A Burson-Marsteller és az Economist Intelligence Unit (EIU) legújabb vizsgálata szerint a gazdasági vezetők többsége ma is komoly fenntartásokkal viseltetik a vezérigazgató tisztséggel szemben.
A Burson-Marsteller és az Economist Intelligence Unit (EIU) legújabb vizsgálata szerint a gazdasági vezetők többsége ma is komoly fenntartásokkal viseltetik a vezérigazgató tisztséggel szemben.
A 2005-ös CEO Capital(TM) felmérés azt mutatja, hogy kétszer is meggondolják, mielőtt beköltöznek a párnázott ajtók mögött süppedős fotelekkel berendezett új irodájukba. A megkérdezett gazdasági vezetők 54 százaléka azt mondta, hogy akkor sem fogadná el a vezérigazgatói kinevezést, ha felkínálnák.
Leginkább az észak-amerikaiak és az európaiak vonakodnak (a megkérdezettek 64 illetve 60 százaléka elutasítaná a felkérést). Az ázsiai és a csendes-óceáni térség befolyásos üzletemberei közt 51 százalék azok aránya, akik egyáltalán nem vágynak a tisztségre. Az elutasítók aránya Latin-Amerikában a legalacsonyabb, 27 százalék.
Most kérdezték először a befolyásos gazdasági vezetőket arról, hogy miért szeretnének a vezérigazgatói székbe ülni, illetve miért nem. A vonakodók döntő többségét az taszítja, hogy vezérigazgatóként nehezen egyeztethetik össze munkaköri kötelességeiket és a magánéletüket. Tíz válaszadóból több mint hat (64 százalék) ezt jelölte meg fő okként.
Sokan említették az elérendő negyedéves nyereség szorító kényszerét, a soha nem szűnő stresszt és azt, hogy állandóan a figyelem középpontjában vannak. Érdekes, hogy sokkal ritkábban említették a vállalatvezetéssel közvetlenül összefüggő tényezőket, például a hatósági felügyeletet, a költségcsökkentés és a tehetséggondozás kényszerét, a részvényesek elvárásait és a kritikus hangú sajtót.
A vezérigazgatóknak egyre nagyobb kihívást jelentenek az időzónák, a globális piacok, az előre nem látható válságok és a komoly figyelemre számot tartó részvényesek bővülő portfóliója - mondta Leslie Gaines-Ross, a Burson-Marsteller globális oktatási és kutatási részlegének vezetője, a tanulmány vezető szerkesztője. - A csúcsvezetői poszt mindaddig nem lesz népszerű, amíg a vállalatok ki nem nevelik a vezetők következő nemzedékét, akik jobban össze tudják hangolni munkahelyi feladataikat a magánéletükkel.
Miért érdemes vezérigazgatónak lenni?
Bár a világsajtó hemzseg a vezérigazgatók csillagászati fizetéséről, bőkezű javadalmazásáról és presztízséről szóló cikkektől, a posztra áhítozókat elsősorban mégsem ezek a tényezők motiválják. A leendő vezérigazgatókat elsősorban az vonzza, hogy ebben a pozícióban komplex problémákat oldhatnak meg (56 százalék), személyesen befolyásolhatják az üzletmenetet (43 százalék) és megelégedéssel töltheti el őket az, hogy elképzeléseik megvalósulnak (36 százalék). Sok üzletember megemlítette, hogy vezérigazgatóként kiváló céggé (33 százalék), tartósan jól teljesítő vállalattá (26 százalék) fejlesztheti a rábízott gazdasági szervezetet.
Manapság minden cégnek óriási szüksége van tehetséges, erkölcsileg feddhetetlen, szavahihető vezetőkre. Ha a befolyásos üzletemberek továbbra is ódzkodnak a csúcsvezetői poszttól, nehéz lesz helyreállítani a vállalatokban világszerte megrendült bizalmat - mondta Patrick Ford, a Burson-Marsteller globális vállalati ügyekért és pénzügyi gyakorlatért felelős részlegének elnöke.
A jó vezetők iránt egyre komolyabb kereslet mutatkozik. A világkereskedelem sikere attól függ, hogy a jövő vezérigazgatói vállalják-e a kalkulált kockázatokat, felgyűrik-e az ingujjukat és belevágnak-e a feladat végrehajtásába.
A Burson-Marsteller új tanulmányából kiderül, milyen fontos, hogy a nyugdíjba vonuló vezérigazgatókat megfelelő utódok kövessék. Egyre többen hagyják el ezt a posztot (a www.ceogo.com honlap tanúsága szerint a Fortune magazin ezres listáján szereplő cégektől
kétnaponta válik meg egy vezérigazgató), soha ilyen komoly igény nem mutatkozott a globális vezetők új nemzedékének kinevelésére.
Mit kell tudni a 2005-ös CEO Capital tanulmányról?
A Burson-Marsteller 1997 óta folytat úttörő jellegű kutatásokat a vezérigazgatókról és a vállalatok hírnevéről (www.ceogo.com). A 2005-ös CEO Capital kutatást az Economist Intelligence Unittal
karöltve 2005 májusa és júliusa között végezték 65 országban, az interneten keresztül. A kérdőívet 685 üzletember, vezérigazgató, vállalatvezető, pénzügyi elemző, gazdasági újságíró és
kormánytisztviselő töltötte ki.
A válaszadók 32 százaléka európai, ugyancsak 32 százaléka ázsiai és csendes-óceáni, 26 százaléka észak-amerikai, 10 százaléka pedig latin-amerikai volt. A felmérésben résztvevők összesen 19 iparágat képviseltek.
forrás:MTI