Az utóbbi napok időjárását látva azt mondhatnánk, megjött a tavasz, s ezzel együtt a gumicsere ideje. A német autószövetség a csereidőszak közeledtével elkészítette idei nyári gumiabroncs tesztjét a két leggyakrabban használt típusra a 155/70 R13 T-re és a 205/55 R16 V-re. Az idei teszt érdekessége, hogy a szövetség válaszként azoknak, akik egész évben egy gumit használnak, de nem négy évszakosat, levizsgáztatta a téli gumit forró aszfalton is. Lássuk az eredményeket!
Cserélj gumit!
Ez a tömör üzenete a német autószövetség, az ADAC által készített tesztnek, amelyben nagyító alá vették a téli és a négy évszakos gumiabroncsok nyári időjárásban nyújtott teljesítményét. A különböző gumiabroncsok által nyújtott teljesítményt száraz aszfalton 10-13 és 35, nedves aszfalton pedig 13 és 25 Celsius fokban tesztelték.
A téli gumik legnagyobb hátrányát száraz aszfalton a meghosszabbodó fékút jelenti, forróságban ez akár 16 méteres plusz fékutat is jelenthet, alacsonyabb hőmérsékleten a különbség nem ennyire jelentős. Emellett, ha az autó súlyát (például nyaralásnál a csomagokkal) növeljük, akkor a tapadás 75 százalékra csökken a 35 fokos hőmérséklet esetén, és jelentősen csökken a menetstabilitás is. Ez főként kanyarokban okozhat nagyobb problémát.
Ez a jelenség azonban egyáltalán nem jellemző nedves aszfalt esetén, ahol a téli gumi alig mutat néminemű hátrányt a nyári gumival szemben, mivel a nedves aszfaltra tervezett gumik jobb fékhatást eredményeznek.
A négy évszakos gumik attól függően, hogy téliesítettek avagy nyáriasítottak, más eredményeket mutatnak, ennek ellenére továbbra is igaznak bizonyult a téli gumik teszteredményeiből levonható következtetés, miszerint a négy évszakos gumik nem tudják felvenni a versenyt a speciálisan egy évszakra tervezett abroncsokkal.
Így a szakértők tanácsa marad, érdemes cserélni és az évszaknak megfelelő gumit használni, nem csupán gazdasági megfontolásból (mert jobban kopik nyáron a téli), a biztonsági szempontok figyelembevétele is ugyanerre az eredményre vezetnek.
Mit érdemes venni nyárra?
Az ADAC két kategóriában vizsgálta a nyári gumiabroncsokat, a piacon kapható 155/70 R13 T és 205/55 R 16 V típusokat tesztelték, a szövetség 2500 gumiabroncsot vásárolt be névtelenül Németország szerte.
LAKÁST, HÁZAT VENNÉL, DE NINCS ELÉG PÉNZED? VAN OLCSÓ MEGOLDÁS!
A Pénzcentrum lakáshitel-kalkulátora szerint ma 19 899 074 forintot 20 éves futamidőre már 6,42 százalékos THM-el, havi 145 468 forintos törlesztővel fel lehet venni az UniCredit Banknál. De nem sokkal marad el ettől a többi hazai nagybank ajánlata sem: a CIB Banknál 6,93% a THM, míg a MagNet Banknál 6,87%; az Erste Banknál 6,89%, a Raiffeisen Banknál 7,00%, a K&H Banknál pedig 7,28%. Érdemes még megnézni magyar hitelintézetetek további konstrukcióit is, és egyedi kalkulációt végezni, saját preferenciáink alapján különböző hitelösszegekre és futamidőkre. Ehhez keresd fel a Pénzcentrum kalkulátorát. (x)
A 155/70 R13 T típus esetében, amelyet kiskategóriás gépjárművekre terveztek (többek között a Fiat Seicentora, a Ford Kara, a Renault Twingora és a VW Lupora), a Continental EcoContact 3, Bridgestone B250 und Pirelli P3000 Energy kapott csupán kimelkedő minősítést, a tesztelt gumiabroncsok fele pedig eredményei alapján csupán a jó kategóriába sorolható. A maradék öt gumiabroncs az elfogadható, illetve az egyáltalán nem ajánlott kategóriák valamelyikébe került.
A középkategóriás autók (többek között az Audi A3 és A4, a 3-as BMW, a Mercedes C-osztály, az Opel Astra, a VW Golf és Passat) esetében alkalmazott 205/55 R16V típusú gumik közül a Pirelli P7, Bridgestone Touranza ER 300, Continental PremiumContact 2, Uniroyal ralley 550, Dunlop SP Sport Fastresponse és Vredestein Sportrac3 kapott kiemelten ajánlott minősítést. A jó minősítésű abroncsok aránya ebben a kategóriában sokkal nagyobb.
A teszt során a szövetség munkatársai azt is vizsgálták, hogy milyen összefüggés van a minőség és az árak között, az eredmények a már korábban tapasztalt jelenséget igazolták, miszerint nincs egyenes arányban ez a két alapkritérium.
A kiemelkedően magas minőségű és az egyáltalán nem ajánlott gumik között, árukat tekintve, erős átfedés tapasztalható: míg kitűnő minőségű gumit már 62 eurótól kaphatunk, addig egy nagyon rossz vásárlásba is belefuthat az autós, nem kevesebb mint 94 euróért.
"Gyakori tévhit, hogy fenntarthatóan élni drága. (...) Pedig a fenntarthatóság sokkal gazdaságosabb" - Hegedűs Kristóf.
Egy fiatal közgazdász házaspár miért dönt úgy, hogy a budapesti életet hátrahagyva a Mátrába költözik, és megment egy 3,2 hektáros, kivágásra ítélt gyümölcsöskertet?
A környezettudatos, fenntartható életmód kialakítása mindannyiunk közös érdeke.
Anita a kislányának keresett használt télikabátot az online piacon, de a hatalmas kínálat ellenére sem találta meg, amit keresett. Így született meg a Ruhacsúszda ötlete.
-
Brutális hiba, ha egy munkáltató csak a fizetéssel akarja megtartani a dolgozóit: ez ma már kevés
Berta Pétert, a WHC Csoport ügyvezetőjét kérdeztük.
-
Közel 170 háztartási és higiéniai termék lesz olcsóbb ezekben az üzletekben
A PENNY Magyarország által bevezetett árcsökkentés a diszkontlánc vegyi áru választékának csaknem felét érinti.
-
A kozmetikai márkák sikere már nem csak a boltok polcain dől el (+Videó)
A Rossmann Beauty Expo-ra idén több mint 5500-an látogattak el.


