11 °C Budapest

Újfajta autótámogatási program jöhet Magyarországon: Brüsszelből kapunk rá pénzt?

2020. augusztus 18. 05:34

Felkészültek a második hullámra a hazai autókereskedések: kidolgozták a biztonságos protokollt, úgyhogy bíznak benne, hogy nem kell bezárniuk, ha esetleg újabb korlátozások jönnének. Gablini Gábor a Pénzcentrumnak arról is beszélt, hogy nyárra valamelyest helyreállt a piac, az ősz pedig akár még erős is lehet. A Gépjármű Márkakereskedők Országos Szövetségének elnöke beszámolt róla, hogy akár újabb villanyautó-pályázat is érkezhet, de ez sok mindentől függ.

Zajlik a villanyautó-pályázat eredményeinek kiértékelése, miután júniusban másfél nap alatt kimerült a támogatási keret:

A minisztérium az IFKA-val közösen értékeli a helyzetet, én úgy tudom, hogy bővítették a keretet, hiszen akik megfelelően pályáztak, és jogosultak is a támogatásra, azok száma nagyobb volt, mint amennyi a keretösszegbe belefért volna. Így hozzáigazítják a keretet a lezárás előtt sikeresen pályázók számához. Másfél nap alatt kifogyott a pénz, olyan brutális mennyiségű pályázat érkezett be: a magyarok is tanulnak, tudják, hogy ha van valamilyen támogatási pályázat, arra érdemes minél előbb jelentkezni, mert bármilyen soknak is látszik a többmilliárdos keretösszeg, nagyon hamar elfogy

- fejtette ki a Pénzcentrum megkeresésére Gablini Gábor. A Gépjármű Márkakereskedők Országos Szövetségének elnöke elmondta, hogy a hatalmas roham miatt rengetegen maradtak le az akár 2,5 milliós támogatásról, ők most abban bízhatnak, hogy a minisztérium - látva a kiemelkedően extrém sikert - még az év vége előtt meghirdet egy újabb csomagot.

Ez persze sok tényezőtől függ, én nem is jelentem ki, hogy ez száz százalékig így lesz. De látható volt ebből a pályázatból, hogy ha jó a célzás, szakmailag megalapozott helyre lő a támogatás, akkor hamar elkapkodják az emberek

- mondta Gablini. Hiszen, ha az a cél, hogy nagy volumenben fogyjanak az elektromos autók Magyarországon, akkor nem azokat a járműveket kell támogatni, amelyek elektromosan el tudnak menni Münchenig meg vissza, hanem azokat, amelyeket kisebb akkupakkal szerelnek, tehát a városi és az agglomerációs közlekedésben lehet őket használni, legalább 200-250 kilométeres hatótávon.

Ha ennek az értékhatárát a támogatással együtt sikerül 9 millió forint körülre letolni (egy kompakt, automataváltós Volkswagen Golf-kategóriás autó kerül nagyjából ennyibe), akkor biztos a siker, ez be is igazolódott. A kormányzat elfogadta a szakmai érveket

- mondta a GÉMOSZ elnöke. Emlékeztetett arra is, hogy most formálódik az úgynevezett Green deal is az EU-ban, amely mellett Magyarország is elkötelezte magát, és amelynek egyik fontos eleme az elektromos autók támogatása. Ennek alapján azt gondolja, hogy ez a támogatási forma egy stabil elemmé válhat, ha nem jön közbe semmi nagyon váratlan. Hiszen a jelenlegi pályázati forma működik, és népszerű is: sok márka, modell van benne, tehát még azt sem lehet mondani, hogy csak bizonyos gyártókra írták volna ki a támogatást - értékelt az elnök.

Akcióözönt hozott

Ahogy a Pénzcentrum is beszámolt róla, a pályázat kihirdetésekor szinte minden márkaképviselet igyekezett pont a 11 milliós értkhatár alá belőni modelljeit, hogy a maximális, 2,5 millió forintos támogatást le lehessen rájuk hívni. Ennek kapcsán Gablini Gábor elmondta, miért léptek ilyen gyorsan az importőrök:

Azt tudni kell, hogy amikor az előzetes egyeztetések folytak, akkor még 330 forint volt egy euró. Mire kiírták a pályázatot, jóval gyengébb volt a forint. Most a márkaképviseletek kiigazítottak, de a jövőben arra figyelni kell, hogy ha elszabadulna az árfolyam, akkor a támogatási pályázat sávjait is ehhez kell hozzáigazítani.

Erős őszt várnak

Amikor a piaci viszonyokról érdeklődtünk, Gablini Gábor kijelentette:

A nyári szezon úgy alakul, ahogy szokott: az ügyfeleink elmentek nyaralni. Az élet nem állt meg, de tudomásul kell venni, hogy aki tehette, az július második felében, augusztus elején elment nyaralni - a kereskedésekben tipikus nyári forgalom volt. Összességében elmondható, hogy kapaszkodik fölfelé a piac: ha nem is a tavalyi volument, de egy egészséges volument hozhat az idei ősz.

Emlékeztetett, 2019 második felében sok előrehozott vásárlás történt a WLTP-szigorítás miatt, ami drágulást is hozott a piacra. A GÉMOSZ azzal számol, hogy az év egészében az autókereskedelem meghaladhatja akár a tavalyi év 70 százalékát is, "de az hiú ábránd, hogy el tudjuk érni a 2019-es volument."

Gablini hozzátette, hogy akár Brüsszelből is érkezhet segítség, ha elfogadják az általános európai támogatást a korszerű belsőégésű motoros autók vásárlására. Erről intenzív tárgyalások folynak, hiszen az intézkedédés segíti az egész kontinens autóiparát.

Többet nem akarnak bezárni

Sokan érzik, hogy benne van a levegőben az a bizonyos második hullám, ami egyfelől bizonytalanságot okoz, másrészt pedig egyre többen választják az egyéni közlekedést a tömegközlekedés helyett. Éppen ezért gondolja a GÉMOSZ is, hogy az ősz piaci szempontból erős lehet. Az elnököt megkérdeztük arról is, miképpen készülnek az esetleges második hullámra:

A mi szakma megmutatta - már csak a vevőszolgálati oldalról is -, hogy amikor a legszigorúbb korlátozás volt, akkor is működhettek a szervizek, térben és időben is el lehet különíteni az ügyfeleket. Ez hatványozottan igaz a kereskedelmi oldalra, a szalonokra: amik tágasak, és nem is jellemző, hogy tömegek fordulnának elő, hiszen lehet egyeztetett időpontra is érkezni például. Az újautó-kereskedelem a legszigorúbb biztonsági protokollokat betartva akár legnehezebb időszakokban is tud működni

- vélekedett az elnök, aki szerint ha esetleg jönne is szigorítás, tavasszal megmutatták az ügyfeleknek, a döntéshozóknak, hogy képesek ezt a helyzetet biztonsággal kezelni. Bíznak benne, hogy nem kell majd újból bezárni a szalonokat, ha rosszabbodna a vírushelyzet.

Ha csak egy kicsi kell...

Nyilván nem lehet mindenkinek a zsebében többmillió forint, mondjuk egy új elektromos autóra. Akinek már csak egy kevés hiányzik a vételárból, mert mondjuk eladta a korábbi családi járgányt, de nem akar lízinghez nyúlni, annak jó választás lehet az autóhitel is, amihez még önerő sem kell - ráadásul év végéig tart a THM-kedvezmény is! Most a Pénzcentrum kalkulátorában megnéztük, hogy mit ajánlanak a bankok annak, aki 2 millió forintot venne fel 72 hónapos futamidőre - addig azért bírja már ki az autó, nem?

Az összeget erre a futamidőre a THM-plafon után 7,86 százalékos THM-el veheted fel a CIB Banknál, a törlesztő pedig havi 34 846 forint lesz 2021-től. Érdemes megnézni a Raiffeisen Bank ajánlatát is, itt jövőre 8,07 százalék lesz a THM, a törlesztőrészlet pedig 34 840 forint. A  Budapest Banknál kétmillió ezer forintot 72 hónapra 36 974 forintos részletre lehet felvenni (2021-től), a THM pedig 9,55 százalék lesz a plafon vége után.

Címlapkép: Getty Images
Jogi nyilatkozat: A cikkben található kalkulációk adatai tájékoztató jellegűek, szerződéses ajánlatnak nem minősülnek! Az egyes konstrukciókat az adott paraméterek (termék jellege, összeg, futamidő) alapján, kalkulátorunk számításai szerinti legkedvezőbb aktuális ajánlatok figyelembe vételével választottuk ki. Az említett pénzügyi szolgáltatóktól a Net Média Zrt., mint a Pénzcentrum.hu üzemeltetője nem részesül a megjelenésükre tekintettel közvetlen díjazásban. További részletekért kattints ide!
NEKED AJÁNLJUK
Ilyen modellben még soha nem szerveztek ekkora rendezvényt (x)

Rekord gyorsasággal fogytak el a jegyek arra 400 fősre tervezett, fiataloknak szóló kapcsolatépítő és önfejlesztő rendezvényre, amelynél a szervezők a közösségi finanszírozás modelljével toboroztak.

Zsongtak és tolongtak a vevők a magyar Kickstarteren: rengetegen csaptak le erre az egyedülálló termékre

Az első hazai közösségi piactéren sikeresen célba ért egy mézes kampány, amelyben a vásárlás mellett egy hartai termelő kaptárait is örökbe lehetett fogadni.

Újraindul a STRT Holding inkubációs programja, a Launchpad

Az STRT Holding közleménye szerint 8+30 millió forint befektetés és tapasztalt mentorgárda várja a jelentkezőket.

Egykor kubai textilmunkásoktól volt hangos, most közösségi finanszírozásból újul meg a patinás budapesti gyárépület (x)

A hiánypótló naturális, és letisztult berendezési trendeket kedvelő fotós közösség számára a Nordix már nem ismeretlen.

Erről ne maradj le!
NAPTÁR
Tovább
2024. március 28. csütörtök
Gedeon, Johanna
13. hét
Március 28.
Nagycsütörtök
Ajánlatunk
KONFERENCIA
Tovább
GEN Z Fest 2024
Gyere el akár INGYEN a Z generáció tavaszi eseményére!
Retail Day 2024
Merre tovább, magyar kiskereskedelem?
EZT OLVASTAD MÁR?
CSOK Plusz - hírek, tudnivalók
A legfontosabb hírek, elemzések, és a részletszabályok a 2024-től elérhető CSOK Plusz-ról.
Most nem