Business colleagues sitting at conference table seen through glass wall. Multi-ethnic coworkers are discussing in board room at office. They are planning strategy.

Borús jövőt jósolnak a magyar cégvezetők: hatalmas visszaesés jöhet a következő negyedévre

2022. november 9. 14:33

A pozitív jövőkép, ha csekély mértékben is, de átlagosan jellemzi a megkérdezetteket, de az előrejelzésük romló állapotot feltételez. A kereskedelemben működő vállalkozások a legborúlátóbbak, míg a szolgáltatási szektor a legpozitívabb üzleti tekintetben. A privát életükben sokkal pozitívabb a jövőképük a cégvezetőknek, viszont a következő negyedévre nagyobb visszaesést várnak ezen a területen. A cégtulajdonosok jövőképe romlik leginkább.

Az üzleti és privát hangulatfelmérés célja az volt, hogy tisztább helyzetképet adjon arról, hogyan érzik magukat a hazai cégvezetők. És, ami talán még érdekesebb: mire számítanak, hogyan fogják magukat érezni 3 hónap múlva. 270 cégvezető válaszai alapján az első eredményeket az OPTEN stratégiai vezetője, Dr. Csorbai Hajnalka mutatta be a november 8-ai Bridge Business Közösségi Csúcson.

A hangulatfelmérés ötletét a közel 50 fős Bridge Vezetői Közösség egy szeptemberi beszélgetése adta, melyen az üzleti vezetők a jelenlegi gazdasági helyzetre reflektálva beszélgettek a jövőképükről.

Általános benyomásként érzékelhető volt, hogy zsong a vezetők feje

 – számol be Pistyur Veronika a Bridge Budapest vezetője, arról honnan jött a Jövőkép Mátrix ötlete. Úgy látta, van, aki világ végét kiált, van, aki lehetőséget lát a visszaesésben, de még többen össze vannak zavarodva, nehezen birkóznak meg az állandósult bizonytalansággal, tervezhetetlenséggel. A találkozó olyan inspiráló volt, hogy az OPTEN-nel eggyel tovább gondolták az ebben a szimpla kérdésben rejlő lehetőséget: Amúgy hogy vagy?

A hangulatfelméréssel a cégek egy tisztább helyzetképet szeretnének nyújtani arról, hogy vagyunk privát és hogyan üzletileg, mert a két érték nem biztos, hogy egybe vág.

Egy szerencsésebb szektor empatikus vezetője érezheti magát éppolyan kiábrándultnak, mint a bajban lévő iparágak vészforgatókönyveket felállító szereplői

 – mutat rá a felmérés kétsíkúságára Pistyur Veronika.

A Jövőkép Mátrix 1-10-ig terjedő skálán vizsgálja, hogy hogyan alakul a cégvezetők jövőképe a turbulensen változó gazdasági környezetben az üzleti területen, illetve a személyes életükben. (1 szélsőségesen negatív – 10 szélsőségesen pozitív) Azzal, hogy negyedévente megmérik a cégek a hangulatot és valós helyzet-és jövőkép értékelést ad, segíthet tisztábban látni és kiszámítani, vajon az üzleti partnereink, a munkavállalóink, a potenciális piacunk milyen hangulatban van – magyarázzák a kezdeményezők.

Csorbai Hajnalka, az elemzés vezetője beszámolójában ismertette, hogy 2022. októberének végén a válaszadók üzletre vonatkozó jövőképének átlaga – 5,77 – ez minimálisan haladja meg a középértéket, amely alatt a jövőkép érzet negatív irányba fordul.

A vállalkozások érzik a nehézségeket, a kihívásokat, ami előtt állnak és az elkövetkező 3 hónapban romló gazdasági környezetben gondolkodnak – előrejelzés átlaga 5,65.

Bárkinek járhat ingyen 8-11 millió forint, ha nyugdíjba megy: egyszerű igényelni!

A magyarok körében évről-évre nagyobb népszerűségnek örvendenek a nyugdíjmegtakarítási lehetőségek, ezen belül is különösen a nyugdíjbiztosítás. Mivel évtizedekre előre tekintve az állami nyugdíj értékére, de még biztosítottságra sincsen garancia, úgy tűnik ez időskori megélhetésük biztosításának egy tudatos módja. De mennyi pénzhez is juthatunk egy nyugdíjbiztosítással 65 éves korunkban és hogyan védhetjük ki egy ilyen megtakarítással pénzünk elértéktelenedését? Minderre választ kaphatsz ebben a cikkben, illetve a Pénzcentrum nyugdíj megtakarítás kalkulátorában is. (x)

A pozitívabb jövőkép dobogójának első helyezettje a szolgáltatás szektor – ebben a szektorban a legegységesebb a vélemény is. Ezt követi az ipar és építőipar. A kereskedelem szereplői között szignifikánsan rosszabb a jövőkép, eléggé kiszolgáltatottnak érzik magukat a jelenlegi helyzetben, ők a legborúlátóbbak a vizsgált körben. Igaz, ez az a terület, ahol az eltérések is a legnagyobbak a válaszadók pontszámaiban.

Az elkövetkező 3 hónapban minden terület romlásra számít. Kizárólag a szolgáltatási szektorban marad minimálisan pozitív a jövőkép, a többi szektorban már középérték alá süllyed a pontszám. Az építőipar területén érzik azt a megkérdezettek, hogy leginkább számítani lehet romlásra, míg a mezőgazdaságban a jövőkép nem változik érdemben.

A személyes – privát életre vonatkozó – jövőkép index szignifikánsan magasabb értéket mutat a válaszadók összességének tekintetében, mint az üzleti index. Ugyanakkor a közel 6,5 pontos átlagérték a jelenlegi környezetben egyáltalán nem tekinthető alacsonynak. Az adatok azt sugallják, hogy a cégvezetők a magánéletben tapasztalható pozitív jövőképből töltekeznek, készülve a még nehezebb időszakokra.

Míg a nagyvállalati és a mikrovállalkozói réteg kicsit pozitívabb jövőképpel rendelkezik üzleti vonalon, addig a KKV szektor kissé borúlátóbb. Ez némi összefüggésben lehet azzal is, hogy a mikrovállalkozók bíznak a személyes kapcsolataikban, a nagyvállalatok, pedig a tőkeerejükben és a kialakult válságmenedzsment folyamataikban. A KKV cégek ugyanakkor gyakran tőkehiányosak és a folyamatok sem alkalmasak mindig a tiszta kép kirajzolására.

Ráadásul ma Magyarországon közel 300 000 olyan KKV cég működik, amely még nem találkozott gazdasági válsággal (vagyis a 2008-as válságidőszak után alapították őket).

Szintén érdemes megvizsgálni a cégtulajdonosok és a kinevezett vezetők közötti jövőkép szintjén mutatkozó eltéréseket. Míg az jelenlegi üzleti helyzetet hasonlóan látják és értékelik (minimálisan pozitív jövőképpel), úgy az elkövetkező 3 hónap várakozásai erősen eltérnek egymástól. A cégtulajdonosok sokkal borúlátóbbak, egyértelműen negatív jövőképet jósolnak. Érdekes kontrasztban áll ez azzal, hogy a cégtulajdonosok privát jövőképe szignifikánsan pozitívabb és az – vélhetően a stabil anyagi háttér miatt is – a következő negyedévre vonatkozóan sem mutat jelentős visszaesést.

Az OPTEN a Bridge Budapest Vállalható Üzleti Kultúráért Kezdeményezésének Nagykövete, ezért is kiemelt számukra az ügy felkarolása, az Egyesülettel együttműködésben. A hangulatfelmérésben az OPTEN és a Bridge Vezetői Közössége mellett segítséget nyújtott az ÉVOSZ, a Joint Venture Szövetség, a Magyar Vállalatvezetők Üzleti Közössége (MVÜK) és a PP Konferencia üzleti közössége. A hangulatfelmérés következő kampánya 2023. január-februárra várható frissülő helyzetképpel.

Címlapkép: Getty Images
NEKED AJÁNLJUK
HR BLOGGER
hrdoktor  |  2024.04.18 06:25
Hazánkban körülbelül 3,5 millió ember küzd visszérbetegséggel, ami kezeletlenül lábszárfekélyhez, ak...
coachco  |  2024.04.16 16:42
Nekem a csend! A csendre való vágyakozás maga! [...] Bővebben!
perfekt  |  2024.04.10 14:41
Az utazási költségtérítési támogatásról a Kötelező egészségbiztosítás ellátásairól szóló 1997. évi L...
laskainelli  |  2024.03.26 12:00
A házasság egy olyan szövetséget jelentene, amelynek mélysége biztonságot és figyelmet biztosít a fe...
vezetoi-coaching  |  2024.02.12 22:30
Gondoltam, ezt elmesélem már. Gyakorlatilag kétszer megnéztem…:-))) Életemben először... Ki tudja, a...
Páratlan fotó dokumentációval illusztrált napló került elő a Don-kanyarból (x)

Hadtörténeti kuriózum lehet az a 120 darab színes, jó minőségben retusált és digitalizált, publikálás előtt álló felvétel, amely 45 év lappangás után került elő.

Itt a díjnyertes fiatal vállalkozó újabb nagy dobása (X)

Az egyik legígéretesebb hazai technológiai startup által most piacra dobott okos gyűrű lehetővé teszi, hogy egyetlen érintéssel bármilyen infót megosszunk magunkról új ismerősünkkel.

Ilyen modellben még soha nem szerveztek ekkora rendezvényt (x)

Rekord gyorsasággal fogytak el a jegyek arra 400 fősre tervezett, fiataloknak szóló kapcsolatépítő és önfejlesztő rendezvényre, amelynél a szervezők a közösségi finanszírozás modelljével toboroztak.

Zsongtak és tolongtak a vevők a magyar Kickstarteren: rengetegen csaptak le erre az egyedülálló termékre

Az első hazai közösségi piactéren sikeresen célba ért egy mézes kampány, amelyben a vásárlás mellett egy hartai termelő kaptárait is örökbe lehetett fogadni.

NAPTÁR
Tovább
2024. április 19. péntek
Emma
16. hét
Ajánlatunk
KONFERENCIA
Tovább
GEN Z Fest 2024
Gyere el akár INGYEN a Z generáció tavaszi eseményére!
Retail Day 2024
Merre tovább, magyar kiskereskedelem?
EZT OLVASTAD MÁR?
CSOK Plusz - hírek, tudnivalók
A legfontosabb hírek, elemzések, és a részletszabályok a 2024-től elérhető CSOK Plusz-ról.
Most nem