A foodora decemberben Cegléden is elindította kiszállítási szolgáltatását, ezzel 2025-ben már 21 új városban vált elérhetővé a platform.
Karácsonyi élményeiről nyilatkozott Kovács Patrícia, a Hungary's Got Talent zsűritagjaként is ismert színésznő. Véleménye szerint az ünnepnek nem a túlköltekezésről és a hitelekről kellene szólnia. Bár a karácsonyi időszakban a legtöbb áruház akciós kölcsönökkel csábítja a vásárlókat, a hirdetések ellenére nem minden ajánlat valódi ingyenhitel, így valóban érdemes résen lenni.
Kovács Patrícia, a Hungary's Got Talent zsűritagja a Hot! magazinnak adott interjújában nemcsak gyerekkori karácsonyi emlékeiről mesélt, hanem a pénzügyi tudatosságról is. Fontosnak tartja, hogy az ünnepek ne a túlköltekezésről, és a hitelfelvételről szóljanak, szerinte a költekezésben is mértékletességre van szükség.
Karácsonyig már kevesebb, mint két hét van hátra, ezért nem csoda, hogy hatalmas tömegekkel találkozhatunk a plázákban, bevásárlóközpontokban, és hipermarketekben. Sokan túlköltekeznek ilyenkor, amire a kifejezetten erre az időszakra felvehető hitelajánlatok is rásegíthetnek. Az akciós kölcsönök azonban a hirdetések ellenére nem minden esetben valódi ingyenhitelek. A hitel költségei mellett érdemes másra is odafigyelnünk, ugyanis egyéb aprósággal is próbálkozhatnak a boltok.
Mire figyeljünk a hitel kiválasztásakor?
Nagy eltérések vannak a boltok karácsonyi hitelajánlatai között, van, ahol az ingyenhitel tényleg ingyen van, de előfordul, hogy valamilyen plusz szolgáltatást akarnak ránk sózni az ingyenességért cserébe.
Előfordulhat az is, hogy a hirdetés szerint 0 százalékos kamattal vehetünk fel kölcsönt, azonban a magas kezelési költség miatt a tényleges teljes hiteldíj mutató (THM) akár 40 százalék fölé is felmehet. A másik jellemző trükk, hogy a hitelünk ugyan ingyen van, viszont a szolgáltatótól hitelkártyát kapunk, ami után éves díjat számíthatnak fel.
Az így kiadott hitelkártyákra egyébként jellemző, hogy az ügyfelek használják is, ami után késedelmes visszafizetés esetén szintén 40 százalék közeli kamatokat kell fizetni.
Melyik nagy áruházak kínálnak hitelt?
A legtöbb áruházban akár helyben felvehetjük a hitelt a kiszemelt ajándék mellé, a feltételek között viszont jelentős különbségek vannak. Már pár tízezer forinttól is felvehetünk hitelt, ami a Tescónál 500 ezer forintig terjed, a Media Marktnál és az Euronicsnál 2 millióig, míg az Auchannál nincs felső határ megszabva. A futamidő jellemzően éven belüli ezeknél a kölcsönöknél, igaz, van ahol ennél hosszabb tartammal is kalkulálhatunk.
Önrészt a Media Markt és az Euronics kérhet tőlünk, mind a két áruház 500 ezer forint feletti kölcsönnél vár el legalább 20 százalékos önerőt. Az akciós ajánlatoknál nem látható különbség a kamatokban és a THM-ben, mind a négy szolgáltató kínál ténylegesen 0 százalékos THM-es ingyenhitelt. Azt persze érdemes figyelembe venni, hogy az Auchan kölcsönével az élhet, akinek van Oney hitelkártyája, vagy igényli azt.
JÓL JÖNNE 3 MILLIÓ FORINT?
Amennyiben 3 000 000 forintot igényelnél 5 éves futamidőre, akkor a törlesztőrészletek szerinti rangsor alapján az egyik legjobb konstrukciót havi 64 021 forintos törlesztővel a CIB Bank nyújtja (THM 10,68%), de nem sokkal marad el ettől az ERSTE Bank (THM 10,83%) ígérő ajánlata sem. További bankok ajánlataiért, illetve a konstrukciók pontos részleteiért (THM, törlesztőrészlet, visszafizetendő összeg, stb.) keresd fel a Pénzcentrum megújult személyi kölcsön kalkulátorát. (x)
A webshopokban is vehetünk fel hitelt
Ma már a nagyobb webshopokban is van lehetőség hiteligénylésre. Bár a feltételek hasonlóak a nagy áruházakéhoz, ezekre érdemes figyelni:
- A hitel mellé kapunk-e automatikusan hitelkártyát és
- Mekkora a THM, amely a költségeket jobban mutatja, mint a kamat.
Ki fizeti meg az ingyenhitelek árát?
A pénzügyi szolgáltatók egyébként nem adnak hitelt anélkül, hogy az nekik megérné. Az ingyenhiteleknél az üzletek átvállalják a hitelek költségeit a bankoktól, így juthatunk részletre a kiszemelt áruhoz. Ezért cserébe ezeket a költségeket beépítik az áraikba (drágábbak lesznek a termékek), vagyis áttételesen a készpénzzel fizető, többi vásárlóval fizettetik meg az ingyenhitel árát.
Az MNB-hez érkezett, az áruhitelekre vonatkozó ügyfélpanaszok szerint sokan változatlanul nem látják át, hogy egy 0 százalékos kamatú kölcsönnek is lehetnek költségei. A hitelek tényleges terhét nem a kamat, hanem a valamennyi költséget összefoglaló teljes hiteldíj mutató (THM) jelzi. Gyakori ügyfélpanasz, hogy azért nem kaptak kellő tájékoztatást a hitelfelvételkor, mert az áruhitelt nem a pénzügyi intézménynél, hanem (pl. az áruházban, boltban) a közvetítőként eljáró értékesítőnél igényelték. Ennek elkerülésére célszerű a hitelszerződés aláírása előtt mindenképpen elkérni és alaposan átolvasni a szerződéses feltételeket, s az ahhoz tartozó egyéb dokumentumokat is. Késedelem esetén a felszámított késedelmi kamat az eredeti hiteldíj többszöröse lehet, ennek mértékéről is érdemes tájékozódni.
-
Változó karácsonyi kosár: spórolnak a magyarok, de a menüre nem sajnálják
Egy kutatás szerint továbbra is kiemelt fontosságú az ünnep, de sokan szűkebb kerettel gazdálkodnak, visszafogják az ajándékköltést, és a megfizethető meglepetések felé fordulnak.
-
Évente tízmilliárdokat lopnak el a csalók hazai bankszámlákról – Kiderült, ki a legkönnyebb célpont
Becslések szerint 2,6 millió magyar változtatott online vásárlási szokásain, miután átverték vagy csalás célpontja lett, 40%-uk emiatt kevesebbet vásárol a neten.
-
Állatorvosi rendelőből skálázható kkv – így épült fel a Petlegio tőkevonzó modellje
Nándorfi Zoltánt, a Petlegio vezetőjét és Bánfi Zoltánt, az MKIK Tőkealap-kezelő vezérigazgatóját kérdeztük.
-
Zsalutrend: számít a felhasznát anyagokba épített energia (x)
Fókuszban a karbonsemlegességhez hozzájáruló, csekély ökológiai lábnyommal rendelkező és igazolt adatokkal kínált építőanyagok. Ezek között rendhagyó egy 25 éves zsaluinnováció a Mevától.
-
Önálló digitális transzformációs terület a Rossmann-nál (x)
Dedikált csapattal indult el a digitális transzformáció a Rossmann Magyarországnál, az új, önálló területet Fürjes Ádám, a vállalat eddigi webshopvezetője irányítja.
-
A vásárlói élmény és az értékteremtés kéz a kézben jár az Ecofamily üzleteiben (x)
Az elmúlt években látványosan átalakultak a fogyasztói igények: a vásárlók ma már nem csupán termékeket keresnek, hanem olyan márkákat és üzleteket, amelyekkel azonosulni tudnak és amelyek valódi értéket képviselnek.








