13 °C Budapest

Biciklivel törtek az élvonalba - Egy hazai sikersztori állomásai

Pénzcentrum
2008. február 14. 09:30

Hogyan érdemes nekiindulni a nagybetűs életnek? Géresi Lászlónak, a Hajtás Pajtás tulajdonosának, egy ismerőse ültette a fülébe a bogarat, aki a nyugati nagyvárosokban tekergő biciklis futárokról beszélt, ám energiája már nem volt arra, hogy ezt a magyar viszonyok közt is megvalósítsa. Nagyon jónak tartottuk az ötletet, jóllehet kerékpárunk sem volt, s miután más dolgunk nem akadt, belevágtunk - emlékszik vissza a kezdetekre. Az induláshoz szükséges pénzt kisebb alkalmi munkákból, szobafestésből, mázolásból teremtették elő, míg a cég első két kerékpárját egyik barátjuk kölcsönözte nekik - mondta el a Világgazdaságnak Géresi László.

Az első pillanattól kezdve biztosak voltunk abban, hogy komoly konkurenciát jelentünk az összes futárszolgálatnak - hangzik a meglehetősen ambiciózus tervük, ám mint Géresi László megjegyzi: számos tévhitük is volt. Úgy gondolták, hogy rövid idő alatt "beveszik" a várost, ezzel szemben csalódásként érte őket, hogy alig akadt napi egy-két futárjuk, a cégek nem vették őket komolyan, s igencsak megmosolyogták, hogy biciklivel akarnak küldeményt szállítani. Budapesten 1993-ban korántsem tolongtak a bringások, a városban rajtunk kívül legfeljebb egy-két embert lehetett látni - jegyzi meg mosolyogva. Hamar szembesültek azzal is, hogy a futárszolgáltatás elsősorban bizalmi alapon működik, s 20-30 forintos árkülönbségek miatt a cégek nem váltanak partnert. Így nem tudtunk mást csinálni, mint igyekeztünk türelmesek lenni, s próbáltuk elhitetni az emberekkel, hogy működőképes ez a vállalkozás - mondja. A szerencse azonban melléjük szegődött. Sokat lendített a forgalmukon, hogy az egyik fordítóiroda - amelyik elégedetlen volt a futárszolgálattal - kipróbálta őket, s miután az áraik versenyképesek voltak, rendszeresen alkalmazta a céget. Ezt követően felgyorsultak az események, főként, hogy a reklámszakma egyik fő képviselője is a Hajtás Pajtással kezdett dolgoztatni, ami egyúttal nagyon jó referenciának is bizonyult.

A kezdeti háromfős cég - a diszpécseri munkát egy ismerősük vállalta - gyorsan nőtt. 1995-ben már napi 50-60 megbízást teljesítettek, ám a fő nehézséget változatlanul a kommunikáció jelentette. Miután a mobiltelefon luxuscikknek számított, maradt a telefonkártya, amelynek segítségével a futárok adott időközönként bejelentkeztek a diszpécsernél, megbízás után érdeklődve. Egy idő után azonban lépniük kellett, következtek az URH rádiók, amelyeket az egyik ismerősüktől kölcsönkért pénzből vásároltak meg.

A cég növekedésével párhuzamosan a tulajdonosoknak azzal a gondolattal is meg kellett barátkozniuk, hogy 30-40 ember foglalkoztatása már komoly adminisztrációt igényel, nem beszélve a vállalatirányítási módszerek alkalmazásáról. Elkerülhetetlen volt, hogy a Hajtás Pajtás "gyár" lett - magyarázza Géresi László -, a baráti társasági formát idővel már nem lehetett fenntartani, a vállalkozás komoly cégformát öltött. Ezt jól mutatja, hogy míg korábban a futárfelvétel egy laza esti beszélgetés keretében zajlott le, addig most már betanító futárok várják a jelentkezőket, s nem hiányozhat a trükköket tartalmazó füzetecske sem. Ügyvezető igazgató vezeti a céget, amelynek több divíziója is van, s a tulajdonosok - akik mintegy két és fél évig bringáztak a városban - már csak a stratégiai kérdésekkel foglalkoznak.

Ha mérföldköveket kellene kiemelni a társaság életében, akkor idetartozna a motoros és autós futárok megjelenése, ami szentségtörésnek számított a biciklisek körében. A lépés azonban szükséges volt, hiszen így olyan nagyobb küldeményeket is el tud szállítani a Hajtás Pajtás, amelyet egy biciklis nem, s miután ezáltal egy adott megrendelő összes igényét le tudják fedni, ez az ügyfélkör bővülését is maga után vonta.

Farmról az asztalra: így segítheti ez az üzleti modell a kisgazdaságokat

A CSA, azaz a közösség által támogatott mezőgazdasági modell hazánkban egyelőre alig ismert, pedig Nyugat-Európában és az amerikai földrészen egyre elterjedtebb.

Páratlan fotó dokumentációval illusztrált napló került elő a Don-kanyarból (x)

Hadtörténeti kuriózum lehet az a 120 darab színes, jó minőségben retusált és digitalizált, publikálás előtt álló felvétel, amely 45 év lappangás után került elő.

Itt a díjnyertes fiatal vállalkozó újabb nagy dobása (X)

Az egyik legígéretesebb hazai technológiai startup által most piacra dobott okos gyűrű lehetővé teszi, hogy egyetlen érintéssel bármilyen infót megosszunk magunkról új ismerősünkkel.

Ilyen modellben még soha nem szerveztek ekkora rendezvényt (x)

Rekord gyorsasággal fogytak el a jegyek arra 400 fősre tervezett, fiataloknak szóló kapcsolatépítő és önfejlesztő rendezvényre, amelynél a szervezők a közösségi finanszírozás modelljével toboroztak.

Erről ne maradj le!
NAPTÁR
Tovább
2024. május 2. csütörtök
Zsigmond
18. hét
Május 2.
Jelszó világnap
KONFERENCIA
Tovább
GEN Z Fest 2024
Gyere el akár INGYEN a Z generáció tavaszi eseményére!
Retail Day 2024
Merre tovább, magyar kiskereskedelem?
EZT OLVASTAD MÁR?
Itt a Pénzcentrum App!
Clickbait-mentes címek és egyéb extrák a Pénzcentrum mobilapplikációban!
Most nem
Letöltöm