6 °C Budapest

A régiót ostromolják a hazai franchise-ok

Pénzcentrum
2007. május 7. 08:10

A modern franchise hazájában, az Egyesült Államokban a kereskedelmi forgalom közel 40 %-a, míg Nyugat-Európában - országonként változó módon - 15-25 %-a realizálódik franchise vállalkozások keretében a Magyar Franchise Szövetség információi szerint.

A franchise gazdasági szerepe...

A modern franchise hazájában, az Egyesült Államokban a kereskedelmi forgalom közel 40 %-a, míg Nyugat-Európában - országonként változó módon - 15-25 %-a realizálódik franchise vállalkozások keretében a Magyar Franchise Szövetség információi szerint. Hazánkban ez a szám 6-7 % körülire becsülhető, ami azt mutatja, hogy bőven van még fejlődési perspektíva a magyar vállalatok számára. "Egy-egy franchise hálózatnak - működési területtől, szektortól függően - 5- 2000 átvevője van, tehát az átvevőként működő vállalkozások száma összesen akár 18-20 ezer is lehet, ezzel az európai országok franchise fejlettségi szintjét tekintve a középmezőnyhez közelíthetünk. A franchise hálózatok három szektorban játszanak kiemelkedő szerepet; a termelő-kereskedő, a szolgáltatás és a szabadidős területeken. Arányuk hazánkban a következő: 20% a szolgáltatói kör, 40-40% a másik két szegmens, ebben még elmaradunk a nyugat-európai és USA-beli arányoktól, ahol kiegyensúlyozott 1/3-1/3 os aránya figyelhető meg.

Magyarországon a legnagyobb hálózattal a Fornetti rendelkezik: 800-2000 partnerrel, a Mc'D, és a Diego 60-70 átvevővel a legnagyobbak. Az elmúlt években rohamosan fejlődött, fejlődik az ingatlan piac, s szinte új szektorként jelenik meg a franchise körben, mivel az egyes hálózatok 40-50-60 átvevővel is rendelkeznek. A nemzetközi/hazai tulajdonosok aránya a franchise hálózatok között 50 - 50 százalékra tehető. Magyarországon ma kb. 400 vállalkozás mondja magáról, hogy franchise-rendszert épít, vagy működtet, s a Szövetség becslései szerint ebből mintegy 150 felel meg maradéktalanul az európai szövetség követelményeinek, és fejlődik ténylegesen franchise-szerződések alapján.

Néhány magyar franchise hálózat nemzetközi terjeszkedése már megkezdődött, elsők között a már említett Fornetti cégé - 5 éve, de sikeresen bontogatja szárnyait a Diego, és néhány tőzsdei cégünk is, mint a MOL, vagy az OTP.

Néhány magyar példa

A szövetkezeteknél is gyakran felmerül a franchise-rendszer igénye. Ezt az igényt a 2001. évben a COOP üzletlánc ki is elégítette, mert üzletláncát kinyitotta a vállalkozók felé, s e nyitás keretében franchise-vállalkozást, és hozzátartozó szerződést kínált a hálózathoz csatlakozó ügyfeleknek. Az első szerződések meg is köttettek, s mesterlicencet* vásárolva 2002. elejére már 50 boltnál kicserélték a cégért, és áttértek az új rendszer egyéb jellemzőinek használatára is.

A rendelkezésre álló nyilvános információk szerint a Burger King például nem ad tovább franchise-jogot Magyarországon, a hálózatot a mesterlicenc tulajdonosa maga működteti, vállalati hálózatként. Mester-licencszerződést az országon belül is lehet kötni. A szombathelyi székhelyű RECOLOR például az Alföld, vagy a kecskeméti Fornetti a Dunántúl egy részére franchise-hálózatépítési jogot adott, egy alföldi, illetve dunántúli vállalkozónak. A Fornetti azonban már ennél is tovább ment, már számos - a térségben lévő országba -, adott el mesterlicenc-jogot. S ezzel már nincs egyedül, mert mára más magyar franchise-rendszergazdák is megjelentek a szomszédos országokban.

A kereskedelem és a szolgáltatóipar számos területén folyamatos növekedés tapasztalható, továbbra is kiemelkedő az érdeklődés a franchise-ban működő ingatlanközvetítők, gyorséttermek és a hazánkban még nem ismert, innovatív szolgáltatásokat nyújtó hálózatok iránt. "Az ingatlanközvetítők között öt éve kezdett terjedni a franchise formájú működés, melyben legsikeresebbnek az Otthon Centrum bizonyult, s ma 94 irodával és több mint 600 tanácsadóval és kollegával van jelen országszerte" mondta Kühne Kata az OC ügyvezetője, a Franchise Szövetség elnökségi tagja.

A rendszergazdáknál és az átvevőknél dolgozók száma hazánkban elérheti 100.000 főt is, ami az összes magyarországi foglalkoztatott kb. 2,6 %-át jelenti. A franchise hálózatok kiskereskedelmi áron számított, nem halmozott forgalma nagy szóródást mutat; a kis cégek kb. 50 millió forintjától néhány nagy hálózat 5-10 milliárdos éves forgalmáig. Ezek összesített nagysága éves szinten 300 és 1000 milliárd forint között alakulhat" - fejtette ki Lavotha Ildikó a Magyar Franchise Szövetség elnöke.

Ez lenne a magyarok új őrülete: hasznos hobbi törhet be a piacra

Most néhány kattintással bárki madárodú örökbefogadóvá válhat - ezzel bepillantást nyerve tollas barátaink magánéletébe.

Új őrület hódít a magyarok körében: teljesen rákattantak ezekre az italokra

A hazai kézműves sörök világa hatalmas fejlődésen ment keresztül az elmúlt évtizedben - a sörkedvelők legnagyobb örömére.

Magyarok milliói vágják maguk alatt a fát: csúnyán ráfizethet, aki így fűt 2022 telén

A téli időszakban, fűtésszezonkor az ország légszennyezettségének mintegy 83-85 százalékáért felelős a lakossági fűtés.

Megszólalt a magyar befektetési guru: a profit ne a cél, hanem az eszköz legyen

A panelbeszélgetésen megvitatták, hogy mi számít a befektetőnek, mi a fejlődés alapja, illetve hogy mi az alapja a hazai vállalkozásoknak.

Erről ne maradj le!
NAPTÁR
Tovább
2022. november 26. szombat
Virág
47. hét
Ajánlatunk
KONFERENCIA
Tovább
Agrárszektor Konferencia 2022
Az év agráreseménye, 2 nap szakma Siófokon!
Private Investor Day 2022/2.
Vegyen részt INGYENESEN a PID2022 kóddal!
EZT OLVASTAD MÁR?