Megjelent az ország lakosságának, mint társadalmi egésznek bemutatását szolgáló első Európai Társadalmi Jelentés, melyet az UniCredit Bank Zrt. támogatásával a Tárki készített el. A jelentésben vizsgálták a demográfiai, foglalkoztatottsági, jövedelem-eloszlási folyamatokat, valamint a lakáshelyzetet és anyagi életkörülményeket vizsgálták.
Tóth István György, Tárki vezérigazgatója, a kiadvány szerkesztője az ennek kapcsán rendezett sajtótájékoztatón elmondta, a kiadvány célja, hogy a kibővült unió társadalmának folyamatairól átfogó képet adhasson. A kötet sajátossága, hogy az egyszerű adatközléseket egészíti ki értelmezésekkel, emellett egyfajta összeurópai szemléletet tükröz a tanulmány.
Demográfia
Gábos András a népességváltozásokkal kapcsolatban kiemelte, az Európai Uniónak az abszolút számban csökkenő népesség, az elöregedő társadalom, a foglalkoztatottság csökkenésének kihívásával kell szembenéznie.
A többi földrészhez képest Európa termékenységi mutatója - az 1 nőre vetített gyerekszám - a legalacsonyabb. Ez a mutató Észak-Amerika kivételével minden földrészen csökkenést mutat, s az előrejelzések szerint ezek a mutatók konvergálnak egymáshoz, 2050-ig a mutató 2,0-ra fog csökkenni. Régiós szinten is erőteljes csökkenés, jelenleg Észak-Európában a legmagasabb, míg Kelet-Európában a legalacsonyabb.
A várható élettartam tekintetében az elmúlt 40 évben jelentős növekedés tapasztalható, amely várhatóan tovább folytatódik. A régi tagállamokban a férfiak várható élettartama 76,4 év, a nőké pedig 82,2 év. Az újonnan csatlakozott államokban ez a szám férfiak esetében 70,1 év, nőknél pedig 78,3 év. Várható tendencia, hogy a kelet-európai régió közeledik majd Nyugat-Európához. A népesség vándorlásának tekintetében az európai egyenleg pozitív, amely várhatóan így is marad. Mindez pedig nagymértékben hozzájárul ahhoz, hogy a népességszám nem csökken, emellett pozitív hatással bír a foglalkoztatottságra is.
A demográfiai átalakulás egyik legfontosabb következménye, hogy a háztartások száma gyorsabban emelkedik, mint a népesség. Ennek oka, hogy sok az egyszemélyes háztartás (melynek tagja többségében nő), s jelentősen csökkent az átlagos háztartási létszám az elmúlt 40 év során. A háztartások relatív jövedelmi helyzetét vizsgálva kiderül, hogy a gyorsan növekvő egyszemélyes háztartások relatív pozíciója rosszabb az átlagosnál, a legjobb helyzetben a 2-4 fős háztartások vannak. A tanulmány rámutatott, hogy a férfiak mindenhol jobb helyzetben vannak, mint a nők.
Munkaerőpiac
Tóth István György kiemelte, általános tapasztalat, hogy a nők aktivitási és foglalkoztatási esélyei alacsonyabbak. Az idősek esélyei az új tagállamokban számottevően alacsonyak. Mindebből az következik, hogy munkaerő-tartalékot a nők és az 55-64 éves korosztály képez. A új tagállamok többségében, valamint a mediterrán országokban kevesebb azon háztartások száma, ahol minden munkaképes korú dolgozik. Itthon jelentősek a különbségek a háztartások között a foglalkoztatottság eloszlásában.
A Tárki vezérigazgatója elmondta, alapvetően a régi országokban két helyzet tapasztalható: az alacsony iskolázottsági egyenlőtlenségekhez magasabb foglalkoztatottság kapcsolódik a magasabb iskolázottság miatt, másrészt a magasabb iskolázottsági egyenlőtlenségekhez alacsonyabb foglalkoztatottság kapcsolódik (az alacsony iskolázottság miatt). Az új tagállamok többségében a helyzet speciális, hiszen az alacsony egyenlőtlenséghez alacsony foglalkoztatottság társul.
Jövedelem-eloszlás
Medgyesi Márton hangsúlyozta, az unió országaira egy társadalomként próbáltak tekinteni. Az országokon belüli jövedelmi egyenlőtlenségek mérésére a Gini-együtthatót alkalmazták, ennek alapján rangsorolták az országokat. A jövedelem-egyenlőtlenség kiugróan magas Portugáliában (40 % fölött), Írországban, Olaszországban, Görögországban, az Egyesült Királyságban és Észtországban (30-35%).
Bárkinek járhat ingyen 8-11 millió forint, ha nyugdíjba megy: egyszerű igényelni!
A magyarok körében évről-évre nagyobb népszerűségnek örvendenek a nyugdíjmegtakarítási lehetőségek, ezen belül is különösen a nyugdíjbiztosítás. Mivel évtizedekre előre tekintve az állami nyugdíj értékére, de még biztosítottságra sincsen garancia, úgy tűnik ez időskori megélhetésük biztosításának egy tudatos módja. De mennyi pénzhez is juthatunk egy nyugdíjbiztosítással 65 éves korunkban és hogyan védhetjük ki egy ilyen megtakarítással pénzünk elértéktelenedését? Minderre választ kaphatsz ebben a cikkben, illetve a Pénzcentrum nyugdíj megtakarítás kalkulátorában is. (x)
A legalacsonyabb az egyenlőtlenség: Svédországban, Dániában és Szlovéniában, ahol a Gini-együttható 25 % alatti. Magyarország a széles középmezőnyben (25-30%) található meg.
Az országok közötti egyenlőtlenségek vizsgálatakor az éves nettó átlagjövedelem alapján rangsoroltak. Az átlagjövedelem a legalacsonyabb a balti államokban, Szlovákiában, Lengyelországban, Észtországban, Magyarországon, míg ez a szám a legmagasabb Luxemburgban, az Egyesült Királyságban illetve Írországban.
Mi az oka az egyenlőtlenségeknek? Az életkor szerepe általában a legkisebb, míg az iskolai végzettségé a legmagasabb. Az iskolai végzettség szerepe általában a mediterrán és a volt szocialista országokban a legfontosabb.
Lakáskörülmények és tartós fogyasztási cikkek
Fábián Zoltán elmondta, Magyarországon a legmagasabb a tulajdoni arány, miközben a legalacsonyabb a lakásokat piacon bérlők aránya. Viszonylag magas az aránya az önálló családi házban lakó háztartások aránya.
Itthon 20-25 százalék azon háztartások aránya, akiknek problémát okoz a lakások fenntarthatósága. Európában a legrosszabb a helyzet a balti államokban, Magyarországon, Lengyelországban, illetve Portugáliában. A lakásméret szempontjából az uniós átlag alatt vagyunk, ez azonban teljes mértékben megegyezik az új tagállamokban tapasztalhatóval.
A vagyoni helyzet vizsgálatakor kiderült, a legtöbb vizsgált termék esetében nem nagy az eltérés az országok között. Az eltérések pedig nem az egyenlőtlenségekre vezethetők vissza, hanem egyszerűen arra, hogy akadnak olyan háztartások, melyek nem akarnak például televíziót beszerezni.
Magyarországon az autóval rendelkező háztartások aránya az uniós 70-75 százalékosnál jóval alacsonyabb, 46 százalék körüli, ugyanakkor itthon az uniós átlagnál nagyobb a szereppel bír a tömegközlekedés.
Itt a bejelentés, új világmárka érkezik Magyarországra: ekkor nyit az első üzlet, indul el a webshop
A márka Görögországban, Ausztriában, Lengyelországban, Romániában és Indiában is debütál franchise-partnerségeken keresztül
Sok magyar kedvence tűnhet el a boltok polcairól: megjelent a tésztatörvény, rengeteg terméket érint
Megjelent a Magyar Közlönyben az agrárminiszter rendelete, amely szigorítja és pontosítja a száraztésztákra vonatkozó minőségi és kategorizálási előírásokat.
-
Ez a cég ott lát lehetőséget, ahonnan más menekül: bevásárolták magukat egy borsodi zsákfalu baromfifeldolgozójába
A Pi-Pi Kft. a Demján Sándor Tőkeprogram segítségével korszerűsíti az üzemet.
-
Elektromos 4x4 városban, országúton, terepen: hol jön ki az előnye?
Mit is nyújt a négykerék-hajtás a mindennapokban az autósok számára?
-
Változó karácsonyi kosár: spórolnak a magyarok, de a menüre nem sajnálják
Egy kutatás szerint továbbra is kiemelt fontosságú az ünnep, de sokan szűkebb kerettel gazdálkodnak, visszafogják az ajándékköltést, és a megfizethető meglepetések felé fordulnak.
-
Évente tízmilliárdokat lopnak el a csalók hazai bankszámlákról – Kiderült, ki a legkönnyebb célpont
Becslések szerint 2,6 millió magyar változtatott online vásárlási szokásain, miután átverték vagy csalás célpontja lett, 40%-uk emiatt kevesebbet vásárol a neten.
-
Zsalutrend: számít a felhasznát anyagokba épített energia (x)
Fókuszban a karbonsemlegességhez hozzájáruló, csekély ökológiai lábnyommal rendelkező és igazolt adatokkal kínált építőanyagok. Ezek között rendhagyó egy 25 éves zsaluinnováció a Mevától.
-
Önálló digitális transzformációs terület a Rossmann-nál (x)
Dedikált csapattal indult el a digitális transzformáció a Rossmann Magyarországnál, az új, önálló területet Fürjes Ádám, a vállalat eddigi webshopvezetője irányítja.
-
A vásárlói élmény és az értékteremtés kéz a kézben jár az Ecofamily üzleteiben (x)
Az elmúlt években látványosan átalakultak a fogyasztói igények: a vásárlók ma már nem csupán termékeket keresnek, hanem olyan márkákat és üzleteket, amelyekkel azonosulni tudnak és amelyek valódi értéket képviselnek.







