Egy a Pénzügyminisztérium és a Nemzeti Fejlesztési Hivatal közreműködésével készített jelentés szerint könnyen elképzelhető, hogy Magyarország ráfizetéssel kezdi uniós tagságát - írja mai számában a Világgazdaság. Amint ismeretes, Magyarország a csatlakozási tárgyalások során erősen ragaszkodott ahhoz, hogy ne kerüljön "rosszabb pénzügyi helyzetbe" a csatlakozás miatt, azaz ne váljék nettó befizetővé a csatlakozás első évében. Nincs azonban a csatlakozási szerződésben és semmilyen közösségi jogszabályban rögzítve, hogy az új tagállam nem válhat nettó befizetővé.
A Pénzügyminisztérium és a Nemzeti Fejlesztési Hivatal közreműködésével készített jelentés két forgatókönyvet vázolt: az első 36.6 milliárd forintos nyereséget mutat a 2004-es évre, a második - szintén elképzelhető verzió - szerint ugyanakkor a csatlakozás évében nettó befizetővé válhat hazánk, melynek mértéke 46.2 milliárd forintot tehet ki.
A most elkészített jelentés kevésbé kedvező számokat tartalmaz, mint amit a kormány az elmúlt évben becsült. Még az optimistább verzió szerint is kevesebb mint a fele összeghez jutna az ország 2004-ben, a csatlakozási tárgyalásokon tervezetthez képest. A költségvetési törvényben lefektetett 83.6 milliárd forintos nettó bevételhez képest az optimista számítás is csak 36.6 milliárd forintos többletet mutat.
A pesszimista változat ráfizetéses eredményt mutat: a költségvetésben megjelenő és a költségvetésen kívüli támogatások összességénél 46.2 milliárd forinttal több lesz a magyar befizetési kötelezettség.
Az uniós kasszába befizetendő összes tétel mintegy 157-158 milliárd forintra tehető. Fontos azonban megjegyezni, hogy sem az unióval kötött csatlakozási szerződésünk, és semmilyen közösségi jogszabály nem tartalmaz olyan kikötést, hogy egy újonnan csatlakozó tagállam nem válhat - átmenetileg, vagy akár tartósan is - nettó befizetővé az uniós költségvetéssel szemben.
Az unió költségvetéséből kapható források tekintetében a csatlakozási tárgyalásokon csak a kötelezettségvállalási összegekről, vagyis a Magyarországnak 2004-2006 között meghatározott keretösszegekről született megállapodás. Ez azonban nem, vagy nem feltétlenül egyezik meg a ténylegesen kifizetett összegekkel.
JÓL JÖNNE 2 MILLIÓ FORINT?
Amennyiben 2 millió forintot igényelnél, 60 hónapos futamidőre, akkor a törlesztőrészletek szerinti rangsor alapján az egyik legjobb konstrukciót, havi 42 034 forintos törlesztővel az UniCredit Bank nyújtja (THM 9,96%), de nem sokkal marad el ettől a CIB Bank 42 083 forintos törlesztőt (THM 10,01%) ígérő ajánlata sem. További bankok ajánlataiért, illetve a konstrukciók pontos részleteiért (THM, törlesztőrészlet, visszafizetendő összeg, stb.) keresd fel a Pénzcentrum megújult személyi kölcsön kalkulátorát. (x)
Mind az előcsatlakozási programok (PHARE, ISPA, SAPARD), mind a strukturális (4 fajta) és kohéziós alapoknál az eddigi tapasztalatok alapján elmondható, hogy a közösségi "felajánlás" és a támogatás tényleges felhasználása között évek telnek el, és a források felhasználásának sebessége, illetve a lehívás mértéke is az előre tervezettnél lassabb. Sajnos elmondható az is, hogy a csatlakozási támogatások esetében a kifizetett összeg minden esetben elmaradt a tervezettől. Az elmúlt évben például a tervezett 95 milliárd forint helyett 30 milliárd volt a felhasználás. Az adott programciklus egészét tekintve azonban hazánk az EU-s forrásokat kis veszteséggel használta fel, a felhasználás aránya átlagosan meghaladta a 90%-ot. A helyzet azonban nem túlságosan kedvező, mivel a jelentős forrásvesztés lehetősége minden évben fennállt és jelenleg is fennáll - emeli ki a dokumentum.
Magyarország idén biztosan megkapja az egyetlen rögzített forrást, a szabadon felhasználható EU-s visszatérítést, amely 44.7 milliárd forintnak megfelelő euró lesz (260 Ft/eurós árfolyammal kalkulálva). Biztosnak tekinthető a közvetlen termelői támogatások kifizetése, amely ráadásul jelentős összeg, mintegy 77.8 milliárd forint, azonban a közösségi szabályok szerint ezt csak 2005-ben utalják.
A nettó befizetői pozíció tehát a várttól elmaradó felhasználási szint és amiatt következhet be, hogy míg egyes támogatási tételek az előírások szerint, illetve a kifizetési folyamatok lassúsága miatt csak később jelennek meg a magyar számlákon (holott 2004-re vonatkoznak), addig az általunk a közös uniós kasszába történő befizetéseket késedelem nélkül kell befizetnünk.
Az alig egy hónapja indult első hazai közösségi piactéren már meg is vannak az első sikeres projektek.
A pénzügyi szakértők most elmondták, milyen tippekkel spórolhatunk.
A magyar piacon is megjelennek az enyhén alkoholos, gyümölcsös italok, egy felmérésből pedig kiderült, hogy a fiatalok különösen nyitottak ezekre az alkoholos frissítőkre.
Sokan gondolják, hogy teljesen tudatosan szervezik a pénzügyeiket, és nem értik, hogy hova folyik a pénzük a hónap végére.
-
Videó: ennyivel olcsóbb, ha nem a balatoni büfében vásárolsz, hanem a boltban
Megnéztük, milyen árak vannak a parton, és mennyibe kerül egy hamburger, ha magunk készítjük.
-
Hogy lehet bankszámlát nyitni egy szelfivel? Mutatjuk
A Gránit Bank szolgáltatását már több ezer ügyfél vette igénybe.
-
Ez a KKV-k nagy lehetősége: íme 3 érv, hogy kipróbáld a közösségi finanszírozást (x)
Ha érdekel a közösségi finanszírozás, akkor nagy valószínűség szerint ennek fő oka a tőke nem tradícionális módon történő előteremtésének lehetősége.
- Hatalmas viharokat kapunk, ezt tegye, ha belekerül az egyik zivatarba
- Magyarország-Olaszország az elődöntőért - élőben
- Gázhiány esetén üzemben maradnak a cseh szénerőművek
- A lejárt okmányoknak tényleg annyi csütörtök éjfélkor
- Wagner Péter: a NATO új stratégiájának sarkköve az Oroszországhoz és a Kínához fűződő viszony
- Eltűnt egy gyermek a Dunában
Külföldi piacra lépés 2022
Tiszaújváros – Kelet-magyarországi Gazdasági Fórum 2022


