Februárban 6 197 gyermek született, és 10 664 fő vesztette életét.2023 februárjához képest a születések száma 5,7, a halálozásoké 3,0%-kal csökkent.
Csúcsdrágulás rengeti meg az őszt: ezek a termékek kerülnek 30-35 százalékkal többe, mint tavaly
Az már most látszik, hogy hosszú árstagnálás után, 2021 bizony a drágulás éve lesz Magyarországon. Ezt pedig már a statisztikai adatok is alátámasztják, most például 2020 szeptember és 2021 szeptembere között átlagosan 5,5 százalékkal nőttek az árak hazánkban. Igen ám, de a Pénzcentrum kutatási rámutatnak arra, jócskán találni olyan termékeket a boltok polcaink, amik ennél jóval hajmeresztőbb dráguláson mentek keresztül. Ezek között ráadásul sok az élelmiszer, amit mindenki nagyon fájón érez a pénztárcáján.
Durván kilőttek idén szeptemberben a fogyasztói árak Magyarországon. A KSH hivatalos adatközlése szerint júliusban még 4,6, augusztusban 4,9 százalékos volt az éves infláció, szeptemberre azonban már 5,5 százalékot mértek. Ez azonban az éves országos átlag, ennél bőven akadnak olyan termékek, szolgáltatások, amiknek az ára a többszörösére drágult egy év leforgása alatt.
Éppen ezért a Pénzcentrumon, a KSH bővített, majd 180 terméket és szolgáltatást felvonultató tájékoztatójából kigyűjtöttek, melyek azok a termékek vagy szolgáltatások, amik a legdurvábban drágultak 2020 szeptembere és 2021 szeptembere között. Ezen felül pedig megnéztük azt is, hogy egy hónapos távlatban, tehát idén augusztus és szeptember között miként alakult a helyzet.
Olaj, paradicsom, vaj – egekben az árak!
Egy éves távlatban, tehát 2020 szeptembere és 2021 szeptembere között az egy literes étolaj ára emelkedett a legnagyobb mértékben Magyarországon. Összességében 35,9 százalékkal. Az étolajat egy másik élelmiszer követte a csúcsdrágulók listáján, mégpedig a paradicsom, ennek kilós átlagára ugyanis 31,5 százalékkal emelkedett.
A drágulási lista harmadik fokára a gázolaj litere léphetett a maga 22,4 százalékos átlagos áremelkedésével, amitől nem sokkal maradt le a 4. helyen tanyázó 95-ös autóbenzin sem, aminek az átlagára 21,9 százalékos emelkedésen ment keresztül.
Ahogy a listán látjuk, a top 10-be bőven befértek még a cigaretták is, amik most megint jócskán drágultak, ahogy látjuk, majd 20 százalékkal. De ugyancsak kilőtt az uborka kilós ára, akárcsak a margariné vagy a vérnyomásmérőké is. A topdrágulók közül a pénztárcánk egyértelműen az alapból nagyobb értékű termékek esetében érezhet brutális változást: egy 70-90x110-140 cm-es konyhai asztal átlagára például majd 9 000 forinttal magasabb, mint egy éve, de a vérnyomásmérők is átlagosan majd 3 ezer forinttal többe kerülnek manapság.
LAKÁST, HÁZAT VENNÉL, DE NINCS ELÉG PÉNZED? VAN OLCSÓ MEGOLDÁS!
A Pénzcentrum lakáshitel-kalkulátora szerint ma 10 millió forintot, 15 éves futamidőre, már 7,21 százalékos THM-el, havi 89 803 forintos törlesztővel fel lehet venni a CIB Banknál. De nem sokkal marad el ettől a többi hazai nagybank ajánlata sem: az Erste Banknál 8,04% a THM, a Raiffeisen Banknál 8,09%; az UniCredit Banknál 8,12%, a K&H Banknál 8,31%, akárcsak az OTP Banknál. Érdemes még megnézni magyar hitelintézetetek további konstrukcióit is, és egyedi kalkulációt végezni, saját preferenciáink alapján különböző hitelösszegekre és futamidőkre. Ehhez keresd fel a Pénzcentrum kalkulátorát. (x)
Egy hónap alatt is durvulnak az árak
Bár a KSH idevágó statisztikája szerint idén augusztus és szeptember között átlagosan csak 0,2 százalékkal nőttek a fogyasztói árak, azért jócskán találni olyan termékeket hazánkban, amiknek ennek a sokszorosával lőtt ki az áruk gyakorlatilag egyik napról a másikra.
Így például egy hónap leforgása alatt például a Magyar Nők Lapja 26,8 százalékos áremelkedésen ment keresztül, így ami augusztusban még 299 forintba került azért most 379-et kell kicsengetni. De ugyancsak brutális havi árrobbanáson ment keresztül a paradicsom kilója is, egy hónap alatt átlagosan 17,4 százalékkal kerül több a zöldség. Átlagára 523 forintról 614-re ugrott.
Ahogy látjuk, több mint 5 százalékos áremelkedést mértek még az uborkánál, a zöldpaprikánál, a margarinnál, a gurulós bőröndnél, a gyermekkocsinál, de még a gépsonka kilójánál is. Majdnem 5 százalékos átlagár-emelkedést produkált még ezek mellett az LCD-tévé és a narancs kilója is. A tévék ezáltal átlagosan mintegy 4 ezer forinttal többe kerülnek most, mint a nyár végén, de ugyanennyivel többet kell kiperkálni a babakocsikért is.
A pelenkagyártó csecsemőkről felnőttekre vált át: ide vezetett a drasztikusan kevés gyerek születése
Japán gyorsan öregedő társadalma és csökkenő születésszáma miatt, bejelentette egy pelenkagyár, hogy felfüggeszti a csecsemőpelenka-gyártását és a felnőtteknek szánt pelenkák piacára koncentrál.
Rekord gyorsasággal fogytak el a jegyek arra 400 fősre tervezett, fiataloknak szóló kapcsolatépítő és önfejlesztő rendezvényre, amelynél a szervezők a közösségi finanszírozás modelljével toboroztak.
Az első hazai közösségi piactéren sikeresen célba ért egy mézes kampány, amelyben a vásárlás mellett egy hartai termelő kaptárait is örökbe lehetett fogadni.
Az STRT Holding közleménye szerint 8+30 millió forint befektetés és tapasztalt mentorgárda várja a jelentkezőket.
A hiánypótló naturális, és letisztult berendezési trendeket kedvelő fotós közösség számára a Nordix már nem ismeretlen.
-
Elárulta a Lidl, milyen akciókkal készül a húsvéti szezonra
A húsvéti időszakban is változatos akciókkal és kedvezményekkel segíti a Lidl a vásárlókat.
-
Cégalapítás online: az eljárás menete lépésről lépésre (x)
Megmutatjuk, mire számíthat, ha vállalkozás indítását tervezi
-
Az ASUS újdonsága a modern munkaélmény új szintjét kínálja (x)
Az ExpertBook B9 OLED új mércét állít az üzleti laptopok számára.
- Nagy István: nagyobb hangsúlyt kell fektetni a zöldenergia térnyerésére
- Baltimore-i hídomlás – van egy kiskapu a hajótársaság számára
- A kézilabda BL-negyeddöntők viszik ma a prímet - sport a tv-ben
- Jóval többet keresünk, mint tavaly ilyenkor
- Mi vezetett a németországi Zöldek zuhanórepüléséhez? Elemzés
- Komoly ügy lett Franciaországban egy iskolaigazgató és egy muszlim diák vitájából