19 °C Budapest
Milliós állami támogatás jár érte, de leéghet a házad, ha rosszul használod

Milliós állami támogatás jár érte, de leéghet a házad, ha rosszul használod

2018. június 1. 05:45

Az idei év elején közel ötezer zöld rendszámos, azaz jogszabály szerint környezetkímélőnek számító autó volt a magyar utakon. Ha valaki környezetvédelmi vagy egyéb szempontból elektromos autót szeretne venni, akkor nem árt, ha végiggondolja, hogy hol fogja tölteni azt. Egy kisebb ház vagy társasház esetén ugyanis előfordulhat, hogy teljesítménybővítésre lesz ahhoz szükség, hogy egy olyan töltőt szerelhess be, amely néhány óra alatt feltölti az autódat. Ráadásul, ha nem fali, hanem konnektorba dugható töltőt használunk, akkor az aljzat nem megfelelő állapota, vagy korábbi telepítése esetén, túlmelegedhet a töltőnk, ami szélsőséges esetben tüzet is okozhat. Mutatjuk azt is, hogy mi a szakember által javasolt megoldás.

Elektromos autót venni jelenleg jóval drágább, mint hagyományos meghajtásút, nem is csoda, hogy az állam több ösztönzővel is támogatja az e-autózás elterjedését. Az egyik ilyen intézkedés a magánszemélyek által is igénybe vehető legfeljebb 1,5 millió forintos támogatás, melyet autóvásárláskor vehetünk igénybe. Mielőtt azonban már rohannál is a szalonba, jobb ha tudod, hogy a támogatás legfeljebb a vásárlási összeg 21 százaléka lehet, a másfél milliós keret kihasználásához tehát több mint 7,1 millió forintért kell autót vásárolni.

Másik, az elektromos autózás elterjesztése érdekében hozott intézkedés a cégautóadó elengedése. A cégautóadó mértéke teljesítmény és környezetvédelmi besorolástól függően 7700 és 44 ezer forint között alakul havonta, így ez az intézkedés autónként éves szinten akár félmillió forintos megtakarítást is hozhat egy vállalkozásnak.

Az itt leírt kedvezmények elektromos, valamint zéró emissziós autókra vonatkoznak, ezekre jár az utakon már látható zöld rendszám, melyből 2018. február 1-jéig 4836-ot adtak ki Magyarországon a villanyautok.hu adatai szerint. A 6/1990. (IV. 12.) KöHÉM rendelet "alkalmazásában elektromos gépkocsi:

a) a tisztán elektromos gépkocsi, amelynek a hajtáslánca legalább egy elektromos energiatároló eszközt, elektromos áram átalakító egységet, és olyan elektromos gépet tartalmaz, amely a gépkocsi meghajtására szolgáló tárolt elektromos energiát mechanikai energiává alakítja és a gépkocsi meghajtásához más erőforrással nem rendelkezik (5E környezetvédelmi osztály);

b) a külső töltésű hibrid elektromos gépkocsi (plug-in hibrid gépkocsi), amely gyári kialakítása szerint rendelkezik olyan csatlakozóval és áramátalakítóval, ami lehetővé teszi az elektromos energiatárolójának külső elektromos energiaforrásból történő feltöltését, elektromos üzemben a hatótávolsága - az ENSZ-EGB 101. számú előírás szerint mérve - legalább 25 km (5P környezetvédelmi osztály);

c) a növelt hatótávolságú hibrid elektromos gépkocsi, amely a b) pontban foglaltaknak megfelel és hatótávolsága tisztán elektromos hajtással legalább 50 km (5N környezetvédelmi osztály).

(8) A rendelet alkalmazásában nulla emissziós gépkocsi: az a gépkocsi, amely rendeltetésszerű használata során nem bocsát ki az e rendeletben szabályozott légszennyező anyagot (5Z környezetvédelmi osztály)."

A fenti kedvezményeken túl regisztrációs adót és átruházási illetéket sem kell fizetni elektromos autók esetén, ingyenesen parkolhatunk velük és közterületen ingyenesen fel is tölthetjük őket. Igen ám, de ha nem szeretnénk (rendszeres használat esetén legfeljebb néhány naponta) állandóan köztéri töltőhelyeket vadászni, akkor érdemes lehet otthonra is beszerelni egy elektromosautó-töltőt, itt viszont beleütközhetünk egy-két akadályba.

A közös képviselőnk azt mondta, hogy egy töltőt még be lehet szerelni a mélygarázsba, kettőt viszont már nem bír el a hálózat, a szolgáltató pedig nem vállalja a teljesítménybővítést

- írta a Pénzcentrumhoz eljuttatott levelében egy társasházban élő budapesti autós, akinek a lakóhelyén most tervez az egyik szomszéd felszerelni egy elektromosautó-töltőt. 

Pedig a teljesítménybővítés nem egy bonyolult dolog. A mérőóráig ugyanis a szolgáltató kötelessége, hogy megfelelő kapacitást biztosítson. Amennyiben ez nem áll rendelkezésre egy házi autótöltő üzemeltetéséhez, akkor amperenként 3600 forint + áfa költségért a megfelelő adminisztrációs lépések után ezt a szolgáltató köteles megtenni. Ráadásul mérőóránként 32 amperig a teljesítmény alanyi jogon jár, ezért tehát nem lehet pénzt kérni sem. Más kérdés ugyanakkor, hogy a lakás vagy az épület gerinchálózata elbírja-e a többletterhelést.

Az igazán régen, például az ötvenes-hatvanas években épített társasházaknál jelentősen kevesebb fogyasztóval és kisebb terheléssel számoltak, hisz például mikrohullámú sütőkkel vagy klímákkal nyilván nem tervezhettek. Ezekben az esetekben előfordulhat, hogy a mérőóra utáni hálózatot is bővíteni kell

- mondta el a Pénzcentrumnak Szakácsi Ádám villanyszerelő, a Villany Szarvas munkatársa.

TÍZEZREKET SPÓROLHATSZ BANKVÁLTÁSSAL!

A bankszámla mindennapi életünk része. A munkabér, nyugdíj, ösztöndíj jellemzően bankszámlára érkezik. Segítségével kényelmesen intézhetjük a pénzügyeinket, akár otthonról is. Ahhoz azonban, hogy bankszámlád valóban azt nyújtsa, amire szükséged van, körültekintően kell választanod. Mielőtt kiválasztanád bankszámládat, nézz szét a Pénzcentrum megújult bankszámla kereső kalkulátorában! Állítsd be a személyes preferenciáidat, és versenyeztesd a pénzügyi szolgáltatókat, hiszen a megalapozott döntés a Te érdeked! Egy testre szabott bankszámlával a költségeken is rengeteget spórolhatsz! (x)

Megkerestünk egy beruházót is, arra voltunk kíváncsiak, hogy a jelenleg épülő prémium kategóriás beruházásoknál változtatott-e a hálózatkialakítási szokásokon az elektromos autók terjedése.

Új lakásainknál a villanyórák a garázs bejáratához közel vannak telepítve, így a nagyobb terhelésre szánt hálózat bekötése nem jelent akadályt, ráadásul viszonylag flottul elvégezhető a bővítés utólag is

- nyilatkozta a Pénzcentrumnak Koloszár Dénes műszaki igazgató, a Herman Villát fejlesztő Skarbo Kft. munkatársa. A szakember azt is hozzátette, hogy villámtöltők beszerelésekor akár 90 amper extra teljesítményre is szükség lehet. 

Amennyiben az elektromos hálózat fel van készítve a házi autótöltő beszerelésére, akkor érdemes falitöltőt választani.

Gyárilag 10 amperes, 2 kilowatt teljesítményű konnektoros töltőkábeleket adnak az elektromos autókhoz. Az új elektromos autó tulajdonosok, amint hazaviszik a gépjárművet, rögtön szembesülnek azzal a problémával, hogy nagyon lassan tudják feltölteni az autót, ráadásul minél nagyobb az akkumulátor, annál hosszabb ideig tart egy teljes feltöltés

- nyilatkozta lapunknak Kerpely Ádám, az AGT gyorstoltok.hu, töltőállomásokat és töltőkábeleket forgalmazó vállalat munkatársa. A szakember elmondta a Pénzcentrumnak, hogy kényelmi szempontok miatt mindenképpen a falitöltők felszerelését ajánlják az autósoknak, melyek teljesítménytől függően 140-200 ezer forintba kerülnek. Ezek segítségével gyakorlatilag olyan kialakítást kaphatunk otthonunkba, mintha lenne egy saját benzinkutunk, csak természetesen benzin helyett áram jön a töltőnkből.

Egy 32 amperes, 7,2 kilowattos fali töltővel 3-4 óra alatt teljesen fel lehet tölteni az autónkat, amelynek akkor van kiemelt jelentősége, ha nem csak éjszaka, hanem napközben is töltenénk az autót

- mondta el a Pénzcentrumnak Kerpely Ádám, aki azt is hozzátette, hogy aki csak éjszaka akarja tölteni az autóját, annak megfelelő lehet egy 16 amperes, 3,6 kilowattos töltő is, ugyanakkor az autó vételárához viszonyítva nincs nagy különbség a gyorsabb és a lassabb töltést lehetővé tevő töltők között, így érdemes ezt is átgondolni, mielőtt töltőt választunk. A legnépszerűbb, a gyorstoltok.hu által forgalmazott töltőtípus mindenesetre a konnektorba dugható, 6 és 16 amper között állítható 3,6 kilowattos maximális teljesítményű töltőkábel, amely állítható áramerőssége miatt népszerű választás, hisz egy gyengébb hálózatra is rácsatlakoztatható, például egy vidéki utazás során.

Kerpely Ádám szerint a konnektorba dugott töltőkábelek hátránya ugyanakkor, hogyha nem megfelelő minőségű fali aljzathoz csatlakoztatjuk őket, például túl vékony elektromos kábelezést alkalmaztak a lakás vagy a ház építésekor, akkor a konnektoros csatlakozásnál melegedést tapasztalhatunk. Ez szélsőséges esetben a konnektor megolvadását vagy elektromos tüzet is okozhat, így villanyautó otthoni töltése előtt különösen ajánlott az elektromos hálózatunkat szakemberrel ellenőriztetni. 

Az AGT által forgalmazott konnektoros töltőkábelek beépített hőérzékelő segítségével automatikusan csökkentik a töltőáramot, ha a konnektoros csatlakozásnál melegedést észlelnek, túlzott melegedés hatására le is kapcsolják az autó töltését. Ez a biztonsági megoldás azonban nem pótolja az épület elektromos hálózata ellenőrzésének szükségességét, hisz meg kell bizonyosodni arról, hogy az elektromos rendszer minden eleme alkalmas-e elektromos autó töltéskor jelentkező nagyobb áramfelvétel tartós továbbítására - közölte lapunkkal a szakember.

NEKED AJÁNLJUK
NAPTÁR
Tovább
2021. május 16. vasárnap
Mózes, Botond
19. hét
Május 16.
A fény világnapja
Ajánlatunk
KONFERENCIA
Tovább
HR Revolution 2021
Vörös riadó! Újabb fronton nyílhat harc a hazai munkahelyeken. Hogyan tovább?
EZT OLVASTAD MÁR?