17 °C Budapest
Összeroncsolódott gépjárművek az M1-es autópályánál Herceghalomnál, ahol öt kamion és 37 autó ütközött össze, mindkét irányban lezárták az autópályát 2023. március 11-én. A balesetben érintett öt kamion és 37 személygépkocsi közül 19 jármű kiégett, és összesen 26 ember sérült meg. Közülük hatan életveszélyesen, heten pedig súlyosan sérültek. MTI/Lakatos Péter

Borítékolva volt a tragédia? Így lehetett volna megúszni a tömegkarambolt az M1-esen

2023. március 14. 05:34

Az aszály, a szél és a mezőgazdasági munkálatok szerencsétlen együttállása okozhatta a hétvégi tömegkarambolt az M1-es autópályán Herceghalomnál. A szörnyű tragédia több aktuális problémára is felhívja a figyelmet, többek között az időjárásunk egyre szélsőségesebbé válására, vagy éppen a talajforgatásos gazdálkodás hátrányaira, melynek ma már sok hatékonyabb alternatívája ismert. De megnáztük azt is, ha már megtörtént a baj, azaz porviharba keveredtünk, miképp érdemes reagálni, és mi lehet a legveszélyesebb dolog, amit egy sofőr ilyen helyzetben tehet.

Mint ahogy arról a Pénzcentrum is beszámolt, öt kamion és 37 autó ütközött az M1-es autópályát Herceghalomnál szombat délután 14 óra 25 perc körül. Összesen 39-en sérültek meg a tömegbalesetben, egy 44 éves férfi pedig életét vesztette. A Magyar Koncessziós Infrastruktúra Fejlesztő (MKIF) Zrt. közösségi oldalán még aznap közölte, a balesetet lokális porátfúvás okozhatta, ami miatt hirtelen csökkenhettek a látási viszonyok. A rendőrség büntetőeljárás keretében, szakértők bevonásával vizsgálja a körülményeket.

A szörnyű tragédia több aktuális problémára is felhívja a figyelmet, melyekkel most már tényleg érdemes lenne foglalkozni. A Párbeszéd például talajvédelmi határozati javaslatot nyújt be a parlamentnek a hasonló porviharok megelőzése érdekében. De tényleg a hibás talajművelés okozhatta a vihart? Erre a kérdésre kerestük a választ.

Három összetevős katasztrófa

Hazánkban ismert a jelenség, de az ehhez hasonló porviharok egyelőre nem túl gyakoriak.

Túl gyakorinak semmiképp sem nevezném, de néha azért előfordulnak hasonló mértékű porátfúvások, porviharok hazánkban, általában évente néhány alkalommal, csak ezek a helyzetek szerencsére nem szoktak a mostanihoz hasonló balesetet eredményezni, emiatt nem volt eddig ekkora visszhangja ezeknek az időjárási eseményeknek.  Tavaly például január végén alakult ki egy hasonló szituáció, akkor egy napon belül hol a havat, hol a port hordta a viharos szél. Az azt megelőző évben, május 5-én egy közel 100 km/órás széllel érkező hidegfront a Velencei-tó térségében eredményezett hasonló időjárási eseményt

– mondta el a Pénzcentrumnak Nagy-Kurunczi Rita, az Időkép vezető meteorológusa, majd kifejtette:

Sok összetevő szükséges ahhoz, hogy egy ilyen helyzet kialakulhasson, egyrészt az elmúlt időszak nem volt túl csapadékos, Herceghalom térségében az elmúlt két hétben mindössze 4-5 mm csapadék esett, ez elenyésző.

A következő összetevő természetesen a szél: március 11-én országszerte viharos szél fújt, az északnyugati területeken 80-110 km/órás lökésekkel - a fővárosban 117 km/órával dőlt meg a korábbi szélrekord. Ráadásul az azt megelőző időszak is igen szeles volt, mely tovább szárította a földeket.

A harmadik összetevő, amit mindenképp kiemelne a szakember, az a szántóföldeken megkezdődtek a tavaszi mezőgazdasági munkálatok. Ezek során átforgatják, átmozgatják a föld felső rétegeit, melyek ezáltal még levegősebbé, porhanyósabbá válnak; a kopár területekről az apró szemcséket pedig sokkal könnyebben felkapja és elhordja a viharos szél. Ha pedig mindez éppen az autópálya közelében történik, rendkívül rossz látási viszonyokkal találkozhatnak a közlekedők - erre volt példa a szombati eset is.

A korszerűtlen földművelésnek ára van

Az intenzív talajművelés eredményeként évente mintegy 75 milliárd tonna termőföld tűnik el a Földön - mára a bolygó termőtalajának 80 százaléka mérsékelten, vagy jelentősen erodálódott, holott 10 centiméter talaj kialakulásához természetes körülmények között legalább 10 000 évre van szükség – írja Tuba Máté humánökológus, a Magyar Permakultúra Egyesület oktatója egy posztjában. Majd folytatja: azóta eltelt 86 év. Mi itt, Szlovákiában és Magyarországon még mindig szántunk. Nagy síkságokon is, mint a Kisalföld - óriási méretű táblákon, kivágva az összes szélfogó erdősávot, hogy pár rövidke évig egy picit nagyobb profittal lehessen termelni.

Ahol romlik a termőföld minősége, átalakul a szerkezete, ott a talaj gyakorlatilag az erózió miatt a porhoz kezd hasonlítani, és ha ez összetalálkozik egy komolyabb szélviharral, akkor kialakulhat a szombaton is tapasztalt jelenség. Persze a kialakulás közvetlen, konkrét okát nem tudom, az biztos, hogy szombaton porviharok mindenfelé voltak, a rajkai határátkelőt is le kellett zárni, Szlovákiában konkrét autópályaszakaszokat, az ország több más pontjáról is érkeztek jelentések ilyen jellegű jelenségekről – ezeknek köze lehet a talajerózió nyomán bekövetkező talajszerkezet-változáshoz

 - nyilatkozta a Pénzcentrumnak. Tuba Máté szerint alapvető szemléletváltozásra van szükség a tájgazdálkodásban: át kell gondolni, mekkora méretű táblákon gazdálkodunk, telepítünk-e mezővédő erdősávokat, de a vízgazdálkodás is kulcsfontosságú, hiszen az alapvetően meg tudja alapozni a szerkezetét. Ha egyszer van talajforgatásos gazdálkodásnak ma már ismert és jobb alternatívája, akkor ennek széles körű elterjedésén dolgozni kell. Hatékony, létező, kipróbált, profitábilis megoldások sora terjed manapság az USA-n kívül is, egy pár éve szerencsére már Magyarországon és Szlovákiában is.

Az átalakulási folyamatot sajnos lassítja, hogy a talajforgatás nélküli mezőgazdaságban a gazdáknak kevesebb gépre, üzemanyagra, műtrágyára, és vegyszerre van szüksége, ennélfogva lényegesen kevesebb benne az eladható technológia. Bár a nagy, európai ágazati szereplők kezdik látni benne az üzleti lehetőséget, teljesen érthető, de nem elfogadható érdekük, hogy a status quo minél lassabban változzon.

Így vezess a porviharban

A KRESZ is kimondja, hogy mindig az időjárási viszonyoknak megfelelő, biztonságos sebességgel kell közlekedni, nincs ez másképpen az autópályán sem - mondta a Pénzcentrumnak Albert Péter vezetéstechnikai szakértő. Mint hozzátette, ráadásul a szombati balesetnél jó előre lehetett látni, hogy porátfúvás van a kérdéses szakaszon, mégsem lassítottak le a közlekedők. Például a vasárnap kikerült, belső kamerás felvételen is látható, ahogyan a balesetben részvevő egyik kamionos 90-nel hajt a már összeütközött járművek közé, gyakorlatilag vakon.

Bárkinek járhat ingyen 8-11 millió forint, ha nyugdíjba megy: egyszerű igényelni!

A magyarok körében évről-évre nagyobb népszerűségnek örvendenek a nyugdíjmegtakarítási lehetőségek, ezen belül is különösen a nyugdíjbiztosítás. Mivel évtizedekre előre tekintve az állami nyugdíj értékére, de még biztosítottságra sincsen garancia, úgy tűnik ez időskori megélhetésük biztosításának egy tudatos módja. De mennyi pénzhez is juthatunk egy nyugdíjbiztosítással 65 éves korunkban és hogyan védhetjük ki egy ilyen megtakarítással pénzünk elértéktelenedését? Minderre választ kaphatsz ebben a cikkben, illetve a Pénzcentrum nyugdíj megtakarítás kalkulátorában is. (x)

A kérdéses balesetnél maximum 3-5 méter lehetett a látótávolság. Ilyenkor nem ciki bekapcsolni a vészvillogót és lelassítani, sőt, a biztonság érdekében ezt kell tennünk!

- húzta alá a szakember, aki szerint

a legveszélyesebb dolog, amit az autópályán ilyen esetben tehetünk, hogy átgondolt lassítás helyett hirtelen beletaposunk a fékbe.

Mint elmondta, szerinte a szombati baleset is jó eséllyel egy hirtelen fékezés miatt következhetett be. Hozzátette, a vezetéstechnikai oktatásaikon is látják, sokan élnek abban a tévhitben, hogy nagy sebességnél nem lehet élesebb manővereket végrehajtani, így például kikerülni az autójukkal.

Mi is szoktunk nagy sebességű tréningeket tartani, ahol a sofőröknek 130 kilométer per órás sebességgel kell manővereket végrehajtani. Sokan attól félnek, hogy felborul az autó, de ez nem így van, hiszen a kétezres évek eleje óta minden kocsiban van menetstabilizátor, ami pont az ilyen helyzetekben nagy segítség. Egyébként azért is maradnak ott sokan a jobb első ülésen súlyosabb baleseteknél, mert a sofőr nem meri határozottan kikerülni a veszélyforrást, csak finoman kormányoz, pedig erre még 130-nál is minden esély megvan - csak hozzászokás, gyakorlat kérdése. Ugyanakkor azt is meg kell említeni, hogy a legtöbben rossz üléspozicióban vezetnek, és a kormányt sem a megfelelő helyen fogják - a tréningeken is rengeteg ilyennel találkozunk -, így pedig jóval nehezebb elkerülni a baleseteket nagy sebességnél...

- hívta fel a figyelmet Albert Péter. Emellett szerinte nagyon kevés magyar sofőr használja a hátsó helyzetjelzőt, megelégszenek a nappali menetfénnyel nap közben, ami rossz látási viszonyok mellett igencsak veszélyes - alapesetben csak az újabb autók kapcsolják be a hátsó világítást is nappali menetfénynél. Az pedig senkinek se jusson eszébe, hogy a hirtelen jött, rossz látási viszonyok miatt a leállósávon félreálljon, hiszen az az egyik legveszélyesebb része az autópályának!

A statisztikák szerint, ha valaki huzamosabb időt tölt el a leállósávban, akkor nagyjából 20 perc kell ahhoz, hogy valami baj történjen vele. Egyáltalán nem biztonságos a sztráda szélén megállni, csak a legszükségesebb esetben tegyük ezt. Akkor is gyorsan szálljunk ki az autóból, és menjünk a korlát túloldalára, ne maradjunk a kocsiban! Ugyanis a sofőrök sok esetben reflexből arra kormányoznak, amerre néznek: a legtöbb leállósávos baleset is azért történik, mert a vezetők a félreállt járművet nézik, és ha akarattalanul is, de arra rántják a kormányt

- magyarázta a szakember.

Mit hoz a jövő? Készüljünk?

Nagy kérdés, hogy mostantól az éghajlatváltozás miatt gyakrabban számíthatunk-e hasonló eseményekre. A hosszútávú statisztikák azt mutatják, hogy a csapadék eloszlása egyre szélsőségesebbé válik: olykor egy hónapig szárazság van, máskor 1 nap alatt lehullik egy havi csapadék. Emiatt a jövőben feltehetőleg gyakrabban kialakulhatnak olyan együttállások, amik ilyen porviharos helyzeteket eredményeznek, de attól egyelőre nem kell tartanunk, hogy minden nap ettől lesznek hangosak a hírek – vázolta fel a jövőt Nagy-Kurunczi Rita.

Címlapkép: MTI/Lakatos Péter

NEKED AJÁNLJUK
Farmról az asztalra: így segítheti ez az üzleti modell a kisgazdaságokat

A CSA, azaz a közösség által támogatott mezőgazdasági modell hazánkban egyelőre alig ismert, pedig Nyugat-Európában és az amerikai földrészen egyre elterjedtebb.

Páratlan fotó dokumentációval illusztrált napló került elő a Don-kanyarból (x)

Hadtörténeti kuriózum lehet az a 120 darab színes, jó minőségben retusált és digitalizált, publikálás előtt álló felvétel, amely 45 év lappangás után került elő.

Itt a díjnyertes fiatal vállalkozó újabb nagy dobása (X)

Az egyik legígéretesebb hazai technológiai startup által most piacra dobott okos gyűrű lehetővé teszi, hogy egyetlen érintéssel bármilyen infót megosszunk magunkról új ismerősünkkel.

Ilyen modellben még soha nem szerveztek ekkora rendezvényt (x)

Rekord gyorsasággal fogytak el a jegyek arra 400 fősre tervezett, fiataloknak szóló kapcsolatépítő és önfejlesztő rendezvényre, amelynél a szervezők a közösségi finanszírozás modelljével toboroztak.

Erről ne maradj le!
NAPTÁR
Tovább
2024. április 26. péntek
Ervin
17. hét
Ajánlatunk
KONFERENCIA
Tovább
GEN Z Fest 2024
Gyere el akár INGYEN a Z generáció tavaszi eseményére!
Retail Day 2024
Merre tovább, magyar kiskereskedelem?
EZT OLVASTAD MÁR?
Itt a Pénzcentrum App!
Clickbait-mentes címek és egyéb extrák a Pénzcentrum mobilapplikációban!
Most nem
Letöltöm