Nem egységesek az álláspontok abban a kérdésben, hogy hogyan alakulnak az élelmiszerárak a csatlakozást követően. Az agrárminiszter szerint az inflációt némiképp meghaladó lesz az árváltozás, ugyanakkor egyes árucsoportok ára akár egynegyedével is nőhet - írja a Világgazdaság. Az MNB uniós tapasztalatokat összegző tanulmánya ugyanakkor nem támasztja alá a félelmeket, sőt az ugrásra készen várakozó cégek jelentős árversenyt, és így jelentős árcsökkenést is generálhatnak bizonyos élelmiszereknél. A vélemények ismertetésénél utalni kell arra, hogy a jegybanki tanulmány 2002-ben készült. Nem hisszük, hogy az alapvető tendenciák azóta lényegében módosultak volna.
Németh Imre agrárminiszter idén az inflációt kismértékben meghaladó 6-8% közötti átlagos élelmiszerár-emelkedést vár. Véleménye szerint a cukor és egyes baromfitermékek ára akár 25%-al is megemelkedhet.
Mivel a magyar felvásárlási árak összességében 25-30%-al alacsonyabbak az uniós szintnél, ezért általánosságban az élelmiszerárak növekedésére lehet számítani a csatlakozás után. Németh Imre elképzelhetőnek tartja, hogy egyes termékek esetén (pl. cukor, csirke- és pulykatermékek) az áremelkedés mértéke eléri, sőt meg is haladhatja a 20%-ot. Kiegyenlítődés indulhat meg a zöldség- és gyümölcspiacion is, ahol nyáron az uniós áruknál olcsóbbak, télen viszont drágábbak a magyar termékek. A szezonális ingadozások kisebbek lehetnek, hiszen télen pl. az olasz vagy a spanyol termékek szabadon érkezhetnek majd a magyar piacra.
Összességében a drágulás mértéke valószínűleg csak kevéssel fogja meghaladni az inflációt (de egyes áruféleségek ennél lényegesen nagyobb árnövekedést is produkálhatnak), amelyhez nagymértékben az is hozzájárul, hogy a piaci szereplők jórészt már korábban megkötötték a szállítási szerződéseket, így mintegy 1-1.5 év kell az új viszonyok feltérképezéséhez és a szerződéses viszonyok átalakításához.
Az élelmiszerek fogyasztói árszintje Magyarországon jóval az EU átlaga alatt van - állapította meg az MNB tanulménya. Ennek értelmezését abban keresték, hogy az élelmiszerek árában jelentős a külkereskedelmi forgalomba nem kerülő (ún. nontradable) input tényezők súlya (munkabér, ingatlan- és kiegészítő szolgáltatások) illetve az egyéb helyi tényezők szerepe (romlandóság, fogyasztói preferenciák különbsége stb.). Mivel az előbbiek árszintje a gazdasági fejlettséggel arányos, az élelmiszerek ára az eltérő fejlettségű országok között tartósan különbözhet. Az utóbbi tényezők pedig általában fékezik az áruarbitrázst. Hosszabb távon, Magyarország általános gazdasági felzárkózásával párhuzamosan ugyanakkor e körben is számíthatunk a kevésbé fejlett EU országok áraihoz képesti fogyasztói árkiegyenlítődésre.
LAKÁST, HÁZAT VENNÉL, DE NINCS ELÉG PÉNZED? VAN OLCSÓ MEGOLDÁS!
A Pénzcentrum lakáshitel-kalkulátora szerint ma 20 000 000 forintot 20 éves futamidőre már 6,89 százalékos THM-el, havi 150 768 Ft forintos törlesztővel fel lehet venni az ERSTE Banknál. De nem sokkal marad el ettől a többi hazai nagybank ajánlata sem: a CIB Banknál 6,89% a THM, míg a MagNet Banknál 7,03%; a Raiffeisen Banknál 7,22%, az UniCredit banknál pedig 7,29%. Érdemes még megnézni magyar hitelintézetetek további konstrukcióit is, és egyedi kalkulációt végezni, saját preferenciáink alapján különböző hitelösszegekre és futamidőkre. Ehhez keresd fel a Pénzcentrum kalkulátorát. (x)
Az élelmiszerárak jelentős része meglehetős volatilitást mutat viszonylag rövid időszakon belül is bizonyos környezeti tényezők, esetleges szabályozásbeli változások (hirtelen büntetővám kivetése egy másik ország részéről) stb. hatására. Amíg az FVM megállapítása inkább az egyébként is nagy áringadozást mutató termékcsoportokhoz kapcsolódik, addig a jegybank feltehetően inkább a tendenciákra, a folyamatok jellegére igyekezett felhívni a figylemet. Ez alapján súlyos nézetkülönbségről feltehetően nem beszélhetünk a látszólagos ellentmondások ellenére sem.
Piaci vélekedések szerint az uniós csatlakozással szinte biztosan emelkedik majd a cukor ára, míg a húsféleségeknél érezhető árcsökkenés következhet be.
-
Változó karácsonyi kosár: spórolnak a magyarok, de a menüre nem sajnálják
Egy kutatás szerint továbbra is kiemelt fontosságú az ünnep, de sokan szűkebb kerettel gazdálkodnak, visszafogják az ajándékköltést, és a megfizethető meglepetések felé fordulnak.
-
Évente tízmilliárdokat lopnak el a csalók hazai bankszámlákról – Kiderült, ki a legkönnyebb célpont
Becslések szerint 2,6 millió magyar változtatott online vásárlási szokásain, miután átverték vagy csalás célpontja lett, 40%-uk emiatt kevesebbet vásárol a neten.
-
Állatorvosi rendelőből skálázható kkv – így épült fel a Petlegio tőkevonzó modellje
Nándorfi Zoltánt, a Petlegio vezetőjét és Bánfi Zoltánt, az MKIK Tőkealap-kezelő vezérigazgatóját kérdeztük.
-
Zsalutrend: számít a felhasznát anyagokba épített energia (x)
Fókuszban a karbonsemlegességhez hozzájáruló, csekély ökológiai lábnyommal rendelkező és igazolt adatokkal kínált építőanyagok. Ezek között rendhagyó egy 25 éves zsaluinnováció a Mevától.
-
Önálló digitális transzformációs terület a Rossmann-nál (x)
Dedikált csapattal indult el a digitális transzformáció a Rossmann Magyarországnál, az új, önálló területet Fürjes Ádám, a vállalat eddigi webshopvezetője irányítja.
-
A vásárlói élmény és az értékteremtés kéz a kézben jár az Ecofamily üzleteiben (x)
Az elmúlt években látványosan átalakultak a fogyasztói igények: a vásárlók ma már nem csupán termékeket keresnek, hanem olyan márkákat és üzleteket, amelyekkel azonosulni tudnak és amelyek valódi értéket képviselnek.








