Miért kell mindig gumit cserélni?

Pénzcentrum
2006. november 20. 14:00

Kígyózó sorok állnak országszerte a gumiszerelő-műhelyek előtt és a keréktárolói szolgáltatások iránt is egyre nagyobb a kereslet. Aki még nem tette meg annak még nem késő lecserélni a kocsin lévő gumiabroncsokat téli változatra. Igaz, a kocsi "átgumizása" nem olcsó mulatság de még mindig kevesebbe kerül mint egy új lámpabúra vagy egy kórházi kezelés.

A téli gumik, gyártási technológia és az összetételük révén nem dermednek nulla fok alatt sem (hét fok alatt a nyári gumik rideggé válnak), ezáltal pedig megfelelő tapadást biztosítanak a hideg, vizes, havas aszfalton is. A felületükön található sok apró lamella miatt a gumi kipréseli a latyakot a futófelület alól, ezáltal az abroncs közvetlenül kapcsolódik az útfelülethez.

Mi mit jelent

Első lépésben az abroncs méretének a meghatározása történik. A túl nagy vagy túl kicsi gumi károsíthatja az alkatrészeket (nagyobb kopás), illetve ronthat a jármű menettulajdonságain is. A pontos méret meghatározása történhet a kocsi szervizkönyvéből vagy ennek hiányában szakszervizben szakemberek segítségével.

Azonban mielőtt nekilátnánk a megfelelő abroncs kiválasztásának nem árt ha tisztában vagyunk azzal, hogy miként jelzik a gumik méreteit. Ezeket az adatokat mindig a gumi oldalán lévő számsor tartalmazza. A 155/55 R13 T például azt jelenti: a gumi futófelületének a szélessége 155, az 55 az abroncs magassága a keréktárcsa méretéhez képest, százalékban. Az R 13 a kerék átmérőjét jelenti collban. A sor végén lévő betű pedig a gumi legnagyobb sebességét adja meg. A Q 160 kilométeres maximális sebességet jelent, az R 170-et, az S 180-at, a T 190-et, az U 200-at, a H 210-et, a V-240-et, a W pedig legfeljebb 270 kilométert óránként.

Ezen kívül van még úgynevezett váltóméretezés, aminek segítségével nagyobb átmérőjű de kisebb oldalfal vastagságú gumit lehet az autóra szerelni. Azonban azzal nem árt tisztába lenni, hogy a "peres" gumi használata, a hazai "tankcsapdákkal" tarkított utakon igencsak merész vállalkozás.

Mennyi az annyi?

Egy komplett téligumi-garnitúra megvásárlása és felszereltetése nem olcsó mulatság. Körülbelül 100 ezer forintba kerül egy-egy téli beruházás. Igaz, ez még mindig kevesebb, mint az autó "kikalapálása"

Tavalyhoz képest az árak csak kis mértékben emelkedtek. A tapasztalható 6 százalék körüli emelés is leginkább, a forint-euró árfolyamváltozásának következménye.

Már lehetőség van arra is, hogy hitelre vásároljuk meg a gumiba csomagolt téli biztonságot. Így sem kerül kevesebbe (sőt) de legalább nem egyszerre terheli meg a családi kasszát.

NULLA FORINTOS SZÁMLAVEZETÉS? LEHETSÉGES! MEGÉRI VÁLTANI!

Nem csak jól hangzó reklámszöveg ma már az ingyenes számlavezetés. A Pénzcentrum számlacsomag kalkulátorában ugyanis több olyan konstrukciót is találhatunk, amelyek esetében az alapdíj, és a fontosabb szolgáltatások is ingyenesek lehetnek. Nemrég három pénzintézet is komoly akciókat hirdetett, így jelenleg a CIB Bank, a Raiffeisen Bank, valamint az UniCredit Bank konstrukcióival is tízezreket spórolhatnak az ügyfelek. Nézz szét a friss számlacsomagok között, és válts pénzintézetet percek alatt az otthonodból. (x)

Az új gumik helyett dönthetünk a használt vásárlása mellett is, az eredeti ár töredékéért. Ebben az esetben viszont mindenképpen kérjük ki szakember tanácsát.

Van ahol nem előny a téli gumi

Bár a téli gumik használata télen javasolt, a biztosítótársaságok mégsem regisztrálják az időjárásnak nem megfelelő abroncshasználat miatt bekövetkezett baleseteket. A biztosítók a kárstatisztikákban csak azokat az adatokat nézik - például kor, nem, autótípus, település - melyek alapján később összeállíthatják a tarifatáblázatukat.

Vannak azonban olyan európai országok, ahol a biztosítótársaságok nem is vállalják a kockázatot, ha az ügyfél nem az évszaknak megfelelő gumiabroncsot használ, de Magyarországon ez nem elvárás. Itthon a biztonságos vezetés "díjazása" inkább az alkalmazott bónuszrendszerbe épül be.

Amire még érdemes figyelni

A nyári és téli garnitúrát váltó autótulajdonosoknak érdemes figyelniük az abroncsok tárolására is. A nem használt gumikat mindig fektetve kell elhelyezni, ha felnire vannak szerelve akkor felfújt állapotban. Az abroncsokat célszerű időnként megfordítani, nehogy deformálódjanak, és száraz, árnyékos, szobahőmérsékletű helyen tárolni azokat.

Mindig fel kell írni a leszerelt abroncsokra, hogy honnan vették le. Így a szezon végén csakugyan eredeti helyükre kerülnek vissza. Néhány ezer forintért egyébként nagyon sok szerviz megőrzi az abroncsokat a következő szezonig.

Tini unokájával közösen ad ki könyvet a 77 éves, Pulitzer-emlékdíjas fotóművész (x)

Révész Tamás 20 évnyi amerikai élet után visszatért Magyarországra és az újabb könyve már itthon, Budapesten készült.

Ezen a szőnyegen jógázva már semmi sem választ el a természettől (x)

Gombából és növényi szálakból fejlesztett újgenerációs jógamatracot egy fiatal magyar csapat.

Tücsökfehérjéből készít proteinszeletet a magyar orvostanhallgató, a Cápák között befektetője is beszállt az üzletbe (x)

Ennek nincs is tücsök íze, ez a leggyakoribb visszajelzés a többféle ízesítéssel gyártott, tücsökfehérjével dúsított proteinszelet, snack és shake kapcsán.

A legnagyobb hazai filmfesztiválon mutatkozik be a közösségi finanszírozásból megvalósult kisjátékfilm

A Magyar Mozgókép Fesztiválon találkozhat először a közönség Králl Kevin “Melange”című kisjátékfilmjével.

NAPTÁR
Tovább
2024. július 27. szombat
Olga, Liliána
30. hét
Ajánlatunk
KONFERENCIA
Tovább
REA 2024 SUMMIT – Powered by Pénzcentrum
A magyar Real Estate Agent találkozó a Kalmárok közreműködésével
Future of Finance 2024
Mi lesz a szerepe a pénzügyekben az AI-nak?
Sustainable World 2024
Zöld finanszírozási lehetőségek, befektetési döntések, ESG megfelelés
EZT OLVASTAD MÁR?
Árfolyamok!
A legfontosabb magyar és nemzetközi részvény és devizaárfolyamok ÉLŐBEN!
Most nem