Hibás politkát folytat az elektromosautó-gyártók többsége

Pénzcentrum
2010. február 24. 07:55

Új irányt javasol a McKinsey az elektromosautó-gyártásban érdekelt vállalatoknak a legújabb negyedéves kiadványában. Az elemzés szerint sokkal több értelme lenne az egyéni (használati) szokásokhoz igazítani az elektromos autók gyártását, mintsem hogy olyan modellekkel jelenjenek meg a piacon, amelyekkel egyszerre kívánják elérni a potenciális vevők 95%-át.

A legfontosabb hírek, a napi hírzaj nélkül.
Elindult a Pénzcentrum heti hírlevele, a Turmix.

Az elektromosautó-gyártás egyik legnagyobb problémája, valamint költségtényezője az akkumulátorok, ugyanis óriási költséggel jár az elektromos áram tárolása, körülbelül 750 dollárral lehet számolni kilowattóránként.

A McKinsey szerint sokkal ésszerűbb, a vásárlók pénztárcájának kedvezőbb e-autókat lehetne gyártani, amennyiben az autógyárak figyelembe vennék a potenciális vevők vezetési szokásait, ugyanis teljesen más igénybevételt jelent egy e-autó akkumulátora számára, ha csupán a városi közlekedésben használják, avagy minden nap "ingázásra" - hosszabb távot megtéve - veszik igénybe.

Fontos észrevétele a tanulmánynak, hogy két használat között nem is igazán a megtett távolság miatt különbözik nagymértékben a szükséges akkumulátorméret, hanem a használat minőségétől: például az ingázókra jellemző a nagyobb sebesség (autóút, autópálya).


Az elektromos autók átlagos városi használat mellett (vagyis rövidebb, alacsonyabb sebesség mellett megtett távok, több megállással) még hatékonyabban is üzemelnek, mint egy normál benzines autó, és így kifejezetten érdekes lehet a futárkodással vagy taxizással foglalkozó személyeknek, ugyanis az ilyen jellegű használat mellett nagymértékben megnövekszik az 1kWh fogyasztással megtehető távolság.


Szintén ajánlatos lenne a hálózatról tölthető elektromos hibridekben (PHEV) érdekelt autógyáraknak is figyelembe venni a McKinsey ajánlását, amelyek komoly árcsökkentést lennének képesek végrehajtani, ha például a jelenlegi kb. 65 kilométeres tiszta "elektromos hatótáv" helyett csak 15-32 km-es hatótávot biztosítanának, amit követően működésbe lépne a hagyományos (benzines) motor. Ugyanis sokkal olcsóbb egy alapvetően városi használatra vett elektromos autót egy-egy hosszabb út során hagyományos módon hajtani, mint eleve (a normális napi használathoz képest) túlméretezett akkumulátorral megvásárolni.


A McKinsey becslése szerint az Egyesült Államokban akár 38 millió átlagos (legalább 2 autóval rendelkező) háztartásnak érné meg az egyik gépkocsit kiváltani egy ilyen kisebb hatótávú elektromos autóval.

Szériagyártásban, a hétköznapi ember számára is elérhető, tisztán elektromos hajtású autó jelenleg még nem vásárolható, a közeljövőben azonban több ilyen típus is várható, így például a Nissan Leaf, de számos más autógyártó (Daimler, BMW, Mitsubishi, GM, VW) folytat hasonló fejlesztéseket. A BMW például nemrég jelentette be, hogy 2013-ban kívánja piacra dobni első elektromos hajtású autóját. Kínában a B.Y.D már viszonylag régebb óta gyárt a cikkben is tárgyalt PHEV-eket, ezek ára ott 4-5 millió forint között mozog, és a Toyota Prius-ból is elérhető hasonló kivitel (ami egyébként alapáron is 7-8 millió forint), valamint szintén a közeljövőben várható az amerikaiak reménysége, a Chevrolet Volt is.

NEKED AJÁNLJUK
A legfontosabb hírek, a napi hírzaj nélkül.
Elindult a Pénzcentrum heti hírlevele, a Turmix.
Erről ne maradj le!
NAPTÁR
Tovább
2022. január 18. kedd
Piroska
3. hét
Január 18.
Micimackó napja
KONFERENCIA
Tovább
Private Investor Day 2022
Mibe fektessünk 2022-ben? Tippek, elemzések, befektetési ötletek profiktól, Neked! Február 24-én online.
EZT OLVASTAD MÁR?