11 °C Budapest

Elkerülheted a taxis lehúzást, ha mostantól te is így utazol

2017. június 19. 14:05

Mióta bevezették Budapesten a legújabb taxisrendeletet, eltűntek a reptéri fixtarifák, és a hatóságilag megszabott kilométerárak alapján viszik-hozzák a taxisok a reptér és a város között a az utazókat. Van azonban tömegközlekedési és más alternatívája is, hogy olcsóbban juss ki a reptérre. Mutatjuk a lehetőségeidet.

2013 szeptemberében lépett hatályba a fővárosi taxisrendelet, amely szigorú szabályok közé szorította a taxizást Budapesten. Az utasok szempontjából pozitív változásnak volt tekinthető, hogy megváltoztak a taxikkal szembeni minőségi követelmények, tehát a korábbiaknál csak újabb és jobb felszereltségű gépjárművekkel engedélyezték a taxizást.

A rendelet másik előnye volt, hogy kötelezővé tette a bankkártya-elfogadást az autókban, ami nemcsak a kényelem miatt fontos, hanem adót is nehezebb elkerülni, ha nem kizárólag készpénzben folyik az üzlet.

Az utasok szempontjából pozitív változások mellett ugyanakkor a főváros bevezette a hatósági (tehát fix) tarifát, mely megdrágította a taxival való utazást, valamint a reptéri fuvarokra vonatkozó kedvezményes tarifáknak is búcsút inthetett Budapest.

Jelenleg a fővárosban taxival utazni minimum 450 forintba kerül, ez az alapdíj. Ezen felül kilométerenként 280 forintot, percenként pedig 70 forintot kell fizetni. Fontos, hogy a percdíj csak abban az esetben ketyeg, ha 15 kilométer/óránál lassabban halad (vagy dugóban rostokol) a taxi.

Ahhoz, hogy összehasonlítsuk a különböző kijutási módszereket, meghatároztunk egy fix időt és távolságot. Napközben mennénk a reptérre a budapesti Deák Ferenc térről, mégis csak ez a város kvázi középpontja.

Az utvonaltervezo.com weboldal taxi viteldíj kalkulátora alapján a Deák és a reptér közötti távolság 20,6 kilométer, amit napközben 27 perc alatt lehet megtenni.

A kalkulátor alapján ez az út 6 208 forintba kerül. Szűkösen bár, de elvileg egy négyfős családnak elég tud lenni egyetlen taxi, tehát ennyiért a teljes család ki tud jutni a reptérre.

Metró, busz (+vonat)

Első körös alternatíva, ha ugyanezt az utat tömegközlekedéssel tesszük meg. Itt két opciónk is van

Az egyik, hogy metróval kimegyünk a Kőbánya-Kispest megállóig, ahol a 200E buszra szállva mehetünk a reptérig.

A másik lehetőség, hogy elmetrózunk a Nyugati pályaudvarig, ahol vonatra szállunk, majd a Ferihegy vasútállomás megállónál átszállunk a már említett 200E buszra.

A metró és busz kombinációjával egy átszállójegyet használnánk fel, mely 530 forintba kerülnek, és a BKK Futár útvonaltervezője alapján az út 48 percig tart.

A vonatos megoldással előbb 

JÓL JÖNNE 1 MILLIÓ FORINT?

Amennyiben 1 millió forintot igényelnél 36 hónapos futamidőre, akkor a törlesztőrészletek szerinti rangsor alapján az egyik legjobb konstrukciót, havi 33 952 forintos törlesztővel az UniCredit Bank nyújtja (THM 14,41 %), de nem sokkal marad el ettől a CIB Bank 33 972 forintos törlesztőt (THM 14,45%) ígérő ajánlata sem. További bankok ajánlataiért, illetve a konstrukciók pontos részleteiért (THM, törlesztőrészlet, visszafizetendő összeg, stb.) keresd fel a Pénzcentrum megújult személyi kölcsön kalkulátorát. (x)

 
  • el kell mennünk a Nyugatiig metróval (5 perc), 
  • el kell sétálnunk a metrótól a vonatokig (5 perc),
  • ahonnan elvonatozunk Ferihegy megállóig (19 - 23 perc) és
  • a végén már csak egy rövid 200E buszos utazás van hátra, ami 15 percig tart.

Ez a módszer tehát összesen 44-48 percet vesz igénybe, de két várakozási időt még hozzá kell adni. Hétfőnként reggel hat és kilenc között 16 olyan vonat indul a Nyugatiból, amely megáll Ferihegy megállónál, így átlagosan 11 perc várakozási idővel számolhatunk.  A reptéri 200E busz pedig 7-8 percenként közlekedik havonta, így a Ferihegy vasútállomásnál való átszállásra átlagosan 4 percet számolhatunk.

Ezzel a két várakozási idővel 59-63 percre nő a menetidőnk.

A költségeink viszont nem túl magasak:

  • egy metrószakaszjegy 300 forintba kerül,
  • a vonatjegy másodosztályon 370 forint
  • ehhez hozzájöhet a gyorsvonati pótjegy, mely plusz 150 forint, valamint
  • egy buszjegy, ami 350 forintba kerül.

A túra költsége tehát összesen 800 vagy 950 forint, attól függően, hogy személy- vagy gyorsvonattal tettük meg a Nyugati pályaudvar - Ferihegy vasútállomás viszonylatot.

Aki pedig nem szeretne tömegközlekedéssel bajlódni, de a borsos taxitarifát sem szeretné kifizetni, annak több lehetősége is van:

Minibusz

Az egyik, hogy a reptér hivatalos minibusz szolgáltatását veszi igénybe. Ez 4 400 forintba kerül és egy óra alatt ér ki a reptérre a Deákról, amit viszont érdemes beleszámolni, hogy a repülőgép tervezett indulási idejéhez képest három órával korábbra kell rendelni a fuvart, így potenciálisan lesz két óránk a céltalan lődörgésre a reptéren.

"Kocsibérlés sofőrrel" = taxi fehér rendszámmal

A másik taxi- és tömegközlekedés-helyettesítő megoldás az erősen szürke zónában játszó autóbérlés sofőrrel, ami az utas szempontjából pont úgy működik, mint a taxi (tehát címre jön és az autót nem kell megosztani más utasokkal).

Ilyen szolgáltatásokat könnyen találhatunk, ha beírjuk a keresőbe, hogy "reptéri transzfer". Kiérni a reptérre ezzel is körülbelül fél órát vesz igénybe, bár a taxikkal ellentétben buszsávot ezek az autók nem használhatnak, így 5 percet rászámolhatunk nyugodtan a menetidejükre, hivatalos versenytársaikkal szemben. Az ár szolgáltatófüggő, de jellemzően 4 500 forint körül alakul a Belvárosból.

Azt, hogy melyik módszerrel menjünk a reptérre, erősen befolyásolhatják egyéni körülményeink. 

Ha rendelkezünk havi tömegközlekedési bérlettel Budapesten, akkor ennek fejében függetlenül attól, hogy a reptérre megyünk, nem kell sem a 200E buszon, sem a MÁV vonatain jegyet váltani. Ebből következik, hogy az oda-visssza 12 ezer forintos taxitarifát teljesen ingyen is megúszhatjuk.

Egy pluszköltségünk viszont akkor is jelentkezik, ha tömegközlekedéssel megyünk, de van Budapest bérletünk. Ha a Nyugatiból gyorsvonattal utazunk Ferihegy vasútállomásig, akkor pótjegyet kell váltanunk, ami 150 forintba kerül.

A cikk megjelenése után egy olvasónk hívta fel a figyelmünket, hogy a két vonaljegy helyett érdemesebb egy átszállójegyet venni, ez alapján javítottuk a cikket.

NEKED AJÁNLJUK
Zsongtak és tolongtak a vevők a magyar Kickstarteren: rengetegen csaptak le erre az egyedülálló termékre

Az első hazai közösségi piactéren sikeresen célba ért egy mézes kampány, amelyben a vásárlás mellett egy hartai termelő kaptárait is örökbe lehetett fogadni.

Újraindul a STRT Holding inkubációs programja, a Launchpad

Az STRT Holding közleménye szerint 8+30 millió forint befektetés és tapasztalt mentorgárda várja a jelentkezőket.

Egykor kubai textilmunkásoktól volt hangos, most közösségi finanszírozásból újul meg a patinás budapesti gyárépület (x)

A hiánypótló naturális, és letisztult berendezési trendeket kedvelő fotós közösség számára a Nordix már nem ismeretlen.

Óriásit húzott a magyar Kickstarter: ilyen lehetőség kevés alkalommal lesz 2024-ben, most bárki élhet vele

Ahogy Jeff Bezos, az Amazon alapítója híres mondása is szól: "A márkád az, amit az emberek mondanak rólad, amikor nem vagy ott.”

Erről ne maradj le!
NAPTÁR
Tovább
2024. február 27. kedd
Edina
9. hét
KONFERENCIA
Tovább
GEN Z Fest 2024
A diákok 97% kedvezménnyel, a 27 év alattiak 92% kedvezménnyel regisztrálhatnak! Gyere Te is!
Retail Day 2024
Merre tovább, magyar kiskereskedelem?
EZT OLVASTAD MÁR?
CSOK Plusz - hírek, tudnivalók
A legfontosabb hírek, elemzések, és a részletszabályok a 2024-től elérhető CSOK Plusz-ról.
Most nem