Kígyózó sorok állnak országszerte a gumiszerelő-műhelyek előtt és a keréktárolói szolgáltatások iránt is egyre nagyobb a kereslet. Aki még nem tette meg annak még nem késő lecserélni a kocsin lévő gumiabroncsokat téli változatra. Igaz, a kocsi "átgumizása" nem olcsó mulatság de még mindig kevesebbe kerül mint egy új lámpabúra vagy egy kórházi kezelés.
A téli gumik, gyártási technológia és az összetételük révén nem dermednek nulla fok alatt sem (hét fok alatt a nyári gumik rideggé válnak), ezáltal pedig megfelelő tapadást biztosítanak a hideg, vizes, havas aszfalton is. A felületükön található sok apró lamella miatt a gumi kipréseli a latyakot a futófelület alól, ezáltal az abroncs közvetlenül kapcsolódik az útfelülethez.
Mi mit jelent
Első lépésben az abroncs méretének a meghatározása történik. A túl nagy vagy túl kicsi gumi károsíthatja az alkatrészeket (nagyobb kopás), illetve ronthat a jármű menettulajdonságain is. A pontos méret meghatározása történhet a kocsi szervizkönyvéből vagy ennek hiányában szakszervizben szakemberek segítségével.
Azonban mielőtt nekilátnánk a megfelelő abroncs kiválasztásának nem árt ha tisztában vagyunk azzal, hogy miként jelzik a gumik méreteit. Ezeket az adatokat mindig a gumi oldalán lévő számsor tartalmazza. A 155/55 R13 T például azt jelenti: a gumi futófelületének a szélessége 155, az 55 az abroncs magassága a keréktárcsa méretéhez képest, százalékban. Az R 13 a kerék átmérőjét jelenti collban. A sor végén lévő betű pedig a gumi legnagyobb sebességét adja meg. A Q 160 kilométeres maximális sebességet jelent, az R 170-et, az S 180-at, a T 190-et, az U 200-at, a H 210-et, a V-240-et, a W pedig legfeljebb 270 kilométert óránként.
Ezen kívül van még úgynevezett váltóméretezés, aminek segítségével nagyobb átmérőjű de kisebb oldalfal vastagságú gumit lehet az autóra szerelni. Azonban azzal nem árt tisztába lenni, hogy a "peres" gumi használata, a hazai "tankcsapdákkal" tarkított utakon igencsak merész vállalkozás.
Mennyi az annyi?
Egy komplett téligumi-garnitúra megvásárlása és felszereltetése nem olcsó mulatság. Körülbelül 100 ezer forintba kerül egy-egy téli beruházás. Igaz, ez még mindig kevesebb, mint az autó "kikalapálása"
Tavalyhoz képest az árak csak kis mértékben emelkedtek. A tapasztalható 6 százalék körüli emelés is leginkább, a forint-euró árfolyamváltozásának következménye.
Már lehetőség van arra is, hogy hitelre vásároljuk meg a gumiba csomagolt téli biztonságot. Így sem kerül kevesebbe (sőt) de legalább nem egyszerre terheli meg a családi kasszát.
JÓL JÖNNE 1 MILLIÓ FORINT?
Amennyiben 1 millió forintot igényelnél 36 hónapos futamidőre, akkor a törlesztőrészletek szerinti rangsor alapján az egyik legjobb konstrukciót, havi 33 952 forintos törlesztővel az UniCredit Bank nyújtja (THM 14,41 %), de nem sokkal marad el ettől a CIB Bank 33 972 forintos törlesztőt (THM 14,45%) ígérő ajánlata sem. További bankok ajánlataiért, illetve a konstrukciók pontos részleteiért (THM, törlesztőrészlet, visszafizetendő összeg, stb.) keresd fel a Pénzcentrum megújult személyi kölcsön kalkulátorát. (x)
Az új gumik helyett dönthetünk a használt vásárlása mellett is, az eredeti ár töredékéért. Ebben az esetben viszont mindenképpen kérjük ki szakember tanácsát.
Van ahol nem előny a téli gumi
Bár a téli gumik használata télen javasolt, a biztosítótársaságok mégsem regisztrálják az időjárásnak nem megfelelő abroncshasználat miatt bekövetkezett baleseteket. A biztosítók a kárstatisztikákban csak azokat az adatokat nézik - például kor, nem, autótípus, település - melyek alapján később összeállíthatják a tarifatáblázatukat.
Vannak azonban olyan európai országok, ahol a biztosítótársaságok nem is vállalják a kockázatot, ha az ügyfél nem az évszaknak megfelelő gumiabroncsot használ, de Magyarországon ez nem elvárás. Itthon a biztonságos vezetés "díjazása" inkább az alkalmazott bónuszrendszerbe épül be.
Amire még érdemes figyelni
A nyári és téli garnitúrát váltó autótulajdonosoknak érdemes figyelniük az abroncsok tárolására is. A nem használt gumikat mindig fektetve kell elhelyezni, ha felnire vannak szerelve akkor felfújt állapotban. Az abroncsokat célszerű időnként megfordítani, nehogy deformálódjanak, és száraz, árnyékos, szobahőmérsékletű helyen tárolni azokat.
Mindig fel kell írni a leszerelt abroncsokra, hogy honnan vették le. Így a szezon végén csakugyan eredeti helyükre kerülnek vissza. Néhány ezer forintért egyébként nagyon sok szerviz megőrzi az abroncsokat a következő szezonig.
Hamarosan már nem csak a szupergazdagok kiváltsága lesz: ennyibe kerül egy jegy a fapados űrutazásra
A HALO Space tervei szerint 2026-tól kezdődően kereskedelmi repüléseket indít a világűrbe.
Hadtörténeti kuriózum lehet az a 120 darab színes, jó minőségben retusált és digitalizált, publikálás előtt álló felvétel, amely 45 év lappangás után került elő.
Az egyik legígéretesebb hazai technológiai startup által most piacra dobott okos gyűrű lehetővé teszi, hogy egyetlen érintéssel bármilyen infót megosszunk magunkról új ismerősünkkel.
Rekord gyorsasággal fogytak el a jegyek arra 400 fősre tervezett, fiataloknak szóló kapcsolatépítő és önfejlesztő rendezvényre, amelynél a szervezők a közösségi finanszírozás modelljével toboroztak.
Az első hazai közösségi piactéren sikeresen célba ért egy mézes kampány, amelyben a vásárlás mellett egy hartai termelő kaptárait is örökbe lehetett fogadni.
-
De'Longhi Rivelia automata kávégép lenyűgözte a piacot a három International Forum Design Awards (IF) Díj elnyerésével (x)
2024. március 1-jén a De’Longhi, a világszerte elismert vezető háztartási termékeket gyártó vállalat, büszkén mutatta be legújabb innovációját, a Rivelia teljesen automata kávégépet.
- Támadás ért egy iraki katonai bázist - Izraelt gyanítják az akció mögött
- Újabb veszélyes fegyverkísérleteket hajtott végre Észak-Korea
- Sikeres küldetés után tér haza a német flotta legjobb hadihajója - videó
- Dohányosokat kérdeztek, érdekes dologok derültek ki
- Golovin Vlagyimir: több fontos területen is nagyot fejlődött a női kéziválogatott
- Az újságírókat sem kíméli az ukrajnai háború