12 °C Budapest

Csalóka THM-ek a lízingpiacon

Pénzcentrum
2005. november 7. 06:20

Félő, hogy nem mindig a tényleges teljeshiteldíj-mutatókkal igyekeznek kuncsaftot fogni maguknak az autófinanszírozók, s versenyhátrányba kerül az, aki helyesen számol. - írja a HVG.

 
Félő, hogy nem mindig a tényleges teljeshiteldíj-mutatókkal igyekeznek kuncsaftot fogni maguknak az autófinanszírozók, s versenyhátrányba kerül az, aki helyesen számol. - írja a HVG.
A harc egyre ádázabb módszerekkel folyik, mert mindegyik lízingcég növelné a piaci részesedését, miközben az új autók piaca tavaly 0,2 százalékkal szűkült, idén szeptemberig pedig a tavalyinál is 5,6 százalékkal kevesebb új gépkocsit adtak el. A kockázatok növekedése közepette a lízingcégek is többször beszélnek csődveszélyről, mégsem tartja kordában semmi a hazardírozókat és a kölcsönök választásánál mindinkább iránytűként szolgáló teljeshiteldíj-mutató (thm) számításának gyakorlata is áttekinthetetlen. Bár a thm-kalkuláció képletét kormányrendelet szabályozza, valamennyi részlet nem tisztázott.
Erre utal, hogy több lízingcég egyszerre két mutatót tüntet fel a vevőknek adott ajánlataiban: 2004-es és a januártól életbe lépett szabályok szerint számolt 2005-ös thm-et. A kettő közti legfőbb eltérés, hogy január óta a devizaalapú hiteleknél a mutatóba be kell számítani az adott deviza vételi és eladási árfolyama közti különbséget is, mert az a hitel felvevőjét terheli. A magasabb thm persze nem mutat jól az ajánlatokban, hiába tartozik hozzá a tavalyival azonos törlesztőrészlet. Ennek ellenére a K&H Lízingcsoport kizárólag az új szabályok szerint számított thm-eket tünteti fel ajánlataiban, a tavalyit nem.
A tavalyi és az idei mutatót is szerepeltető CIB Lízingnél viszont amiatt érzik a szükségét a kétféle iránytűnek, hogy ezzel bizonyíthassák: a havi részletek nem nőttek a tavalyiakhoz képest, csak a mutató. Módszerük miatt nem vonja össze szemöldökét a Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyelete (PSZÁF), miután semmi sem tiltja egy korábbi mutató szerepeltetését, ha ott áll a hatályos szabályok szerint számolt is.
A kétféle mutató használata mégis azt a feltételezést erősíti, hogy nem mindenki tartja be a játékszabályokat. Hiszen nem kényszerülne egyetlen finanszírozó sem több mutató közlésére, ha a thm-ek helyesen orientálnák az ügyfeleket, azaz a drága hitelhez magasabb, az olcsóbbhoz pedig alacsonyabb mutató tartozna. Csakhogy az egyik lízingcég például 3 millió forint összegű, svájcifrank – alapú hitelre 36 és 72 hónapos futamidőre egyaránt 5,27 százalékos thm-et közölt. Ez csak akkor lenne lehetséges, ha a lízingcég viselné a devizaárfolyam – résből eredő, a hitelfelvevőt terhelő költséget, ami azonban elég valószínűtlen. Ez a teher különbözőképpen módosítja a  thm-eket rövidebb és hosszabb futamidő esetén, kizárt tehát, hogy egyforma legyen a két mérőszám.
Kiskapuk is vannak a thm kijátszására, illetve közlésének elkerülésére. Egyesek úgy értelmezik az előírásokat, hogy nem kell a mutatóba beszámítani a devizaátváltás költségét, ha a kölcsön devizában és forintban is törleszthető. Pénzügyi lízing esetében, amikor a gépkocsi tulajdonjoga a törlesztés végén kerül át az autó gazdájához, a szabályok eleve lehetőséget adnak arra, hogy ne tüntessék fel a mutatót.
Nem könnyű persze ellenőrizni, melyik cég bánik könnyű kézzel a mutatóval. Erről a PSZÁF is csak a kereskedőknél „álruhában” végzett próbavásárlásokkal bizonyosodhatna meg, az ügyfelek ugyanis itt kapják meg a – rugalmasan meghatározható jutalék miatt egyre inkább személyre szabott – finanszírozási ajánlatot és thm-et. Több ajánlat összevetésénél gyanús lehetne a felügyelet számára, ha a főbb feltételek – a hitelösszeg, a futamidő, az önerő és a hitel devizanemének – egyezése esetén egy magasabb havi részlethez kisebb, a kisebbhez pedig nagyobb thm tartozik. Pedig ilyesmire bőven van példa. Egy három évre adott, 3 millió forintos, svájcifrank-alapú kölcsön esetében az egyik lízingcég havi 97 341 forintos részletre 10,28 százalékos thm-et jelez, miközben egy másik az ennél alacsonyabb, havi 94 706 forintoshoz 11,05 százalékos thm-et rendel.
A kereskedőknél ma már csak elvétve találni több lízingcégtől is törlesztési táblát, sőt többnyire egytől sincs. Ennek pedig az az oka, hogy a finanszírozók oda küldenek egy programot, amelyben a költség mellé be lehet állítani az eladhatónak vélt kamatot is. A kereskedő ránéz az ügyfélre és megbecsüli a teherbíró képességét, majd beállítja a feláras programot, és közli a havi törlesztést különböző futamidőkre.
Ma már legtöbb kereskedő úgy árulja az autót, hogy közli: napi X, vagy havi Y forintért vihető a kocsi. Azután vagy van csillag a számok után, amelyeknek a magyarázataiból kiderül a futamidő, vagy nincs, és ugyanez a helyzet a teljes hiteldíj- mutatóval és a finanszírozó személyével is. (Ez utóbbi kettőt kötelező feltüntetni az ajánlatokon.) Ami feltűnő: ma már nem ritka a 72–120 hónapos futamidő sem (az átlag ennek ellenére 30 hónap).  De mi van akkor, ha a finanszírozó húszszázalék önrészt köt ki, de a vevőnek egy vasa sincs? Az eladó leszámlázza ugyanazon típus egy jól felszerelt változatát, de csak egy fapados kocsit ad a vevőnek. Az árkülönbözet hiteltöbblet formájában kiadja az önrészt.
Az árfolyam- kockázat kivédésére biztosításszerű megoldással nem találkoztunk, viszont van egy más jellegű lehetőség. A Budapest Autófinanszírozási Rt. például fix törlesztőrészletet alkalmaz. A forint gyengülésével sem nő a havi törlesztés, viszont nyúlik a futamidő. Aki a családi költségvetést mondjuk havi 30 ezer forintos törlesztéshez állította be, annak nem kell aggódnia, hogy elveszíti az autóját.
(forrás: HVG, Figyelő)
Kapcsolódó cikkek:
PC BLOGGER & PODCASTER
Holdblog  |  2024. április 20. 06:03
A Bitcoin talán egyetlen nagy, saját sztorija, és a kriptovilág egyik legfontosabb eseménye játszódo...
MEDIA1  |  2024. április 19. 16:26
Megvan, mennyibe kerül majd az HBO Maxot, a discovery+ szolgáltatást és az Eurosportot egyesítő stre...
ChikansPlanet  |  2024. április 19. 12:49
A tornádók minden évben hatalmas pusztításokat végeznek szerte a világon, a tudósok pedig aggódva fi...
Kiszámoló  |  2024. április 19. 10:08
Tavaly már mindenki temette Kínát és az új Japánnak hívták. Japán a második világháború után hatalma...
Páratlan fotó dokumentációval illusztrált napló került elő a Don-kanyarból (x)

Hadtörténeti kuriózum lehet az a 120 darab színes, jó minőségben retusált és digitalizált, publikálás előtt álló felvétel, amely 45 év lappangás után került elő.

Itt a díjnyertes fiatal vállalkozó újabb nagy dobása (X)

Az egyik legígéretesebb hazai technológiai startup által most piacra dobott okos gyűrű lehetővé teszi, hogy egyetlen érintéssel bármilyen infót megosszunk magunkról új ismerősünkkel.

Ilyen modellben még soha nem szerveztek ekkora rendezvényt (x)

Rekord gyorsasággal fogytak el a jegyek arra 400 fősre tervezett, fiataloknak szóló kapcsolatépítő és önfejlesztő rendezvényre, amelynél a szervezők a közösségi finanszírozás modelljével toboroztak.

Zsongtak és tolongtak a vevők a magyar Kickstarteren: rengetegen csaptak le erre az egyedülálló termékre

Az első hazai közösségi piactéren sikeresen célba ért egy mézes kampány, amelyben a vásárlás mellett egy hartai termelő kaptárait is örökbe lehetett fogadni.

NAPTÁR
Tovább
2024. április 20. szombat
Tivadar
16. hét
Április 20.
Cirkuszok világnapja
Ajánlatunk
KONFERENCIA
Tovább
GEN Z Fest 2024
Gyere el akár INGYEN a Z generáció tavaszi eseményére!
Retail Day 2024
Merre tovább, magyar kiskereskedelem?
EZT OLVASTAD MÁR?
CSOK Plusz - hírek, tudnivalók
A legfontosabb hírek, elemzések, és a részletszabályok a 2024-től elérhető CSOK Plusz-ról.
Most nem