A pénzügyőrök közterületi ellenőrzést végeztek egy pécsi garázssoron, amikor feltűnt nekik egy férfi.
A visegrádi országok közül Magyarországon dohányoznak a legtöbben (a lakosság 36 százaléka), míg Szlovákiában a legkevesebben (24 százalék) - derül ki az Image Factory és a TÁRKI legfrissebb Társadalmi Klíma Riportjából. A magyar dohányosok füstölnek a legintenzívebben is: tízből kilenc magyar dohányos rendszeresen hódol káros szenvedélyének, ezzel szemben a cseheknél csak a dohányzók valamivel több mint háromegyede gyújt rá rendszeresen. A rendszeresen dohányzók 29 százaléka több mint egy doboz cigarettát szív el egy nap, azaz minden tizedik felnőtt magyar állampolgár erős dohányos. A magyarok és a csehek gondolják a legkevésbé, hogy a vendéglátó-ipari egységekben bevezetendő dohányzási tilalom hatására sokan leteszik a cigarettát. Nem sokkal optimistábbak a másik két nemzet polgárai sem, hiszen csak minden ötödik lengyel és szlovák bízik a tiltás pozitív hatásában.
A visegrádi országok közül Magyarországon dohányoznak a legtöbben, míg Szlovákiában a legkevesebben. Érdekes tendencia, hogy Magyarországon, Lengyelországban és Csehországban ugyanannyian dohányoztak (a lakosság 54 százaléka), ám utóbbi két országban jóval többen szoktak le, mint hazánkban. Szlovákiában a dohányosok aránya a leszokások előtt sem érte el a másik három ország szintjét (47 százalék).

Magyarországon több férfi dohányzik, mint nő: kétötödük szív 20 szálnál többet naponta, míg a hölgyeknek kevesebb, mit egyharmada füstöl ennyit. A dohányzók aránya a fiatal középkorúak (30-39 évesek) között a legmagasabb, míg az idősebb korosztály körében a legalacsonyabb. Az iskolai végzettség nagyban befolyásolja a dohányzáshoz való hozzáállást. Amíg a szakmunkás végzettségűek 44 százaléka dohányzik, addig a diplomásoknál ez az arány 23 százalék.
A dohányzók között Magyarországon a legmagasabb azoknak az aránya, akik rendszeresen cigarettáznak: tízből kilenc magyar dohányos rendszeresen hódol káros szenvedélyének. Ezzel szemben a cseheknél csak a dohányzók valamivel több mint háromegyede gyújt rá rendszeresen. Az erős dohányosok is Magyarországon vannak a legtöbben. A rendszeresen dohányzók 29 százaléka több mint egy doboz cigarettát szív el naponta, azaz minden tizedik felnőtt magyar állampolgár erős dohányosnak számít. Csehországban a legmagasabb a naponta 10 szálnál kevesebbet fogyasztók aránya, a rendszeresen dohányzók 36 százaléka beéri ennyivel. Hazánkban ugyanez csak minden hetedik dohányosra igaz.
Budapesten jóval kisebb (15 százalék) az erős dohányosok aránya, mint vidéken (a városok és a községek dohányzóinak 30 százaléka szív 20 szálnál többet naponta), amely körből a megyeszékhelyen élők emelkednek ki. A megyeszékhelyen élő rendszeresen dohányzók 40 százaléka több mint egy doboz cigarettát szív el egy nap.
Az EU egyre több országában tiltják be a dohányzást éttermekben, bárokban és sörözőkben. A szigorítások többségével a lakosság mind a négy országban egyetért. A vizsgálat eredménye szerint a négy visegrádi ország közül Lengyelországban és Szlovákiában jóval többen vannak a dohányosok elleni szigorúbb intézkedés hívei, mint Magyarországon vagy Csehországban. A lakosság körében a legnagyobb támogatottsága a tömegközlekedésen való dohányzástilalomnak van, míg legkevésbé az utcákon, köztereken korlátoznák a dohányosokat.
A válaszadók éles különbséget tesznek az éttermek és a bárok, kávézók között. Az éttermek esetében a cseheknél 59 százalék, míg a többi országban 70 százalék feletti a tiltást támogatók aránya. A kávézók esetében a cseh 39 és a lengyel 64 százalék között mozog a tilalom pártiak aránya. A legdrasztikusabb felvetésre, az utcai dohányzás megtiltására is meglepően sokan rábólintanak. Minden negyedik cseh, minden harmadik magyar, és tízből négy lengyel és szlovák megtiltaná a dohányzást az utcán és közterületeken, azaz száműzné a dohányzókat saját otthonukba. Meglepő az amúgy a többi nemzetnél engedékenyebb magyarok hozzáállása az éttermi dohányzáshoz, hiszen öt magyarból négy ezt betiltaná.
Nem bíznak a tiltások eredményében az emberek: a válaszadók sokkal valószínűbbnek tartják, hogy a tiltás csak az alkalmi dohányosok kedvét veszi el, a lengyelek 56, a magyarok 50, a csehek 46, míg a szlovákok 45 százaléka vélekedik így.
A megkérdezettek körülbelül háromnegyede úgy látja: a tilalom bevezetése után a dohányosok majd az utcára "menekülnek", és az éttermek, bárok előtt fognak füstölni. A válaszadók szerint az esetleges dohányzási tilalom a vendéglátóipar forgalmára nem lesz jó hatással, a magyar válaszadók fele jelentős forgalom csökkenéssel számol. Majdnem hasonlóan borúlátók a csehek, a lengyelek és a szlovákok is, hiszen tíz emberből négyen osztják ezt a véleményt ezekben az országokban.
Bárkinek járhat ingyen 8-11 millió forint, ha nyugdíjba megy: egyszerű igényelni!
A magyarok körében évről-évre nagyobb népszerűségnek örvendenek a nyugdíjmegtakarítási lehetőségek, ezen belül is különösen a nyugdíjbiztosítás. Mivel évtizedekre előre tekintve az állami nyugdíj értékére, de még biztosítottságra sincsen garancia, úgy tűnik ez időskori megélhetésük biztosításának egy tudatos módja. De mennyi pénzhez is juthatunk egy nyugdíjbiztosítással 65 éves korunkban és hogyan védhetjük ki egy ilyen megtakarítással pénzünk elértéktelenedését? Minderre választ kaphatsz ebben a cikkben, illetve a Pénzcentrum nyugdíj megtakarítás kalkulátorában is. (x)
Leghamarabb a magyarok szerint lép életbe a tilalom hazájukban: minden harmadik megkérdezett szerint 1-2 éven belül nem lehet majd rágyújtani a vendéglátó-ipari helységekben Magyarországon. A lengyeleknél csak minden negyedik polgár gondolja így, míg a cseheknél csak minden hetedik (szlovák adatok ebben a kérdésben nem állnak rendelkezésre). Kijelenthető, hogy Magyarországon és Lengyelországon csak elenyésző kisebbség véli úgy: az ő országát elkerüli majd a Nyugat-Európában egyre több országot érintő tilalom. A csehek azonban jóval kevésbé tartanak az uniós nyomástól: minden ötödik polgár úgy gondolja náluk soha nem lesz betiltva a dohányzás éttermekben, bárokban és kávézókban.
Európában 1987 óta folyamatos küzdelem folyik a dohányzás visszaszorítása érdekében, de máig nem szabályozza egységesen az Unió a nyilvános dohányzás kérdését. Magyarország tulajdonképpen minden uniós szabályozást bevezetett a 2004-es csatlakozásig, igaz, eléggé későn, az 1999. évi XLII. törvényben próbálták meg a nemdohányzók védelmének, illetve a dohányzók jogainak jogszabályban is érvényt szerezni. Bár a törvény olyan kompromisszum, amely csökkentené a dohányzók és nem dohányzók egy légtérbe kerülésének az esélyét, különösebb eredménye nem lett: a legtöbb helyen fizikailag nem választódik el a dohányzásra kijelölt és a nemdohányzó tér.
Itthon pártpolitikai szinten mindenki támogatja a szigorításokat, de kevés konkrét lépés történt az elmúlt években. Ezért csak részben okolhatóak a dohányos szavazók irányába tett gesztusok, vagy a dohánylobbi szerepe. Nem elhanyagolható ugyanis a képviselők személyes érintettsége: emlékezetesek azok a képsorok, amelyeken tilosban dohányzó honatyákat értek tetten a Parlament folyosóin az elmúlt években.
Magyarországon közel 5.000 hektáron folyik dohánytermesztés, és közel 2.000 szál cigaretta jut évente minden lakosra. A privatizáció óta eltelt több mint másfél évtized alatt a tulajdonosok 300 millió dollárt költöttek a hazai dohányipar fejlesztésére. A magyar államnak becslések szerint több mint 250 milliárd forint bevétele származik a 20 milliárd szál cigaretta jövedéki adójából, ami az adóbevételek 3 százaléka. A dohányzás okozta egészségkárosodás miatti kiadások viszont jóval meghaladják az állami bevételeket, még úgy is, hogy az OEP nem támogatja a leszokás orvosi segítését. A dohányzásból kifolyólag éves szinten 14 milliárd forintot költünk fekvőbeteg-ellátásra, 36 milliárdot rokkantnyugdíjra, 7 milliárdot háziorvosokra, 9 milliárdot táppénzre és 51 milliárdot gyógyszerekre.
Magyarországon is vállalkozások százai foglalkoznak különféle leszoktató módszerek értékesítésével és népszerűsítésével. Egyesek odáig mennek, hogy a testsúlycsökkentő üzlethez hasonlóan a leszoktató-business is a leszokás-visszaszokás örök körforgására épül: 10 emberből 8 ugyanis egy éven belül visszaszokik a dohányzásra. Mindenesetre az Egyesült Államokban a legnagyobb gyógyszergyárak késhegyre menő harcot folytatnak a patikapolcokon elfoglalt helyért, hiszen becslések szerint csak a legnépszerűbb szerek évi 260 millió dollárt hoznak a konyhára, de összességében egy folyamatosan bővülő, kb. 900 millió dolláros piacról van szó.
Ma már nemcsak a reklámszabályozás szigora nehezíti meg a dohánygyárak dolgát. Nem elég, hogy a sajtótermékek és az elektronikus média piacáról kiszoruló dohánytermékeket már a sportközvetítéseken - így a Forma-1-en - sem lehet reklámozni, de a televízióban és a mozivásznon is alig látunk dohányzó karaktert pozitív szerepben. Ez nemcsak az egészségkultusz következménye: a legnagyobb hollywoodi stúdiók komoly vállalásokat tettek a cigaretta visszzaszorítása érdekében.
Itt a bejelentés, új világmárka érkezik Magyarországra: ekkor nyit az első üzlet, indul el a webshop
A márka Görögországban, Ausztriában, Lengyelországban, Romániában és Indiában is debütál franchise-partnerségeken keresztül
-
Karácsonyi bevásárlás: miért éri meg a Lidl mellett dönteni az ünnepek előtt?
Az ünnepi készülődés mindenkitől sok energiát és alapos tervezést igényel, ezért a Lidl célja, hogy az idei karácsonyi bevásárlást a vásárlók egyszerűen és egy helyen intézhessék.
-
Közeledik a síszezon, féláron is elérhető a Gránit Bank Platinum kártya: 50 milliós, síelésre is érvényes utasbiztosítás jár hozzá
Európa sípályáin nagyjából minden tizedik síelő szenved kisebb-nagyobb balesetet egy-egy szezonban.
-
Ez a cég ott lát lehetőséget, ahonnan más menekül: bevásárolták magukat egy borsodi zsákfalu baromfifeldolgozójába
A Pi-Pi Kft. a Demján Sándor Tőkeprogram segítségével korszerűsíti az üzemet.
-
Elektromos 4x4 városban, országúton, terepen: hol jön ki az előnye?
Mit is nyújt a négykerék-hajtás a mindennapokban az autósok számára?
-
Változó karácsonyi kosár: spórolnak a magyarok, de a menüre nem sajnálják
Egy kutatás szerint továbbra is kiemelt fontosságú az ünnep, de sokan szűkebb kerettel gazdálkodnak, visszafogják az ajándékköltést, és a megfizethető meglepetések felé fordulnak.
-
Évente tízmilliárdokat lopnak el a csalók hazai bankszámlákról – Kiderült, ki a legkönnyebb célpont
Becslések szerint 2,6 millió magyar változtatott online vásárlási szokásain, miután átverték vagy csalás célpontja lett, 40%-uk emiatt kevesebbet vásárol a neten.
-
Zsalutrend: számít a felhasznát anyagokba épített energia (x)
Fókuszban a karbonsemlegességhez hozzájáruló, csekély ökológiai lábnyommal rendelkező és igazolt adatokkal kínált építőanyagok. Ezek között rendhagyó egy 25 éves zsaluinnováció a Mevától.
-
Önálló digitális transzformációs terület a Rossmann-nál (x)
Dedikált csapattal indult el a digitális transzformáció a Rossmann Magyarországnál, az új, önálló területet Fürjes Ádám, a vállalat eddigi webshopvezetője irányítja.
-
A vásárlói élmény és az értékteremtés kéz a kézben jár az Ecofamily üzleteiben (x)
Az elmúlt években látványosan átalakultak a fogyasztói igények: a vásárlók ma már nem csupán termékeket keresnek, hanem olyan márkákat és üzleteket, amelyekkel azonosulni tudnak és amelyek valódi értéket képviselnek.








