Bolti és éttermi halászleveket kóstolt vakteszten a TikTokon ismert magyar szakács, brgs_thamek, hogy kiderüljön, melyik éri meg igazán az árát.
Zsebbenyúlós lesz a húsvét 2023-ban: csúcsosodik a drágulás, luxus lehet a sonka, csokinyuszi
Egyelőre lehetetlen megmondani, mennyivel fognak drágulni a hamarosan megérkező húsvéti ünnep legfontosabb kellékei - ezt tudtuk ma meg a megkérdezett élelmiszeripari szakértőktől. Annyi viszont biztos, hogy csokiban már régen a minőségibbet keressük, és a sonka esetében is szeretünk jobbat venni - itt viszont körültekintően kell eljárni vásárláskor, a tojásnál pedig semmiképp se érdemes az utolsó pillanatra hagynunk a beszerzést.
Néhány hét múlva húsvétot, a kereszténység egyik legfontosabb ünnepét üljük meg. Ki-ki szokásai szerint készül az ünnepre, de az idén ezt biztosan más lesz, mint amit megszokhattunk: a brutális drágulás várhatóan nem kíméli az ünnephez elengedhetetlen finomságokat sem. Szakértőket kérdeztünk, számítani kell-e drágulásra a húsvéti sonka, vagy akár a csokoládé piacán.
Annak ellenére, hogy, hogy az ünnepig még egy bő hónap van hátra, a boltok polcain máris találhatunk ehhez kapcsolódó termékeket, amit talán korainak érezhetünk - mint olvasónk fotóján is látszik kicsit lejjebb. Persze lehet, hogy a kereskedők is úgy vannak vele: talán mindenki hamarabb akarja elkezdeni a készülődést, akárcsak a karácsony esetében.
Mint mond a statisztika?
Vámos György, az Országos Kereskedelmi Szövetség főtitkára a Pénzcentrumnak azt mondta: az inflációs adatok növekedésében már nem látható további gyorsulás, így elméletileg nem lehetetlen, hogy nem lesz annyira durva idén a húsvéti termékek beszerzése.
Az elmúlt év legmarkánsabb fejleménye az élelmiszerár-drágulás. Mégis, kedvező adatokat kapunk az inflációról: az utolsó két hónap statisztikája alapján már leszűrhetjük, hogy a növekedés lassulásnak indult. A fő mozgatója a drágulásnak az, hogy az ipar az átadási árainak emelésére kényszerült, hiszen nőtt az energiaár, a nyersanyagok ára, és még számos más tényező is. A novemberi és decemberi adatokat nézve azonban látszik, hogy az utóbbi hónapban nem nőttek ezek az árak, tehát ezzel a logikával elvileg a húsvéti készülődés ára sem lesz szükségszerűen túlzóan magas
- mondta lapunknak Vámos György.

A csokinyulak- és tojások készen állnak
Nem csak a gyerekek kezébe adjuk sokszor a csokitojást vagy a csokinyulakat, de sokan még a kertben, vagy akár egy parkban is szívesen szerveznek csokivadászatot. De fog-e drágulni, és ha igen, mennyivel, valamint min múlik a drágulás? Erről az Édességgyártók Szövetségét kérdeztük, akik alapos válaszokat adtak lapunk kérdéseire.
Mivel mind az alapanyagok, mind a gyártás és szállítás költségei is emelkedtek, továbbá jelentősen megemelték a NETA adót az elmúlt nyáron, a húsvéti édesség termékek ára minden bizonnyal meg fogja haladni a tavalyit. Az áremelkedés termék- és gyártófüggő, az import például az alapanyagokra is rárakodó magyar NETA miatt például kisebb ütemben fog drágulni, mint a hazai gyártású termékek. A húsvéti termékek gyártása jellemzően már a téli szezonban megtörténik. Ekkor a forint éppen az eddigi legrosszabb időszakát élte, ezért az import hozzávalókat a gyártók is magasabb áron szerezték be, de a nyersanagy árak is hektikusak. A cukor például fel- le ugrált az utóbbi évben. Most éppen felfelé időszakot látunk
- tudtuk meg a szövetségtől. Kitértek arra is, hogy már régen nem elégszünk meg a bevonómasszával: a magyarok egyre inkább a minőséget keresik.
Azt meg kell jegyezni, hogy a hazai vásárlók évek óta egyre jobban a minőség felé fordulnak, azt engedik el a legnehezebben, még járványidőszakban, és drágulás esetén is. Ebből kiindulva összességében az eladott mennyiségek csökkenését várjuk, de értékben, legalábbis forintban, nominálisan nem számítunk a piac csökkenésre. A mennyiséggel nem lesz gond
- írták válaszukban.
Arra is kíváncsiak voltunk, hogy ilyenkor megugrik-e a csokoládéfogyasztás, mint akár a karácsonyi időszakban, és ezen a válaszon sem lepődtünk meg.
LAKÁST, HÁZAT VENNÉL, DE NINCS ELÉG PÉNZED? VAN OLCSÓ MEGOLDÁS!
A Pénzcentrum lakáshitel-kalkulátora szerint ma 20 000 000 forintot 20 éves futamidőre már 6,89 százalékos THM-el, havi 150 768 Ft forintos törlesztővel fel lehet venni az ERSTE Banknál. De nem sokkal marad el ettől a többi hazai nagybank ajánlata sem: a CIB Banknál 6,89% a THM, míg a MagNet Banknál 7,03%; a Raiffeisen Banknál 7,22%, az UniCredit banknál pedig 7,29%. Érdemes még megnézni magyar hitelintézetetek további konstrukcióit is, és egyedi kalkulációt végezni, saját preferenciáink alapján különböző hitelösszegekre és futamidőkre. Ehhez keresd fel a Pénzcentrum kalkulátorát. (x)
A korábbi években viszonylag stabil piacon, a járvány első évét kivéve, amikor a húsvéti eladások bezuhantak, nagyjából 770 - 800 tonna húsvéti szezonális édesség fogyott. A legnépszerűbb a figurás termékek közül a csokinyúl és a csokitojás, amelyek a teljes húsvéti édességpiac mintegy 80 százalékát teszik ki. Számunkra az egymillió dolláros kérdés most az lesz, hogy idén hogyan alakul a fogyasztás
- írta válaszában az Édességgyártók Szövetsége.
Sonka is lesz, de mennyiért?
Nincs igazi húsvét a sok órán, akár fél napon át főtt húsvéti sonka nélkül. A félelmek azonban alaposak lehetnek, hogy akár megfizethetetlen lesz sok magyar családnak: megkérdeztük a Hússzövetséget, mire kell számítani ebben a szektorban, és mire figyeljünk, ha húsvéti sonkát indulunk venni.
Egész biztos vagyok abban, hogy a húsipart is érintő problémák, például a takarmány-, vagy az energiadrágulás is meg fognak látszani az árakon, de korai lenne kijelenteni, hogy brutális drágulás előtt állunk, és a Hússzövetség nem is szeretne jósolni. Jótanácsként azonban érdemes lehet megfontolni: mindig először az összetevőket, mintsem az árat nézzük meg, nagyon pontosan és értőn kell elolvasni a húsvéti sonka címkéjét. Például az egész ünnep kárba mehet, ha már eleve olyan sonkát választottunk, ami megfőzött állapotban kerül a polcra – fontos az alapos tájékozódás, és a címkén kötelező is feltüntetni minden tudnivalót
- mondta a Pénzcentrumnak Mostisch Martina, a Hússzövetség ügyvezető titkára.
Tojás biztosan lesz
Sok évszázados hagyománya van Magyarországon is a húsvéti locsolásnak, a piros vagy hímes tojás jelentőségét már egészen óvodás korától ismeri minden magyar. Fontos összetevője tehát az ünnepnek, ezért a Tojásszövetségtől azt szerettük volna megtudni: lesz-e elég belőle?
Mindenképpen azt javasoljuk, hogy azért időben szerezzük be a tojást, hiszen az árstop miatt előfordulhat, hogy az utolsó napokban már kifogynak a boltok a tojásból. A szektor mindenesetre felkészült, és ha csak nem sújt le ismét a madárinfluenza, akkor elmondhatom azt is, hogy biztosan lesz elég tojás
- mondta lapunk kérdésére Pákozd Gergely, a Tojásszövetség alelnöke.
Itt a bejelentés, új világmárka érkezik Magyarországra: ekkor nyit az első üzlet, indul el a webshop
A márka Görögországban, Ausztriában, Lengyelországban, Romániában és Indiában is debütál franchise-partnerségeken keresztül
Sok magyar kedvence tűnhet el a boltok polcairól: megjelent a tésztatörvény, rengeteg terméket érint
Megjelent a Magyar Közlönyben az agrárminiszter rendelete, amely szigorítja és pontosítja a száraztésztákra vonatkozó minőségi és kategorizálási előírásokat.
-
Karácsonyi bevásárlás: miért éri meg a Lidl mellett dönteni az ünnepek előtt?
Az ünnepi készülődés mindenkitől sok energiát és alapos tervezést igényel, ezért a Lidl célja, hogy az idei karácsonyi bevásárlást a vásárlók egyszerűen és egy helyen intézhessék.
-
Közeledik a síszezon, féláron is elérhető a Gránit Bank Platinum kártya: 50 milliós, síelésre is érvényes utasbiztosítás jár hozzá
Európa sípályáin nagyjából minden tizedik síelő szenved kisebb-nagyobb balesetet egy-egy szezonban.
-
Ez a cég ott lát lehetőséget, ahonnan más menekül: bevásárolták magukat egy borsodi zsákfalu baromfifeldolgozójába
A Pi-Pi Kft. a Demján Sándor Tőkeprogram segítségével korszerűsíti az üzemet.
-
Elektromos 4x4 városban, országúton, terepen: hol jön ki az előnye?
Mit is nyújt a négykerék-hajtás a mindennapokban az autósok számára?
-
Változó karácsonyi kosár: spórolnak a magyarok, de a menüre nem sajnálják
Egy kutatás szerint továbbra is kiemelt fontosságú az ünnep, de sokan szűkebb kerettel gazdálkodnak, visszafogják az ajándékköltést, és a megfizethető meglepetések felé fordulnak.
-
Évente tízmilliárdokat lopnak el a csalók hazai bankszámlákról – Kiderült, ki a legkönnyebb célpont
Becslések szerint 2,6 millió magyar változtatott online vásárlási szokásain, miután átverték vagy csalás célpontja lett, 40%-uk emiatt kevesebbet vásárol a neten.
-
Zsalutrend: számít a felhasznát anyagokba épített energia (x)
Fókuszban a karbonsemlegességhez hozzájáruló, csekély ökológiai lábnyommal rendelkező és igazolt adatokkal kínált építőanyagok. Ezek között rendhagyó egy 25 éves zsaluinnováció a Mevától.
-
Önálló digitális transzformációs terület a Rossmann-nál (x)
Dedikált csapattal indult el a digitális transzformáció a Rossmann Magyarországnál, az új, önálló területet Fürjes Ádám, a vállalat eddigi webshopvezetője irányítja.
-
A vásárlói élmény és az értékteremtés kéz a kézben jár az Ecofamily üzleteiben (x)
Az elmúlt években látványosan átalakultak a fogyasztói igények: a vásárlók ma már nem csupán termékeket keresnek, hanem olyan márkákat és üzleteket, amelyekkel azonosulni tudnak és amelyek valódi értéket képviselnek.








