23 °C Budapest
Kiderült, miért képtelenek a magyar nők elszakadni a boltoktól

Kiderült, miért képtelenek a magyar nők elszakadni a boltoktól

2017. július 3. 14:00

Egyre több magyar nyit az online vásárlás felé: főleg elektronikai cikkeket rendelünk online, míg élelmiszerért továbbra is inkább elfáradunk a boltba. A műszaki fókusz miatt a nők egyelőre kevésbé veszik ki a részüket az e-kereskedelmi piac növeléséből, de ez várhatóan változik a közeljövőben. Várkonyi Balázs, az Extreme Digital ügyvezető igazgatója elmondta a Pénzcentrumnak, mi az a két út, ami szerinte közelebb visz a női vásárlókhoz.

Az online kereskedelmi forgalom 2016-ban 310 milliárd forint volt Magyarországon, és ahogy az új vásárlási formákra fogékony társadalmi réteg vásárlóereje növekszik, az internettől idegenkedők pedig idősödnek, a közeljövőben további dinamikus növekedés várható. De kik és főleg miket vásárolnak online? A legnagyobb hazai kereskedők tartanak-e az olyan nálunk is egyre szépszerűbb külföldi szereplők terjeszkedésétől, mint az Amazon vagy az Alibaba? Ezekről volt szó az Extreme Digital csütörtök esti rendezvényén, ahol Várkonyi Balázs ügyvezető igazgatóval beszélgettünk a hazai e-kereskedelmi trendekről.

Még mindig a műszaki cikkek az elsők

Az e-kereskedelem globális részesedése a teljes kiskereskedelemből 2016-ban 8,7 százalék volt, nálunk ez az arány csak 3,9 százalék, úgyhogy van némi lemaradásunk. Ismert márkákból azonban nálunk sincs hiány: a GKI Digital évente összeállítja a legnagyobb forgalmú online kereskedők listáját, amelyen az Extreme Digital három éve őrzi vezető pozícióját.

A tíz legnagyobb szereplő az e-kereskedelmi forgalom 35 százalékát adta tavaly és közel 110 milliárd forint árbevételt ért el.

Magyarországon az online kereskedelem erősen műszaki termék fókuszú, amit az is jelez, hogy a hazai piacon jelen lévő öt legnagyobb forgalmú webshopból négy műszaki termékeket árul.

Madar Norbert, a GKI Digital üzletágvezetője a rendezvényen elmondta, hogy elsősorban könyveket és szórakoztató elektronikai cikkeket vásárolunk online, legkevésbé pedig élelmiszert és háztartási cikkeket, miközben az offline vásárlások terén messze az utóbbi kategória vezet. Szintén magyar sajátosság, hogy jelentős az utánvét aránya (77%), az elállás azonban csupán 1 százalékos a teljes piacon, tehát alig jellemző.

A női vásárlókhoz két út vezet

Az idei év elején 2,8 millió körül alakult az online vásárlók létszáma, a többségük dolgozó (67%), és a nyugdíjasok jelentik a második legnagyobb csoportot (16%). A hazai e-kereskedelemre jellemző műszaki fókusz egyik következménye, hogy az online vásárlók között egyelőre kevesen vannak a nők, pedig a kereskedelemben átlagosan 50 százalék feletti arányt képviselnek.

Várkonyi Balázs szerint ez az arány idővel az online kereskedelemben is ki fog egyenlítődni, de Magyarországnak ehhez még időre van szüksége:

Az elmúlt években azért látszik, hogy a nők dinamikusan jönnek fel, de egyelőre főleg a kismamák azok, akik nagy számban erősítik ezt a trendet.

Az Extreme Digitalnál a kitűzött célok egyike a nők bevonása, amihez az ügyvezető szerint két út van:

  • a termékkör bővítése;
  • és a kommunikáció (például a nők igényeinek megfelelő weboldal készítése).

A termékkör bővítése már el is indult: egy ideje lehet játékokat, háztartási termékeket vagy például állateledelt is rendelni. Ezek mellett a divatcikkek és az élelmiszer azok a termékkategóriák, amelyek közelebb vihetnek a női vásárlókhoz, illetve más téren is eltérnek a nők preferenciái a férfiakétól: például sokkal árérzékenyebbek. Ezekre mind hangsúlyt kell fektetni azoknak az online kereskedőknek, akik a nők körében növelni szeretnék népszerűségüket.

TÍZEZREKET SPÓROLHATSZ BANKVÁLTÁSSAL!

A bankszámla mindennapi életünk része. A munkabér, nyugdíj, ösztöndíj jellemzően bankszámlára érkezik. Segítségével kényelmesen intézhetjük a pénzügyeinket, akár otthonról is. Ahhoz azonban, hogy bankszámlád valóban azt nyújtsa, amire szükséged van, körültekintően kell választanod. Mielőtt kiválasztanád bankszámládat, nézz szét a Pénzcentrum megújult bankszámla kereső kalkulátorában! Állítsd be a személyes preferenciáidat, és versenyeztesd a pénzügyi szolgáltatókat, hiszen a megalapozott döntés a Te érdeked! Egy testre szabott bankszámlával a költségeken is rengeteget spórolhatsz! (x)

Győzhet itthon az Amazon és az Alibaba?

A magyar vásárlók körében nemcsak a hazai webshopok egyre kedveltebbek, hanem sokan rendelnek az Amazonról, az eBayról és az Aliexpressről is. Az eddigi tapasztalatok alapján főleg kis értékű rendeléseknél választják ezeket a webshopokat, mert ezeknél kevésbé kap hangsúlyos szerepet a bizalom és a garancia.

Várkonyi Balázs szerint ezek a cégek addig nem jelentenek veszélyt, amíg nem jelennek meg lokális termékekkel a magyar piacon. Bár az Amazon már elkezdte bevenni Európát - létezik weboldala az Egyesült Királyságban, Ausztriában és Németországban - a magyarok innen egyelőre főleg olyan termékeket rendelnek, amelyeket itthon nem lehet beszerezni.

Amíg az Amazon nem vált stratégiát a régióban, addig nincs mitől tartani, és ugyanez igaz az Alibabára is, ami ráadásul még távolabb esik hazánktól

- mondta a Pénzcentrumnak az ügyvezető.

Az Extreme Digital azon hazai online kereskedők közé tartozik, amely erősen nyit a külföldi piacok felé. 2010-ben indult a térhódítás, amikor elindult a honlap Csehországban és Szlovákiában, 2011-ben Románia is csatlakozott, amit 2013-ban Horvátország követett, 2015-ben Szlovénia, 2016-ban pedig Bulgária.

2017-ben újabb országot vesz be a cég: július 10-től a szomszédos Ausztriában is elindul a weboldala, később pedig több országban - köztük szintén Ausztriában - helyi üzletek nyitását is tervezik.

Jelenleg a forgalom 20 százlékát teszik ki a külföldi vásárlások, de az osztrák terjeszkedéssel ez az arány hamarosan növekedhet.

NEKED AJÁNLJUK
Erről ne maradj le!
NAPTÁR
Tovább
2021. június 13. vasárnap
Antal, Anett
23. hét
KONFERENCIA
Tovább
HR Revolution 2021
Vörös riadó! Újabb fronton nyílhat harc a hazai munkahelyeken. Hogyan tovább?
EZT OLVASTAD MÁR?
Pénzcentrum  |  2021. június 12. 19:20