Ennyit kereshetsz a BKV-nál: érettségi sem kell hozzá

Ennyit kereshetsz a BKV-nál: érettségi sem kell hozzá

2016. július 12. 06:00

A BKV Zrt. is munkaerő-problémákkal küzd, jelenleg 130 betöltetlen állás van fizikai, 111 járművezető és 26 szellemi munkakörben. A társaság közlése szerint az elvándorlások miatt trolibuszvezető tanulók felvételét tervezik.

Jelenleg 10 300 főállású, teljes munkaidőst foglalkoztat a BKV. Évente 600-700 fő megy el a cégtől, fele azért, mert nyugdíjba vonul, de nagy gondot okoz a társaságnak a kiesett munkaerő pótlása. 

Az elmúlt években történt munkaerő-piaci változások és a növekvő számú külföldre kivándorló miatt egyre markánsabb hiány alakult ki bizonyos ágazatokban, régiókban, ami miatt nagy és egyre fokozódik a verseny a jól képzett munkaerőért, amely a társaságunkat is jelentős mértékben érinti"

- közölte a BKV.

További negatív tényezőként említették, hogy a cég létszáma főleg az idősebb korosztályokból tevődik össze, ugyanis a fiatal munkavállalók egyre része még viszonylag korán kilép. A legfiatalabb korosztály igényei is átalakultak és egyre kevesebben érdeklődnek a társaságnál jellemző nehéz fizikai munkával járó munkakörök és a sok szakmában alacsonynak számító keresetek iránt.

Mit kér, és mit ad

Jelentős a bérek közötti különbség, mivel igen sok szempontot vesz figyelembe a cég a fizetéseket illetően. A bérek függnek:

  • a munkakörtől és a munka tartalmától (adatrögzítő, üzemmérnök, betanított munkás, szerelő, stb.),
  • az elvárt iskolai végzettségtől,
  • a speciális képzettségtől (pl. gázautó-szerelői, vagy emelőgép-kezelői végzettség),
  • és a speciális tapasztalatoktól is (járműdiagnosztikai, klímakarbantartói tapasztalat).

A fizikai munkakörökben óránként ezer forint az alapbér, és erre jönnek rá a pótlékok, amik függnek az imént felsorolt kritériumoktól, a társaságnál eltöltött időtől, a vállalt műszaktól, és a túlóráktól is. Mindezt figyelembe véve az alap órabért plusz (bruttó) 50-700 forintos óránkénti pótlék egészíti ki.

A sofőrök bére ettől a szisztémától abban tér el, hogy a vállalt műszak és a túlóra mellett kiegészül még azzal a kritériummal is, hogy milyen típusú járműveket vezet, és mindez még kiegészülhetnek a minőségi munkavégzés, a jegyellenőrzés, a jegyértékesítés miatti fis óradíjas pótlékokkal. Mindez plusz 10-40 százalékos pótlékot jelent a sofőröknek. Az alapbérükről azonban nem kaptunk pontos információt.

TÍZEZREKET SPÓROLHATSZ BANKVÁLTÁSSAL!

A bankszámla mindennapi életünk része. A munkabér, nyugdíj, ösztöndíj jellemzően bankszámlára érkezik. Segítségével kényelmesen intézhetjük a pénzügyeinket, akár otthonról is. Ahhoz azonban, hogy bankszámlád valóban azt nyújtsa, amire szükséged van, körültekintően kell választanod. Mielőtt kiválasztanád bankszámládat, nézz szét a Pénzcentrum megújult bankszámla kereső kalkulátorában! Állítsd be a személyes preferenciáidat, és versenyeztesd a pénzügyi szolgáltatókat, hiszen a megalapozott döntés a Te érdeked! Egy testre szabott bankszámlával a költségeken is rengeteget spórolhatsz! (x)

Béren kívüli juttatás is van

A cafeteria keret éves összege idén 164 ezer forint, és 10 elem közül választhatnak a jogosultak. Valamit két, közös háztartásban élő családtagja (ez a Kollektív Szerződésben részletesen szabályozott) díjtalanul utazhat a BKV járatain.

Ahol a legnagyobb a gond

Három fő hiányszakma-kategóriát különít el a cég: mérnök, szakmunkás, sofőr. A többi szakmába, például forgalmi munkakörök, középfokú adminisztráció, satöbbi rendszerint nem okoz nehézséget az utánpótlás. A vállalat tájékoztatása szerint

a mérnökök ugyan nagy számban fellelhetők a munkaerőpiacon, a multik viszont a magasabb bérezés illetve a jobb munkakörülmények miatt jobb eséllyel tudják alkalmazni őket.

A szakmunkás munkakörök nem túl népszerűek a fiatalok körében, akik mégis ezen a területen szeretnének elhelyezkedni, náluk szakszervizekkel, multikkal és külföldi lehetőségekkel kell versenyeznie a BKV-nak. Emellett olykor még az is előfordul, hogy létszám- és bérgazdálkodási okokból nem tudja a végzős szakmunkásokat foglalkoztatni a társaság.

Kötött pályán közlekedő járművezetők esetében a hosszú, nehéz és költséges tanfolyam (6-9 hó) és az ez idő alatt adható alacsony fizetés (7 órás minimálbér) együttesen okozza a jelentős elvándorlást, és egyre kevesebben jelentkeznek, pedig alapfokú végzettség is elegendő a munkakör betöltéséhez.

"Autóbuszvezetőknél "C" kategóriás jogosítvány kell a munkakör betöltéshez, illetve a külső autóbusz szolgáltató és a teherfuvarozó Társaságok is konkurenciát jelentenek" - tudtuk meg a BKV-tól.

NEKED AJÁNLJUK
HR BLOGGER
vezetoi-coaching  |  2021.09.18 21:50
Ally McBeal, 5. évad, 2 fiatal ügyvédnő beszélget szerelmi ügyekről. Jenny elmondja Ally-nek, hogy k...
legacykft  |  2021.09.17 19:37
Pezsgő, vidám, családias hangulatban telt a Legacy Alumni első összejövetele. Jó volt látni az izgat...
perfekt  |  2021.09.13 09:44
Vége a nyárnak, elkezdődött a tanév is. Túl vagyunk a nyári szabadságon és ismét elkezdődtek a dolgo...
hrdoktor  |  2021.09.13 06:28
Több százezer embert érint a pánikbetegség: mit tegyünk, ha pánikrohamunk van vagy akkor, ha a körny...
kovacstunde  |  2021.09.12 14:56
  Magyarországon többnyire még csak azzal találkozunk, hogy lakásokból irodákat alakítanak ki, de N...
NAPTÁR
Tovább
2021. szeptember 19. vasárnap
Vilhelmina
37. hét
KONFERENCIA
Tovább
Sustainable World 2021
Fenntartható befektetések, piaci lehetőségek: varázsszó az ESG
EZT OLVASTAD MÁR?
Pénzcentrum  |  2021. szeptember 18. 19:20