Kígyózó sorok állnak országszerte a gumiszerelő-műhelyek előtt és a keréktárolói szolgáltatások iránt is egyre nagyobb a kereslet. Aki még nem tette meg annak még nem késő lecserélni a kocsin lévő gumiabroncsokat téli változatra. Igaz, a kocsi "átgumizása" nem olcsó mulatság de még mindig kevesebbe kerül mint egy új lámpabúra vagy egy kórházi kezelés.
A téli gumik, gyártási technológia és az összetételük révén nem dermednek nulla fok alatt sem (hét fok alatt a nyári gumik rideggé válnak), ezáltal pedig megfelelő tapadást biztosítanak a hideg, vizes, havas aszfalton is. A felületükön található sok apró lamella miatt a gumi kipréseli a latyakot a futófelület alól, ezáltal az abroncs közvetlenül kapcsolódik az útfelülethez.
Mi mit jelent
Első lépésben az abroncs méretének a meghatározása történik. A túl nagy vagy túl kicsi gumi károsíthatja az alkatrészeket (nagyobb kopás), illetve ronthat a jármű menettulajdonságain is. A pontos méret meghatározása történhet a kocsi szervizkönyvéből vagy ennek hiányában szakszervizben szakemberek segítségével.
Azonban mielőtt nekilátnánk a megfelelő abroncs kiválasztásának nem árt ha tisztában vagyunk azzal, hogy miként jelzik a gumik méreteit. Ezeket az adatokat mindig a gumi oldalán lévő számsor tartalmazza. A 155/55 R13 T például azt jelenti: a gumi futófelületének a szélessége 155, az 55 az abroncs magassága a keréktárcsa méretéhez képest, százalékban. Az R 13 a kerék átmérőjét jelenti collban. A sor végén lévő betű pedig a gumi legnagyobb sebességét adja meg. A Q 160 kilométeres maximális sebességet jelent, az R 170-et, az S 180-at, a T 190-et, az U 200-at, a H 210-et, a V-240-et, a W pedig legfeljebb 270 kilométert óránként.
Ezen kívül van még úgynevezett váltóméretezés, aminek segítségével nagyobb átmérőjű de kisebb oldalfal vastagságú gumit lehet az autóra szerelni. Azonban azzal nem árt tisztába lenni, hogy a "peres" gumi használata, a hazai "tankcsapdákkal" tarkított utakon igencsak merész vállalkozás.
Mennyi az annyi?
Egy komplett téligumi-garnitúra megvásárlása és felszereltetése nem olcsó mulatság. Körülbelül 100 ezer forintba kerül egy-egy téli beruházás. Igaz, ez még mindig kevesebb, mint az autó "kikalapálása"
Tavalyhoz képest az árak csak kis mértékben emelkedtek. A tapasztalható 6 százalék körüli emelés is leginkább, a forint-euró árfolyamváltozásának következménye.
Már lehetőség van arra is, hogy hitelre vásároljuk meg a gumiba csomagolt téli biztonságot. Így sem kerül kevesebbe (sőt) de legalább nem egyszerre terheli meg a családi kasszát.
Bárkinek járhat ingyen 8-11 millió forint, ha nyugdíjba megy: egyszerű igényelni!
A magyarok körében évről-évre nagyobb népszerűségnek örvendenek a nyugdíjmegtakarítási lehetőségek, ezen belül is különösen a nyugdíjbiztosítás. Mivel évtizedekre előre tekintve az állami nyugdíj értékére, de még biztosítottságra sincsen garancia, úgy tűnik ez időskori megélhetésük biztosításának egy tudatos módja. De mennyi pénzhez is juthatunk egy nyugdíjbiztosítással 65 éves korunkban és hogyan védhetjük ki egy ilyen megtakarítással pénzünk elértéktelenedését? Minderre választ kaphatsz ebben a cikkben, illetve a Pénzcentrum nyugdíj megtakarítás kalkulátorában is. (x)
Az új gumik helyett dönthetünk a használt vásárlása mellett is, az eredeti ár töredékéért. Ebben az esetben viszont mindenképpen kérjük ki szakember tanácsát.
Van ahol nem előny a téli gumi
Bár a téli gumik használata télen javasolt, a biztosítótársaságok mégsem regisztrálják az időjárásnak nem megfelelő abroncshasználat miatt bekövetkezett baleseteket. A biztosítók a kárstatisztikákban csak azokat az adatokat nézik - például kor, nem, autótípus, település - melyek alapján később összeállíthatják a tarifatáblázatukat.
Vannak azonban olyan európai országok, ahol a biztosítótársaságok nem is vállalják a kockázatot, ha az ügyfél nem az évszaknak megfelelő gumiabroncsot használ, de Magyarországon ez nem elvárás. Itthon a biztonságos vezetés "díjazása" inkább az alkalmazott bónuszrendszerbe épül be.
Amire még érdemes figyelni
A nyári és téli garnitúrát váltó autótulajdonosoknak érdemes figyelniük az abroncsok tárolására is. A nem használt gumikat mindig fektetve kell elhelyezni, ha felnire vannak szerelve akkor felfújt állapotban. Az abroncsokat célszerű időnként megfordítani, nehogy deformálódjanak, és száraz, árnyékos, szobahőmérsékletű helyen tárolni azokat.
Mindig fel kell írni a leszerelt abroncsokra, hogy honnan vették le. Így a szezon végén csakugyan eredeti helyükre kerülnek vissza. Néhány ezer forintért egyébként nagyon sok szerviz megőrzi az abroncsokat a következő szezonig.
"Gyakori tévhit, hogy fenntarthatóan élni drága. (...) Pedig a fenntarthatóság sokkal gazdaságosabb" - Hegedűs Kristóf.
Egy fiatal közgazdász házaspár miért dönt úgy, hogy a budapesti életet hátrahagyva a Mátrába költözik, és megment egy 3,2 hektáros, kivágásra ítélt gyümölcsöskertet?
A környezettudatos, fenntartható életmód kialakítása mindannyiunk közös érdeke.
Anita a kislányának keresett használt télikabátot az online piacon, de a hatalmas kínálat ellenére sem találta meg, amit keresett. Így született meg a Ruhacsúszda ötlete.
-
Brutális hiba, ha egy munkáltató csak a fizetéssel akarja megtartani a dolgozóit: ez ma már kevés
Berta Pétert, a WHC Csoport ügyvezetőjét kérdeztük.
-
Közel 170 háztartási és higiéniai termék lesz olcsóbb ezekben az üzletekben
A PENNY Magyarország által bevezetett árcsökkentés a diszkontlánc vegyi áru választékának csaknem felét érinti.
-
A kozmetikai márkák sikere már nem csak a boltok polcain dől el (+Videó)
A Rossmann Beauty Expo-ra idén több mint 5500-an látogattak el.


