27 °C Budapest

Mennyit ér a hírnév?

Pénzcentrum
2008. január 16. 16:50

A vezető európai, egyesült államokbeli és ázsiai egyetemek MBA hallgatóinak körében végzett legújabb felmérés felfedi a legjobb hallgatókért folytatott globális harc győzteseit és veszteseit. A Hill&Knowlton nyolcadik éve készíti el Vállalati Hírnév Figyelés eredményeiről szóló jelentését. Bizonyos iparágak és régiók vesztésre állnak a tehetségekért folytatott hírnévcsatában.

Az MBA hallgatók karriertörekvéseit vizsgálva a felmérés kimutatta, hogy a legfontosabb feltörekvő piacok (Oroszország, Kelet-Európa, Közel-Kelet és Dél-Ázsia) elriasztják a legtehetségesebbeket az ottani munkavállalástól. Ugyanez vonatkozik az olyan multi-milliárd dolláros iparágakra, mint a szeszipar, a vegyipar és a dohányipar. Az MBA hallgatók közül feleannyian érdeklődnek az itteni munkavállalási lehetőségek iránt, mint ahányan elutasítják: a szesziparnál ezek az értékek 20 százalék illetve 51 százalék, a vegyiparnál 19 százalék illetve 48 százalék és a dohányipar esetében 13 százalék illetve 67 százalék. Érdekes módon a gyógyszeripar és az olaj- és gázipar egyaránt olyan helyzetben van, hogy a hírnevük valamivel több hallgatót taszít, mint amennyit vonz.

A felmérés ezen túl kimutatja, hogy a gazdasági társasági forma kérdésében a hallgatók egyértelműen hajlanak a tőzsdén jegyzett vállalatok vagy vállalati finanszírozású intézmények iránt. A következő táblázat azokat az iparágakat, helyszíneket és társasági típusokat mutatja, amelyek hírneve a leginkább vagy a legkevésbé vonzza a tehetségeket:

Andrew Laurence, a Hill & Knowlton EMEA elnöke és igazgatója szerint "az Enron és a Parmalat utáni világban végző MBA hallgatók jelentős mértékben részesítik előnyben a legjobb hírnévvel bíró vállalatokat. Tisztán látható, hogy a legtehetségesebbeket kereső fejvadászok többet kell, hogy nyújtsanak a nagyvonalú béreknél és a határtalan lehetőségeknél. A jövő vezetői túlnyomórészt kiváló hírnévvel rendelkező iparágakkal és társaságokkal kívánják összekapcsolni a karrierjüket. Az alacsony hírnévvel rendelkezők csak nagyon nehezen és drágán tudják magukhoz vonzani és megtartani a legjobbakat és legtehetségesebbeket." A vállalatok tudják, hogy a tehetségek megnyerésért folytatott harcban mindent meg kell tenniük, hogy nyerjenek és a róluk kialakított kép és az imázs fegyverzetük talán legfontosabb része. A felmérés megerősíti a hírnév fontosságát, mivel az MBA hallgatók közel háromnegyede (73 százalék) állította, hogy a vállalati hírnév kimagaslóan vagy nagyon fontos szerepet játszik a döntésénél, hogy hol dolgozzon az MBA elvégzése után. Csupán a hallgatók egyötöde (20 százalék) mondta, hogy ez a tényező mérsékelten fontos. Mindössze négy százalék állította, hogy a hírnév nem fontos. Az eredmények jelentős nemzetközi mobilitást is mutatnak az üzleti életben leginkább keresett tehetségek körében, a megkérdezettek több mint háromnegyede (76 százalék) állította, hogy iparágat vagy céget akar váltani a diploma megszerzését követően. Csak egyötödük (19 százalék) mondta, hogy visszatér ahhoz a céghez, ahol az MBA előtt dolgozott. A megkérdezett hallgatók egyötöde (20 százalék) másik országba akar költözni, mint ahol tanul, míg egynegyedük (25 százalék) a hazáján kívül tanul és tervezi, hogy ott is marad. A felmérés néhány érdekes regionális eltérést is kimutatott, ezek szerint az európai hallgatók szívesebben keresnek állást a hazájukon kívül, mint azt a teljes felmérés átlagában mutatja (28 illetve 20 százalék). Ezt a mobilitást alapul véve a tanulmány felbecsülhetetlen betekintést nyújt azokba a régiókba is, amelyek a tehetségeket vonzzák. Ha pl.: a világ feltörekvő piacainak gazdasági fejlődése rendben is lenne, sok esetben nem kommunikálnak hatásosan azokkal a tehetségekkel, akik segíthetik ezeket a piacokat a következő szint elérésében. A alábbi táblázat a különféle régiókban történő munkavállalás iránti érdeklődést mutatja a megkérdezett MBA hallgatók körében:

Az európai hallgatók viszonylag szívesebben dolgoznának a Közel-Keleten (32 százalék a 20 százalékkal szemben) és Kelet-Európában (27 százalék a 18 százalékkal szemben), mint a minta összes résztvevői. Amikor közelebbről meghatározott feltörekvő piacokról van szó, azt látjuk, hogy az európai üzleti iskolák hallgatói az Egyesült Arab Emírségeket és Dubait vonzóbbnak tartják, mint a társaik (40 százalék a 30 százalékkal szemben).

A társaság tulajdonosi formája szintén számít. Az MBA hallgatók körében messze a legvonzóbbak a nyilvános részvénytársaságok, esetükben közel kétharmados (61 százalék) az érdeklődők aránya, és mindössze 6 százalék mondta, hogy nem érdeklik az ilyen cégek. A magántulajdonú társaságoknál az MBA hallgatók kicsit több mint fele dolgozna (52 százalék), míg 12 százalékuk nem érdeklődik a lehetőség iránt. A családi és állami tulajdonú társaságok - amelyek nagyobb számban találhatók a feltörekvő piacokon - kevesebb érdeklődőt vonzanak, mint amennyien nem érdeklődnek az effajta cégeknél történő munkavállalás iránt. A családi tulajdonú társaságok esetében a megkérdezettek egynegyede (24 százalék) jelezte, hogy munkát vállalna, szemben a 32 százalékos elutasítókkal. Hasonló kép rajzolódik ki a felmérés nyomán az állami tulajdonú gazdasági társaságoknál, ahol a hallgatók kevesebb mint egynegyede (23 százalék) mutat érdeklődést, azzal a 46 százalékkal szemben, akik elutasítják a ilyen állások lehetőségét.

Hogyan tudják növelni a vállalatok a hírnevüket, hogy vonzóbbá váljanak az MBA hallgatók számára?


Ugyanakkor arra a kérdésre, hogy milyen tényezők befolyásolják a karrierválasztásban, az MBA hallgatók némileg eltérő válaszokat adtak. A felsorolt tényezők nagyjából három szintre oszthatók. A felső szint az emberekről és a pozícióról szól: karrierlehetőség, vállalati kultúra és munkakörnyezet, bérezési- és juttatási csomag és dolgozói megelégedettség. A második szinten néhány alapvető tényezőt említenek a teljesítményről. A harmadik szint pedig azokat az üzeneteket foglalja magába, amelyeket a vállalat kommunikál az etikáról és a társadalmi és környezeti felelősségvállalásról - a szélesebb értelemben vett szándékairól a márkáról és az értékekről:

NULLA FORINTOS SZÁMLAVEZETÉS? LEHETSÉGES! MEGÉRI VÁLTANI!

Nem csak jól hangzó reklámszöveg ma már az ingyenes számlavezetés. A Pénzcentrum számlacsomag kalkulátorában ugyanis több olyan konstrukciót is találhatunk, amelyek esetében az alapdíj, és a fontosabb szolgáltatások is ingyenesek lehetnek. Nemrég három pénzintézet is komoly akciókat hirdetett, így jelenleg a CIB Bank, a Raiffeisen Bank, valamint az UniCredit Bank konstrukcióival is tízezreket spórolhatnak az ügyfelek. Nézz szét a friss számlacsomagok között, és válts pénzintézetet percek alatt az otthonodból. (x)


Érdekes módon az európai hallgatók kevésbé tartják fontosnak a társadalmi felelősségvállalást a vállalati hírnév szempontjából, esetükben 38 százalék említette kiemelkedően vagy nagyon fontosnak, szemben a teljes minta esetében tapasztalt 49 százalékkal.

A "The Graduate Management Admission Council (GMAC)"* szerint a végzős MBA hallgatók és más üzleti iskolák utolsó éves hallgatói a vállalatok körében a harmadik legfontosabb forrást jelentik a munkaerő-felvételnél. Ráadásul a vállalatok 2007-ben 18 százalékos növelést terveztek a végzős üzleti hallgatók felvételében, így tisztán látszik, hogy a legjobbakat keresik a tehetségek közül.

Andrew Laurence, a Hill & Knowlton EMEA elnöke és igazgatója összefoglalva elmondta, "A pozitív imázzsal rendelkező nagyvállalatok igazán vonzóak - az MBA hallgatók jól kiépített karrierutat és nagyvonalú bérezési csomagot akarnak. De a pénz nem minden. A legnagyobb tehetségekben, mint a legvonzóbb értékben, mindig hiány lesz. A vállalati világ jövőbeli nyertesei azok lesznek, akik a leggyorsabban felismerik ezt és lépéseket tesznek annak érdekében, hogy fejlesszék és megvédjék a hírnevüket. A legjobb MBA hallgatók karrierkockázatot látnak a bizonytalan hírnévvel rendelkező vállalatokban.

Temérdek magyar él óriási tévhitben: azt hiszik, olcsón vásárolnak, pedig így sokkal jobban megérné

"Gyakori tévhit, hogy fenntarthatóan élni drága. (...) Pedig a fenntarthatóság sokkal gazdaságosabb" - Hegedűs Kristóf.

Megelégelték a fővárost, a Mátrába költöztek: lesajnált csodakertet próbál megmenteni a fiatal pár

Egy fiatal közgazdász házaspár miért dönt úgy, hogy a budapesti életet hátrahagyva a Mátrába költözik, és megment egy 3,2 hektáros, kivágásra ítélt gyümölcsöskertet?

Három kiló ruháért másik három kilót kapsz - így forgasd fel a ruhatáradat! (x)

Anita a kislányának keresett használt télikabátot az online piacon, de a hatalmas kínálat ellenére sem találta meg, amit keresett. Így született meg a Ruhacsúszda ötlete.

Erről ne maradj le!
NAPTÁR
Tovább
2025. június 3. kedd
Klotild
23. hét
EZT OLVASTAD MÁR?