaj piacon, amely jelentősebb árcsökkenést prognosztizálna, sőt.
Óriási kockázat például az orosz-ukrán konfliktus, ami az egész európai energiaellátásra hatással lehet. Illetve olyan intézkedésekről, lezárásokról sem érkeznek hírek, amelyek keresletcsökkenést eredményeznének, épp ellenkezőleg. És olyan jeleket sem látni, hogy több kőolaj jutna a piacra: márpedig, ha a kínálati oldalon nincs változás, a kereslet viszont növekedni látszik, akkor az előbb-utóbb óhatatlanul is az árak további emelkedéséhez fog vezetni
- vázolta Grád Ottó. Hozzátette, a 100 dolláros olajár-jóslatokat ugyan óvatosan kell kezelni, de az biztos, hogy sokkal valószínűbb a piaci árak további emelkedése, mint az, hogy a Brent jegyzésára visszasüllyedjen a novemberi szintre, vagy az alá. A szakértők között lényegében csak abban van vita, hogy milyen szintre fognak emelkedni az árak, illetve ez milyen gyorsan történhet meg.
Ebben a helyzetben nagyon komoly piaci kockázatot jelentene még tovább fenntartani a hazai töltőállomások veszteséges üzemét: már nem csak a legsérülékenyebb kisvállalkozásoknak, most már a nagy kúthálózatok számára is komoly problémát jelentene, ha a hatósági árazás február 15-e után is fennmaradna
LAKÁST, HÁZAT VENNÉL, DE NINCS ELÉG PÉNZED? VAN OLCSÓ MEGOLDÁS!
A Pénzcentrum lakáshitel-kalkulátora szerint ma 10 millió forintot, 15 éves futamidőre, már 7,21 százalékos THM-el, havi 89 803 forintos törlesztővel fel lehet venni a CIB Banknál. De nem sokkal marad el ettől a többi hazai nagybank ajánlata sem: az Erste Banknál 8,04% a THM, a Raiffeisen Banknál 8,09%; az UniCredit Banknál 8,12%, a K&H Banknál 8,31%, akárcsak az OTP Banknál. Érdemes még megnézni magyar hitelintézetetek további konstrukcióit is, és egyedi kalkulációt végezni, saját preferenciáink alapján különböző hitelösszegekre és futamidőkre. Ehhez keresd fel a Pénzcentrum kalkulátorát. (x)
- szögezte le a MÁSZ főtitkára.
Minden liter gázolajon bukhatnak a kutak
Bár az üzemanyagárak normál helyzetben töltőállomásonként változnának, abban szinte biztosak lehetünk, hogy hatósági ársapka nélkül már bőven az 500 forintos lélektani határt is átlépte volna az üzemanyagok átlagára.
A holtankoljak.hu szerint például február másodikától a benzin beszerzési ára bruttó 5 forinttal emelkedik, a gázolajért pedig bruttó 6 forinttal kell többet fizetni a benzinkutasoknak. A szakportál szerint is egyre tragikusabb helyzetet eredményez az üzemanyagszakma számára az árbefagyasztás:
a gázolaj bruttó beszerzési ára például már bőven 480 forint felett van, tehát minden egyes eladott liter után színtiszta bukást kénytelenek realizálni a töltőállomások - és a benzinen sem lehet túl sok haszon.
A portál az 5. heti előrejelzésében megjegyzi, hogy az olajárak emelkedése mellett a forint is gyengült a dollárral szemben. Szerdától a 95-ös benzinért már 509 forintot fizetnénk az ársapka nélkül, a gázolaj átlagára pedig 525 forint lenne a hazai töltőállomásokon.
Mint láthatjuk, a szakmai aggódalmak nem alaptalanok, a kabinetnek pedig néhány napon belül döntenie kell az intézkedés sorsáról.
Ugyanakkor mégsem valószínűsíthető, hogy február 16-tól ráeresztenék a magyarokra a bőven 500 forint feletti literenkénti áru benzint és gázolajat. Két hónappal az országgyűlési választások előtt vélhetően nem hoznak ilyen népszerűtlen döntést, így az árstop újabb 3 hónapra meghosszabbodhat.
Új fordulat az Árpád hídi tragédia ügyében: nemcsak a gázoló mercis, a gyorsuló BMW-s is gyanúsított
A tavaly nyáron történt halálos balesetet a rendőrség szerint egy spontán kialakult verseny okozta, melyben a Mercedes mellett két BMW vett részt.
A CSA, azaz a közösség által támogatott mezőgazdasági modell hazánkban egyelőre alig ismert, pedig Nyugat-Európában és az amerikai földrészen egyre elterjedtebb.
Hadtörténeti kuriózum lehet az a 120 darab színes, jó minőségben retusált és digitalizált, publikálás előtt álló felvétel, amely 45 év lappangás után került elő.
Az egyik legígéretesebb hazai technológiai startup által most piacra dobott okos gyűrű lehetővé teszi, hogy egyetlen érintéssel bármilyen infót megosszunk magunkról új ismerősünkkel.
Rekord gyorsasággal fogytak el a jegyek arra 400 fősre tervezett, fiataloknak szóló kapcsolatépítő és önfejlesztő rendezvényre, amelynél a szervezők a közösségi finanszírozás modelljével toboroztak.
- Tour de Hongrie és RM–Bayern BL-elődöntő – sport a tévében
- Kiváló mérleggel zárta az előző évet a hazai papíripari óriás
- Fontos politikus hagyja el a Momentumot, mert már nem tud azonosulni a politikájával
- Két vármegye forgalmát borítja a Tour de Hongrie
- Madár István: hiába a kedvező kiskereskedelmi adat, csak lassan oldódik a lakosság óvatossága
- Történelemmel folytatódik az érettségi