Ennyit kereshetsz a BKV-nál: érettségi sem kell hozzá

2016. július 12. 06:00

A BKV Zrt. is munkaerő-problémákkal küzd, jelenleg 130 betöltetlen állás van fizikai, 111 járművezető és 26 szellemi munkakörben. A társaság közlése szerint az elvándorlások miatt trolibuszvezető tanulók felvételét tervezik.

Jelenleg 10 300 főállású, teljes munkaidőst foglalkoztat a BKV. Évente 600-700 fő megy el a cégtől, fele azért, mert nyugdíjba vonul, de nagy gondot okoz a társaságnak a kiesett munkaerő pótlása. 

Az elmúlt években történt munkaerő-piaci változások és a növekvő számú külföldre kivándorló miatt egyre markánsabb hiány alakult ki bizonyos ágazatokban, régiókban, ami miatt nagy és egyre fokozódik a verseny a jól képzett munkaerőért, amely a társaságunkat is jelentős mértékben érinti"

- közölte a BKV.

További negatív tényezőként említették, hogy a cég létszáma főleg az idősebb korosztályokból tevődik össze, ugyanis a fiatal munkavállalók egyre része még viszonylag korán kilép. A legfiatalabb korosztály igényei is átalakultak és egyre kevesebben érdeklődnek a társaságnál jellemző nehéz fizikai munkával járó munkakörök és a sok szakmában alacsonynak számító keresetek iránt.

Mit kér, és mit ad

Jelentős a bérek közötti különbség, mivel igen sok szempontot vesz figyelembe a cég a fizetéseket illetően. A bérek függnek:

  • a munkakörtől és a munka tartalmától (adatrögzítő, üzemmérnök, betanított munkás, szerelő, stb.),
  • az elvárt iskolai végzettségtől,
  • a speciális képzettségtől (pl. gázautó-szerelői, vagy emelőgép-kezelői végzettség),
  • és a speciális tapasztalatoktól is (járműdiagnosztikai, klímakarbantartói tapasztalat).

A fizikai munkakörökben óránként ezer forint az alapbér, és erre jönnek rá a pótlékok, amik függnek az imént felsorolt kritériumoktól, a társaságnál eltöltött időtől, a vállalt műszaktól, és a túlóráktól is. Mindezt figyelembe véve az alap órabért plusz (bruttó) 50-700 forintos óránkénti pótlék egészíti ki.

A sofőrök bére ettől a szisztémától abban tér el, hogy a vállalt műszak és a túlóra mellett kiegészül még azzal a kritériummal is, hogy milyen típusú járműveket vezet, és mindez még kiegészülhetnek a minőségi munkavégzés, a jegyellenőrzés, a jegyértékesítés miatti fis óradíjas pótlékokkal. Mindez plusz 10-40 százalékos pótlékot jelent a sofőröknek. Az alapbérükről azonban nem kaptunk pontos információt.

LAKÁST, HÁZAT VENNÉL, DE NINCS ELÉG PÉNZED? VAN OLCSÓ MEGOLDÁS!

A Pénzcentrum lakáshitel-kalkulátora szerint ma 10 millió forintot, 15 éves futamidőre, már 7,21 százalékos THM-el,  havi 89 803 forintos törlesztővel fel lehet venni a CIB Banknál. De nem sokkal marad el ettől a többi hazai nagybank ajánlata sem: az Erste Banknál 8,04% a THM, a Raiffeisen Banknál 8,09%; az UniCredit Banknál 8,12%,  a K&H Banknál 8,31%, akárcsak az OTP Banknál. Érdemes még megnézni magyar hitelintézetetek további konstrukcióit is, és egyedi kalkulációt végezni, saját preferenciáink alapján különböző hitelösszegekre és futamidőkre. Ehhez keresd fel a Pénzcentrum kalkulátorát. (x)

Béren kívüli juttatás is van

A cafeteria keret éves összege idén 164 ezer forint, és 10 elem közül választhatnak a jogosultak. Valamit két, közös háztartásban élő családtagja (ez a Kollektív Szerződésben részletesen szabályozott) díjtalanul utazhat a BKV járatain.

Ahol a legnagyobb a gond

Három fő hiányszakma-kategóriát különít el a cég: mérnök, szakmunkás, sofőr. A többi szakmába, például forgalmi munkakörök, középfokú adminisztráció, satöbbi rendszerint nem okoz nehézséget az utánpótlás. A vállalat tájékoztatása szerint

a mérnökök ugyan nagy számban fellelhetők a munkaerőpiacon, a multik viszont a magasabb bérezés illetve a jobb munkakörülmények miatt jobb eséllyel tudják alkalmazni őket.

A szakmunkás munkakörök nem túl népszerűek a fiatalok körében, akik mégis ezen a területen szeretnének elhelyezkedni, náluk szakszervizekkel, multikkal és külföldi lehetőségekkel kell versenyeznie a BKV-nak. Emellett olykor még az is előfordul, hogy létszám- és bérgazdálkodási okokból nem tudja a végzős szakmunkásokat foglalkoztatni a társaság.

Kötött pályán közlekedő járművezetők esetében a hosszú, nehéz és költséges tanfolyam (6-9 hó) és az ez idő alatt adható alacsony fizetés (7 órás minimálbér) együttesen okozza a jelentős elvándorlást, és egyre kevesebben jelentkeznek, pedig alapfokú végzettség is elegendő a munkakör betöltéséhez.

"Autóbuszvezetőknél "C" kategóriás jogosítvány kell a munkakör betöltéshez, illetve a külső autóbusz szolgáltató és a teherfuvarozó Társaságok is konkurenciát jelentenek" - tudtuk meg a BKV-tól.

NEKED AJÁNLJUK
HR BLOGGER
perfekt  |  2024.04.23 12:25
A "GINOP PLUSZ-3.2.1.-21 III. ütem keretein belül képzési és bértámogatási lehetőségek vehetők igény...
hrdoktor  |  2024.04.23 11:46
Sokan szenvednek kézfájdalmaktól a számítógépes munka következtében, ami helyes egérhasználattal jel...
coachco  |  2024.04.16 16:42
Nekem a csend! A csendre való vágyakozás maga! [...] Bővebben!
laskainelli  |  2024.03.26 12:00
A házasság egy olyan szövetséget jelentene, amelynek mélysége biztonságot és figyelmet biztosít a fe...
vezetoi-coaching  |  2024.02.12 22:30
Gondoltam, ezt elmesélem már. Gyakorlatilag kétszer megnéztem…:-))) Életemben először... Ki tudja, a...
Farmról az asztalra: így segítheti ez az üzleti modell a kisgazdaságokat

A CSA, azaz a közösség által támogatott mezőgazdasági modell hazánkban egyelőre alig ismert, pedig Nyugat-Európában és az amerikai földrészen egyre elterjedtebb.

Páratlan fotó dokumentációval illusztrált napló került elő a Don-kanyarból (x)

Hadtörténeti kuriózum lehet az a 120 darab színes, jó minőségben retusált és digitalizált, publikálás előtt álló felvétel, amely 45 év lappangás után került elő.

Itt a díjnyertes fiatal vállalkozó újabb nagy dobása (X)

Az egyik legígéretesebb hazai technológiai startup által most piacra dobott okos gyűrű lehetővé teszi, hogy egyetlen érintéssel bármilyen infót megosszunk magunkról új ismerősünkkel.

Ilyen modellben még soha nem szerveztek ekkora rendezvényt (x)

Rekord gyorsasággal fogytak el a jegyek arra 400 fősre tervezett, fiataloknak szóló kapcsolatépítő és önfejlesztő rendezvényre, amelynél a szervezők a közösségi finanszírozás modelljével toboroztak.

Erről ne maradj le!
Ajánlatunk
KONFERENCIA
Tovább
GEN Z Fest 2024
Gyere el akár INGYEN a Z generáció tavaszi eseményére!
Retail Day 2024
Merre tovább, magyar kiskereskedelem?
EZT OLVASTAD MÁR?
CSOK Plusz - hírek, tudnivalók
A legfontosabb hírek, elemzések, és a részletszabályok a 2024-től elérhető CSOK Plusz-ról.
Most nem