A Samsung SDI cáfolja a gödi gyárával kapcsolatos környezetvédelmi aggályokat.

Érik a totális csomagkatasztrófa? Fájdalmas kihívás ez a magyar futárcégeknek: káosz lehet a karácsony
Izgalmas időszakot tudhatnak maguk mögött a magyarországi csomagküldő cégek. A pandémia első évei óriási keresletet generáltak, jelentősen emelkedett a webáruházak forgalma, így a házhozszállítással foglalkozó cégekre rengeteg munka szakadt, ugrásszerű bővülés következhetett. Miután a vásárlói szokások ismét kezdtek visszatérni a megszokott mederbe, a kereslet csökkent, ugyanakkor számos kihívás is megjelent a horizonton, mint a benzin- és rezsiárak növekedése. A piacot idén pedig az rengetette meg, hogy március 28-tól a webáruházaknak muszáj a piaci szolgáltatók mellett a Magyar Postával is szerződniük, az MPL szállítást is felajánlani a vásárlóknak. Közben a felvásárlások, bekebelezések sem álltak le, folyamatosan alakulnak a csomagküldő cégek erőviszonyai Magyarországon. A Pénzcentrum friss elemzésében a jelenlegi helyzetet tekintettük át.
A magyarországi csomagküldő cégek, melyek jellemzően kiszállítással és/vagy csomagautomatás szállítással foglalkoznak folyamatosan versengenek egymással a partnerekért, vásárlókért. Az e-kereskedelemben valóságos aranykort hozott el a koronavírus világjárvány, amikor a lakosság nagy része otthon ült, sokkal többen és sokkal többet rendeltek online, mint valaha. A csomagautomaták már a pandémiát megelőzően is terjedtek, de az utóbbi 5 év során meredek bővülés következett be, valósággal elárasztották a városokat, illetve egyes falvakat is. Ez a nagy versengés alapvetően kedvez a vásárlóknak, hiszen a cégek igyekeznek minél kedvezőbb ajánlatokkal és minél jobb szolgáltatást nyújtva megszerezni és megtartani partnereiket.
Ebbe a versenybe nyúlt bele a kormány, amikor idén áprilistól bevezette, hogy kötelező a Magyar Postával is szerződni. Így elviekben elkerülhető, hogy egy adott webáruház csak egy csomagküldő cég szolgáltatását ajánlja fel, mert ott lesz mellette az MPL is. Az e-kereskedelem szereplőire kezdetben ráijesztett ez az új intézkedés, azóta viszont megnyugodtak a kedélyek.
Nagy sokk volt a hazai internetes kereskedelem szereplői számára a Temu betörése is, bár ez a lépés főként a hazai webáruházakat rémítette halálra, mint a csomagküldő cégeket. Ahogy számos más kihívás is felütötte a fejét, mint a közösségi média algoritmusok állandó változása, a horrorinflációt követő recesszió, vagy akár a tömegével megrendelt, át nem vett csomagok problémája.
A vásárlói oldalról pedig az utóbbi években a szolgáltatások általános romlását lehetett tapasztalni: elérhetetlen ügyfélszolgálat, átirányított csomagok, nem megfelelő tájékoztatás a szállítás idejéről, elveszett csomagok, nem működő csomagautomaták, stb. Ez a jelenség - amikor egy szolgáltatás nem drágul, hanem a minősége romlik - rejtett inflációként nehezedik a vevőkre. Sokan vissza is térhetnek ezért a személyes átvételhez, megspórolva ezzel sok bosszúságot és némi pénzt is.
Ráadásul a csomagküldésre, rendelésre alapozó csalások is megszaporodtak, hamis SMS-ekkel, mailekkel próbálják átverni a magyarokat nap mint nap. A csalók gyakran a csomagküldő cégek nevével is visszaélnek, ezzel is rombolva a brandet. Ez egyszerre bosszúság a cégeknek és a vevőknek.
Nemsokára pedig itt a csomagküldési csúcsidőszak: hamarosan minden tele lesz black friday akciókkal, majd november elejétől már fordulunk rá a karácsonyi időszakra. A rendelésekben idén is dömping várható, a kérdés inkább az, hogyan alakulhatnak majd az erőviszonyok, mekkora szeletet haraphat ki a csomagküldők forgalmából az MPL ráerőltetése a webshopokra, és lesz-e olyan szolgáltató, aki az egyre élesebb versenyben kiszorul a piacról.
A verseny folyamatos, több színtéren zajlik
A hazai csomagküldő - kiszállítást és/vagy csomagautomatás átvételt biztosító - cégek piacát a GLS uralja. Ha a belföldi értékesítés nettó árbevételeit nézzük az utolsó elérhető üzleti évi beszámolók alapján, akkor a teljes biac forgalmának csaknem felét a GLS adja. Az összevetést nehezíti, hogy az üzleti évek nem teljesen fedik egymást. Számottevő részt hasít ki a piacból magának a TNT (FedEx), a UPS, a DPD és az Express One is a maguk 8-12 százalékával. A fennmaradó részen osztozik a Foxpost, a Sameday - az eMag easy boxok üzemeltetője - és a Packeta. (Ebben az elemzésben külön nem térünk ki az étel-ital kiszállítással foglalkozó cégekre, mint pl. a Wolt vagy a foodora, mert ezek külön szegmenst alkotnak a piacon belül.)
Ahogy azt már előrevetítettük, a piac folyamatosan változik, alakul, a 2024-es évben is történtek felvásárlások. A GLS Csoport például a nyáron bejelentette az e-kereskedelemre szakosodott magyar fulfilment cég, az iLogistic felvásárlását. Ez a lépés lehetővé teszi a GLS számára, hogy fulfilment szolgáltatást kínáljon ügyfeleinek Magyarországon belül és azon kívül is - írták akkor. Az iLogistic, amely kiszervezett logisztikai szolgáltatásokat nyújt online üzletek számára – például csomagolást, árukészlet kezelést és visszárukezelést – már a felvásárlás előtt is megbízható partnere volt a GLS-nek.
Szintén még az idén történt, hogy az egyébként romániai Sameday a Sprinter futárszolgálat felvásárlását követően a Pactic csoportot is felvásárolta. Ahogy a cégek üzleti beszámolóit áttekintettük, látható volt, hogy a Sprinter utolsó teljes üzleti éve 2022. december 31-ig tartott, nettó árbevétele 3,8 milliárd forint volt, adózott eredménye az utolsó évben már veszteséges, -214 millió forint. A Pactic jelenlegi üzemeltetőjeként ugyanakkor a Fürgefutár.hu Kft-t találtuk. A Sameday pedig 2022. szeptember 10-től Kft. helyett immár Zrt-ként folytatta működését.
JÓL JÖNNE 3,1 MILLIÓ FORINT?
Amennyiben 3 107 405 forintot igényelnél 5 éves futamidőre, akkor a törlesztőrészletek szerinti rangsor alapján az egyik legjobb konstrukciót, havi 66 220 forintos törlesztővel a CIB Bank nyújtja (THM 10,61%), de nem sokkal marad el ettől az UniCredit Bank 67 312 forintos törlesztőt (THM 11,39%) ígérő ajánlata sem. További bankok ajánlataiért, illetve a konstrukciók pontos részleteiért (THM, törlesztőrészlet, visszafizetendő összeg, stb.) keresd fel a Pénzcentrum megújult személyi kölcsön kalkulátorát. (x)
A Sameday bevételein azt láthatjuk, hogy amíg a 2022. áprilisától 2023. márciusáig tartó üzleti évében 2,7 milliárdos nettó árbevételt termelt belföldön, addig a következő évben már 4,5 milliárdot. Ugyanakkor nem szűnt meg veszteségesnek lenni az adózott az eredménye, az utolsó üzleti évében -3,07 milliárdos veszteséget könyveltek el.
Az összes szereplő összes bevételét, ha egybevetjük, akkor a korábbi üzleti évekhez képest 3,4 százalékos piacbővülésről lehet beszélni. Ez a növekedés egyáltalán nem mondható jelentősnek, hiszen korábban - főleg a világjárvány kitörése után - ugrásszerű, meredek bővülés kezdődött. Ez a szerény emelkedés is inkább azt mutatja, hogy megtört a korábbi nagy lendület.
Ugyanezt a folyamatot érhetjük tetten az internetes kereskedelemben és csomagküldő szektorban együttvéve: a KSH adatai szerint amíg 2020-ban még 45,2 százalékos éves növekedést érhettünk tetten, addig ez 2023-ra 2,8 százalékra süllyedt:
Az, hogy az MPL erőltetése, a Temu térhódítása, a fogyasztói szokások megváltozása, a csomagküldő cégek szolgáltatási színvonalának változásai, a piaci átalakulások, globális válságok milyen hatással lesznek a hazai csomagküldőpiacra, a jövő évi beszámolókból fog valószínűleg kiderülni. Az utóbbi évek kihívásai és az azóta felbukkant új akadályok alapján nem lenne meglepő, ha folytatódna a válságidőszak.
Ez pedig a vásárlók számára sem kedvező hír, hiszen ha egy cég szeretné tartani - esetlegesen emelni is - a szolgáltatása színvonalát, csökkenő vagy stagnáló kereslet és emelkedő költségek mellett, az előbb vagy utóbb áremelést eredményez. Azt, hogy mennyiben kerül már a kiszállítás, illetve a csomagküldés, mennyit emelkedett az évek során, sokkal nehezebb nyomonkövetni, mint a zsemle vagy a tej árának változását. Előbb utóbb azonban, aki szokott rendelni az interneten, szembesülni fog az árak emelkedésével. Ha előbb nem, akkor karácsony előtt.
Ezért érdemes lehet 2024-ben különösen figyelni rá, hogy ha lehet, várjuk össze a rendeléseket, csak egyszer fizessünk a szállításért, keressük meg a legjobb ajánlatot. Továbbá érdemes lehet mérlegelni, hogy megéri-e kiszállítást kérni, nem járunk-e jobban, ha elmegyünk a megrendelt termékért. Mindig figyeljünk a "rejtett" költségekre is, melyek már több száz forintos tételt jelenthetnek egy-egy vásárlásnál: sokféle elnevezésük van, mint szolgáltatási díj, rendszerhasználati díj, kényelmi díj, stb.
Ne felejtsük el, hogy azzal, hogy tudatosan vásárolunk, kétszer meggondoljuk, milyen szolgáltatásra adunk ki pénzt, magunk is alakíthatjuk a piacot. Sőt, nemcsak a pénzünkkel, hanem a véleményünkkel, értékelésünkkel, visszajelzéseinkkel a webáruház felé, szintén hatással lehetünk arra, milyen szolgáltatást kapunk legközelebb a pénzünkért. A pénz, illetve a vélemény ugyanis a legerősebb szavazat a mai fogyasztói társadalmakban, nagyobb tudatossággal ezáltal többet tehetnek a vásárlók, mint hinnék.

Hihetetlen rekordot jelentett a Richter: 2025-ben is brutál bevételre számit a magyar gyógyszeróriás
A Richter Gedeon Nyrt. 2024-ben rekordszintű pénzügyi eredményeket ért el, árbevétele 857,5 milliárd forintra nőtt.

Komoly változás élesedik a dohányboltokban: csak így lehetne majd vásárolni, sokan nem fognak örülni
A jövőben a terméktájékoztatás kizárólag tudományosan megalapozott tényeken alapulhat.
"Gyakori tévhit, hogy fenntarthatóan élni drága. (...) Pedig a fenntarthatóság sokkal gazdaságosabb" - Hegedűs Kristóf.
Egy fiatal közgazdász házaspár miért dönt úgy, hogy a budapesti életet hátrahagyva a Mátrába költözik, és megment egy 3,2 hektáros, kivágásra ítélt gyümölcsöskertet?
A környezettudatos, fenntartható életmód kialakítása mindannyiunk közös érdeke.
Anita a kislányának keresett használt télikabátot az online piacon, de a hatalmas kínálat ellenére sem találta meg, amit keresett. Így született meg a Ruhacsúszda ötlete.
-
Lakáskampány 2025: ezekre a vagyontárgyakra ne felejtsd el kiterjeszteni a biztosításod
A melléképületeket, a hőszivattyút és a nagyobb üvegfelüteteket is érdemes fedezeti körbe vonni - hívta fel a figyelmet az Allianz Hungária.
-
Dürer Park: Exkluzív lakások a Városliget szomszédságában (x)
A Dürer Park a Városliget és a zuglói villanegyed határán épül, ötvözve a történelmi örökséget a modern építészeti megoldásokkal és a fenntarthatósággal.
-
MVM Edison: Hogyan segítheti egy nagyvállalat a B2B startupokat? (x)
Az első nagy ügyfél megszerzése kulcsfontosságú a startupok számára.
Green Transition & ESG 2025
AI in Business 2025
Biztosítás 2025


