Vajon mennyit kereshet a másik?- Hol röpködnek a milliók?

Pénzcentrum
2005. szeptember 5. 12:45

Bizonyára nem tévedünk nagyot, ha azt állítjuk, hogy a címben feltett két kérdés elég gyakran foglalkoztatja a munkavállalókat: azaz egy másik munkakörben, illetve munkahelyen dolgozó ismerősöm vajon mekkora fizetésért hajt, és én, hogy x ezer forintot keresek, vajon hol állok "úgy nagyjából" a kereseti listán. Ha nem vagyok megelégedve jelenlegi fizetésemmel, akkor mekkora javadalmazásért milyen munkakörökben kellene dogoznom? És még sorolhatnánk a kérdéseket. Cikkünk végén egészen a különböző foglalkozások konkrét keresetéig elmegyünk, így azt is megtudhatjuk, hogy egy politikus messze többet keres havonta, mint a folyamatos stresszben dolgozó brókerek, ugyanakkor ez utóbbi csoport keresete jóformán hihetetlen ütemben nőtt két év alatt. Mai - természetesen nem minden részletre kitérő - összeállításunkban úgy próbáljuk meg körbejárni az imént feltett kérdéseket, hogy az érdekességekre külön felhívjuk a figyelmet.

Érdemes indításként megnézni, hogy hogyan alakulnak a főbb nemzetgazdasági ágak kereseti viszonyai. Ezek alapján mindenki elhelyezheti magát, megtudhatja, hogy az adott ágon belül az átlagos fizetéshez képest hogyan áll. Az alábbi táblázatban a Központi Statisztikai Hivatal idei első féléves (legfrissebb) nettó és bruttó kereseti adatai láthatóak (ezekbe beletartoznak a prémiumok, jutalmak és az egyhavi külön juttatások is).


A fenti adatokból jól látszik, hogy a leginkább "kifizetődő" ág a pénzügyi tevékenység, míg a legnehezebb megélhetést (legalábbis átlagban) az agrárium mutatja, de az építőiparban dolgozók is nem véletlenül hallatják a hangjukat. A részletesebb adatok arra is rámutatnak, hogy az adott ágon belül a szellemi foglalkozásúak jellemzően 2-2.3-szer nagyobb bruttó, és 1.6-1.8-szer magasabb nettó havi jövedelmet tudnak elérni (a magasabb jövedelem nagyobb adóterhet von maga után). Talán kissé meglepő, de a költségvetési szférában dolgozók átlagosan 25-30%-kal többet keresnek, mint az általában nagyobb produktivitást felmutató versenyszféra képviselői.

Saját keresetünk növekedésének dinamikájához jó viszonyítási alapnak számítanak a következő adatok: idén az első fél évben a versenyszférában a bruttó nominális átlagkeresetek 7.3%-kal, a nettó átlagkeresetek 8.7%-kal emelkedtek. A költségvetés területén - az idén januárban fizetett egyhavi külön juttatás, illetve jutalom torzító hatásának kiszűrésével - a bruttó keresetek növekedési üteme 7.8% volt. Érdemes utalni rá, hogy a pénzügyi tevékenység, illetve a szállítás, raktározás, posta, távközlés ágazatok kiemelkednek: itt átlagosan 9-10% körüli bruttó és nettó keresetemelkedések következtek be.

A továbbiakban az Állami Foglalkoztatási Szolgálat (ÁFSZ) a fentieknél is részletesebb, de 2004-re vonatkozó bér és kereseti statisztikáinak eredményeit mutatjuk be (mivel itt csak éves felmérések készülnek). Az adatok az eltérő módszertan (az ÁFSZ nem definiál külön bruttó, nettó és munkajövedelmet, mint a KSH, hanem alapbéreket és kereseti adatokat közöl) miatt a fentiekkel csak korlátozott mértékben vethetők össze. Az ÁFSZ adatainál a kereset-adatokat vesszük figyelembe.

A nemzetgazdasági ágaknál maradva néhány érdekességre felfigyeltünk: az egyik az, hogy a szolgálat felmérése szerint 2004-ben nem a mezőgazdaság, erdőgazdálkodás, halászat ágban, hanem a szálláshely-szolgáltatás és vendéglátásban dolgozók keresték a legkevesebbet (havonta átlagosan 95.554 forintot, alig háromezer forinttal elmaradva az imént jelzett ágazattól). A másik érdekesség, hogy a pénzügyi tevékenység ágban a felmérésben részt vevők átlagosan 285.039 forintos keresetről számoltak be, ez az összeg azonban jóval kisebb mértékben emelkedik ki a többi ágazat kereseti statisztikájából, mint a KSH adatai esetében. Kifejezetten érdekes az, hogy míg a férfiak átlagosan 18%-kal kerestek többet a nőknél, addig az építőiparban a nők havonta átlagosan 14 ezer forinttal magasabb keresettel (116.234 forint) büszkélkedhettek, mint férfi társaik.

A 2004-es adatokat a 2002-es felmérés eredményeivel összevetve igencsak figyelemre méltó, hogy míg a mezőgazdasági keresetek mintegy 26%-kal, addig a pénzügyi tevékenységből származó keresetek csupán 20%-kal, míg az ingatlannal és gazdasági szolgáltatással kapcsolatos keresetek mindössze 13%-kal emelkedtek (folyó áron).

Vezető beosztásban: köz - vagy a versenyszférában több a pénz?

A 2004-es felmérés adatai alapján nem lehet egyértelmű "ítéletet" mondani pusztán a számok bemutatása alapján. Egyrészt maguk a felsorolt kategóriák igen nehezen összehasonlíthatók a munka jellege miatt, másrészt több olyan tényező is van, amely megnehezíti az összehasonlítást (pl. bekerülési feltételek, az adott munkahely jellege, a munkatársak milyenek, az egész légkör hangulata milyen, teljesítményorientáltság foka mekkora, stb.)


Első ránézésre a köztisztviselői (vezetői) fizetések tűnnek a legmagasabbnak, de jól tudjuk, hogy a versenyszférában főként nagyobb cégek esetében a vezető beosztásban dolgozók az itt feltüntetetteknél rendszerint jóval nagyobb keresetekkel rendelkeznek (egyéb juttatások formájában). A közalkalmazotti bértábla a biztos, kiszámítható előrejutás miatt (a fizetési fokozatok alapján) lényegesen kisebb kereset-különbségeket mutat az előzőekhez képest, de a részletes bértáblázatban azért ott is találhatunk 350 ezer forint feletti havi kereseteket.

"Szétszakad-e" az ország?

Érdemes azt is áttekinteni, hogy mekkorák a különbségek a keresetekben az egyes megyéket megnézve. Nem kérdés, hogy a legnagyobb nominális keresetekkel a Budapesten dolgozók büszkélkedhetnek, és jól látható, hogy az északi, illetve nyugati megyék követik a fővárost (a nyugatról érkező külföldi működőtőke-beáramlás útvonalával, illetve a fejlettségi szinttel szoros összefüggésben). A megállapításhoz persze gyorsan hozzá kell tenni, hogy a nagyobb keresettel "párhuzamosan" rendszerint a költségek is magasabbak.


Az igazán érdekes kérdés az: megfigyelhető-e az, hogy a már eleve többet keresők jövedelme jobban is nő, növelve a kereseti szakadékot. Ehhez a 2002-es felmérés adatait vettük figyelembe (korábbiak nem állnak rendelkezésre), melyek alapján a kérdésre inkább a nem válasz adható. Míg Budapesten 25%-kal (az országos 27%-os átlagnál enyhén lassabb ütemben) nőttek a keresetek, addig a fenti rangsor végén kullogó megyék közül több esetében is (pl. Somogy, Szabolcs-Szatmár-Bereg, Békés, Hajdú-Bihar) 30%-os, vagy annál még nagyobb kereset-emelkedés mutatható ki az összefoglaló adatok alapján. A legnagyobb növekedésnek (34%) a Nógrád megyében, míg a legkisebb (15%) kereset-emelkedésnek a Tolna megyében élők "örülhettek".

Azokat a kérdéseket külön nem taglaljuk, hogy az iskolai végzettség, illetve a kor hogyan befolyásolja a kereseti lehetőségeket, itt általánosságban a számok nélkül is könnyen beláthatók a tendenciák, természetesen az egyéni élethelyzetek jelentősen eltérő példákat is fel tudnak mutatni. És ha már az egyéni élethelyzeteknél járunk, akkor nézzük a leginkább konkrét szűkítést a keresetek témakörében.

JÓL JÖNNE 1 MILLIÓ FORINT?

Amennyiben 1 millió forintot igényelnél 36 hónapos futamidőre, akkor a törlesztőrészletek szerinti rangsor alapján az egyik legjobb konstrukciót, havi 33 952 forintos törlesztővel az UniCredit Bank nyújtja (THM 14,41 %), de nem sokkal marad el ettől a CIB Bank 33 972 forintos törlesztőt (THM 14,45%) ígérő ajánlata sem. További bankok ajánlataiért, illetve a konstrukciók pontos részleteiért (THM, törlesztőrészlet, visszafizetendő összeg, stb.) keresd fel a Pénzcentrum megújult személyi kölcsön kalkulátorát. (x)

 

Az élboly

A végére hagytuk az igazi "izgalmakat". A második "kissé" munkaigényesen előállított táblázatból kiderül, hogy az elmúlt évben bár nominálisan a legtöbbet a törvényhozók, politikusok, államtitkárok keresték, de az értékpapír- és devizakereskedők hatalmas bérnövekedést (257%) értek el az elmúlt két évben (alacsony 2002-es bázis). A legmagasabb éves jövedelmet elkönyvelőket külön táblázatban is bemutatjuk. Íme:


Az ÁFSZ adatai szerint havi szinten egy politikus mintegy 931 ezer forintot tett zsebre tavaly, míg meglepő módon a második helyre a légiirányítók kerültek 762 ezer forintos keresettel. Az országos közigazgatási, igazságszolgáltatási intézmény vezetője havi 737 ezret keres, míg egy területi egyházi vezető 555 ezret. Az értékpapír- és devizakereskedők (brókerek) keresete közel 534 ezer forintot tesz ki.

A 6.-8. helyekre a humánpolitikai, kutatás-fejlesztési, és marketingtevékenységet végző részegységek vezetői kerültek (még havi 500 ezer feletti kereset), majd a helyi önkormányzatok választott vezetői (polgármesterek), illetve a gazdasági szervezetek vezetői (cégvezetők) fértek fel a rangsor első 10. helyezettje közé 400 ezer forintot meghaladó keresetekkel.

A listában még előkelő helyet foglalnak el az adótanácsadók és szakértők (373 ezer Ft), illetve a számviteli vezetők (356 ezer Ft), a politikai érdekképviseleti vezető fizetése bár még is tekintélyes összeget tett ki (330 ezer Ft/hó), de mintegy 20%-os csökkenést mutat 2002-höz képest.

Egy-két tipikus szakma

A közgazdászok tavaly jellemzően mintegy 324 ezer forintot kereshettek, míg a jogászok, jogtanácsosok 316 ezret közelítő javadalmazással büszkélkedhettek. A szakorvosok 277, az építőmérnökök 239, az orvosok jellemzően 212 ezres havi keresetet realizáltak. A fogorvosok 202, míg a rendőrök átlagosan 198 ezres keresetnek örülhettek. A diplomás ápolóknak 178, az újságírónak 161, a pénzügyi asszisztenseknek 158 ezer forintos keresetet mutatott ki az ÁFSZ. Érdekes, hogy a könyvelőknek csupán 131 ezer forintos keresetük volt 2004-ben.

Tudta volna?

Tudta volna, hogy egy nyomozó 258, egy pályaválasztási tanácsadó 219, egy olajbányász 252, egy pénzintézeti pénz- és értékjegy értékesítő ügyintéző 195, egy sörgyártó 181, egy tűzszerész 165 ezer Ft-ot keresett tavaly átlagosan egy hónapban?

Ha hiszünk az adatoknak, akkor úgy tűnik, hogy tűzoltónak most kimondottan jó lenni, legalábbis a bérnövekedési dinamikát nézve 2002-höz képest (158%). Emellett még a vendéglátó kisszervezet vezetői, a vám- és pénzügyőrök, a pályaválasztási tanácsadók, a politikusok, a fogorvosok, a szakorvosok, a diplomás ápolók, illetve a légiirányítók kiemelkedő (50% feletti) keresetnövekedést tudtak realizálni 2002-höz képest. A 2002-es 50%-os közalkalmazotti és köztisztviselői béremelésnek érdemi szerepe van ezen keresetnövekedési adatokban. Ezt teszi árnyaltabbá az a tény, hogy a rendőrök fizetése a statisztika szerint 2 év alatt mintegy 28%-kal csökkent.

Végül érdemes megemlékezni arról is, hogy míg 2002-ben a fogtechnikusok (54 ezer), addig 2004-ben a bionövénytermesztők (54 ezer) voltak a leginkább keveset kereső foglalkozások.


Weinhardt Attila

NEKED AJÁNLJUK
Farmról az asztalra: így segítheti ez az üzleti modell a kisgazdaságokat

A CSA, azaz a közösség által támogatott mezőgazdasági modell hazánkban egyelőre alig ismert, pedig Nyugat-Európában és az amerikai földrészen egyre elterjedtebb.

Páratlan fotó dokumentációval illusztrált napló került elő a Don-kanyarból (x)

Hadtörténeti kuriózum lehet az a 120 darab színes, jó minőségben retusált és digitalizált, publikálás előtt álló felvétel, amely 45 év lappangás után került elő.

Itt a díjnyertes fiatal vállalkozó újabb nagy dobása (X)

Az egyik legígéretesebb hazai technológiai startup által most piacra dobott okos gyűrű lehetővé teszi, hogy egyetlen érintéssel bármilyen infót megosszunk magunkról új ismerősünkkel.

Ilyen modellben még soha nem szerveztek ekkora rendezvényt (x)

Rekord gyorsasággal fogytak el a jegyek arra 400 fősre tervezett, fiataloknak szóló kapcsolatépítő és önfejlesztő rendezvényre, amelynél a szervezők a közösségi finanszírozás modelljével toboroztak.

Erről ne maradj le!
NAPTÁR
Tovább
2024. április 26. péntek
Ervin
17. hét
Ajánlatunk
KONFERENCIA
Tovább
GEN Z Fest 2024
Gyere el akár INGYEN a Z generáció tavaszi eseményére!
Retail Day 2024
Merre tovább, magyar kiskereskedelem?
EZT OLVASTAD MÁR?
CSOK Plusz - hírek, tudnivalók
A legfontosabb hírek, elemzések, és a részletszabályok a 2024-től elérhető CSOK Plusz-ról.
Most nem