2004 januárjában az ipari termelői árak 0.9%-kal emelkedtek az előző hónaphoz képest - közölte a KSH. A belföldi értékesítési árak növekedési üteme ennél kétszer gyorsabb volt: 1.9%. A forintban mért exportértékesítések árszintje gyakorlatilag változatlan maradt (0.1%-kal nőtt). 2003 januárjához viszonyítva 1 év alatt a termelőiár-növekedés 5.4% volt, ezen belül a belföldi értékesítésben 7.3%-kal, az exportban 3.9%-kal lettek magasabbak az árak. Az árnövekedés dianmikája mind a belföldi, mind az exportrelációban csökkent.
A belföldi értékesítések januári áralakulását elsősorban az átlag feletti árnövekedést mutató, döntően hatósági ármegállapítási kör be tartozó energiaágazat (2.5%) határozta meg. Az ágazaton belül legerőteljesebb árnövekedést az önkormányzati ármegállapítási körbe tartozó víztermelés, -kezelés, -elosztás területén mérte a KSH, itt az átlagos árváltozás megközelítette a 7%-ot. Jelentős mértékben, 4.5%-kal emelkedtek a gázgyártás, -elosztás árai is, részben a január 1-jétől érvényesülő hatósági földgázárváltozás, részben a piaci áras PB-gáz árnövekedése miatt. Ugyancsak hatósági árváltozás miatt az előző hónaphoz viszonyítva 2.9%-kal nőtt a gőz-, melegvízellátás árszintje is.
A termelők oldaláról induló tradicionális januári áremelések következtében a feldolgozóipari ágazatokban átla-gosan 1.7%-kal emelkedtek az árak. Szinte valamennyi ágazatban árnövekedés volt megfigyelhető, mértéke 0.3-6.1% között szóródott. Legnagyobb arányban a kőolaj-feldolgozásban nőttek az árak. A belföldi értékesítések több mint egynegyedét kitevő élelmiszer-, ital-, dohánygyártásban 1.9%-kal emelkedtek az árak.
A 12 havi árnövekedés a feldolgozóipari ágazatokban átlagosan 5% volt, átlag feletti emelkedést a vegyianyag-, termékgyártás (9.4%), az élelmiszer, ital, dohány (6.5%), továbbá a fémalapanyag, fémfeldolgozási termék gyártása (5.1%) mutatott, amelyek együttesen a belföldi értékesítések több mint 40%-át reprezentálják.
"Gyakori tévhit, hogy fenntarthatóan élni drága. (...) Pedig a fenntarthatóság sokkal gazdaságosabb" - Hegedűs Kristóf.
Egy fiatal közgazdász házaspár miért dönt úgy, hogy a budapesti életet hátrahagyva a Mátrába költözik, és megment egy 3,2 hektáros, kivágásra ítélt gyümölcsöskertet?
A környezettudatos, fenntartható életmód kialakítása mindannyiunk közös érdeke.
Anita a kislányának keresett használt télikabátot az online piacon, de a hatalmas kínálat ellenére sem találta meg, amit keresett. Így született meg a Ruhacsúszda ötlete.
-
Még idén elérheti a százmilliárdos álomhatárt ez a magyar étrend-kiegészítő gyártó
Lévai Bálintot, a BioTechUSA vezérigazgatóját és társtulajdonosát kérdeztük.
-
Megtérülhet egy csúcskategóriás robotporszívó? A Dreame X50 Ultra Complete válasza meglepő! (x)
Elsőre két dologgal érdemes tisztában lennünk! Az első kérdés, hogy Ön olyan átlagos háztartások közé tartozik-e, amelyek évente több száz órát töltenek takarítással? A második kérdés, hogy mennyit ér Önnek a szabadidő?
-
Minőség és hagyomány a Gyulahúsnál a kiváló termékekért (x)
A Gyulahús Kft. Gyulai Pokol szalámija kiérdemelte a Kiváló Minőségű Élelmiszer (KMÉ) védjegyet, bizonyítva a tradicionális gyártás kiválóságát.
-
Állampapír? Globális piacok? TBSZ? - A szakértő válaszol (x)
A Lightyear befektetési platform március 5-én webináriumot szervezett az állampapírokról és a tartós befektetési számla (TBSZ) előnyeinek kihasználásáról.
Green Transition & ESG 2025
AI in Business 2025
Biztosítás 2025


