Ezen a héten szerdán kerültek kihirdetésre a felsőoktatási felvételi pontok, ahogy azt a Pénzcentrum is még aznap este nyomon követte.
![Tired Boy Studying At Home](https://cdn.penzcentrum.hu/images/articles/lead/2021/08/1629204730-z4iPocpuS_lg.jpg)
Kemény iskolakezdés vár a magyar szülőkre, gyerekre: csak így kerülhető el az újabb Covid-sokk
Nemsokára elkezdődik az iskola, ami amúgyis hatalmas váltás a családok életében, ezt pedig nem könnyíti meg a világjárvány. Polányi Viktória a Pénzcentrumnak arról beszélt, szeptemberben azok a családok is hajlanak arra, hogy pszichológusi segítséget kérjenek, akik a nyár elején abban bíztak, idővel megoldódnak a gyermekük problémái. A tanácsadó szakpszichológust arról is kérdeztük, mennyire érdemes "naprakészen" tartani a gyerekeket a járványhelyzet kapcsán, és a szakértő azt is elmondta, amennyiben újból digitális oktatásra kényszerülünk, a pedagógusok irányába a „kevesebb néha több” elv szem előtt tartása kulcsfontosságú.
A nyár vége, ősz eleje minden családban egyfajta váltás, visszarendeződés ideje: véget ér a nyári szabadság, a lazább, kötetlenebb – és alkalmasint kiszámíthatatlanabb – időbeosztából mindenki visszatér a megszokott kerékvágásba. Ennek Polányi Viktória szerint pozitív és negatív hozadékai is lehetnek.
A tanácsadó szakpszichológus a Pénzcentrum megkeresésére arról beszélt, hogy a gyermekek számára nagyon fontos a megszokott ritmus, az állandóság, tehát ilyen szempontból a tanítás megkezdődése egyfajta nyugalmat, kiszámíthatóságot is hoz. Ugyanakkor nagyon sok család számára az intézményes oktatás ilyen vagy olyan stressz-faktorokat rejt:
a gyermeknek nehézséget jelenthet a tananyaggal való lépéstartás, a beilleszkedés a kortárs-közösségbe, és a szülőre is plusz terhet róhat az intézménnyel való együttműködés, a gyermek pontos időpontokra való ide- vagy odajuttatása, a különórák finanszírozása, a házi feladatok, tanulnivalók „bevasalása”. Emiatt az iskolakezdés környékén valóban fokozottabb a szakember-keresési hajlandóság.
A szakember hozzátette, hogy szeptemberben azok a családok is hajlanak arra, hogy pszichológusi segítséget kérjenek, akik a nyár elején abban bíztak, hogy egy kis pihenő, környezetváltozás, vagy épp a gyermek érési folyamata magától megoldja a problémát – ahogy sok esetben meg is történik külső beavatkozás nélkül.
Arra a kérdésünkre, hogy melyik korosztály számára a legnehezebb visszatérni az iskolába, Polányi Viktória kifejtette, szerinte kevésbé lehet általánosítani korosztályok tekintetében, mint inkább személyiségtípusok alapján:
Legyen iskolakezdő, alsós, felsős vagy középiskolás diák, sokan izgatottan várják a társakkal való megismerkedést vagy újra-találkozást; ugyanakkor vannak kevésbé extrovertált, befelé fordulóbb, szorongóbb, a változásokat nehezebben kezelő gyerekek is – és az ő esetükben általában nehezebben megy a váltás a nyári szabadság és a kötött iskolai rend között. Ezt tovább árnyalhatják családi folyamatok, változások, amelyek ideiglenesen a nyitott és felszabadult gyermekeket is bizonytalanabbá tehetik.
Általánosságban azonban elmondható a tanácsadó szakpszichológus szerint, hogy a szorongásos tüneteket ebben az esetben talán legjobban a kiszámíthatóság és a szülő érzelmi elérhetősége orvosolja. Tehát fontos, hogy a gyermek számára előre- és átlátható legyen, hogy pontosan mikor hová fog menni, mi fog történi vele, mikor találkozik újra a szülővel, mik lesznek a saját feladatai, mire kell figyelnie.
Minél kevesebb a bizonytalan, előre nem látható tényező a számára, annál magabiztosabban fog mozogni ebben a – kicsit vagy teljes egészében – új helyzetben. A szülő érzelmi elérhetősége pedig arra a biztos háttérre utal, amelyben a gyermek bármit – örömöt, bánatot, hibát, bosszúságot, kétséget, mulasztást, bizonytalanságot – úgy adhat a szülő tudtára, hogy teljes, értő figyelmet, együttérzést és megoldásfókuszú reakciót kap cserébe szidás, hümmögés, témaváltás, vagy megszégyenítés helyett
- magyarázta.
Ne essünk túlzásba a járvány kapcsán
A szakértőt arról is megkérdeztük, hogy a mostani bizonytalanságban mennyire érdemes felkészíteni a gyermekünket arra, hogy ez a mostani sem egy szokványos tanév lesz, hiszen nem tudni, mit hozhat a járványhelyzet.
Mint elmondta, a gyerekek legtöbbje – nagyjából az általános iskolás kor végéig – az itt-és-most-ban létezik. A kicsik sokkal kevesebb fókuszt helyeznek múltra és jövőre, mint mi, "tapasztalt és bölcs felnőttek". Ezért gyakran hajlamosak vagyunk az alapján kalkulálni, előrejelezni az ő szorongásuk mértékét, hogy egy helyzet a számunkra mennyire kiszámíthatatlan, múltbéli nehéz helyzetekre rímelő, kedvezőtlen jövőképet sugalló.
A gyerekek többségében ennél sokkal egyszerűbben és rugalmasabban működnek: élik azt, ami éppen jelen van az életükben, és plasztikusan alkalmazkodnak a változó körülményekhez. Felnőttként jelen bizonytalan helyzetben fontos, hogy ne vetítsük ki saját félelmeinket, szorongásunkat a gyermekeinkre, ne fessük az ördögöt a falra és ne színezzük ki fejben azokat az eseményeket, amelyek még meg sem történtek
- húzta alá Polányi Viktória, aki szerint a gyermekeink szorongásaival, félelmeivel akkor kalkuláljunk, amikor azoknak valós jele mutatkozik: segítséget kér a gyermek, vagy láthatóan megváltozik a viselkedése, a szokásai. "Ilyen esetben azonban fontos, hogy – ahogy korábban már említettem – legyünk érzelmileg megközelíthetőek és nyitottak arra, ami a gyermekünket éppen foglalkoztatja, aggasztja" - tette hozzá.
JÓL JÖNNE 1 MILLIÓ FORINT?
Amennyiben 1 millió forintot igényelnél 36 hónapos futamidőre, akkor a törlesztőrészletek szerinti rangsor alapján az egyik legjobb konstrukciót, havi 33 952 forintos törlesztővel az UniCredit Bank nyújtja (THM 14,41 %), de nem sokkal marad el ettől a CIB Bank 33 972 forintos törlesztőt (THM 14,45%) ígérő ajánlata sem. További bankok ajánlataiért, illetve a konstrukciók pontos részleteiért (THM, törlesztőrészlet, visszafizetendő összeg, stb.) keresd fel a Pénzcentrum megújult személyi kölcsön kalkulátorát. (x)
Éppen ezért a szakértő szerint az sem tesz jót, ha gyermekünket "naprakészen" tartjuk a járványügyi témákban. Kijelentette:
örökérvényű aranyszabály, hogy felnőttként mindig arra, pontosan arra és csakis arra válaszoljunk, amit a gyermek kérdez.
"Hogy a klasszikus példát idézzem: ha a gyermek azt kérdezi, hogy születik a kisbaba, elsőre bőven elég azt mondanunk, hogy „Kibújik az anyukája pocakjából.” – és a legtöbb gyermek egy ideig be is éri ennyivel. Bővebb magyarázatba, technikai részletekbe csak akkor bocsátkozzunk, ha a gyermek konkrétan ezekre is rákérdez" - példálózott Polányi Viktória.
A járványhelyzeti aktualitások kapcsán is hasonlóképp érdemes eljárni: érdemes néhány mondatot szánnunk arra, hogy van rá némi esély, hogy a pandémia esetleg megváltoztathatja ennek a tanévnek a rendjét is. De ennél több, bővebb, aktuálisabb információt csak akkor osszunk meg a gyermekkel, ha ő élénken érdeklődik aziránt, vagy ha az ő mindennapi életét, annak szervezését közvetlenül érinti az adott esemény.
Bőven elegendő, ha a gyermek azt tudja, – azt viszont tudnia is kell – hogy mit tegyen, hogyan viselkedjen, mire számíthat a belátható jövőben: az elkövetkező napokban, héten. Ennél viszont csak akkor menjünk mélyrehatóbb fejtegetésekbe, ha a gyermek konkrétan ezt kéri, ekkor is jól hangsúlyozva a tények és a saját feltételezéseink, jóslataink közötti különbséget
- húzta alá a tanácsadó szakpszichológus.
Jó tanácsok újbóli távoktatás esetére
Az online oktatás kapcsán a szakértő arról beszélt, a gyermekek alapvető működései, rutinjai változtak meg azzal, hogy a tanulás helye az iskolából az otthonba helyeződött. Nincs család, amelyet valamilyen szinten ne viselt volna meg ez a helyzet.
Ugyanakkor a gyerekek sokkal rugalmasabban alkalmazkodnak a változó helyzetekhez, mint mi, felnőttek, így számukra inkább az a feszültség és bizonytalanság lehetett a nehéz, amelyet a környezetükben élő felnőttektől átvettek – a tanáraiktól, szüleiktől, nagyszüleiktől… Mindemellett persze meg kellett küzdeniük a szociális elszigeteltséggel is, amelyet – jól vagy rosszul – az online felületeken keresztül igyekeztek kompenzálni.
Mint elmondta, amennyiben újból digitális oktatásra kényszerülünk, a pedagógusok irányába a „kevesebb néha több” elv szem előtt tartását, a szülők felé pedig az addig működő, bevált, begyakorolt szabályok lazább értelmezését, és a gyermeki lét sajátosságaival szembeni nagyobb nyitottságot, elfogadást tartom kulcsfontosságúnak.
Több képernyőidő; izgalmasabb, a gyermek kalandvágyát jobban kielégítő, ingergazdagabb közös programok; átlátható kommunikáció és nagyon kevés elvárás vezethet ebben az esetben ahhoz, hogy nagyobb békében és harmóniában teljenek az esetleges otthon töltött hetek, hónapok
- zára Polányi Viktória.
![Széchenyi István Egyetem: rengeteget emelkedtek a ponthatárok, 4400 elsőéves jutott be a képzéseikre](https://cdn.penzcentrum.hu/images/articles/lead/2023/09/1693843758-KU6Og1nnf_sm.jpg)
Széchenyi István Egyetem: rengeteget emelkedtek a ponthatárok, 4400 elsőéves jutott be a képzéseikre
Összesen 4409 elsőéves kezdheti meg tanulmányait a győri Széchenyi István Egyetemen szeptemberben.
Révész Tamás 20 évnyi amerikai élet után visszatért Magyarországra és az újabb könyve már itthon, Budapesten készült.
Gombából és növényi szálakból fejlesztett újgenerációs jógamatracot egy fiatal magyar csapat.
Ennek nincs is tücsök íze, ez a leggyakoribb visszajelzés a többféle ízesítéssel gyártott, tücsökfehérjével dúsított proteinszelet, snack és shake kapcsán.
A Magyar Mozgókép Fesztiválon találkozhat először a közönség Králl Kevin “Melange”című kisjátékfilmjével.
-
Az élhetőbb városokban az ingatlanok is felértékelődnek (x)
Minél több szolgáltatás és zöld van a közelben, annál jobban.
REA 2024 SUMMIT – Powered by Pénzcentrum
Future of Finance 2024
Sustainable World 2024
![](https://cdn.penzcentrum.hu/images/articles/lead/2024/07/1722007321-6WcvnE3RF_sm.jpg)
![](https://cdn.penzcentrum.hu/images/articles/lead/2024/07/1722003032-fYemjX2BC_sm.jpg)
![](https://www.hellovidek.hu/images/site/articles/lead/2020/01/1579873308-2mJ5kC6my_md.jpg)