23 °C Budapest
A töltőpontokat is számításba veszi az e-autósoknak készülő új app

A töltőpontokat is számításba veszi az e-autósoknak készülő új app

Pénzcentrum
2019. július 22. 10:30

Töltőpontokra optimalizált utazástervező elektromos autósoknak, a megnövekedett háztartási fogyasztást elosztó mérőszabályozó eszköz és moduláris elemekből álló, egy mágneses felületen kedv szerint kombinálható okoslámpa nyerték az MVM EDISON startup-versenyét.

A harmadik alkalommal megrendezett versenyre 104 pályázat érkezett, amelyből a legjobb nyolc ötletet választotta ki az MVM EDISON szakmai zsűrije, hogy egy klasszikus pitch-verseny (azaz a fiatal cégeket, ötleteket versenyeztető "tehetségkutató") keretében a három legjobb csapatot díjazza és akár befektetőként is beszálljon a vállalkozásokba.

A csapatok nyolchetes intenzív képzési programsorozaton vettek részt, hogy a döntő pillanatban a legprofibban tudják eladni ötletüket a zsűrinek. A projektek mind az energetikai iparághoz köthetők, a versenyt meghirdető MVM Csoportnak nem titkolt célja, hogy ilyen módon kutassa fel és támogassa azokat az öteleteket, amelyek később hozzájárulhatnak a vállalatcsoport versenyképességének megőrzéséhez a felgyorsult, átalakulóban lévő piaci környezetben.

A jelentősen megváltozott piaci és technológiai környezet és átalakulóban lévő felhasználási szokások új kihívásokat hoznak, az egyre komplexebb igényeknek való megfelelésben pedig szükségünk van az innovatív ötletekre, megoldásokra

- mondta az eseményt megnyitó beszédében Kóbor György, az MVM Magyar Villamos Művek Zrt. (zsűritag) elnök-vezérigazgatója.

A csapatok között volt olyan, amely a készenléti állapotban lévő elektronikai eszközök fogyasztásának próbált gátat szabni egy okoskonnektor használatával. A SmartConnect az időzített ki- és bekapcsolás mellett távoli vezérlésre, az eszközök menedzselésére, a fogyasztási adatok nyomon követésére is alkalmas, így támogatva a tudatos áramfelhasználást. A CitySmart a céges autóra kínál alternatívát, ötvözve a carsharing, azaz az autómegosztás, és a tartós bérlet előnyeit. Az ügyfél kap egy Smartot saját használatra, amelynek az üzemeltetését teljes egészben a bérbeadó vállalja, sőt töltőpontot is telepítenek a felhasználó címére, legyen az a szolgáltatást igénybe vevő vállalat, vagy az azt tovább értékesítő irodaüzemeltető cég. A vállalkozás 30 milliós befektetést kért 19 százalékos üzletrészért cserébe.

A részt vevő csapatok a színpadon

A Toaster egy napelemes vízijármű, amely a prototípus legyártásához szeretne 38 milliós tőkét bevonni 22 százalékos tulajdonrészért cserébe. Az alkotók elképzelése szerint a pontonhajót hasonló módon lehetne bérelni, mint egy vízibiciklit, csak éppen elektromos hajtással, felszerelve mindennel, ami korunk elvárásainak megfelel. A hajókat első sorban balatoni szállodáknak értékesítenék, amelyek így exkluzív fürdőzési lehetőséget kínálhatnának vendégeiknek. Az Alfaped egy virtuális fogyasztásmérő rendszert kínál ipari nagyfogyasztók számára. Különlegessége, hogy a drága, fixen telepített fogyasztásmérők helyett a műveletekhez rendelt, egyedi fogyasztások összegzésével számolja ki az energiafelhasználást. Az Energo a lakossági és vállalati fogyasztók bevonásával segítene a megnövekedett áramfelhasználás kiegyenlítését a meglévő berendezések és a napelemek virtuális csatlakoztatásával. Az elképzelés lényege, hogy olyan fogyasztókba szerelnék be az eszközt, mint a bojlerek vagy hőszivattyúk, de meglévő rendszerekhez is alkalmazható az IoT megoldás.

A zsűri által legjobbnak ítélt három csapat pedig az InCharge, a ZenCharge és Magnelit voltak.

Az InCharge egy olyan utazástervező applikáció elektromos autósoknak, amely az optimális útvonalat a töltőpontok elhelyezkedésének figyelembevételével kalkulálja, de azt is figyelembe veszi, hogy a töltés idejét mivel szeretné elütni a sofőr, amit a preferenciáknál lehet beállítani.

A bevétel a töltőkiemelésekből származna, illetve a kapcsolat szolgáltatások - amelyeket a sofőrök preferenciaként megjelöltek - kiemeléséből. A szolgáltatás maga ingyenes a felhasználónak, a bevétel a pihenőhelyektől, töltőállomásoktól származik, akik a kiemelésért fizetnek. A csapat által hivatkozott statisztikák szerint 2025-re 200 ezer elektromos autó lesz a magyar utakon.

A ZenCharge is az elektromos autókra épít, pontosabban az általuk - és egyéb olyan fogyasztók, mint a légkondicionáló miatt - megnövekedett áramigényre, amelyet az általuk fejlesztett mérőszabályozó eszköz segítségével el lehet osztani, hogy ne egy időben jelentkezzen.

A villamosenergia hálózatok üzemeltetőinek sok milliárdos bővítésre vagy okos szabályozókra lesz szüksége, hogy a megnövekedett, egy időpontban jelentkező áramfogyasztást ki tudja elégíteni. A mi megoldásunk az utóbbi kategóriába tartozik és például lehetővé teszi, hogy a munka után hálózatra kötött e-autók töltése ne terhelje túl a lakóházak áramellátását

- mondta a fejlesztés ötletgazdája.

A harmadik győztes csapat, a Magnelit olyan mágneses, moduláris okos lámpákat gyárt, amelyek kizárólag természetes anyagokból - fából, kőből, fémből, szövetből - készülnek. A modularitás lényege, hogy a mágneses alapon szerelés nélkül, szabadon variálhatók az elemek. Ez nem csak a felhasználónak ad nagy szabadságot, hogy kedve szerint változtatgassa a lámpát, de a gyártóknak is értékesítési lehetőséget, hogy további kiegészítőket, elemeket kínáljanak a Magnelit tulajdonosoknak. Az okos lámpák emellett mobilról időzíthetők, akár hangvezérléssel irányíthatók. A csapat célja, hogy sorozatgyártásba kezdjen és külföldi piacra - főleg a Skandináv területekre - lépjen.

A Pénzcentrum hamarosan részletesen is bemutatja a győztes csapatokat és fejlesztéseiket.

A cikk megjelenését az MVM Zrt. támogatta.

NEKED AJÁNLJUK
NAPTÁR
Tovább
2021. május 11. kedd
Ferenc
19. hét
Május 11.
Miskolc napja
Ajánlatunk
KONFERENCIA
Tovább
HR Revolution 2021
Vörös riadó! Újabb fronton nyílhat harc a hazai munkahelyeken. Hogyan tovább?
EZT OLVASTAD MÁR?