De mégis mekkora kölcsönt lehet felvenni ilyen jövedelmekkel?
Csúcson a vevői érdeklődés a hazai ingatlanpiacon: az állami otthonteremtési kedvezmények, valamint a csökkenő kamatpálya kedvező helyzetet teremt a vevők számára. Az első lakásukra szerződők aránya fokozódott tavalyhoz képest, 100 eladott lakásból Budapesten 23-ra, a vidéki területeken 26-ra első otthonukat szerző vevők kötnek szerződést. A fővárosban 44, míg vidéken átlagosan 34 millió forintból is megoldható az első otthonteremtés a Duna House szakértői szerint.
Az otthonteremtési támogatások, a csökkenő lakáshitelkamatok és a gazdasági helyzet javulása valódi fellendülést hozott a 2024-es ingatlanpiacon. Két éves csúcson a vevői kereslet, az ingatlaniroda Tranzakciószám-becslése szerint pedig már 42%-kal több magyar ingatlan cserélt tulajdonost eddig az idei év során 2023 azonos időszakához képest. Az ingatlanközvetítő értékesítési adatai és a vevői motivációt vizsgáló felmérés szerint az idei évben a befektetési céllal vásárlók, a nagyobb ingatlanba költözők, valamint az első ingatlanjukat szerzők mozgatják a hazai ingatlanpiacot.
A Duna House Barométerben szereplő 2024-es havi adatok átlaga alapján a tavalyihoz képest a fővárosban 1%-kal, vidéken 2%-kal emelkedett az első lakásukat vásárlók aránya, ami alapján 100 eladott lakásból Budapesten 23-ra, a vidéki területeken 26-ra első otthonukat szerző vevők kötnek szerződést
– kezdte Benedikt Károly, az ingatlaniroda PR és elemzési vezetője.
A fővárosi otthonteremtők első lakásukra átlagosan 44 millió forintot költenek, a megvásárolt ingatlanok átlagosan 52 négyzetméteres életteret biztosítanak tulajdonosuknak, amely az előző évi értéknél 5 négyzetméterrel kisebb alapterületet jelent. A vidéki lakásvásárlók esetében átlagosan 34 millió forinthoz közelítő összegből is megoldható az első ingatlan szerzése, ami ráadásul a budapestinél jóval nagyobb, 84 négyzetméteres otthonokhoz segítette az ingatlaniroda ügyfeleit.
A vidéki területeken vármegyénként eltérő összeg szükséges az első lakáshoz jutást illetően: a kelet-magyarországi vármegyékben letelepedők 18,3-38,4 millió forint közötti értékben szerződtek első lakásukra, a nyugati országrész vármegyéiben átlagosan 23,7-31 millió forintra van szükségük az otthonteremtőknek a lakásvásárláshoz. Aki Pest vármegyei ingatlant szeretne, a fővárosihoz közelítő, 43,3 millió forintos átlagos kiadásra készülhet.
LAKÁST, HÁZAT VENNÉL, DE NINCS ELÉG PÉNZED? VAN OLCSÓ MEGOLDÁS!
A Pénzcentrum lakáshitel-kalkulátora szerint ma 20 000 000 forintot 20 éves futamidőre már 6,89 százalékos THM-el, havi 150 768 Ft forintos törlesztővel fel lehet venni az ERSTE Banknál. De nem sokkal marad el ettől a többi hazai nagybank ajánlata sem: a CIB Banknál 6,89% a THM, míg a MagNet Banknál 7,03%; a Raiffeisen Banknál 7,22%, az UniCredit banknál pedig 7,29%. Érdemes még megnézni magyar hitelintézetetek további konstrukcióit is, és egyedi kalkulációt végezni, saját preferenciáink alapján különböző hitelösszegekre és futamidőkre. Ehhez keresd fel a Pénzcentrum kalkulátorát. (x)
Az első otthonukra szerződő, fővárosban letelepedő vásárlók harmada a 20-30 év közötti korcsoporthoz tartozik, több mint negyedük a 30-40 éves korosztály képviselője. A vidéki ingatlanvásárlók között azonos arányban, 31-31%-ban vannak jelen a fenti két kategóriába tartozó ügyfelek.
„Az első lakást vásárlókat a csökkenő kamatpálya és a javuló gazdasági helyzet mellett a 10%-os önerő lehetősége, valamint esetlegesen a CSOK Plusz és a hozzá tartozó részleges tartozás-elengedés, valamint az illetékmentesség is támogathatja az ingatlanszerzés során.” – tette hozzá a szakértő.
Az országos lefedettséggel rendelkező ingatlanközvetítő értékesítési adatai szerint a tavalyi évben az adásvételek 19,3%-a köttetett első lakás vásárlása céljából. Idén, az első nyolc hónapban ez az arány szinte megegyező, 19,4%. Jobban árnyalja azonban a képet, ha a két év azonos időszakának adatait hasonlítjuk össze, így 2023 januárjától augusztusáig ugyanis mindössze a hazánkban eladott lakások és házak 11,2%-a került első lakását vásárló ügyfélhez. Tehát az idei évben több mint 8 százalékponttal magasabb az első lakásukat vásárlók aránya a magyar ingatlanpiacon.
-
Karácsonyi bevásárlás: miért éri meg a Lidl mellett dönteni az ünnepek előtt?
Az ünnepi készülődés mindenkitől sok energiát és alapos tervezést igényel, ezért a Lidl célja, hogy az idei karácsonyi bevásárlást a vásárlók egyszerűen és egy helyen intézhessék.
-
Közeledik a síszezon, féláron is elérhető a Gránit Bank Platinum kártya: 50 milliós, síelésre is érvényes utasbiztosítás jár hozzá
Európa sípályáin nagyjából minden tizedik síelő szenved kisebb-nagyobb balesetet egy-egy szezonban.
-
Ez a cég ott lát lehetőséget, ahonnan más menekül: bevásárolták magukat egy borsodi zsákfalu baromfifeldolgozójába
A Pi-Pi Kft. a Demján Sándor Tőkeprogram segítségével korszerűsíti az üzemet.
-
Elektromos 4x4 városban, országúton, terepen: hol jön ki az előnye?
Mit is nyújt a négykerék-hajtás a mindennapokban az autósok számára?
-
Változó karácsonyi kosár: spórolnak a magyarok, de a menüre nem sajnálják
Egy kutatás szerint továbbra is kiemelt fontosságú az ünnep, de sokan szűkebb kerettel gazdálkodnak, visszafogják az ajándékköltést, és a megfizethető meglepetések felé fordulnak.
-
Évente tízmilliárdokat lopnak el a csalók hazai bankszámlákról – Kiderült, ki a legkönnyebb célpont
Becslések szerint 2,6 millió magyar változtatott online vásárlási szokásain, miután átverték vagy csalás célpontja lett, 40%-uk emiatt kevesebbet vásárol a neten.
-
Zsalutrend: számít a felhasznát anyagokba épített energia (x)
Fókuszban a karbonsemlegességhez hozzájáruló, csekély ökológiai lábnyommal rendelkező és igazolt adatokkal kínált építőanyagok. Ezek között rendhagyó egy 25 éves zsaluinnováció a Mevától.
-
Önálló digitális transzformációs terület a Rossmann-nál (x)
Dedikált csapattal indult el a digitális transzformáció a Rossmann Magyarországnál, az új, önálló területet Fürjes Ádám, a vállalat eddigi webshopvezetője irányítja.
-
A vásárlói élmény és az értékteremtés kéz a kézben jár az Ecofamily üzleteiben (x)
Az elmúlt években látványosan átalakultak a fogyasztói igények: a vásárlók ma már nem csupán termékeket keresnek, hanem olyan márkákat és üzleteket, amelyekkel azonosulni tudnak és amelyek valódi értéket képviselnek.








