Drámai húzás a Tescótól: lehúzhatják a rolót a hipermarketek

Pénzcentrum
2008. december 3. 05:38

15 éve nem produkált a mostanihoz hasonlóan alacsony forgalomnövekedést Nagy-Britanniában a Tesco, az eredményeket azonban saját megváltozott üzletpolitikájának köszönheti. A válság rákényszerítette a klasszikus hipermarket modellben működő kiskereskedőt, hogy a diszkontokkal közvetlen versenyre keljen, ez azonban súlyosan érintette az árbevételt.

A november 22-ig tartó 13 hét során mindössze 2%-os árbevétel-növekedést ért el a Tesco az üzemanyag szegmenst leszámítva az előző év azonos időszakához képest. Az adatot jelentősen befolyásolja, hogy a Tesco az időszak során megjelent sajátmárkás diszkont termékkínálatával, mellyel ugyan hetente 300 000 új vásárlót csalogatott üzleteibe, a forgalmat azonban az alacsonyabb értékű árucikkek felé tolta el.

A cég menedzsmentje szerint nem volt más választásuk, a válság miatt ugyanis mindenki egyre inkább az árra fókuszál, így nem nézhették tétlenül a diszkontláncok térnyerését. A növekedéshez állítólag 2-3 százalékpontot tett volna hozzá, ha a vásárlók nem a diszkont termékkategóriát vásárolják a Tescóban, a bevezetés elhalasztása azonban óriási stratégiai hiba lett volna. A jelek szerint a klasszikus hipermarket modell önmagában már életképtelen a jelenlegi válságkörnyezetben, ezért ahhoz változatlan formában ragaszkodni öngyilkosság lett volna.

A kiskereskedelmi szektorban érdekes elmozdulás, hogy a Tesco a széles termékkínálata mellé bevette a diszkont kategóriás saját márkás vonalat, miközben a Tesco választékának mintegy harmadával dolgozó Lidl a meglévő diszkont vonal mellé éppen választékbővítést tervez. Úgy tűnik, a diszkont és a hipermarket modell közeledik egymáshoz, kíváncsian várjuk, mi fog ebből kisülni és hogy marad-e egyáltalán tisztán hard diszkont üzlet a piacon. A válság eldurvulása előtt mindenesetre azt is kevesen gondolták volna, hogy a diszkontok térnyerése annyira felgyorsulhat, hogy a klasszikus hipermarketek lehúzhatják a rolót, ha nem mozdulnak ők is az alsó kategóriás éles árverseny irányába.

A Tesco deklarált célja továbbra is a 3-4%-os éves forgalomnövekedés elérése a szigetországban, ezen nem kívántak változtatni, a vezetőség azonban elismerte, hogy ezt nehéz lesz elérni és kifejezetten kemény időszakra készülnek, melyben a lényegi döntési tényező fogyasztói szinten az ár lesz az elkövetkező években.

Páratlan fotó dokumentációval illusztrált napló került elő a Don-kanyarból (x)

Hadtörténeti kuriózum lehet az a 120 darab színes, jó minőségben retusált és digitalizált, publikálás előtt álló felvétel, amely 45 év lappangás után került elő.

Itt a díjnyertes fiatal vállalkozó újabb nagy dobása (X)

Az egyik legígéretesebb hazai technológiai startup által most piacra dobott okos gyűrű lehetővé teszi, hogy egyetlen érintéssel bármilyen infót megosszunk magunkról új ismerősünkkel.

Ilyen modellben még soha nem szerveztek ekkora rendezvényt (x)

Rekord gyorsasággal fogytak el a jegyek arra 400 fősre tervezett, fiataloknak szóló kapcsolatépítő és önfejlesztő rendezvényre, amelynél a szervezők a közösségi finanszírozás modelljével toboroztak.

Zsongtak és tolongtak a vevők a magyar Kickstarteren: rengetegen csaptak le erre az egyedülálló termékre

Az első hazai közösségi piactéren sikeresen célba ért egy mézes kampány, amelyben a vásárlás mellett egy hartai termelő kaptárait is örökbe lehetett fogadni.

Erről ne maradj le!
NAPTÁR
Tovább
2024. április 25. csütörtök
Márk
17. hét
Április 25.
Malária világnap
Ajánlatunk
KONFERENCIA
Tovább
GEN Z Fest 2024
Gyere el akár INGYEN a Z generáció tavaszi eseményére!
Retail Day 2024
Merre tovább, magyar kiskereskedelem?
EZT OLVASTAD MÁR?
Itt a Pénzcentrum App!
Clickbait-mentes címek és egyéb extrák a Pénzcentrum mobilapplikációban!
Most nem
Letöltöm