12 °C Budapest
Autóval jársz? Megdöbbentő, mennyi pénzt spórolhatsz, ha jó a guminyomás

Autóval jársz? Megdöbbentő, mennyi pénzt spórolhatsz, ha jó a guminyomás

2019. február 24. 13:00

Sokan nem is foglalkoznak vele, ha egy kicsit laposabbnak tűnik az autó gumija, pedig hosszabb távon súlyos ezrekkel drágítja meg a dolog a közlekedést. Emellett a kerék is veszít élettartamából, szóval az is előbb mehet a kukába.

Gyakran észre sem vesszük, vagy nem foglalkozunk vele, hogy kicsit laposabb a kocsi gumija az optimálisnál. Pedig súlyos esetekben akár egy új grnitúra abroncs árát is elpöföghetik a nemtörődöm sofőrök, és nem mellesleg a defektet is kockáztatják.

A nagyöreg szakikon és a fuvarosokon kívül elég kevesen tudják ugyanis, hogy a kerék nagyban befolyásolhatja az autó fogyasztását. Ugyanis, hogy a kocsi gurulni tudjon le kell küzdenie azt az ellenállást is, amely az úton gördülő kerekeket tartja vissza - ehhez pedig nagyobb erőt kell kifejtenie a motornak, hogy felgyorsuljon. Így tehát, ha már csak kicsit is laposabb a gumid, már folyamatosan bukod a pénzt, pedig egy ellenőrzéssel ez elkerülhető.

Mennyi az annyi?

A Pénzcentrum által megkérdezett gumiszerelő szerint már 0,2 bar nyomáskülönbséget is megérez az autó, ekkor nagyjából egy százalékkal nő a fogyasztás. Ha 0,4-gyel van keveseb levegő a kerékben, akkor már kb. 2 százalék a növekedés, 0,6 bar mínusznál pedig hozzávetőleg 4 százalékkal eszik többet a kocsi. Elenyészőnek tűnik, de hosszabb távon rengeteg pénzt jelent!

Megpróbáltuk forintosítani is a dolgot: példánkban egy 100 kilométerenként 9 litert fogyasztó benzines kocsival számoltunk. Optimális gumikkal a mai, 365 forintos literenkénti árral számolva 100 kilométert 3285 forintért tehetünk meg vele, 500-at 16425-ért. 10 ezer kilométeren 328500 forintot költünk, 20-on pedig 657 ezret - egy átlagos magyar kb. ennyit megy egy évben.

Most vegyünk el 0,2 bar nyomást: 100 kilométeren 3317,85 forintra jön ki a fogyasztás, ezren 33178,5-re. 500 kilométeren 16589,25 foritot autózunk el. 10 ezer kilométeren 331785 forintnyi benzint égetünk el, és ha azzal a táával számolunk, amennyit egy átlagos magyar megtesz, akkor kijön, hogy már 0,2 bar-os külünbséggel is több mint 6 ezer forintot buktál: így ugyanis 663570 forintot kell tankolni.

Laposabb gumikkal, 0,4 bar különbséggel 100 kilométeren 3350,7 forintot pöfög el a kocsi, ötszázaon 16753,5-öt. 10 ezer kilométeren már látványos a különbség az ideális nyomáshoz képest: 0,4 barral laposabb kerékkel 335070 forint a benzinköltség 7 ezer forinttal ugrik meg. 20 ezer kilométeren 670140 forintot autóznál el a lapos gumikkal.

0,6 baros nyomáskülönbséggel számolva 100 kilométeren 3416,4 forintnyi benzin menne el, 500 kilométerért 17082 forintot kell fizetni. 10 ezer kilométert megtéve 341640 forintnyi üzemanyagot kell vásárolni - ez több mint 13 ezer forint bukó az ideális körülményekhez képest! 20 ezer kilométeren 683280 a benzinköltség, 26 ezerrel több, mint amikor jól van fújva a kerék.

Több is lehet a deficit

Ugyanakkor nem csak emiatt bukhatsz egy vagon pénzt, ha nem ellenőrzöd a kerekeket. Hiszen a gyártók a teljes élettartamot csak ideális nyomás esetén tudják tartani. Alacsonyabb nyomás esetén az abroncs formája megváltozik, nagyobb felületen érintkezik az úttal, nő a roncsolódás is, hamarabb kell újat venni, ami egy teljes szett esetében akár 80-100 ezer forint is lehet.

JÓL JÖNNE 2 MILLIÓ FORINT?

Amennyiben 2 millió forintot igényelnél, 60 hónapos futamidőre, akkor 2021-től így kalkulálhatsz: a törlesztőrészletek szerinti rangsor alapján az egyik legjobb konstrukciót, havi 39 550 forintos törlesztővel a Sberbank nyújtja (THM 7,11%), de nem sokkal marad el ettől az UniCredit Bank 39 604 forintos törlesztőt (THM 7,17%) ígérő ajánlata sem. További bankok ajánlataiért, illetve a konstrukciók pontos részleteiért (THM, törlesztőrészlet, visszafizetendő összeg, stb.) keresd fel a Pénzcentrum megújult személyi kölcsön kalkulátorát. (x)

De van, amit nem lehet forintosítani: alacsony nyomásnál az úttartás is romlik, ahogyan a kormányozhatóság is. Puha gumikon az autó bizonytalan lesz, imbolyogni kezdhet. Ezáltal pedig nem lesz olyan magabiztos a kocsi a kanyarokban, nő a balesetveszély. Emellett a túlfújt kerék is veszélyes: az kisebb felületen érintkezik az úttal, így pedig szintén csökken a stabilitás, nő a fékút - és nem mellesleg ebben az esetben is sérülékenyebbé válik a kerék. Nem mellesleg az út egyenetlenségeit sem nyeli el annyira az abroncs, pattogóssá válik a kocsi.

Mindig ellenőrizd!

Szakértőnk szerint nincs olyan, hogy a kerékből nem szökik el valamennyi nyomás, ezért azt gyakorta - szerinte legalább kéthetente, és a hosszabb utak előtt - ellenőrizni kell. Így könnyebb a lassú defekteket is kiszűrni, hiszen ha a szokásosnál több levegőt kell fújni valamelyik kerékbe, akkor azt érdemes megvizsgáltatni.

A nyomást a legjobb akkor ellenőrizni, ha a gumik hidegek: ha a kocsi legalább fél-egy órát állt, vagy maximum pár kilométert tett meg kisebb sebességgel. Hiszen ha mész vele, a gumi melegszik, és a nyomás is megnő benne, nem tudsz pontos értéket beállítani. Ha esetleg meleg abroncsot ellenőrzöl, akkor értelemszerűen mindig kicsit fújj bele több levegőt az ideálisnál, mert csökken a nyomás, ha kihűl.

A Pénzcentrumnak megszólaló gumis kiemelte:

nincs egységes érték, minden kocsinál más az ideális nyomás. Így csak a gyártó előírásait kövessük az ellenőrzésnél.

Azt, hogy mennyit kell a kerekekbe fújni, a kocsidban elhelyezett kis plaketten találhatod meg. Ez általában a tanksapka fedelében, vagy valamelyik ajtóoszlopon van. Ezen a gyártó feltünteti az első és a hátsó kerekek ideális értékeit. Valamint a gyártók általában azt is megmondják, hogy megterhelt kocsival mennyire kell felfújni a kereket.

NEKED AJÁNLJUK
NAPTÁR
Tovább
2021. május 18. kedd
Erik, Alexandra
20. hét
KONFERENCIA
Tovább
HR Revolution 2021
Vörös riadó! Újabb fronton nyílhat harc a hazai munkahelyeken. Hogyan tovább?
EZT OLVASTAD MÁR?