12 °C Budapest

Ez aztán betehet a Tescónak, IKEA-nak és a többieknek

2014. december 11. 13:45

Újabb meglepő, a magánszemélyek pénztárcáját és a városi/elővárosi fő- és mellékúthálózat látszólagos nyugalmát komolyan érintő ötlettel állt elő a kormány, hogy betömje a jövő évi költségvetésben tátongó 40 milliárd forintos űrt. Ráadásul ez több nagy áruházláncnak is igen fájó lehet.

Mint ismert, korábban Varga Mihály nemzetgazdasági miniszter a megtett úttal arányos elektronikus útdíjfizetés rendszerének (HU-GO) kiterjesztésével jutott volna hozzá a hiányzó bevételhez, ezt az ötletet azonban később elvetették.

A friss elképzelés szerint az eddig díjmentesen használható M0-ás - kis kivételektől eltekintve - fizetőssé válik. Nevezetesen a 11-es főút és az M3-as, a 4-es főút és az M5-ös közötti szakaszok használatáért kell e-matricát vásárolni, vagy e-útdíjat fizetni. A legnagyobb tranzitforgalmat bonyolító, az M1-es és M5-ös közötti szakasz - nem utolsó sorban a várható nemzetközi rosszallás miatt is - díjmentes marad.

Ugyanakkor 2015. január 1-től az M1-M7, az M3, az M5 és az M6 fővárosi bevezető szakaszai is fizetőssé válnak. A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) tájékoztatása szerint a jövőben az autópályát vagy autóutat jelző tábla szinte kivétel nélkül a fizetős szakasz kezdetét is jelöli majd.

KATTINTS! Budapesten kívül megáll az élet?

Kovács Zoltán kormányszóvivő szerint mindez összefüggésben van a vasúti közlekedés és a budapesti közösségi közlekedés fejlesztésével is, a kormány kiemelt célja ezekre szoktatni az embereket. Kiemelte:

a közösségi közlekedés nyújtotta lehetőségek és az összeg nagysága miatt nincs olyan aggályuk, hogy a forgalom a belvárosi utakra terelődik.

Ez betehet a Tescónak, Auchannak, IKEA-nak,...

Azon túl, hogy a budapesti közlekedés zavartalansága és a lakóövezetek nyugalma is áldozatul eshet a szabályozásnak (az ingyenes gyűrűs-sugaras úthálózatnak éppen a tehermentesítés lenne a feladata, főként a dugódíj 2016-os bevezetése után); a legnagyobb kárvallottjai éppen az M0-ás körgyűrű és az autópályák fővárosi bevezető szakaszai mellett elhelyezkedő kiskereskedelmi láncok lehetnek. Na, és azok, akik ott szeretnek vásárolni.

Már lázadnak az agglomerációs települések

Wittinghoff Tamás, Budaörs város polgármestere elsők között követelte közleményben, hogy "az agglomerációs településeken élők érdekében a kormány azonnal fejezze be még a gondolkodást is az autópályák bevezető szakaszainak és az M0-ás autóútnak a fizetőssé tételéről, amely egyszerre tisztességtelen, káros és végrehajthatatlan."

Bár tény, hogy az ingázóknak, illetve azoknak, akik a hétvégi nagybevásárlást a városszéli nagyáruházakban intézik, gumicsont lehet, hogy lesz megyei úthasználati jogosultság, évente 5 ezer forintért (elvileg a megyehatárok átlépését szigorúan ellenőrzik majd, és ha valaki elvét egy lehajtót, kemény büntetésre számíthat). Azonban egy családnak - legalábbis, ha volt olyan autója, amit kizárólag a városi-elővárosi közlekedésre használt, főként az alacsony fogyasztása miatt - ez így is újab teherként jelentkezhet.

LAKÁST, HÁZAT VENNÉL, DE NINCS ELÉG PÉNZED? VAN OLCSÓ MEGOLDÁS!

A Pénzcentrum lakáshitel-kalkulátora szerint ma 10 millió forintot, 15 éves futamidőre, már 7,21 százalékos THM-el,  havi 89 803 forintos törlesztővel fel lehet venni a CIB Banknál. De nem sokkal marad el ettől a többi hazai nagybank ajánlata sem: az Erste Banknál 8,04% a THM, a Raiffeisen Banknál 8,09%; az UniCredit Banknál 8,12%,  a K&H Banknál 8,31%, akárcsak az OTP Banknál. Érdemes még megnézni magyar hitelintézetetek további konstrukcióit is, és egyedi kalkulációt végezni, saját preferenciáink alapján különböző hitelösszegekre és futamidőkre. Ehhez keresd fel a Pénzcentrum kalkulátorát. (x)

Arról nem is beszélve, hogy aki megspórolja a megyei úthasználati díjat, az vagy "szív" a dugóban a mellékutakon, vagy marad a városközpontban és így elesik a jellemzően több akcióval dolgozó, városszéli hipermarketektől - vagy vonatozik/buszozik, ahogy azt a kormányszóvivő kiemelte. Amúgy az is kérdéses, mi lesz az olyan ingajáratokkal, mint például az ingyenes Tesco-busz (amúgy ezek betiltásáról korábban is ötleteltek a kormányban). Főként, hogy a tarifák is változnak, az e-útdíj mértéke 5 százalékkal nő, a kisbuszok és lakóautók számára viszont kétszeresére drágul az egy évnél rövidebb időre megvásárolt e-matrica.

A legvalószínűbb természetesen az, hogy az ingázók lenyelik a békát, és morogva, de befizetik az újabb terhet, amit a nyakukba varrt a kormány. Természetesen így is lesznek, akik ezután majd inkább otthon maradnak.

Az intézkedés várható következményei kapcsán amúgy kerestünk több ismert áruházláncot is. Közülük a legtöbben, ahogy a Tesco-Global Áruházak Zrt. és az IKEA Magyarország Kft. is úgy reagált a Pénzcentrum megkeresésére, hogy

vizsgálják a jogszabályi változás lehetséges hatásait, következményeit.

Az IKEA esetében azért is elgondolkodtató az intézkedés esetleges bevezetése, hiszen az áruházlánc nemrég jelentette be, hogy a soroksári bevásárló-, és kereskedelmi központnál, vagyis éppen az útdíj szempontjából egyik érintett területen épülhet fel a 3. magyar IKEA-áruház. A budapesti körgyűrű fizetőssé tétele tehát akár ezt a fejlesztést is veszélybe sodorhatja. Bár erre vonatkozóan nem kaptunk hivatalos reakciót az áruházlánctól, azonban könnyedén elképzelhető, hogy a a jelenleg előkészítési státuszban lévő beruházás alapkövének letétele addig csúszik majd, amíg megjönnek az első adatok az útdíj bevezetésének hatásairól.

A csökkenő vásárlóerő ráadásul éppen ebből a szempontból lehet igazán fájó a városszéli, jellemzően nemzetközi hipermarketeknek. Főként, hogy nemrég több ponton is ellehetetlenítették a kereskedelmi hálózatok piacnyitási terveit. Egyrészt az Országgyűlés elfogadta a plázák építésének lehetőségét szabályozó módosítást, ismertebb nevén a plázastop 2.0-t. Az új szabályozásban a 300 négyzetméteres határ 400-ra emelkedik. Az ennél nagyobb bruttó alapterületű kereskedelmi építményekre, illetve az építmények bővítésére engedélyt kell beszerezni.

Másrészt világörökségi terület nagyvárosias lakóterületén nem működhetnének majd nagyobb üzletek. Összefoglalva, a külvárosi, kizárólag a fizetős autópályákon elérhető központok vásárlóerejének csökkenését aligha tudják majd kiváltani a városközponthoz közelebb eső üzletek nyitásával a hálózatok. Arról nem is beszélve, hogy egy harmadik szabályozás szerint erre pénzük sem lenne, hiszen a kormány megtiltotta a napi fogyasztási cikkek értékesítését azoknak a nagyvállalatoknak, amelyek nettó árbevétele két egymást követő üzleti évben meghaladja az 50 milliárd forintot, de nem nyereségesek.

NEKED AJÁNLJUK
Itt a díjnyertes fiatal vállalkozó újabb nagy dobása (X)

Az egyik legígéretesebb hazai technológiai startup által most piacra dobott okos gyűrű lehetővé teszi, hogy egyetlen érintéssel bármilyen infót megosszunk magunkról új ismerősünkkel.

Ilyen modellben még soha nem szerveztek ekkora rendezvényt (x)

Rekord gyorsasággal fogytak el a jegyek arra 400 fősre tervezett, fiataloknak szóló kapcsolatépítő és önfejlesztő rendezvényre, amelynél a szervezők a közösségi finanszírozás modelljével toboroztak.

Zsongtak és tolongtak a vevők a magyar Kickstarteren: rengetegen csaptak le erre az egyedülálló termékre

Az első hazai közösségi piactéren sikeresen célba ért egy mézes kampány, amelyben a vásárlás mellett egy hartai termelő kaptárait is örökbe lehetett fogadni.

Újraindul a STRT Holding inkubációs programja, a Launchpad

Az STRT Holding közleménye szerint 8+30 millió forint befektetés és tapasztalt mentorgárda várja a jelentkezőket.

NAPTÁR
Tovább
2024. április 16. kedd
Csongor
16. hét
Április 16.
A hang világnapja
KONFERENCIA
Tovább
GEN Z Fest 2024
Gyere el akár INGYEN a Z generáció tavaszi eseményére!
Retail Day 2024
Merre tovább, magyar kiskereskedelem?
EZT OLVASTAD MÁR?
Pénzcentrum Retail Day 2024
Magyarország legfontosabb kiskereskedelmi rendezvénye - Inspiráló előadók, izgalmas előadások, gyakorlati tudás.
Most nem